Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • als we een land waren waar de overheidsfinancieen op orde waren, had het hier mss ook wel gekund...maar ja...het zwaarst belast, en nog het grootste tekort



    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

      Daar kan je als particulier zelfs geen Dacia mee aankopen, verzekeren, onderhouden en naft in kappen.
      Denk je nu echt dat je als werknemer met firmawagen even veel bruto krijgt als zonder auto?


      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        als we een land waren waar de overheidsfinancieen op orde waren, had het hier mss ook wel gekund...maar ja...het zwaarst belast, en nog het grootste tekort


        Ga eens kijken wat je in Nederland of Duitsland betaalt voor een firmawagen.

        In NL betaal je makkelijk 400-500€ aan belastingen extra per maand als je een C-klasse krijgt.
        Enkel voor een EV is het tijdelijk een heel pak minder geweest.

        Comment


        • Kijk jij eens naar andere cijfers


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

          Comment


          • Ik snap al dat geleuter soms niet ... het staat iedereen vrij te kiezen hoe hij zijn leven wil doorbrengen... als je niet kunt leven met het feit dat zelfstandigen zo intressant hun wagen kunnen financieren dan moet je gewoon morgen naar een accountant gaan en zelfstandig worden , simpel als dat ... meer valt daar gewoon niet over te zeggen... alles heeft zijn voor en nadelen . Kwestie van keuzes te maken in het leven... het heeft totaal geen zin je daar druk in te maken , er loopt wel meer mis in ons belgenlandje ... als jullie het idee hebben om daar wat aan te veranderen dan moet je in de politiek gaan ipv jullie tijd op een forum te zitten verkwanselen...
            Ik ben zelfstandige , al ruim 25 jaar intussen ( ik heb in mijn hele leven na mijn studies maar 2.5 jaar in loondienst gewerkt ) , mocht ik particulier mijn wagen moeten kopen dan kocht ik ook heel iets anders dan met wat ik nu rij , een propere tweedehands zou het worden, meer niet , en ik zou daar ook kontent mee zijn wees gerust . Maar er is in de maatschappij gewoon teveel afgunst , dat merk ik elke dag... je moet je als zelfstandige elke dag verantwoorden , heel veel mensen hebben nog steeds het idee dat geld verdienen in ons geval peanuts is ... maar veel van die mensen vertrekken s'morgens om 8u en zijn om 16.30u al terug onderweg naar huis... ik zit s'morgens quasi elke dag om 5.30u op mijn kantoor dat 25km van mijn huis is , s'avonds ziet mijn vrouw me meestal maar na 19.30u ... Mijn pensioen gaat er geen kat willen , en als ik ziek val of m'n been breek ga ik geen cent krijgen ... maar dat vergeten de meesten dan wel... ik werk best veel , en heb vroeger voor ik een gezin had in mijn beginjaren keihard gewerkt , dat is een persoonlijke keuze en niemand hoeft daar over te oordelen voor mij , ik doe dat ook niet tegenover anderen . Kies je eigen weg en jank niet over een ander ...
            Last edited by Audidriver; 12/08/2023, 09:19.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

              Logisch hé Jos, of wou je dat ook nog op uw bil slaan?
              Hoe je het ook draait of keert, als zelfstandige steek je in dit voorbeeld 30% van de helft van de kostprijs in de pocket + de BTW die je terugvordert + alle onderhoud, herstellingen, verzekeringen, verbruik... inderdaad verminderd met de VAA die, geef toe, een habbekrats is. En als je dan nog leaset ben je belastingtechnisch nog beter af.
              En welk voordeel heb je als particulier?
              Dat het logisch is maakt niet dat je het kan weglaten. Vaa een habbekrats noemen is ook de zaken minimaliseren.

              Ik zeg nergens dat er geen voordeel is voor zelfstandigen wat wagens betreft, maar dat is iets anders dan zeggen dat ze de helft kado krijgen.

              Je kan niet 1 punt nemen uit een heel statuut en dan zeggen dat het heel gemakkelijk is.

              Dus zijn wagens te duur voor particulieren? Ja! Maar die zijn dat ook voor ondernemingen, een euro is overal evenveel waard hoor.

              Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • Audidriver niet mee eens. dit heeft wat mij betreft in elk geval totaal niks met afgunst te maken, ik ben zelf zelfstandig en rijd met een tesla... een nieuwe auto kopen was het eerste wat ik deed toen ik zelfstandige werd.
                maar het systeem is fout, waarom de ene groep kapot belasten en de andere fiscale gunsten geven?
                of je zelfstandig kan worden of niet, hangt ook van je beroep af he. En er zijn ook nog eens zo veel schijnzelfstandigen... en managementsvennootschappen. Eigenlijk is da allemaal puur belastingsontduiking. En het geeft aan dat ons belastingsstelsel veel te veel hiaten bevat.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                  Dat het logisch is maakt niet dat je het kan weglaten. Vaa een habbekrats noemen is ook de zaken minimaliseren.

                  Ik zeg nergens dat er geen voordeel is voor zelfstandigen wat wagens betreft, maar dat is iets anders dan zeggen dat ze de helft kado krijgen.

                  Je kan niet 1 punt nemen uit een heel statuut en dan zeggen dat het heel gemakkelijk is.

                  Dus zijn wagens te duur voor particulieren? Ja! Maar die zijn dat ook voor ondernemingen, een euro is overal evenveel waard hoor.

                  Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk
                  eigenlijk krijg je toch wel bijna de helft cadeau. Namelijk de helft (100% aftrek voor de zaak versus 50% belastingen), + nog eens de helft van de BTW, min het VAA. Zie mijn eerder rekenvoorbeeld.
                  Je moet dus gewoon een auto met hoge aftrekbaarheid en lage VAA kiezen: een EV of plugin hybride.
                  Vroeger (voor de di rupo hervorming) kochten velen zich een porsche, of X5 .. met > 200 gram CO2.

                  Of, mijn laatste auto voor de elektrische: een nieuwe golf met 107 gr CO2, goed voor een VAA van pakweg 50 netto per maand, 80% aftrek... dat kostte de zaak +/- 550 per maand, daar kon er mij prive +/- 250 euro extra loon mee geven, net genoeg voor een occasie of autodeelabonnement.
                  Last edited by sunking; 12/08/2023, 10:44.

                  Comment


                  • vaa wordt elke jaar herzien, ondertussen zit je dus aan 200 voor een ev...voor een lopend contract op een ice kun je gaan nagaan wat dat intussen is...

                    Comment


                    • Voor EV is er juist niets veranderd. Blijft 4% van de cataloguswaarde.

                      De referentie uitstoot voor benzine is wel gezakt ja.

                      Comment


                      • ...is er een ander arbeidsegment die ze jaarlijks zomaar 2400 extra aftroggelen? zijn we in staking gegaan, bxl gemolesteerd? is het tekort wonderbaarlijk opgelost

                        mensen ondergaan dat in stilte, morren een beetje en werken verder

                        Comment


                        • Eerst kom je onwaarheden verkondigen, en nu dit???
                          Jouw werkgever kan een dure mercedes 100% aftrekken, en de belasting die je betaalt omdat je hem prive MAG gebruiken, zint je niet? Neem dan geen firmawagen he.

                          2400 euro is het BRUTO voordeel alle aard voor een EV met cataloguswaarde van 60.000 euro.
                          Ben wel eens benieuwd naar de berekening op je loonbrief.

                          Mijn boekhouder woont bij jou achter de hoek, misschien daar eens binnenspringen...

                          Comment


                          • das nieuw en extra sunking, geld dat minder wordt uitgegeven aan zaken waar je als werknemer meer aan zou kunnen hebben

                            Comment


                            • ik snap het niet. is dat een aanpassing van de wetgeving? graag bronnen...

                              Het nieuwe minimum bedrag voordeel-alle-aard (VAA) voor 2023 is bekend


                              Ohja er is ook nog de 6/7 factor.

                              Dus 2400 is dus het VAA dat je als werknemer hebt voor een wagen met cataloguswaarde 70000 (ipv 60000), wat zou kunnen kloppen voor een EQE.

                              (de overige 1/7 wordt als verworpen kost voor de firma aangerekend... dus minder belastingaftrek)

                              Comment


                              • er was geen vaa, onder di rupo ingevoerd, en elk jaar stijgt het minimum
                                alles is historisch zo scheefgegroeid

                                mijn madamme is ambtenaar en heeft oa bijna het dubbele van verlof - ook zo gegroeid, reist kwasi gratis met de trein...als ze morgen zouden afkomen, we gaan 200 extra afhouden omdat jij mag genieten van die extra dagen en het genot sic van die trein, hoe zou er worden gereageerd denk je?

                                (en hebben ze de afhouding groepsverzekering pensioen ook niet verdubbeld? van 3 naar 6%)

                                Comment


                                • Bobo, gelieve u toch wat beter te informeren vooraleer hier vanalles te verkondigen... neem u een abonnement op de tijd ofzo?

                                  VAA was er vroeger ook al.
                                  Onder Di Rupo is de berekening wel veranderd. Daar voor was VAA puur in functie van de uitstoot. Dat is dan veranderd om de dure auto's met hoge CO2 zwaarder te belasten, heel het forum stond toen op zijn kop, dat is wel juist ja.

                                  Het minimum is gestegen van 1200 naar 1540 op 10 jaar tijd, gelijklopend met de inflatie dus.

                                  Di Rupo heeft ook de roerende voorheffing verdubbeld, dat voel ik vele harder. Michel dan weer de vennootschapsbelasting verlaagd. De hervorming van Van Petegem zou de R.V. weer verlagen, maar is afgevoerd.

                                  Comment


                                  • Effe in perspectief zetten: ik kocht me in 2013 op de firma een BMW 3 met cataloguswaarde van 41.000 euro en een CO2 van 137 gr/km. De referentie uitstoot lag toen op 116 gr/km, dat brengt het VAA percentage op 7,6 %.
                                    VAA berekening: 41000 * 7,6% * 6 / 7 = 2670,85 euro. Méér dus dan vandaag op een EQE van 70000 euro.

                                    De aftrek bedroeg toen 75%. Al bij al, rijd ik nu met een tesla met 347pk van 50k euro, goedkoper dan toen met een BMW met 136pk waar ik 37k voor betaald heb. (zeker met de inflatie in acht genomen)

                                    (wou je in 2013 fiscaal aantrekkelijk rijden, dan kocht je een Golf Bluemotion 1.6 diesel .. die was 90% aftrekbaar.)

                                    Maar meneer, we worden toch zo hard uitgemolken vandaag! Autorijden is onbetaalbaar geworden! Morgen allemaal weer met paard en kar!
                                    Last edited by sunking; 12/08/2023, 13:53.

                                    Comment


                                    • idd, partikulier mocht zijn lv voor 100% inbrengen, maar iedereen verkoos om niet van die regeling gebruik te maken
                                      en de wederverkoop was zelfs onbelast, rein in de pocket

                                      Comment


                                      • Blijf op de hoogte van het laatste autonieuws en lees onafhankelijke rijtesten van de nieuwste modellen. Bij Autofans vind je alles over auto’s, van reviews tot de nieuwste trends in de autowereld.
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Wetende dat Arval er alles aan doet om Tesla te boycotten is die lijst niet representatief.
                                          Die lijst gaat er in de tweede helft van het jaar toch stevig anders uit zien.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X