Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Ik begrijp je volledig hoor. En, voor de meesten onder ons zal vandaag een EV waarschijnlijk wel de betere keuze zijn. Maar wij gebruiken de auto nooit voor korte afstanden, als het kan uiteraard (belading). Woon-werk doen we beiden altijd met de fiets. De auto wordt gebruikt om te reizen, met aanhangwagen. Ja die kan je ook gebruiken om andere dingen mee te doen dan enkel te verhuizen (vervoer moto, containerpark,...). En voor verdere verplaatsingen. Voor mij persoonlijk vind ik het nu nog net iets te vroeg om meer te kunnen genieten, op het vlak van gebruiksgemak, van een EV dan van m'n diesel. Alhoewel ik wel hoop dat de laadinfrastructuur, in zowel binnen- als buitenland de komende jaren flink uitgebreid wordt, de batterijen meer rijbereik kunnen bieden (zeker in de winter) en er senller geladen kan worden. Ik heb een Euro5 diesel, volgend jaar geen LEZ meer (dank u politiek), dus ik zit te popelen. Maar inderdaad, de gemiddelde Vlaming die te lui is om z'n kont op te heffen en de fiets te nemen om 800m verder naar de bakker te gaan, ja, dan is een EV nu al de beste keuze. Uiteraard niet persoonlijk bedoeld. Trouwens, op het einde van de rit zijn EV's ook helemaal niet zo proper hoor.

Interessant artikel over het elektrisch rijden: https://www.wyniasweek.nl/elektrisch...n-de-toekomst/
    Er zit nog wel wat verschil tussen fietsen en EV rijden qua range. Maar wij hebben ook naast EV nog een ice net voor die ritten waarin een EV minder goed is. Ik ben dan ook bewust voor een kleine EV gegaan, want een grote EV heeft in mijn ogen minder zin en kost plots een veelvoud.

Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Jakkel, als je niet het GroenLinks communistische ds of dm nakwekt, ben je gewoon een extreemrechtse homofobe rascistische wappie nazist…ik draag die geuzennaam met trots

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Comment

Als 't niet in uw kraam past... tja.

De auteur is nochtans geen marginaal die ergens uit een gat gekropen komt...
        Die kerel maakt voorspellingen die al lang voorbij gestreefd zijn, of helemaal niet realistisch.
        Hij verwacht auto's met brandstofmotor die minder dan 2l/100km verbruiken.... Zelfs een Ligier verbruikt meer. En we hebben 100 jaar gewerkt aan brandstofbesparing... dat vat is af.
        Als onze industrie nu vol zou inzetten op brandstof, dan zijn we er pas zeker van dat we binnen 5 jaar geen autoindustrie meer hebben.

Het heeft niks met mijn 'kraam' te maken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
          Er zit nog wel wat verschil tussen fietsen en EV rijden qua range. Maar wij hebben ook naast EV nog een ice net voor die ritten waarin een EV minder goed is. Ik ben dan ook bewust voor een kleine EV gegaan, want een grote EV heeft in mijn ogen minder zin en kost plots een veelvoud.

Ik heb het deels op de range, maar vooral op het vervuilende (rijk mengsel) en schadelijke (voor de bewegende onderdelen) koude brandstofmotor rijden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            Jakkel, als je niet het GroenLinks communistische ds of dm nakwekt, ben je gewoon een extreemrechtse homofobe rascistische wappie nazist…ik draag die geuzennaam met trots

Extreem rechts of links, ik luister naar iedereen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Die kerel maakt voorspellingen die al lang voorbij gestreefd zijn, of helemaal niet realistisch.
              Hij verwacht auto's met brandstofmotor die minder dan 2l/100km verbruiken.... Zelfs een Ligier verbruikt meer. En we hebben 100 jaar gewerkt aan brandstofbesparing... dat vat is af.
              Als onze industrie nu vol zou inzetten op brandstof, dan zijn we er pas zeker van dat we binnen 5 jaar geen autoindustrie meer hebben.

Het heeft niks met mijn 'kraam' te maken.
              Dat vat is volgens uw vooringenomenheid af. We zullen het nooit weten dat het vat af is, want de diesel, hoe performant en zuinig de laatste gevallen ook waren, die wordt verkettert! Maar hé, jij weet het wel, hé. Die rechtse ingenieur/directeur/chemicus, enz...., die lalt maar wat. Uw kraam verkondigt de enige echte waarheid!

En dat onze industrie niet meer moet inzetten op brandstofmotoren is de evidentie zelve. Hallo, EV is een globaal gegeven.

Comment

Dat vat is volgens uw vooringenomenheid af. We zullen het nooit weten dat het vat af is, want de diesel, hoe performant en zuinig de laatste gevallen ook waren, die wordt verkettert! Maar hé, jij weet het wel, hé. Die rechtse ingenieur/directeur/chemicus, enz...., die lalt maar wat. Uw kraam verkondigt de enige echte waarheid!

En dat onze industrie niet meer moet inzetten op brandstofmotoren is de evidentie zelve. Hallo, EV is een globaal gegeven.
                De laatste dieselmotoren hebben een rendement van ca 35% en verbruiken voor een deftige auto (A4, BMW3..) zo'n 5liter per 100km.
                Het theoretisch rendement van de diesel cyclus is niet hoger dan 40%. Maar dan mag een motor geen interne wrijving hebben, geen weerstand van alternator, waterpomp etc.
                Alternatief moet je je auto zo aerodynamisch en licht maken dat die niet meer bruikbaar is om met meer dan 1 persoon in te gaan zitten.

En het grote probleem is nog altijd de lokale uitstoot waar de auto rijdt.

De EV werkt, er is een ontwikkelingspad naar goedkopere batterijen en dus auto's, en laadstations schieten als paddestoelen uit de grond.
                Tegen 2028-2030 zal een EV met grote waarschijnlijkheid goedkoper zijn dan een benzineauto, en dan volgt het grote publiek wel.
                De prijs van de benzine/diesel gaat ook verder stijgen.

En bedenk hoe onze onafhankelijkheid alleen maar beter wordt als we minder en minder petroleum moeten gaan kopen bij landen als Saudi-Arabië, Qatar, Rusland etc.

Comment

Ik heb het deels op de range, maar vooral op het vervuilende (rijk mengsel) en schadelijke (voor de bewegende onderdelen) koude brandstofmotor rijden
                  Is ook waarom ik mijn ev het vaakst gebruik, die mechaniek voelt niet gestrest. Bij mijn diesel heb ik dat gevoel pas na een rit van meer dan 30 minuten.

Zie je ook wat in het onderhoud terug hoe eenvoudig die mechaniek is. Ik betaal 40 euro voor mijn jaarlijks onderhoud.

Vandaar ook dat ik denk dat er echt een kantelpunt komt voor particulieren e208 en ice 208 komen dichter bij elkaar.

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Ach, hou toch op. Ik volg een opleiding tot rij-instructeur en in het luik mechanica hebben we het nog over de bobijn en de carburator. Heel belangrijk op het examen want dat gaan ze zeker vragen !
                    Op het examen dat nota bene wordt ingericht door dezelfde overheid die ons momenteel allemaal richting elektrische botsautootjes aan het duwen is !
                    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

Comment

• Tja, de particulieren blijven volharden, logisch toch

Dacia in Europa onder particulieren populairste automerk

Duster en Sandero zijn de populairste nieuwe auto's in Europa

Dacia boert goed. Heel goed. Het verkocht in 2024 meer auto's dan in 2023, had in Europa niet eerder zo'n groot marktaandeel én was in ons hoekje van de wereld onder particulieren het meest gekochte automerk.

De punt van de automobiele verkooptaart die Dacia zich jaarlijks weet toe te eigenen, was niet eerder zo groot als in 2024. Althans, in Europa. Volgens Dacia had het op de Europese markt van nieuwe personenauto's een marktaandeel van 4,5 procent. Vorig jaar lag dat aandeel 0,1 procentpunt lager. Dacia verkocht vorig jaar in totaal 676.340 auto's, 2,7 procent meer dan een jaar eerder. Nog een knalgetal: sinds 2004 – het jaar waarin Dacia door Renault werd volgepompt met nieuwe levenslust – heeft Dacia nu meer dan 9 miljoen auto's verkocht.

Dacia lijkt niet het merk te worden waarvan in Europa in 2024 de meeste nieuwe auto's zijn geregistreerd. Wél is Dacia onder particulieren het meest gekochte automerk. Volgens het merk is het het vierde jaar op rij dat Dacia onder particulieren het populairste merk is. Van alle daadwerkelijk door particulieren aangeschafte auto's waren er volgens de Roemenen 8,2 procent een Dacia. Iets minder positief: dat aandeel lag in 2023 nog 0,1 procentpunt hoger.

Sandero en Duster zijn verkoopknallers

Van de 676.340 auto's die Dacia in 2024 verkocht, waren er 309.392 stuks een Sandero, zo'n 46 procent dus. Onder Europese particulieren was die Sandero dan ook het vaakst daadwerkelijk gekochte en dus niet geleasede model. Leuk weetje: dat is de Sandero al sinds 2017! Wat verkopen betreft deed de Sandero het vorig jaar bijna 15 procent beter dan in 2023.

De Duster – generatie twee en drie samen – was in 2024 goed voor 215.024 verkochte exemplaren. Dat waren er 7,3 procent meer dan een jaar eerder. De Duster mag zich na de Sandero de populairste nieuwe auto onder Europese particulieren noemen. Sinds 2010 heeft Dacia al meer dan 2,5 miljoen Dusters aan de man weten te brengen.

Dacia steekt niet onder stoelen of banken dat de verkopen van de Spring zijn ingezakt. Van de Spring werden in 2024 maar liefst 63 procent minder exemplaren verkocht dan in 2023. In totaal ging het om 22.884 exemplaren. Volgens Dacia komt dat voornamelijk doordat er in veel landen steeds minder fiscaal voordeel voor EV's te behalen valt. De Jogger zorgt weer voor een klein plusje. Van de ruime stationwagon zijn vorig jaar 96.440 exemplaren verkocht, 2,4 procent meer dan in 2023.

2025 wordt bij Dacia natuurlijk het jaar waarin de splinternieuwe Bigster zich mag gaan bewijzen. Ook belooft Dacia dat er meer hybride auto's beschikbaar komen. We verwachten onder meer dat de Sandero een nieuwe hybride krachtcentrale krijgt. Dat is waarschijnlijk de vernieuwde hybride aandrijflijn die in de Bigster debuteerde.

Bron: Autoweek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• Tja dat zegt, voor het zoveelste jaar op rij, genoeg wat er gekocht wordt als ge het allemaal zelf moet bekostigen. Ik zie er maar zeer weinig EV tussen staan.

Comment

• https://www.vroom.be/nl/informatie/d...to-europa-2024

Ook een Belgisch artikel over dit onderwerp.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Working...
                          X