Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Volgens verschillende analisten heeft de verkoop van elektrische auto’s zijn piek al bereikt en is een periode van stagnatie te verwachten, ondanks het feit dat de transitie nog maar net is ingezet. Is dit echt zo?
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Als je met mensen praat, dan is er gewoon nog een pak onzekerheid.
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik die onzekerheid een pak minder voel omdat ik met een firmawagen rij. Als de onderhoudskost, het verbruik, de degradatie nu echt zo zwaar zou tegenvallen, dan is dat zo, dat voel ik niet direct in mijn portemonnee, alhoewel ik ondertussen genoeg gelezen heb om daar zelfs voor een eigen auto niet van wakker te liggen.
In 2014 dacht ik ook nog dat electrisch rijden niet kon, omdat batterijen te zwaar en te duur waren. Dat is opgelost. Ook het laden... probleem is opgelost in mijn ogen, maar niet in de ogen van heel veel mensen.
Logisch, ik weet ondertussen waar er laders en snelladers staan. Zo lang je benzine rijdt weet je dat niet, omdat die niet zo goed aangeduid staan.
En ja, er is nog de prijs. Zo lang je een alternatief zoek in de klasse van ICE's van 40k+ dan lukt het nog wel om een waardig electrisch alternatief te vinden.
Maar als je zoekt naar iets voor 30k of minder, dan is de keuze echt beperkt, of komt met behoorlijk wat beperkingen.
En ja, mensen worden dan nerveus, posten onzin op FB (electrisch rijden doe ik op de kermis etc), maar eigenlijk zijn dat uitingen van onzekerheid.
Mijn vrouw reageerde exact hetzelfde toen ik als volgende leasebak een electrische koos. Nu rijdt ze daar met veel plezier mee als ik thuis werk. En als haar autootje te oud wordt, dan zal dat ook een electrische worden. Dat was een jaar geleden helemaal anders.
We gaan nu van de "early adopters" naar de "early majority", en die lijn loopt niet continu omhoog...
Nu ja, er zijn er nog altijd die hun hoop zetten op waterstof, maar dat is nu echt definitief dood. H2 stations gaan dicht, en zowat alle fabrikanten (behalve Toyota) zijn er mee gestopt. Het gaat gewoon niet gebeuren...
Nu verwacht ik links en rechts nog wel een paar belangrijke stappen vooruit (solid state batterij) die mogelijk nog wat energiedenser wordt of wat sneller kan geladen worden, en hopelijk goedkoper is per kWh.
Eigenlijk zijn de 'betere EVS' (zoals bv Tesla, BMW i4-i5, EQE, EV6, Ioniq5, 6..) nu perfect bruikbaar voor dagelijkse verplaatsingen en langere trips.
Als ik stop met werken, dan weet ik nu al dat ik met een bereik van 350km (100-0%) in de winter op autostrade perfect tevreden ben, en mijn ding kan doen.
Of we dan een 2de auto nodig hebben valt nog te bezien, maar daar zou bv een Dacia Spring of Citroen eC3 (of de Tesla 2) perfect voldoen.
Ik koop in elk geval geen ICE meer, dat staat 100% vast, maar niet iedereen is zo ver.
Geleidelijk aan zal de grootschaligere productie van elektrische auto’s het mogelijk maken om de fabricage- en dus verkoopkosten te verlagen. Veel consumenten wachten op betaalbare elektrische auto’s. Dit zijn enkele modellen die we verwachten tegen 2026, met een verkoopprijs van minder dan 25.000 euro.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Mijn collega is aan het kijken naar zijn volgende auto, en die moet uiteraard electrisch zijn.
Hij heeft vroeger bij Mercedes in Duitsland gewerkt, en dus kijkt hij eerst naar een EQE SUV.
Er is alvast een pak stock (en Mercedes wil ze zelfs vasthouden tot Ja uari, want de LM wil niks inschrijven in December).
En de korting…. 30%.
Ik zou wel eens willen weten wat je als particulier kan krijgen.
Mijn collega is aan het kijken naar zijn volgende auto, en die moet uiteraard electrisch zijn.
Hij heeft vroeger bij Mercedes in Duitsland gewerkt, en dus kijkt hij eerst naar een EQE SUV.
Er is alvast een pak stock (en Mercedes wil ze zelfs vasthouden tot Ja uari, want de LM wil niks inschrijven in December).
En de korting…. 30%.
Ik zou wel eens willen weten wat je als particulier kan krijgen.
3% waarschijnlijk, zoals bij de rest
Ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt precies? Toch bedankt voor de tip maar niks voor mij want dan moet ik weer bij 1 van hun stealers langs en laat dat nu net de reden zijn dat ik van merk ga veranderen. Maar dat wist je al hé
Jij als fanboy zou die collega toch een Tesla moeten aanraden hé
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Ook enkel nog met een 'over the air' abonnement te verkrijgen tegenwoordig. Gelukkig laten hun 'competente technical experts' je niet te lang wachten als je een kale kop hebt
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Het aantal leveringen van nieuwe auto’s zit nog steeds in de lift, met in november 26,1 procent meer inschrijvingen dan in dezelfde maand vorig jaar. Gecumuleerd overtreft het aantal nieuwe auto’s in ons land intussen de 450.000 stuks, waarmee het jaar met nog een maand te gaan nu al beter was dan 2020, 2021 en 2022.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
België heeft iets unieks in de wereld: bedrijfswagens, die een steeds belangrijker deel van ons landschap worden. Maar zijn ze een bron van ongelijkheid? En hebben ze een impact op de financiering van onze sociale zekerheid? Sommigen denken van wel.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
...die sommigen weten niet beter...geef ons een pensioen pro-rata en die pot ook fairder verdeeld, compenseer het financieel verlies vd bedrijfswagen en er kan zeker geklapt worden
Opzij Peugeot, er is een nieuwe leeuw gearriveerd in ons Belgenland. Het Chinese Forthing pakt daarbij meteen uit met de EVO Electric, een elektrische SUV met het formaat van een Volkswagen ID.4... maar dan wel met een prijs van *"amper*" 39.995 euro. Jep, daar gaat dus in 2024 nog eens 5.000 euro vanaf met de Vlaamse premie.
dit zou dan de beste bang 4 buck uit het lijstje zijn, met een 86kwh accu en +500km
in china geafficheerd met 630km, maar die standaard is anders...de eqe haalt daar 752km
belastingen en RSZ bijdragen zijn nu eenmaal noodzakelijk om onze vergrijzing en sociale zekerheid te kunnen financieren, bedrijven toelaten om hun bruto winsten dan maar in dure blikken te steken, waar ze hun werknemers in duwen om minder belasting te betalen, en daarmee ook nog eens de files te sponseren, is in feite misdadig.
maar die werknemer is toch zo content, niet eens realiserend dat hij gevangen zit in een gouden kooi (want die mooie wagen impliceert dan wel een zekere loyaliteit aan het bedrijf, ahja... ).
ze mogen altijd met een goed voorstel afkomen, maar als er alleen aan de koopkracht wordt gezeten van die groep met de salariswagen zonder compensaties + een gelijkwaardig pensioen voor gelijke afdrachten over de statuten heen (want daar wordt door een bepaald statuut ook de kas leeggezogen)...komt het veel te eenzijdig
de meeste mensen draaien of verlopen in zelfde sectoren, waar meestal wel zelfde loonsvoorwaarden gelden, op dat gebied is de gouden kooi nog steeds minder erg als statutaire belgen mijns inziens
Vanaf een bepaald niveau in een bedrijf, of voor bepaalde functies krijg je zowat overal een auto. Dat zal niemand tegen houden om van job te veranderen.
Probleem is gewoon: als je te grote veranderingen gaat doen, dan is het weer de ene regio tegen de andere, en dan is het ofwel de PS ofwel de NVA die alles blokkeert.
Comment