Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
MRJ
Zoek er geen complotten achter, de allesbepalende trend is de nood om minder CO2 uit te stoten.
En ja, voor auto’s is ondertussen bewezen dat de best betaalbare en meest veelbelovende manier is via BEV auto’s.
De piste van e-fuels is goed voor een paar exclusieve auto’s want die brandstoffen zullen enorm duur zijn, gewoon omdat het zo veel energie kost om die te maken.
Engie is wat dat betreft maar een heel kleine speler die amper invloed heeft.
Elk groot bedrijf dat niet werkt aan sustainability zal geen geldschieters meer vinden. En die geldschieters zijn niet alleen wat superrijken, maar ook pensioenfondsen, ETF’s etc, uiteindelijk ook jij en ik.
En ja, geniet van uw pistons zo lang het kan.
Ik ben ingenieur, en ik ken brandstofauto’s behoorlijk goed. Als ingenieur tracht je altijd dingen goedkoper en simpeler te maken.
Een heleboel componenten in een brandstofauto zitten er gewoon in omdat de basiskarakteristiek van een motor zo slecht is.
- motor levert pas koppel en vermogen vanaf 700-1000t/min, en bij 4000-7000t (afhankelijk benzine, diesel,..) is het gedaan, dus koppeling en versnellingsbak
- koppelcurve is gewoon slecht voor een tractietoepassing, dus turbo en versnellingsbak, variabele kleppentiming, en een hoop sensoren en electronica om te compenseren
- natuurlijk vermogen is beperkt, dus turbo, hoge toeren, 4 of 5 kleppen per cilinder, …
- motor draait maar in 1 richting, dus omkeermechanisme nodig.
En dan is er de electrische aandrijving… de juiste electromotor die gewoon direct een as aandrijft via een simpel differentieel.
En voor 4 wielaandrijving, gewoon een motor vooraan en achteraan…
En het rijdt gewoon fantastisch.
Weet je,ik volg je volledig als we hier over spoorwegen zouden praten! Als heb je natuurlijk ook vermogenselektronica of een princiepe van voorschakelweerstanden nodig in dat geval.
Echter vergeet je qya BEV één ding (mijn subjectieve beleveing buiten beschouwing)...hoe mooi simpel en effcicient die elektromotor ook is....je zit altijd met de batterij en dat is het hekele punt.
Daar zijn de problemen mee,niet met de motoren an sich
je zit altijd met de batterij en dat is het hekele punt.
Daar zijn de problemen mee,niet met de motoren an sich
En welk probleem zie je?
Ik vind de betere EV's op de markt al behoorlijk goed en meer dan dagelijks bruikbaar.
Zelf 4800km gedaan in 14 dagen op vakantie met de EV. Nooit zo ver van huis geweest met een 'eigen' (bedrijfs)auto.
Op geen enkel moment echt de indruk gehad dat de auto ons deed wachten of het tempo bepaalde.
Mijn zoon heeft geen eigen auto en gebruikt af en toe een electrische Cambio. Dat is meestal een e208.
Het is hem daarmee toch gelukt om met 5 personen vanuit Brussel een sportwedstrijf bij te wonen in Lille.
Die e208 heeft maar een 50 kWh batterij, en die vind ik zelf wat krap, maar het ging probleemloos zonder ter plaatse te laden.
Nu verwacht ik nog wel wat evolutie in de energiedichtheid van batterijen, en ze zullen wellicht nog een beetje sneller kunnen laden.
Ik heb het niet nodig, integendeel. Dan worden mijn stops soms gewoon te kort en krijg ik mijn koffie en blaas niet leeg.
En sowieso, een (veel) grotere batterij zal extra kosten. Ik denk niet dat ik dat er voor over heb.
Wel nog steeds belangrijk kwa investeringen is de esg en cei score gepushed door soros, hoe goed je als bedrijf bent in greenwashing en promoten genderindeologie, waar zo goed als het enige westers goeddraaiend groen bedrijf tesla véél slechter scoort als exxon
exxon heeft het zelf verkloot: hun klimaatstudie was indertijd de beste die er was gedaan met de.grvolgen duidelijk beschreven. exxon was toen ook een voortrekker qua alternatieve energie zoals windmolens en zonnepanelen. wat deden ze na de studie: heel die tak afstoten en de rest.vd wereld wijsmaken dat er niets aan de hand was. da's veeeeeeel erger dan greenwashing.
Wel nog steeds belangrijk kwa investeringen is de esg en cei score gepushed door soros, hoe goed je als bedrijf bent in greenwashing en promoten genderindeologie, waar zo goed als het enige westers goeddraaiend groen bedrijf tesla véél slechter scoort als exxon
altijd leuk om eens door te lezen.....probleem met politiek (links vooral) is hun luister naar mijn woorden,kijk naar mijn daden mentaliteit.
Caroline Gennez haar oldtimer 6 cilinder staat op haar buiten verblijf in Portugal omdat jij de LEZ niet meer in kan....het ging toch om klilmaat? Voorruit,Groen en Vld zijn meester leugenaars die mensen hun angst gebruiken voor geld te verdienen net zoals het Vlaams Blok vroeger altijd deed. Hoewel ik Jambon letterlijk en figuurlijk een dikke loser vind hoop ik toch nog altijd op NVA maar dan Loones en De Wever die het hebben van hun brains.
Ik vind de betere EV's op de markt al behoorlijk goed en meer dan dagelijks bruikbaar.
Zelf 4800km gedaan in 14 dagen op vakantie met de EV. Nooit zo ver van huis geweest met een 'eigen' (bedrijfs)auto.
Op geen enkel moment echt de indruk gehad dat de auto ons deed wachten of het tempo bepaalde.
Mijn zoon heeft geen eigen auto en gebruikt af en toe een electrische Cambio. Dat is meestal een e208.
Het is hem daarmee toch gelukt om met 5 personen vanuit Brussel een sportwedstrijf bij te wonen in Lille.
Die e208 heeft maar een 50 kWh batterij, en die vind ik zelf wat krap, maar het ging probleemloos zonder ter plaatse te laden.
Nu verwacht ik nog wel wat evolutie in de energiedichtheid van batterijen, en ze zullen wellicht nog een beetje sneller kunnen laden.
Ik heb het niet nodig, integendeel. Dan worden mijn stops soms gewoon te kort en krijg ik mijn koffie en blaas niet leeg.
En sowieso, een (veel) grotere batterij zal extra kosten. Ik denk niet dat ik dat er voor over heb.
Rijbereik is iets zoals vermogen,dat is een eigenschap die je op voorhand kent. Problemen zijn een last en na 19 jaar garage sector kan ik enkel zeggen,ik heb nog nooit zo veel ellende gezien. En dat is heel erg zeker gezien ze dit blijven stimueleren. Kijk maar eens naar Toyota,sinds het nieuwe batterij type toepassen staan zelfs hun hybrides meer in panne dan op de baan.
En dan zie ik in de lease dat tesla het minst hier last van heeft. Een Tesla is een E65,altijd wel iets in de sturing maar de hardware is best wel goed....
Net onwille van de redenen die jij noemt vind ik hybride (al dan niet plug-in) niet goed. Die auto's zijn te complex omdat ze naast de benzinemotor nog een extra koppeling, batterij, inverter, electromotor en speciale electronica hebben. Dat is gewoon te veel complexiteit.
Dus ofwel pistonnekes, ofwel een batterij en electromotor. De rest is tussentechnologie.
Helemaal gelijk Tommie,zeker de temperatuurhuishouding bij hybrides is een ramp....De T8'en, 45e's en SE-Hybrids die ik in panne gezien heb,ongelooflijk..... en nu zijn Jappen ook besmet
Ik wil mijn vraag nog eens herhalen, wat is een E65?
Ik heb laatst een paar ritten gedaan met een GLE350de. De eerste rit was van Brussel naar Mechelen in het spitsuur.
Het eerste stuk tot ik de ring verliet en de E19 opdraaide heb ik vrijwel puur electrisch kunnen doen. Nergens sneller dan 50 of 70.
En dan was de weg vrij, dus ik trap het gaspedaal helemaal in. Eerst wou die auto me niet direct geloven, maar ik bleef op dat pedaal duwen. Dus die versnellingsbak moest eerst 2 versnellingen terug, dan de diesel op toeren brengen, de turbo laten opspinnen, en tegen dat ik in Peutie was hoorde ik wat gebrom en kwam er vermogen.
Maar dat arm 2.0 viercilinder dieselke moet dan direct 200+pk leveren terwijl dat blok nog zo koud is als de noordpool op een zomerse dag.
Los van de tamme en trage reactie (vergeleken met een Tesla is dat als rijden met een kussen onder je rechtervoet) kan het toch niet normaal zijn om een motor direct zijn vol vermogen te laten leveren.
En wat zie jij kapot gaan bij die T8, 45e of SE-hybrids?
Comment