Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Die lage rente speelt wel een rol. Mijn moeder, nog nooit van haar leven ne nieuwe auto gekocht, tot hare vorige op 17 jarige leeftijd wel zijn beste tijd had gehad. Ik was aan het uitkijken naar een jonge occasie voor haar, maar ik stoot op een stockmodel golf, 85pk en 5 vitessen was goed genoeg voor haar, rente 1%, recyclagepremie blabla, dus uiteindelijk 17k gekost waarvan de helft gefinancierd (236 euro maandelijks aflossen gedurende 3 jaar). Dat is dan een verleidelijke keuze, met een deftig pensioen en het huis afbetaald, wetende dat ze weer 15 jaar verder kan. "geld lenen kost ook geld", was niet echt van toepassing...
    Dat is vandaag idd lastiger, wegens de gestegen prijzen en de rente. En bij mercedes moet ze ook al niet binnen gaan lopen .
    Maar mocht zij vandaag een andere auto nodig hebben, zou ik haar wel een jonge 2e hands EV durven aanraden, die ze gewoon in haar garage kan opladen, die hoeft geen grote batterij te hebben want ze doet toch geen lange afstanden.
    Last edited by sunking; 03/05/2023, 10:15.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
      Dat is vandaag idd lastiger, wegens de gestegen prijzen en de rente. En bij mercedes moet ze ook al niet binnen gaan lopen .
      Toch niet DE reden dat al die stockparkings met nieuwe auto's overvol staan.

      Hahaha, bij Mercedes kan ze altijd eens proberen hoewel ze daar geen scrupules hebben om ook nog snel een oud vrouwtje in 't zak te zetten, ze zijn dat ondertussen gewoon daar​
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

        Toch niet DE reden dat al die stockparkings met nieuwe auto's overvol staan.

        Hahaha, bij Mercedes kan ze altijd eens proberen hoewel ze daar geen scrupules hebben om ook nog snel een oud vrouwtje in 't zak te zetten, ze zijn dat ondertussen gewoon daar​
        Kijk wat ik wil zeggen, er zijn meerdere redenen dat de parkings vol onverkochte KIA's en VW's staan.
        Dat heeft eigenlijk al niets te maken met hoe premium merken hun particuliere klanten behandelen.
        De hogere prijzen spelen zeker een rol.
        En ook dat de rentes gestegen zijn.
        Maar ook het feit dat we volop in de EV transitie zitten en je dus qua TCO met een EV gewoon niet hoger zit dan met een ICE, ook niet als particulier, tenzij als je zo weinig rijdt dat de brandstof en onderhoudsprijzen ook geen rol spelen - maar waarom zou je in dat geval een nieuwe auto kopen? Met een occasie benzine kan je ook nog steeds relatief goed gesteld zijn vandaag de dag.

        Uiteindelijk doet de particulier wat het beste is voor zijn portefeuille en zijn mobiliteitsbehoefte, en vandaag is dat dus NIET een nieuwe mercedes op benzine kopen (zie ook https://www.youtube.com/watch?v=uEi3WCe6wvg&t=505s ).
        Je hebt wel een punt dat het bij de premium merken nog meer de spuigaten uitloopt, iemand in mijn familie kocht in 2015 nog een nieuwe 3 reeks voor 28k euro, nu zou hij al 40k moeten neerleggen, die blijft dus gewoon met zijn oude doorrijden, terwijl hij vroeger om de 5 jaar een nieuwe kocht. Denk dat zijn volgende ook een elektrische zal zijn... (hij was enthousiast na eens met m'n Y te hebben meegereden )
        Last edited by sunking; 03/05/2023, 12:13.

        Comment


        • En ze blijven maar leveren daar, vanmorgen tijdens mijn loopje hebben ze er weer 2 volle vrachtwagens leeggemaakt zag ik. Binnenkort staan ze in de weilanden in de buurt





          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Binnenkort lenteschoonmaak bij Van Mossel.

            Comment


            • Direct naar wijkopenauto's wrs?


              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

              Comment


              • Doen die ook in nieuwe auto's dan?
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                  Binnenkort lenteschoonmaak bij Van Mossel.
                  Denk wel dat het van een paar lentes is
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Naar Cardoen
                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                    Comment


                    • Prijzen van nieuwe auto’s fors gestegen op 20 jaar tijd

                      Het is duidelijk: auto’s worden steeds duurder en dit fenomeen is nog meer uitgesproken als we kijken naar elektrische auto’s. Gocar Data ging de evolutie van de prijzen over de afgelopen jaren na. Het is zo beangstigend dat we ons afvragen of we binnenkort nog wel een nieuwe auto kunnen kopen…​


                      Inflatie – of de algemene stijging van de prijzen – is een onoverkomelijk fenomeen waarmee je moet leven: elk jaar stijgen de consumptieprijzen, waardoor de kosten van het levensonderhoud duurder worden. Dit geldt voor alle sectoren, inclusief de automobielsector.

                      Uit een enquête van de krant Le Soir blijkt dat op een tiental jaar de prijzen van nieuwe auto’s flink zijn gestegen. De voorbeelden zijn schrijnend: een Citroën C3 diesel bijvoorbeeld zag zijn prijs stijgen van 14.800 euro in 2010 naar 18.300 euro in 2021, wat overeenkomt met een toename van 24%. Over het algemeen volgen de prijzen van andere modellen dezelfde curve, maar voor sommigen van hen is de prijsstijging aanzienlijker. Zo onderging een Volkswagen Golf in dezelfde 10 jaar tijd een prijsstijging van rond de 35%!​

                      Wat kunnen we hieruit afleiden? Dat inflatie onze koopkracht aantast? Eigenlijk niet, want inflatie is echt niet de enige verantwoordelijke factor voor deze prijsstijging. Le Soir vernam van de FOD Economie dat de inflatie over deze periode (2010-2021) volgens de berekeningen van administratieve specialisten ‘slechts’ 15,9% bedraagt. Maar hoe is de rest van de stijging dan te verklaren?

                      Relativeren van de stijging



                      In feite zou de rest van de stijging (van 10 naar 20% als we naar de hogere voorbeelden verwijzen) van de fabrikanten komen. Dit blijkt uit de gegevens die door Gocar Data zijn verzameld. Veel fabrikanten hebben ervoor gekozen om hogerop te mikken, met beter uitgeruste auto’s die uiteraard duurder werden. Daarom zien we volgens analisten van Gocar Data dat als we deze upgrade en extra uitrusting weglaten, de prijs van een Golf eerder met 20% zou stijgen, wat meer in lijn is met de groei en de verzamelde gegevens over de inflatie.

                      Een goede techniek om inzicht te krijgen in de evolutie van de autoprijzen is om deze prijzen van de meest betaalbare modellen van de afgelopen 20 jaar te vergelijken. We zien dan dat de prijs van een Audi met 33% is gestegen, maar dat ook die van een Fiat met 100% is toegenomen. En dat is normaal, want het instapmodel, de 500, is gepositioneerd als een trendy model, wat absoluut niet zo was met de kleine Fiat Panda of de Seicento van weleer. Nu vind je de goedkoopste modellen op de markt bij Dacia. Maar voor hoe lang nog, want ook hier wordt de upgrade langzaam ingezet.

                      Welke brengt de toekomst?

                      Betekent dit dat auto’s betaalbaar blijven? Niet echt, want de opwaartse trend is onvermijdelijk en de consument kan er niet omheen. Bovendien is het duidelijk dat de lonen niet in dezelfde verhoudingen zijn gestegen, hoewel het waar is dat sommige producten steeds minder kosten (elektronica zoals smartphones, televisies, vaatwassers en andere).

                      Daarnaast roept de komst van de elektrische auto ook vragen op, omdat in vergelijking met een model met een verbrandingsmotor de prijs van het batterijmodel vaak 50-60% hoger is. En aangezien een particulier die auto niet fiscaal kan aftrekken zoals bedrijven of zelfstandigen, moet hij de volledige aankoopprijs slikken. Toch staat de elektrische auto nog in de kinderschoenen. En dus zullen de prijzen geleidelijk dalen dankzij de industrialisatie (volumes), maar ook door toekomstige technologische vooruitgang, vooral voor de batterijen. Bij verschillende merken wordt geschat dat de kosten van de batterijpakketten tussen 2020 en 2024 met meer dan 40% zullen zakken en tegen 2030 met nog eens 20%. Wordt vervolgd…

                      Bron: Gocar.be
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Groter en beter uitgerust, een kleiner model kan best, maar je gaat nooit meer hele families in een kever of een seat 600 krijgen


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                        Comment


                        • instapmodellen uit benzine verdwijnen, het is gewoon te duur om deze milieuvriendelijk te maken.
                          De BYD seagull toont waar het naartoe gaat... https://www.autogids.be/autonieuws/n...atterijen.html

                          En kom je niet toe voor je langere reizen met zo'n stadswagen, dan huur je er even een grotere...

                          Ik zie ons in elk geval niet terugkeren naar paard en kar

                          Comment


                          • Blijkbaar niet alleen meer te duur voor de particulieren


                            BMW afgedaan als bedrijfswagen? “Het zal een Kia of straks misschien een Chinees zijn”

                            ​Omdat elektrische auto’s een stuk duurder zijn in aankoop, nemen werkgevers goedkopere merken op in hun aanbod voor salariswagens. “Vroeger pasten BMW’s in het budget, nu niet meer.”


                            “Mogen we nog wat langer met klassieke verbrandingsmotoren rondrijden?” Met die smeekbede klopten de bazen van thuiszorgdiensten i-mens en het Wit-Gele Kruis deze week aan bij minister Vincent Van Peteghem (CD&V). Zowat tienduizend thuisverpleegkundigen rijden van patiënt naar patiënt met kleine wagens waarvan de elektrische uitvoering een pak duurder uitvalt in aankoop. Maar als je na 1 juli nog nieuwe wagens met verbrandingsmotor bestelt, betaal je als bedrijf een fors hogere CO2-bijdrage.

                            Ook veel andere bedrijven worstelen met die deadline. Al is er één belangrijk verschil met de thuiszorgdiensten: voor de meeste ondernemingen zijn salariswagens in tegenstelling tot voor vzw’s wél fiscaal aftrekbaar. De kostprijs van elektrische auto’s mogen ze zelfs voor 100% van hun belastbaar inkomen aftrekken.

                            “Maar de fiscale aftrekbaarheid is beperkt, waardoor werkgevers soms vaststellen dat het niet meer betaalbaar is”, zegt Frank Van Gool van Renta, de koepel van leasingbedrijven in ons land. “Ik begrijp de frustratie zeker wel. Als je elektrisch gaat rijden, zit je ondanks alles nog met een kostprijsstijging die je niet kan ontkennen.”

                            Shift naar kleinere auto’s...

                            Een elektrische auto is goedkoper in gebruik en vraagt minder onderhoud, maar dat compenseert de aankoopprijs niet. “De prijs komt uit 20 à 25 procent hoger uit dan auto’s die klassiek aangedreven worden”, zegt Van Gool. “Als je alleen naar de investeringswaarde kijkt, kom je zeker voor de kleinste wagens zoals die van thuisverpleegkundigen uit op bijna het dubbele.”

                            Bij Renta merken ze dat het de werkgevers ertoe aanzet om hun werknemers naar andere keuzes te duwen. “Ze ondervangen het voor een stuk door je mensen naar iets kleinere modellen te laten kijken”, zegt Van Gool. “Maar dat gaat bij de thuisverpleegkundigen niet, want die zitten al in de kleinste categorie.”

                            ...of andere merken

                            “Heel veel bedrijven werken ook met leasebudgetten, waarbij ze hun werknemers laten kiezen uit een bepaalde categorie van wagens”, zegt Van Gool. “Vroeger pasten BMW, Mercedes en Audi in dat budget, nu is er een shift naar andere merken die vroeger niet zo populair waren in dat segment. De Kia’s bijvoorbeeld, en in een volgende fase zullen het misschien de Chinese wagens zijn.”

                            Op dit moment is die tendens nog niet in cijfers te gieten. Integendeel: er is momenteel een lichte opstoot van klassiek aangedreven auto’s. “Je merkt dat bedrijven nu nog proberen te bestellen, omdat de verstrengde regelgeving pas vanaf 1 juli geldt. Zelfs als het contract van de andere auto nog maar drie jaar loopt, bestellen ze al. Door de lange levertermijnen komt die volgend jaar toe. Ik verwacht dat de bedrijven nog restrictiever gaan worden in hun budgetten, zeker wanneer het aanbod aan auto’s in die andere merken groeit.”

                            Bron: Het Nieuwsblad


                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Ze vergeten er bij te vermelden dat ook de interestvoeten een pak gestegen zijn. De maandprijs gaat stevig omhoog als de rente van 1,5% naar 4% stijgt.

                              Maar het klopt ook dat er in het compacte segment amper iets te vinden is.

                              Comment


                              • Lijkt mij anders een goede evolutie dat merken die het minder hoog in hun bol hebben ook hun graantje mogen meepikken. Het zou de grote Duitse 3 misschien terug met hun voeten op de grond krijgen, hier ten lande toch .
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • De auto als statussymbool speelt bij de jeugd sowieso al veel minder, heb ik de indruk.

                                  Als ik kijk naar mijn dochters en partners, die malen écht niet om welke batch, er op hun auto prijkt.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                    De auto als statussymbool speelt bij de jeugd sowieso al veel minder, heb ik de indruk.

                                    Als ik kijk naar mijn dochters en partners, die malen écht niet om welke batch, er op hun auto prijkt.
                                    Da's dan toch maar een gedacht hoor, uitzonderingen zijn er altijd. Vraag maar eens aan een verkoper van een goedkoper merk. Het betert wel bij de Koreanen, da's maar normaal ook want ze hebben top EV's, de Chinezen volgen wel en sommige Franse merken doen het ook goed.

                                    Tegenwoordig zijn er zelfs werknemers die dreigen met niet te beginnen of te vertrekken als ze hun favo merk of goesting niet krijgen. Vorige maand nog hier in de buurt een bekend restaurant waar de koks en nog ander personeel wou vertrekken als ze geen BMW's kregen. De baas heeft er dadelijk 5 besteld
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                      Da's dan toch maar een gedacht hoor, uitzonderingen zijn er altijd. Vraag maar eens aan een verkoper van een goedkoper merk. Het betert wel bij de Koreanen, da's maar normaal ook want ze hebben top EV's, de Chinezen volgen wel en sommige Franse merken doen het ook goed.

                                      Tegenwoordig zijn er zelfs werknemers die dreigen met niet te beginnen of te vertrekken als ze hun favo merk of goesting niet krijgen. Vorige maand nog hier in de buurt een bekend restaurant waar de koks en nog ander personeel wou vertrekken als ze geen BMW's kregen. De baas heeft er dadelijk 5 besteld
                                      No offence, maar bepaalde gebieden in Limburg zijn idd nog hééél erg merk gevoelig... nuf said, verder ;-)

                                      Andersom speelt het trouwens wél heel erg. De Aziaten zijn allemaal zot van Westerse luxe, en al zeker de Duitse auto's.

                                      Comment


                                      • In Limburg en in Antwerpen niet
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                          In Limburg en in Antwerpen niet
                                          Jaaaaaaaaaaaaa Jo,....ook in bepaalde wijken in Antwerpen...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X