Hahaha, de files worden plots toch te lang en ze beginnen in te zien dat die met hun Belgisch salariswagen systeem alleen nog maar langer gaan worden
"Deelvolt": kunnen we straks ook (elektrische) salariswagens met elkaar delen?
De Antwerpse burgerbeweging "Klimplant" (Klimaatplatform Antwerpen) start met een proefproject voor het delen van (elektrische) salariswagens. Het wil met steun van de stad Antwerpen in zee gaan met drie ondernemingen om begin 2024 een praktijktest van drie maanden uit te voeren.
Elektrisch rijden is beter voor het klimaat, dat weten we, maar het zorgt natuurlijk niet voor minder autoverkeer. Volgens de Europese klimaatplannen moeten we niet alleen elektrisch gaan rijden maar op termijn ook gewoon minder vaak de wagen gebruiken. Dat kan o.m. door auto’s te delen.
Elektrische bedrijfs- en salariswagens vliegen momenteel over de toonbank. In augustus 2023 reden er al zowat 140.000 elektrische auto’s in ons land rond. Tachtig procent daarvan zijn salariswagens en pure bedrijfswagens, want voor de particuliere koper zijn ze vaak nog te duur. Nergens in Europa neemt het aantal volledig elektrische auto’s trouwens zo snel toe als in België. Dat komt omdat de federale regering ondernemingen die inzetten op elektrische auto’s een stevig fiscaal voordeel geeft. Terwijl het gunsttarief voor salariswagens op diesel of benzine gradueel verdwijnt.
Wat als een werknemer met een elektrische salariswagen die nu eens zou kunnen delen, bijvoorbeeld met bewoners uit de buurt? Dan sla je in de uitvoering van de klimaatplannen misschien twee vliegen in één klap: gezinnen met een weinig gebruikte (tweede) benzine- of dieselwagen kunnen die bijvoorbeeld van de hand doen en een elektrische salariswagen voor enkele uren uitlenen wanneer ze die nodig hebben.
Deelvolt
Auto’s delen – zoals nu al gebeurt via de klassieke deelplatformen zoals Cambio, Poppy of Dégage – helpt mee om het aantal autokilometers in de stad terug te dringen en de parkeerdruk te verlagen. Het is momenteel echter vooral juridisch en verzekeringstechnisch niet mogelijk om bedrijfswagens te delen.
Daar wil de Antwerpse burgerbeweging "Klimplant" (klimaatplatform Antwerpen) met het project Deelvolt verandering in brengen.
“We zoekennu naar een samenwerking met drie bedrijven waarin dan een medewerker in 2024 gedurende een proefperiode van drie maanden zijn of haar salariswagen deelt met een groepje buren,” zegt Marlies Lenaerts van Klimplant. "Om dan tijdens die praktijktest te leren hoe we o.m. fiscale en juridische problemen kunnen oplossen."
Hoe kan je nu een bedrijfswagen delen met andere mensen: de titularissen van die wagens hebben die toch zelf nodig? “Je moet een onderscheid maken tussen salariswagens en pure bedrijfswagens,” vervolgt Lenaerts, “die laatste worden alleen gebruikt voor beroepsdoeleinden, vooral overdag uiteraard, die kan je moeilijk gaan delen. Salariswagens kan je ook privé gebruiken, en die staan vaak even lang stil als particuliere auto’s of worden vooral in het weekend gebruikt en veel minder in de werkweek.”
Die realiteit werd nog versterkt door corona, waardoor we veel vaker dan vroeger structureel thuiswerken. Zo is er het voorbeeld van een werknemer die de salariswagen gebruikt tijdens het weekend en op dinsdag en donderdag, maar niet of nauwelijks tijdens de andere werkdagen. Dan kan je de auto tijdens die drie dagen in een deelpool ter beschikking van anderen stellen.
Om het delen te organiseren, wil Klimplant gebruik maken van het al bestaande en succesvolle deelplatform Dégage. Mensen die een particuliere wagen hebben maar niet zo vaak gebruiken, stoppen die in een lokale pool. Anderen kunnen de auto dan voor enkele uren of dagen tegen een vergoeding huren. Het platform staat in voor een reservatiesysteem, verzekering en afhandeling van eventuele schadegevallen.
De cocon opgeven
Naast de drie technische obstakels, speelt nog een andere, eerder persoonlijke en psychologische uitdaging. “Je salariswagen is je eigen cocon. Dat verdwijnt wanneer je die gaat delen,” zegt Lenaerts. "Ik kan bijvoorbeeld mijn persoonlijke spullen niet in de wagen laten liggen want morgen gebruikt iemand anders de auto.” Dat speelt natuurlijk ook bij het particuliere autodelen.
In elk geval blijkt uit een (nog lopende) bevraging van Klimplant dat er voor het delen van salariswagens behoorlijk veel potentieel en bereidheid is. Slechts 60 procent van de titularissen gebruikt zijn of haar salariswagen dagelijks en 50 procent zou bereid zijn om de auto op beschikbare dagen te delen met anderen.
Ondernemers en werknemers die interesse hebben in het proefproject zijn welkom op de website van het project Deelvolt.
De obstakels voor het delen van salariswagens: verzekering, car policy en fiscaliteit
Klimplant heeft op dat vlak al veel onderzoek gedaan, maar nog niet alle problemen zijn helemaal uitgeklaard.
De verzekeringscontracten moeten worden aangepast. Dat zou eigenlijk geen struikelblok mogen zijn – de meeste contracten zijn sowieso omnium - al kan het delen van wagens wel leiden tot een hoger schaderisico en bijgevolg hogere premies.
Elke salariswagen valt onder een zogenoemde "car policy" van de werkgever en de leasemaatschappij. Daarin staat wat je met de auto wel en niet mag. Vaak mogen bijvoorbeeld alleen de werknemer en wettelijke partner met de auto rijden. Bedrijven en leasemaatschappijen zullen die car policy dus moeten uitbreiden.
Als begunstigde van een salariswagen krijg je een stuk van je salaris letterlijk in de vorm van een auto, maar daar betaal je belastingen op (op het VAA of Voordeel Alle Aard). Wat als de werknemer een vergoeding zou krijgen voor de tijd dat zijn of haar wagen even gehuurd wordt door een buurtbewoner? Moet je daar dan ook belasting op betalen en hoeveel? Het is in elk geval niet geregeld in de wet.
Een fiscale ruling kan een oplossing bieden: dat is een regeling tussen een bepaalde groep organisaties of ondernemingen en de rulingcommmissie van de FOD Financiën voor een heel specifiek fiscaal vraagstuk.
Bron: VRTnws
"Deelvolt": kunnen we straks ook (elektrische) salariswagens met elkaar delen?
De Antwerpse burgerbeweging "Klimplant" (Klimaatplatform Antwerpen) start met een proefproject voor het delen van (elektrische) salariswagens. Het wil met steun van de stad Antwerpen in zee gaan met drie ondernemingen om begin 2024 een praktijktest van drie maanden uit te voeren.
Elektrisch rijden is beter voor het klimaat, dat weten we, maar het zorgt natuurlijk niet voor minder autoverkeer. Volgens de Europese klimaatplannen moeten we niet alleen elektrisch gaan rijden maar op termijn ook gewoon minder vaak de wagen gebruiken. Dat kan o.m. door auto’s te delen.
Elektrische bedrijfs- en salariswagens vliegen momenteel over de toonbank. In augustus 2023 reden er al zowat 140.000 elektrische auto’s in ons land rond. Tachtig procent daarvan zijn salariswagens en pure bedrijfswagens, want voor de particuliere koper zijn ze vaak nog te duur. Nergens in Europa neemt het aantal volledig elektrische auto’s trouwens zo snel toe als in België. Dat komt omdat de federale regering ondernemingen die inzetten op elektrische auto’s een stevig fiscaal voordeel geeft. Terwijl het gunsttarief voor salariswagens op diesel of benzine gradueel verdwijnt.
Wat als een werknemer met een elektrische salariswagen die nu eens zou kunnen delen, bijvoorbeeld met bewoners uit de buurt? Dan sla je in de uitvoering van de klimaatplannen misschien twee vliegen in één klap: gezinnen met een weinig gebruikte (tweede) benzine- of dieselwagen kunnen die bijvoorbeeld van de hand doen en een elektrische salariswagen voor enkele uren uitlenen wanneer ze die nodig hebben.
Deelvolt
Auto’s delen – zoals nu al gebeurt via de klassieke deelplatformen zoals Cambio, Poppy of Dégage – helpt mee om het aantal autokilometers in de stad terug te dringen en de parkeerdruk te verlagen. Het is momenteel echter vooral juridisch en verzekeringstechnisch niet mogelijk om bedrijfswagens te delen.
Daar wil de Antwerpse burgerbeweging "Klimplant" (klimaatplatform Antwerpen) met het project Deelvolt verandering in brengen.
“We zoekennu naar een samenwerking met drie bedrijven waarin dan een medewerker in 2024 gedurende een proefperiode van drie maanden zijn of haar salariswagen deelt met een groepje buren,” zegt Marlies Lenaerts van Klimplant. "Om dan tijdens die praktijktest te leren hoe we o.m. fiscale en juridische problemen kunnen oplossen."
Hoe kan je nu een bedrijfswagen delen met andere mensen: de titularissen van die wagens hebben die toch zelf nodig? “Je moet een onderscheid maken tussen salariswagens en pure bedrijfswagens,” vervolgt Lenaerts, “die laatste worden alleen gebruikt voor beroepsdoeleinden, vooral overdag uiteraard, die kan je moeilijk gaan delen. Salariswagens kan je ook privé gebruiken, en die staan vaak even lang stil als particuliere auto’s of worden vooral in het weekend gebruikt en veel minder in de werkweek.”
Die realiteit werd nog versterkt door corona, waardoor we veel vaker dan vroeger structureel thuiswerken. Zo is er het voorbeeld van een werknemer die de salariswagen gebruikt tijdens het weekend en op dinsdag en donderdag, maar niet of nauwelijks tijdens de andere werkdagen. Dan kan je de auto tijdens die drie dagen in een deelpool ter beschikking van anderen stellen.
Om het delen te organiseren, wil Klimplant gebruik maken van het al bestaande en succesvolle deelplatform Dégage. Mensen die een particuliere wagen hebben maar niet zo vaak gebruiken, stoppen die in een lokale pool. Anderen kunnen de auto dan voor enkele uren of dagen tegen een vergoeding huren. Het platform staat in voor een reservatiesysteem, verzekering en afhandeling van eventuele schadegevallen.
De cocon opgeven
Naast de drie technische obstakels, speelt nog een andere, eerder persoonlijke en psychologische uitdaging. “Je salariswagen is je eigen cocon. Dat verdwijnt wanneer je die gaat delen,” zegt Lenaerts. "Ik kan bijvoorbeeld mijn persoonlijke spullen niet in de wagen laten liggen want morgen gebruikt iemand anders de auto.” Dat speelt natuurlijk ook bij het particuliere autodelen.
In elk geval blijkt uit een (nog lopende) bevraging van Klimplant dat er voor het delen van salariswagens behoorlijk veel potentieel en bereidheid is. Slechts 60 procent van de titularissen gebruikt zijn of haar salariswagen dagelijks en 50 procent zou bereid zijn om de auto op beschikbare dagen te delen met anderen.
Ondernemers en werknemers die interesse hebben in het proefproject zijn welkom op de website van het project Deelvolt.
De obstakels voor het delen van salariswagens: verzekering, car policy en fiscaliteit
Klimplant heeft op dat vlak al veel onderzoek gedaan, maar nog niet alle problemen zijn helemaal uitgeklaard.
De verzekeringscontracten moeten worden aangepast. Dat zou eigenlijk geen struikelblok mogen zijn – de meeste contracten zijn sowieso omnium - al kan het delen van wagens wel leiden tot een hoger schaderisico en bijgevolg hogere premies.
Elke salariswagen valt onder een zogenoemde "car policy" van de werkgever en de leasemaatschappij. Daarin staat wat je met de auto wel en niet mag. Vaak mogen bijvoorbeeld alleen de werknemer en wettelijke partner met de auto rijden. Bedrijven en leasemaatschappijen zullen die car policy dus moeten uitbreiden.
Als begunstigde van een salariswagen krijg je een stuk van je salaris letterlijk in de vorm van een auto, maar daar betaal je belastingen op (op het VAA of Voordeel Alle Aard). Wat als de werknemer een vergoeding zou krijgen voor de tijd dat zijn of haar wagen even gehuurd wordt door een buurtbewoner? Moet je daar dan ook belasting op betalen en hoeveel? Het is in elk geval niet geregeld in de wet.
Een fiscale ruling kan een oplossing bieden: dat is een regeling tussen een bepaalde groep organisaties of ondernemingen en de rulingcommmissie van de FOD Financiën voor een heel specifiek fiscaal vraagstuk.
Bron: VRTnws
Comment