Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    ...maar op autoforum lijkt het alsof alleen die solidariteit moet komen van de +4200 bruto in de prive
    Maar nee, dat lijkt maar zo...
    Er is wel wat scheefgegroeid met de ambtenarenpensioenen. De laatste jaren zijn de lonen daar minstens gelijkgetrokken met de privé. Daarom is er toch al iets aan het veranderen: zo tellen de laatste 10 jaar i.p.v 5 voor de berekening van het pensioen.
    Men kan nu eenmaal niet van vandaag op morgen alles omkeren... dat zou trouwens onrechtvaardig zijn voor zij die 40 jaar geleden wél voor een spreekwoordelijke aalmoes zijn gestart.
    Verder heeft men in België destijds gekozen voor een systeem waarbij de werkenden betaalden voor de gepensioneerden, terwijl in onze buurlanden men tijdens de loopbaan zelf ”spaart” voor het eigen pensioen. Een systeem dat (jammer genoeg?) niet om te keren is wegens geen geld.
    De gewone werkmens zal dus een Dacia moeten kopen.

    Comment


    • En trouwens, op een A-U-T-O forum moeten die dingen niet besproken worden, daar zijn andere fora en lezersrubrieken voor
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Het is natuurlijk allemaal niet zo zwart/wit:
        Een (stuk uit) een artikel in De Standaard van vandaag:

        Belgen rijkste mensen ter wereld

        Als je het mediane vermogen bekijkt, blijken Belgen de rijksten ter wereld. Bekijk je het gemiddelde, dan staat Zwitserland bovenaan de lijst.

        De gemiddelde Zwitser heeft maar liefst 685.230 dollar in zijn bezit. Daarmee zijn Zwitsers gemiddeld de rijkste mensen in de wereld, gevolgd door de inwoners uit de Verenigde Staten en Hongkong.

        België komt ook bovenaan de lijst rijkste landen uit. Met 249.040 dollar (228.180 euro) per volwassene, inclusief vastgoed, heeft België van alle landen het hoogste mediane vermogen – waar de ene helft van de inwoners onder en de andere helft boven zit. België telt dus relatief veel vermogende mensen. De rijkdom zit niet geconcentreerd in de handen van een kleine groep zeer vermogenden.


        Het aantal mensen dat zich geen nieuwe auto kan permitteren zal misschien toch nog meevallen, alhoewel... zij die tot de rijkste helft behoren hoeven dikwijls zelf geen auto te kopen want die heeft er eentje op kosten van zijn baas (en de staat).

        Comment


        • Als particulier is het ook vaak een afweging over hoeveel je übehaupt WIL spenderen, denk ik.
          Moest ik zelf particulier autorijden, zou ik ook sowieso tweedehands shoppen, hoewel ik mij zeker makkelijk een nieuwe mid size premium zou kunnen veroorloven.

          Zeker bij de jeugd, merk ik toch dat het fenomeen auto als status symbool serieus begint af te nemen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
            zij die tot de rijkste helft behoren hoeven dikwijls zelf geen auto te kopen want die heeft er eentje op kosten van zijn baas (en de staat).
            Zo is het. het is eigenlijk een korting voor wie al geld heeft.
            net zoals bij de woonbonus trouwens...

            Comment


            • en sunking, das gezien die tabellen, volledig terecht...solidariteit ok...maar ook van andere grote veelverdieners uit die andere sector...niet de nu zwaarsbelaste en er nu niets voor terugkrijgende groep nog eens extra veranderingen of afschaffing gaan opleggen, het vaa was al onterecht...het hoeft geen auto te zijn, dat mag wel voor wie het wil...maar ik snap wel dat het iets moet zijn dat gelijk terug de economie invloeit

              en geen algemene lastenverlaging vooraleer het plafond wordt verhoogd

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                Als particulier is het ook vaak een afweging over hoeveel je übehaupt WIL spenderen, denk ik.
                Moest ik zelf particulier autorijden, zou ik ook sowieso tweedehands shoppen, hoewel ik mij zeker makkelijk een nieuwe mid size premium zou kunnen veroorloven.

                Zeker bij de jeugd, merk ik toch dat het fenomeen auto als status symbool serieus begint af te nemen.
                Mmm, met die laatste zin ga ik toch niet helemaal akkoord. Ik zie in mijn directe omgeving (kinderen van mijn broers) dat ze een mooie auto toch zeer waarderen. Misschien minder om de status van een auto maar meer het comfort en de veiligheid.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  en sunking, das gezien die tabellen, volledig terecht...solidariteit ok...maar ook van andere grote veelverdieners uit die andere sector...niet de nu zwaarsbelaste en er nu niets voor terugkrijgende groep nog eens extra veranderingen of afschaffing gaan opleggen, het vaa was al onterecht...het hoeft geen auto te zijn, dat mag wel voor wie het wil...maar ik snap wel dat het iets moet zijn dat gelijk terug de economie invloeit

                  en geen algemene lastenverlaging vooraleer het plafond wordt verhoogd
                  terecht? misschien voor een deel. maar het is en blijft een koterij. ja dan kan men beter de fiscale regels rond pensioen herzien, zodat ook werknemers in de prive een deftig pensioen krijgen. want op je oude dag heb je niks meer aan het feit dat je jaren met een firmaslet hebt mogen rondrijden. En 't is ook niet dat elke werknemer in de prive een auto krijgt? het is enkel voordelig als je werkelijk een auto nodig hebt én je werkgever je er een ter beschikking stelt. je bent dus voor een deel overgeleverd aan de goodwill van je bazen, die het weer als machtsmiddel kunnen uitspelen. doet gij goed uw best? aah misschien krijgt ge volgend jaar nen auto, of misschien ook niet... (ken iemand die al jaren in zo'n situatie zit... en ondertussen blijft doortuffen met zijn oude kar. en hij gaat niet weg omdat de job inhoudelijk wel interessant is. andere werknemers shoppen dan weer rond bij verschillende potentiele werkgevers, louter op basis van de car policy)

                  en dan stoot ik weer op een artikel als dit: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230815_96570016

                  ge moet toch al verdraaid slim tegenwoordig als ge niet te veel belastingen wilt betalen in dit apenlandje. en tegen mij , als zelfstandige, zegt mijn boekhouder: ge moet kosten maken!
                  Last edited by sunking; 16/08/2023, 12:42.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                    En trouwens, op een A-U-T-O forum moeten die dingen niet besproken worden, daar zijn andere fora en lezersrubrieken voor
                    Ehm, jij bent dit topic wel gestart. Dan mag er toch een discussie gevoerd worden hoe het komt en hoe het misschien beter zou kunnen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                      Maar nee, dat lijkt maar zo...
                      Er is wel wat scheefgegroeid met de ambtenarenpensioenen. De laatste jaren zijn de lonen daar minstens gelijkgetrokken met de privé. Daarom is er toch al iets aan het veranderen: zo tellen de laatste 10 jaar i.p.v 5 voor de berekening van het pensioen.
                      Men kan nu eenmaal niet van vandaag op morgen alles omkeren... dat zou trouwens onrechtvaardig zijn voor zij die 40 jaar geleden wél voor een spreekwoordelijke aalmoes zijn gestart.
                      ik ben 30 jaar geleden begonnen, eigenlijk samen met de start van het internet, toen werd alles transparant ivm de verschillen tss de statuten...daarvoor wist je van niets
                      elk jaar werd de aantrekkelijkste werkgever van het jaar verkozen...je gaat je dat wrs nog wel herinneren
                      pakweg van mijn 17, ervoor geen interesse was die topwerkgever 1 van de organiserende partijen, natuurlijk de best betalende en die met de grootste korf extralegale voordelen...een één tweetje tss de banken en de petrochemie

                      wel, vanaf internet en wanneer de lonen, bijhorend verlof en pensioenregeling duidelijk werd...was het 3 jaar na elkaar de staat als favoriet...en de verkiezing aantrekkelijkste werkgever van het jaar was geschiedenis, daar viel niet mee te concurreren

                      en petra heeft nu met de demotieregeling...4 jaar werken aan een lager tempo voor die ambtenarij aan hetzelfde loon, de kloof terug vergroot en plat broodnodige stemmen gekocht, net zoals in het verleden

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                        Belgen rijkste mensen ter wereld

                        Als je het mediane vermogen bekijkt, blijken Belgen de rijksten ter wereld. Bekijk je het gemiddelde, dan staat Zwitserland bovenaan de lijst.

                        De gemiddelde Zwitser heeft maar liefst 685.230 dollar in zijn bezit. Daarmee zijn Zwitsers gemiddeld de rijkste mensen in de wereld, gevolgd door de inwoners uit de Verenigde Staten en Hongkong.

                        België komt ook bovenaan de lijst rijkste landen uit. Met 249.040 dollar (228.180 euro) per volwassene, inclusief vastgoed, heeft België van alle landen het hoogste mediane vermogen – waar de ene helft van de inwoners onder en de andere helft boven zit. België telt dus relatief veel vermogende mensen. De rijkdom zit niet geconcentreerd in de handen van een kleine groep zeer vermogenden.


                        Klopt dit eigenlijk wel? lijkt me wel erg frappant dat ons mediaan vermogen hoger zou zijn dan dat van zwitserland en ons gemiddelde meer dan de helft minder is.

                        Elders las ik dat het mediaan vermogen van 242.000 euro PER GEZIN, en dus niet per inwoner...

                        In 2019 zou het mediaan vermogen per persoon 104.800 euro geweest zijn...

                        Het vermogen van de Belg is het afgelopen jaar gedaald en de daling was zelfs bij de grootste in de wereld. Dat blijkt althans uit het 'World Wealth report' van het Zwitserse Credit Suisse, dat elk jaar een oplijsting maakt van de rijkdom in de wereld.


                        Zoek de fout...

                        of komt het omdat ons vastgoed zo hard gestegen is? we hebben elk ook een aandeel van 50.000 euro in de staatsschuld en we hebben ook geen pensioenspaarpot.




                        Last edited by sunking; 16/08/2023, 13:55.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                          Ehm, jij bent dit topic wel gestart. Dan mag er toch een discussie gevoerd worden hoe het komt en hoe het misschien beter zou kunnen.
                          Hier is mijn stalker weer, hopelijk uitgeslapen en pillekes gepakt? Heb jij nu niks anders te doen dan op mij te reageren? Check jouw account eens, bijna enkel aanvallen op mijn berichten. Je ligt zelf trouwens altijd wel met iemand overhoop.

                          Ik zou hier eigenlijk de reacties in PM en Whatsapp eens moeten posten van members en niet-members op jouw blaaskaakgedrag van toen ik onlangs een tijdje gestopt ben met posten door jouw toedoen. Gelukkig voor mij zijn er nog mensen die mijn werk hier wat kunnen appreciëren.

                          Zet mij op de negeerlijst en opgelost of nog beter blijf hier weg
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            degrowth leidt niet persé tot armoede

                            er moet meer gestreefd worden naar het Pareto-optimum en dat gebeurt nu net niet met het huidige systeem
                            nog over dit, degrowth haalt de industrie uit een land, met ons eu energiebeleid is de concurrentiepositie al verre van ideaal, men lokt dit uit...en een groot deel van de mecenassen van +4200 gaan als eerste op straat gaan staan...in een diensteneconomie liggen de lonen - spijtig genoeg - veel lager...resultaat veel minder sociale bijdragen en iedereen armer, reken ook vooral niet op solidariteit van het in belgie extra groot leger dikbetaald personeel van de eerste tabel, denk dat de reacties voorbije pagina's wel voor zich spreken

                            Comment


                            • Is ecologie alleen iets voor de rijken? Volgens Luca de Meo wel, zo verklaarde hij op het Viva Festival in Italië. En hij legt uit waarom.
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Die leasesletrijders zijn niet rijk


                                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  Die leasesletrijders zijn niet rijk


                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
                                  hou eens op met onwaarheden te verkondigen.
                                  meer dan de helft van de leasesletten gaan naar de 10% hoogste inkomens.

                                  Voorstanders van bedrijfswagens stellen vaak dat bedrijfswagens een noodzakelijk kwaad zijn, een gevolg van de hoge loonkosten in ons land. Dat betekent echter dat ons mobiliteitssysteem zomaar belast wordt en daarbovenop sociale ongelijkheid gecreëerd wordt om een fiscaal probleem op te lossen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                    hou eens op met onwaarheden te verkondigen.
                                    meer dan de helft van de leasesletten gaan naar de 10% hoogste inkomens.

                                    https://www.duurzame-mobiliteit.be/n...ijk-onhoudbaar
                                    Erg hé... ik ga proberen niet meer op zijn onzin te reageren.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                      hou eens op met onwaarheden te verkondigen.
                                      meer dan de helft van de leasesletten gaan naar de 10% hoogste inkomens.

                                      https://www.duurzame-mobiliteit.be/n...ijk-onhoudbaar
                                      Kijk eens wie achter die website zit. (fietsersbond, Bond beter leefmilieu, treintrambus, voetgangersbeweging,…)
                                      Ze geven voor een aantal cijfers een bron en justificatie, maar net voor die 10% niet…
                                      Bij de berekening bp an de kost vergeten ze ook hoe veel btw inkomsten er zijn, hoe veel accijns er betaald wordt en hoe veel jobs er hangen aan de autosector..)

                                      Mijn auto mogen ze direct komen halen, maar dan moeten ze iets doen aan die hoogste belastingsschalen, en aan het feit dat je rsz betaalt op inkomen waar je niks mee opbouwt aan rechten voor pensioen en werkloosheid.
                                      En bovendien, dan moet er een werkend alternatief zijn. 30 km met OV zou me 1,5h kosten en 2 overstappen. En ik woon rond Brussel, niet in niemandsland rond Bastogne of zo.



                                      Comment


                                      • Jij denkt dat ze die cijfers uit hun duim gezogen hebben? Salariswagens zijn vooral goed voor de hoogste belastingsschaal te ontwijken… van mij mogen ze die ook afschaffen hoor .

                                        Lang niet iedereen profiteert van een fiscaal voordelige salariswagen. Van de 50 procent laagste inkomens heeft maar zes op de honderd zo’n auto ter beschikking.

                                        Comment


                                        • Dus een CEO rijdt met een C-klasse….
                                          Wie rijdt er dan met al die X5 en GLE’s?

                                          Het is wel logisch dat de hogere inkomens meer met een bedrijfswagen rijden. Als iemand 2500 bruto verdient, en een auto krijgt, dan bouwt die ook een pak minder pensioen op.

                                          Trouwens, hogere functies hebben ook meer nood aan beroepsverplaatsingen. Je moet al eens naar een klant of leverancier of een andere vestiging.
                                          Ik ben ooit als vertegenwoordiger begonnen met eigen auto. En we kregen ca 10 BF per km. En ik deed gemiddeld 2500km per maand. Maar toen kwam er een regel dat het bedrijf maximaal 25000 km per jaar op die manier mocht vergoeden.
                                          Daarboven zou de vergoeding belast worden, en dan heeft het bedrijf beslist om firmawagens in te voeren voor de vertegenwoordigers en sales managers.

                                          Een verpleegster met een bedrijfswagen is geen salariswagen hé, en voor een vertegenwoordiger en een directeur ook niet.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X