Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Als ik naar "mijn persoonlijke" omgeving kijk, en dan bv. de parking van het werk (productie fabriek +/- 350 werknemers) en ik kijk naar het vak van de arbeiders (en dat is nog altijd 80% van het totaal daar) staat er 1 Tesla op de parking en 1 BYD (maar die Tesla stond er 5 jaar geleden ook al )
Ik ken ook nog altijd persoonlijk geen enkele particulier met een EV. Ze hadden weinig andere keuze dan zo'n premie invoeren (zie andere landen) als ze er toch wat wilden verkopen aan particulieren.
Probleem is dat ze in het Vlaams parlement blijkbaar niet ver genoeg nadenken, zeker als er iets gratis te krijgen is, en dat de premie al veel te snel op is. Nu kunnen ze de brave burger, want die gaat dat betalen, nog wat bijkomend pluimen om bij de verkiezingen binnenkort dan diezelfde pluimen op hun eigen hoed te steken
Waar komen de extra middelen vandaan?
Waar de nodige extra miljoenen dan vandaan zullen komen is momenteel niet duidelijk, maar de Vlaamse regering zal haar beloftes moeten nakomen, ook voor al wie in de komende maanden nog een aanvraag doet. Iets anders is ook ondenkbaar in een verkiezingsjaar.
ben ik zelf voorstander van die premies? niet echt. het geld moet idd ergens vandaan komen. het was blijkbaar het enige waar de vlaamse regering het over eens kon raken (voor de rest hebben ze er niet veel van gebakken). het gaat om 20 miljoen blijkbaar?
ben ik zelf voorstander van de fiscale aftrek bedrijfswagens? nee, want dat kost ons jaarlijks 4 miljard!
En het is ook niet omdat je meer verdient dan de gemiddelde particulier, dat je dat geld ook wil uitgeven aan een dure wagen.
blijkbaar wel, want anders zou geen enkele nieuwe auto particulier gekocht worden (de gemiddelde particulier is iemand die met een tweedehandsje rijdt geloof ik he?) . er zijn er blijkbaar die 30k willen ophoesten voor een nieuwe ford focus met 1.0 motor, waarom dan geen 35k (na premie) voor een tesla die veel goedkoper is in brandstof en onderhoud?
Dit dus hé.
In de jaren 80 en 90 kocht iedereen een diesel die in aankoop toch makkelijk 10-20% duurder was, maar je spaarde wat uit aan de pomp.
Nu kan hetzelfde met een electrische auto.
Bij Cardoen staan een pak Peugeot 208jes aan prijzen net boven de 20k voor nieuw of recent 2dehands, en daar kan normaal ook 3000€ af.
Dat is hetzelfde als een Polo op benzine en rijden op electriciteit zal goedkoper zijn dan op benzine…
Ja jongens, jullie bekijken het maar, ik probeer m'n eigen situatie zeker niet te projecteren als zijnde de waarheid. Ik kan mij persoonlijk gemakkelijk een Tesla (of Tesla achtige van prijs) aanschaffen, ook zonder premie, maar toch doe ik het momenteel niet... en zie rondom mij voor de moment juist hetzelfde gebeuren. Ik hoor zeker geen verhalen van "oh nu is de tijd rijp, we gaan een elektrische wagen kopen...", neen, 't is eerder eentje van: we gaan nog vlug ene op benzine kopen want wat komt er nog allemaal op ons af? Er gaan nog veel mensen zwarte sneeuw zien, en dit niet alleen als het over elektrische auto's gaat, al lang niet meer...
Toch nog even dit: dat die premie een succes ging zijn en binnen de kortste keren "uitverkocht" verbaasd me trouwens hoegenaamd niet. Maar hoeveel % van de markt zijn dan die "ongeveer" 6500 wagens, dat Tommie berekende?
Toch nog even dit: dat die premie een succes ging zijn en binnen de kortste keren "uitverkocht" verbaasd me trouwens hoegenaamd niet. Maar hoeveel % van de markt zijn dan die "ongeveer" 6500 wagens, dat Tommie berekende?
In het eerste kwartaal werden er 135000 nieuwe personenwagens ingeschreven in België.
In 2023 waren 66% van de nieuw ingeschreven auto’s bedrijfwagens.
Dus zowat 45000 van deze auto’s werden gekocht door particulieren, en daarvan zijn er dus ca 6000 electrisch en onder de 40k.
Als ik naar "mijn persoonlijke" omgeving kijk, en dan bv. de parking van het werk (productie fabriek +/- 350 werknemers) en ik kijk naar het vak van de arbeiders (en dat is nog altijd 80% van het totaal daar) staat er 1 Tesla op de parking en 1 BYD (maar die Tesla stond er 5 jaar geleden ook al )
Tja, het zijn twee broers, mss wil de ene niet onderdoen voor de andere.
Met het loon van een treinbestuurder en een verpleegkundige, een dochter in het middelbaar, een hypotheek, 2 auto's en geen cadeau's van thuis meegekregen, is een elektrische voor ons gezin -ala Scénic/Model Y- momenteel niet haalbaar.
King of the Ludospace - currently running nr. 6
2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast
Met het loon van een treinbestuurder en een verpleegkundige, een dochter in het middelbaar, een hypotheek, 2 auto's en geen cadeau's van thuis meegekregen, is een elektrische voor ons gezin -ala Scénic/Model Y- momenteel niet haalbaar.
En met wat rij je dan wel?
Dat zijn toch jobs die behoorlijk betaald worden, zeker met nachtpremies.
Nog vlug wat bijkomende kosten creëren, de onnozelaars betalen toch
Alleen is er een groot verschil met hoe sommige merken dit aanpakken, doordacht zoals bij Tesla of financieel uitpersend zoals bij Mercedes. De auto's worden er ook zeker niet goedkoper door.
Tot nu toe betaalden automobilisten de opties wanneer ze hun auto kochten. Maar misschien verandert deze gewoonte en kunnen we binnenkort maandelijks betalen voor opties, net als bij een Netflix- of Apple iCloud-abonnement. Wat is er aan de hand?
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Nog vlug wat bijkomende kosten creëren, de onnozelaars betalen toch
Alleen is er een groot verschil met hoe sommige merken dit aanpakken, doordacht zoals bij Tesla of financieel uitpersend zoals bij Mercedes. De auto's worden er ook zeker niet goedkoper door.
Oud nieuws... het feit dat BMW de zaak al terug draait zegt wel iets over de acceptatie.
En wat ga je als europese constructeur doen als de chinezen het er allemaal standaard in steken...
Comment