Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hahaha, de files worden plots toch te lang en ze beginnen in te zien dat die met hun Belgisch salariswagen systeem alleen nog maar langer gaan worden


    "Deelvolt": kunnen we straks ook (elektrische) salariswagens met elkaar delen?

    De Antwerpse burgerbeweging "Klimplant" (Klimaatplatform Antwerpen) start met een proefproject voor het delen van (elektrische) salariswagens. Het wil met steun van de stad Antwerpen in zee gaan met drie ondernemingen om begin 2024 een praktijktest van drie maanden uit te voeren.


    Elektrisch rijden is beter voor het klimaat, dat weten we, maar het zorgt natuurlijk niet voor minder autoverkeer. Volgens de Europese klimaatplannen moeten we niet alleen elektrisch gaan rijden maar op termijn ook gewoon minder vaak de wagen gebruiken. Dat kan o.m. door auto’s te delen.

    Elektrische bedrijfs- en salariswagens vliegen momenteel over de toonbank. In augustus 2023 reden er al zowat 140.000 elektrische auto’s in ons land rond. Tachtig procent daarvan zijn salariswagens en pure bedrijfswagens, want voor de particuliere koper zijn ze vaak nog te duur. Nergens in Europa neemt het aantal volledig elektrische auto’s trouwens zo snel toe als in België. Dat komt omdat de federale regering ondernemingen die inzetten op elektrische auto’s een stevig fiscaal voordeel geeft. Terwijl het gunsttarief voor salariswagens op diesel of benzine gradueel verdwijnt.

    Wat als een werknemer met een elektrische salariswagen die nu eens zou kunnen delen, bijvoorbeeld met bewoners uit de buurt? Dan sla je in de uitvoering van de klimaatplannen misschien twee vliegen in één klap: gezinnen met een weinig gebruikte (tweede) benzine- of dieselwagen kunnen die bijvoorbeeld van de hand doen en een elektrische salariswagen voor enkele uren uitlenen wanneer ze die nodig hebben.

    Deelvolt

    Auto’s delen – zoals nu al gebeurt via de klassieke deelplatformen zoals Cambio, Poppy of Dégage – helpt mee om het aantal autokilometers in de stad terug te dringen en de parkeerdruk te verlagen. Het is momenteel echter vooral juridisch en verzekeringstechnisch niet mogelijk om bedrijfswagens te delen.

    Daar wil de Antwerpse burgerbeweging "Klimplant" (klimaatplatform Antwerpen) met het project Deelvolt verandering in brengen.

    “We zoekennu naar een samenwerking met drie bedrijven waarin dan een medewerker in 2024 gedurende een proefperiode van drie maanden zijn of haar salariswagen deelt met een groepje buren,” zegt Marlies Lenaerts van Klimplant. "Om dan tijdens die praktijktest te leren hoe we o.m. fiscale en juridische problemen kunnen oplossen."

    Hoe kan je nu een bedrijfswagen delen met andere mensen: de titularissen van die wagens hebben die toch zelf nodig? “Je moet een onderscheid maken tussen salariswagens en pure bedrijfswagens,” vervolgt Lenaerts, “die laatste worden alleen gebruikt voor beroepsdoeleinden, vooral overdag uiteraard, die kan je moeilijk gaan delen. Salariswagens kan je ook privé gebruiken, en die staan vaak even lang stil als particuliere auto’s of worden vooral in het weekend gebruikt en veel minder in de werkweek.”

    Die realiteit werd nog versterkt door corona, waardoor we veel vaker dan vroeger structureel thuiswerken. Zo is er het voorbeeld van een werknemer die de salariswagen gebruikt tijdens het weekend en op dinsdag en donderdag, maar niet of nauwelijks tijdens de andere werkdagen. Dan kan je de auto tijdens die drie dagen in een deelpool ter beschikking van anderen stellen.

    Om het delen te organiseren, wil Klimplant gebruik maken van het al bestaande en succesvolle deelplatform Dégage. Mensen die een particuliere wagen hebben maar niet zo vaak gebruiken, stoppen die in een lokale pool. Anderen kunnen de auto dan voor enkele uren of dagen tegen een vergoeding huren. Het platform staat in voor een reservatiesysteem, verzekering en afhandeling van eventuele schadegevallen.

    De cocon opgeven

    Naast de drie technische obstakels, speelt nog een andere, eerder persoonlijke en psychologische uitdaging. “Je salariswagen is je eigen cocon. Dat verdwijnt wanneer je die gaat delen,” zegt Lenaerts. "Ik kan bijvoorbeeld mijn persoonlijke spullen niet in de wagen laten liggen want morgen gebruikt iemand anders de auto.” Dat speelt natuurlijk ook bij het particuliere autodelen.

    In elk geval blijkt uit een (nog lopende) bevraging van Klimplant dat er voor het delen van salariswagens behoorlijk veel potentieel en bereidheid is. Slechts 60 procent van de titularissen gebruikt zijn of haar salariswagen dagelijks en 50 procent zou bereid zijn om de auto op beschikbare dagen te delen met anderen.

    Ondernemers en werknemers die interesse hebben in het proefproject zijn welkom op de website van het project Deelvolt.


    De obstakels voor het delen van salariswagens: verzekering, car policy en fiscaliteit

    Klimplant heeft op dat vlak al veel onderzoek gedaan, maar nog niet alle problemen zijn helemaal uitgeklaard.

    De verzekeringscontracten moeten worden aangepast. Dat zou eigenlijk geen struikelblok mogen zijn – de meeste contracten zijn sowieso omnium - al kan het delen van wagens wel leiden tot een hoger schaderisico en bijgevolg hogere premies.

    Elke salariswagen valt onder een zogenoemde "car policy" van de werkgever en de leasemaatschappij. Daarin staat wat je met de auto wel en niet mag. Vaak mogen bijvoorbeeld alleen de werknemer en wettelijke partner met de auto rijden. Bedrijven en leasemaatschappijen zullen die car policy dus moeten uitbreiden.

    Als begunstigde van een salariswagen krijg je een stuk van je salaris letterlijk in de vorm van een auto, maar daar betaal je belastingen op (op het VAA of Voordeel Alle Aard). Wat als de werknemer een vergoeding zou krijgen voor de tijd dat zijn of haar wagen even gehuurd wordt door een buurtbewoner? Moet je daar dan ook belasting op betalen en hoeveel? Het is in elk geval niet geregeld in de wet.

    Een fiscale ruling kan een oplossing bieden: dat is een regeling tussen een bepaalde groep organisaties of ondernemingen en de rulingcommmissie van de FOD Financiën voor een heel specifiek fiscaal vraagstuk.

    Bron: VRTnws



    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • 3 jaar geleden een Vito gekocht voor 4000 en bol daar nog altijd vrolijk mee rond. Mijn moeder bolt al 7 jaar met haar Honda van 5500.

      Particulier goedkoop rijden kan nog altijd volgens mij.

      Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk


      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten

        Particulier goedkoop rijden kan nog altijd volgens mij.

        Uiteraard, maar niet iedereen durft dat... met een "oude" auto rijden. Mijne Ford Escort van 35 jaar oud ondertussen bolt ook nog altijd rond, al 12 jaar mijne goedkoopst bollende ever, ga ik nooit meer kunnen evenaren zo een goedkoop (en goed!) vervoermiddel.

        Comment


        • en Jocar Deelvolt hahaha, ja dat is uiteindelijk waar ze naartoe willen... ik moet het niet weten, ben te ouderwets waarschijnlijk, ik wil een auto bezitten.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
            en Jocar Deelvolt hahaha, ja dat is uiteindelijk waar ze naartoe willen... ik moet het niet weten, ben te ouderwets waarschijnlijk, ik wil een auto bezitten.
            Ik ook hoor, denk niet dat er veel zal gedeeld worden. Ik mag er niet aan denken dat er een of andere viespeuk in mijn auto kruipt, laat staan ermee gaat rijden, dit zijn wel leasekarren natuurlijk

            Zolang ze hun eigen files blijven organiseren kunnen ze nog doen wat ze willen, het zal niet opgelost worden, trop is teveel!
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Leaserijders iedere 4 jaar een nieuwe EV en het plebs moet er dan maar mee rondrijden tijdens de vrije momentjes (met nog 25% rijbereik ofzo zeker)... de natte droom van heel die groene waanzin allicht

              Comment


              • ik deel mijn tesla al jaren via zo'n systeem. www.battmobility.be . Gent loopt hierin jaren voor op antwerpen

                vermits elke auto een gereserveerde plek heeft aan een laadpaal, komen rijbereik issues maar zelden voor. en de snelladers groeien als paddestoelen uit de grond...
                op het tankstation achter mijn hoek hebben ze 2 benzinepompen weggedaan en 8 snellaadplekken gezet.

                en met het geld dat ik uitspaar, koop ik mss nog wel eens een funcar prive
                Last edited by sunking; 31/10/2023, 10:56.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                  Leaserijders iedere 4 jaar een nieuwe EV en het plebs moet er dan maar mee rondrijden tijdens de vrije momentjes (met nog 25% rijbereik ofzo zeker)... de natte droom van heel die groene waanzin allicht
                  Die waanzin toch hé. Zo erg dat ik nooit meer een auto op benzine moet hebben.

                  Comment


                  • En of het allemaal nog niet erg genoeg is Benieuwd hoe ze dit naar de EV's gaan overzetten? Per kilo of decibels misschien

                    Niet alleen lonen maar ook auto’s worden in België overdreven zwaar belast. Meer nog: in geen enkel ander Europees land betaal je meer autobelastingen dan in België. De verschillen zijn soms erg groot.
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                      En of het allemaal nog niet erg genoeg is Benieuwd hoe ze dit naar de EV's gaan overzetten? Per kilo of decibels misschien

                      https://gocar.be/nl/autonieuws/belas...-dan-gemiddeld
                      euh ja bij die belastingsinkomsten zitten natuurlijk ook veel kosten gerelateerd aan de bedrijfswagens.
                      daar zitten al wel wat zwaardere motoriseringen bij, met hoge wegentaks.
                      reken maar uit, nieuwe firmawagen van 40k elke 5 jaar, da's 8000 aan BTW, als je de helft terugtrekt (hangt nog af van uw prive/woon-werk gebruik officieel) is dat nog altijd 4000 oftewel 800 per jaar dat naar de schatkist gaat.
                      en als je de BTW van de onderhoudsbeurten van de priemiejoem mercedes dealers meetelt. ja dan trek je het gemiddelde wel omhoog.
                      en die firmawagens doen ook weer veel km, dus veel accijnzen op de brandstof.

                      Als je hier een wagen met bescheiden motorisering koopt, betaal je hier minder belasting dan in nederland hoor. Alleen zie ik hier maar weinig bescheiden wagentjes...
                      Last edited by sunking; 31/10/2023, 19:17.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                        Als je hier een wagen met bescheiden motorisering koopt, betaal je hier minder belasting dan in nederland hoor. Alleen zie ik hier maar weinig bescheiden wagentjes...
                        Da's waar, ik zal ook nooit nog een auto met zware motor kopen. 190 € hier voor een pak rijplezier, prachtig!

                        Maar ben toch eens benieuwd waar ze die miljarden gaan halen eens de EV volledig ingeburgerd is, hoe gaan ze die dingen belasten? Toekomstmuziek natuurlijk, maar toch. Kilometer belasting lijkt mij het eerlijkst dan. Eigenlijk mag dat van mij nu ook al als ze de gewone taks afschaffen

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • ik betaal ettelijke malen taks: btw bij aankoop, btw bij brandstof, accijnzen bij brandstof, wegentaks, inschrijvingstaks, btw op verzekering, btw op alle herstellingen en onderhoud.

                          elektrische voertuigen kunnen aan de andere kant ook zorgen voor lagere uitgaven in de gezondheidszorg: minder fijnstof en daardoor minder luchtwegenaandoeningen, minder hartproblemen,...
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                            Die waanzin toch hé. Zo erg dat ik nooit meer een auto op benzine moet hebben.
                            Dat uw handjes vies werden bij het tanken, dat wisten we al.

                            Comment


                            • Ze tellen dan nog die diefstal van de politie niet mee met hun camera's... ze zijn toch al zo eerlijk dat ze niet meer zitten te liegen dat het nog over veiligheid gaat op die plaatsen
                              lets have some more member berries

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                Ze tellen dan nog die diefstal van de politie niet mee met hun camera's...
                                Ik wist niet dat ”de politie” dat geld incasseerde. Weer iets bijgeleerd.

                                Comment


                                • Waar zeg ik dat de politie dat geld incasseerde? Ze stelen het voor de staatskas.
                                  lets have some more member berries

                                  Comment


                                  • Wij zouden hier nochtans graag zo'n camera voor onze deuren hebben, zone 30 borden volstaan niet en vluchtheuvels ook niet

                                    Wij zijn zelfs bereid om er zelf voor te betalen. Maja blijkbaar staan die camera's altijd op de verkeerde plaatsen
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • de camera voor de craeybecktunnel in antwerpen (richting antwerpen) is ook zo ne geweldige. hangt 2 meter voorbij het 100 km/u bord, komende van 120... en tolerantie bestaat ook niet meer vandaag
                                      108 km/h gemeten, 102 gecorrigeerd, 62 euro boete. 2 keer voorgehad.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                        Waar zeg ik dat de politie dat geld incasseerde? Ze stelen het voor de staatskas.
                                        Ah, hier hee: ”Ze tellen dan nog die diefstal van de politie ’...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                          108 km/h gemeten, 102 gecorrigeerd, 62 euro boete. 2 keer voorgehad.
                                          Eigenlijk is dat een bewijs van goed gedrag en zeden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X