Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
    Ik ben eens benieuwd tegen dat het zover is!
    Ik rij net door Nederland. Benzine én diesel zitten nu ruim boven de 2€.

    Zodra de aankoop van een electrische auto op het zelfde niveau zit als een verbrandingsauto, dan volgen de mensen wel, zeker als er een behoorlijk betaalbare tweedehandsmarkt bij komt.
    Als mensen dan zien dat ze met de helft aan "brandstofkosten" kunnen rijden, dan slikken ze de kleine nadelen echt wel, zeker als buur links en rechts het allemaal wel tof rijden vinden, en geen problemen hebben met de range.
    Het is een beetje hetzelfde als met de eerste diesels. Die auto's waren zelfs iets duurder, maar aan de pomp een stuk goedkoper. Heel veel mensen kochten toen diesels gewoon omdat het elke maand iets goedkoper was, zelfs al deden ze maar 10k per jaar.


    Comment


    • natuurlijk, want particulieren zouden anders om de 5 jaar een nieuwe auto kopen?
      mijn moeder reed altijd met occasies, tot de wielen er af vielen bij wijze van spreken. nu heeft ze 8 jaar geleden op mijn advies ne nieuwe gekocht (stockmodel golf 7 in basisversie, prijsverschil met occasie was klein), en dat zal ook voor minstens 15 jaar zijn.

      mijn neef probeerde onlangs van zijn zo goed als nieuwe en deftig uitgeruste ford focus benzine af te geraken wegens firmawagen (een elektrische uiteraard), wou er kleine 25k voor maar heeft hem na maanden te koop staan overgelaten aan handelaar voor 18k.. uitleg: mensen willen geen handbak meer anno 2023.
      Last edited by sunking; 07/11/2023, 09:43.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
        En toch krijg je hier de particulier niet echt aan de EV, benieuwd met de premie vanaf volgend jaar. Ik sla in ieder geval nog een beurt over
        particulieren weten dat de prijzen gaan zakken dus idd waarom niet nog even doorrijden. vanaf 2029 mogen in vlaanderen geen wagens met verbrandingsmotor meer verkocht worden.. da's ambitieus, maar met de huidige evolutie zie ik dat wel lukken op een betaalbare manier. noorwegen zit nu al aan 80% elektrisch (geloof zelfs dat ICE vanaf 2025 verboden wordt...)

        ben benieuwd of particulieren dan in 2028 nog massaal ICE'tjes gaan kopen.. betwijfel het eerlijk gezegd.

        Comment


        • Is die datum van 2029 nu echt al in de wet ingeschreven?
          Je kan wel verwachten dat bepaalde steden in 2035 enkel nog electrische voertuigen toelaten in de steden.
          Als je als particulier dan 10 jaar in je auto wil rijden (of 15 jaar), dan kan je best nu al de juiste keuze maken.

          Comment


          • Die dingen worden wel elk jaar beter, dus al ik nog 5 jaar wacht heb ik voor een aanvaardbare prijs (want ze worden goedkoper?) een auto die nog beter is en vooral een deftige range heeft. Voor mij zijn dat minstens 600 snelwegkilometer.

            Die benzine/hybride occasies gaan dan ook nog geen echt probleem zijn want er zullen toch volharders genoeg zijn die doorgaan tot op de limiet.
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
              Die dingen worden wel elk jaar beter, dus al ik nog 5 jaar wacht heb ik voor een aanvaardbare prijs (want ze worden goedkoper?) een auto die nog beter is en vooral een deftige range heeft. Voor mij zijn dat minstens 600 snelwegkilometer.

              Die benzine/hybride occasies gaan dan ook nog geen echt probleem zijn want er zullen toch volharders genoeg zijn die doorgaan tot op de limiet.
              Waarom heb je die 600km nodig?
              Kan jij echt 5-6 uur rijden zonder stoppen?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                Waarom heb je die 600km nodig?
                Kan jij echt 5-6 uur rijden zonder stoppen?
                Dat kan ik maar doe ik niet, ik wil wel maar max 2 keer 10 minuten stoppen in die 600 km. Ik rijd meestal tegen een tijdsgrens en tegenwoordig word je constant opgehouden, hier door files en in Duitsland vooral door wegwerkzaamheden. De tijd dat ik op 8u in Polen stond waar ik moest zijn is definitief voorbij

                En toch het feit dat die dingen beter en goedkoper worden is mooi meegenomen. Ik ga eerst nog wel een jaar of 5 een Lexus LBX proberen (als hij mij aanstaat na de proefrit tenminste) voor ik overschakel.

                Altijd weer iets om naar uit te kijken is zoveel leuker
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                  Dat kan ik maar doe ik niet, ik wil wel maar max 2 keer 10 minuten stoppen in die 600 km. Ik rijd meestal tegen een tijdsgrens en tegenwoordig word je constant opgehouden, hier door files en in Duitsland vooral door wegwerkzaamheden. De tijd dat ik op 8u in Polen stond waar ik moest zijn is definitief voorbij

                  En toch het feit dat die dingen beter en goedkoper worden is mooi meegenomen. Ik ga eerst nog wel een jaar of 5 een Lexus LBX proberen (als hij mij aanstaat na de proefrit tenminste) voor ik overschakel.

                  Altijd weer iets om naar uit te kijken is zoveel leuker
                  Je onderschat de tijd van een stop.
                  Als je nu gaat tanken, en daarna naar het toilet, dan ben je minstens een kwartier kwijt.

                  Er zijn al EV rijders die pleiten voor trager snelladen omdat ze hun koffie met croissant niet snel genoeg op krijgen voor de auto alweer opgeladen is.
                  Je zou het gewoon eens moeten proberen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                    Waarom heb je die 600km nodig?
                    Kan jij echt 5-6 uur rijden zonder stoppen?
                    ja, meer ook. ik stop enkel als de passagiers dringend naar de wc moeten.

                    maar voor elektrische auto zou het niet nodig zijn als je maar snel kan laden onderweg. En dan echt snel. Niet het 'snel' dat men nu verkondigt. Als het opladen even lang duurt als een tankbeurt dan ben ik mee. Ik wil echt niet mijn tijd verdoen met nodeloos staan wachten, of de zoveelste koffie te drinken of maar wat op mijn gsm zitten te tokkelen.
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • ja klopt, die laadstops zijn helemaal niet zo erg. Ik stoor me harder aan de baustellen..

                      trouwens elke keer als ik met de tesla door duitsland rijd en tegen 80 km/h door die bauwstellen rijd. ja dan verbruik je maar de helft dan aan 120 per uur. en duurt het wel héél lang eer je batterij leeg is...
                      dan zit je nog op 40% bij de volgende plas- of eetpauze, en na iets te eten weer boven de 90%...

                      wat veel uitmaakt is of de laders zich op een snelwegparking bevinden of niet. als je er af moet, nog aanschuiven aan een verkeerslicht.. dan ben je nog 5-10 minuten extra kwijt.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

                        ja, meer ook. ik stop enkel als de passagiers dringend naar de wc moeten.

                        maar voor elektrische auto zou het niet nodig zijn als je maar snel kan laden onderweg. En dan echt snel. Niet het 'snel' dat men nu verkondigt. Als het opladen even lang duurt als een tankbeurt dan ben ik mee. Ik wil echt niet mijn tijd verdoen met nodeloos staan wachten, of de zoveelste koffie te drinken of maar wat op mijn gsm zitten te tokkelen.
                        600 (autostrade)km (of meer) vraagt al een batterij met minstens 120 tot 140 kWh.
                        Die zou dan ook nog in een normaal formaat auto moeten zitten en die zou je dan volledig opgeladen willen zien na pakweg 2 minuten (want het tanken zelf met een ice duurt maar zo lang) ?
                        Al eens gerekend met welk vermogen je dan moet laden? Veel succes om dat binnen een jaar of 5 klaargestoomd te krijgen aan een betaalbare prijs.
                        Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 07/11/2023, 11:21.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                          600 (autostrade)km (of meer) vraagt al een batterij met minstens 120 tot 140 kWh.
                          Die zou dan ook nog in een normaal formaat auto moeten zitten en die zou je dan volledig opgeladen willen zien na pakweg 2 minuten (want het tanken zelf met een ice duurt maar zo lang) ?
                          Al eens gerekend met welk vermogen je dan moet laden? Veel succes om dat binnen een jaar of 5 klaargestoomd te krijgen aan een betaalbare prijs.
                          100% akkoord.
                          Het zijn enkel mensen die nog niet op reis geweest zijn met een EV die denken dat ze dit nodig hebben.

                          Ik heb het hier al geschreven. Deze zomer 4800km gedaan in 14 dagen naar midden Zweden.
                          Nooit de indruk gehad dat we op de auto moesten wachten, wel af en toe wat meer plannen voor een middagpauze of avondeten.

                          Langste rit was 900km van Kopenhagen naar huis. Dat hebben we gedaan in iets meer dan 11h. (je verliest 1h met de ferry, en voor de rest waren er weer enorm veel files rond Hamburg en Bremen)
                          Wat vooral een verschil was: heel ontspannen thuis komen.
                          Voor de rest, zorgen dat er een lader is bij je verblijf, dan heb je vrijwel nooit een wachttijd.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            ik stop enkel als de passagiers dringend naar de wc moeten.
                            Voor je passagiers wel, en als je zelf dringend moet doe je het in uw broek?

                            Comment


                            • nochtans doet men er alles aan om de laadsnelheid naar boven te krijgen.
                              600 km moet voor mij niet, maar daar moet dan wel tegenover staan dat het laden echt snel moet gaan. Anders heeft het geen enkel nut voor mij.
                              En de komende 5 jaar ga ik geen elektrische kopen. Mijn auto heeft nog maar 200.000 km's op de teller en daar kunnen er nog heeeeeeel wat bij. Ik rijd mijn auto's op. Dus tegen dan zullen we nog wel zien hoever de batterij technologie is geëvolueerd.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                                Voor je passagiers wel, en als je zelf dringend moet doe je het in uw broek?
                                er zijn momenten geweest dat ik door werkolstandigheden s' morgens naar de wc ging voor het vertrek en pas 's avonds een tweede keer. Kan mijn pipi best wel langer dan 6 uur ophouden.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                  nochtans doet men er alles aan om de laadsnelheid naar boven te krijgen.
                                  600 km moet voor mij niet, maar daar moet dan wel tegenover staan dat het laden echt snel moet gaan. Anders heeft het geen enkel nut voor mij.
                                  En de komende 5 jaar ga ik geen elektrische kopen. Mijn auto heeft nog maar 200.000 km's op de teller en daar kunnen er nog heeeeeeel wat bij. Ik rijd mijn auto's op. Dus tegen dan zullen we nog wel zien hoever de batterij technologie is geëvolueerd.
                                  Batterijtechnologie mag nog zoveel verbeteren als je wil... als men wil gaan laden met vermogens die in de MW gaan lopen om zoals sommigen dromen ”snel genoeg” te kunnen laden ,eens de EV goed ingeburgerd is, zal men per laadpleintje een klein kerncentraletje moeten zetten... ziet gij dat anders en indien ja, hoe?
                                  Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 07/11/2023, 11:44.

                                  Comment


                                  • als snel laden echt een prioriteit is: er zijn genoeg EV's die aan 200kw kunnen laden.
                                    da's 200 km range bijtanken op 10 minuten... dat houdt hij maar kortstondig vol (tot 50% ongeveer), maar je kan dus zeggen, ik stop om de 200 km 10 minuten... met een tesla 3/Y long range of hyundai ioniq 5/6 is dat mogelijk. (en wellicht nog anderen ook, maar dat weet ik niet vanbuiten)

                                    All details and specs of the Hyundai IONIQ 6 Long Range 2WD (2022). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                      als snel laden echt een prioriteit is: er zijn genoeg EV's die aan 200kw kunnen laden.
                                      da's 200 km range bijtanken op 10 minuten... dat houdt hij maar kortstondig vol (tot 50% ongeveer), maar je kan dus zeggen, ik stop om de 200 km 10 minuten... met een tesla 3/Y long range of hyundai ioniq 5/6 is dat mogelijk. (en wellicht nog anderen ook, maar dat weet ik niet vanbuiten)

                                      All details and specs of the Hyundai IONIQ 6 Long Range 2WD (2022). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.
                                      Hier overschat je het een beetje. Die 200kW heb je echt maar heel even, en niet tot 50%.
                                      200km bij laden is meestal een kwartiertje. Goed voor een plasje en een koffie.
                                      Met een lunchke er bij zit je meestal wel aan 80-90%, waarna je ruim 300km kan rijden. Dan 15min pauze, en je kan weer door tot je 's avonds iets wil eten..

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                                        Batterijtechnologie mag nog zoveel verbeteren als je wil... als men wil gaan laden met vermogens die in de MW gaan lopen om zoals sommigen dromen ”snel genoeg” te kunnen laden ,eens de EV goed ingeburgerd is, zal men per laadpleintje een klein kerncentraletje moeten zetten... ziet gij dat anders en indien ja, hoe?
                                        er lopen al testen met laden aan 600 kw. Probleem bij het huidige laden is, zoals sunking aanhaalt, is dat je die laadsnelheid niet kan aanhouden. Ligt enerzijds aan het type batterij alsook aan de koeling van de batterij tijdens het laden. Voor dat laatste probleem heeft men in Nederland al een oplossing gevonden. Heb die link hier toen ergens geplaatst, maar geen zin om die op te zoeken. Alleen al dat probleem tackelen maakt dat je batterijen wel volcontinu aan hoge Laad-Snelheid kan bij laden zonder schade toe te brengen aan de batterij. En zo win je al heel wat tijd. En dat supersnel laden moet enkel op bepaalde plaatsen kunnen. Langs snelwegen is daar 1 van. Eens op bestemming kan je makkelijk terugvallen op een normale lader. En wie thuis kan laden kan nog steeds via het stopcontact of eigen laadpaal.
                                        Niemand wil op vakantie urenlang staan aanschuiven om 20 minuten lang op te laden. De volksverhuizing die zich elke vakantie afspeelt vereist die opzet. En ja, ge kunt u vragen stellen bij dergelijk massatoerisme. Maar feit is dat het veeeeeeeel geld in het laadje brengt. En zolang geld de wereld doet draaien, zal iedereen moeten volgen om dat te doen blijven draaien.
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment


                                        • Fijn om zo naast de kwestie te antwoorden.
                                          Zelfs met ”slechts” 600 kW laden (wat te traag is voor u, want duurt langer dan tanken) betekent voor een laadpleintje met slechts 10 laadpunten al een vermogen van 6 MEGAwatt. Ik zie dat nog niet gauw gebeuren.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X