Ok on topic. Voor de mensen in Molenbeek is een nieuwe auto ook te duur geworden!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren
Collapse
X
-
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenNiet van mijn gewoonte normaal, maar toch efkes een knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok LOL
Ik vind dit een zwaar overroepen discussie.
Toen ik begon te werken eind jaren 80, was mijn eerste bediende loon 38.000 BEF, en kostte een BMW3 320i rond het miljoen belgische Frank.
Totally ouf my reach destijds.
Een beginnend bediende zit vandaag makkelijk aan 1700-1800€ netto, en voor pakweg 50K, heb je toch nog steeds een BMW 3, die zelfs veel meer opties, en betere prestaties heeft, dan die van eind jaren 80.
Een 318i van nu, veegt de vloer aan met een 320i van toen.
Appelen met peren vergelijken is moeilijk natuurlijk, maar het is wel zo, dat auto's nu een pak complexer zijn ook, dan toen.
1700€ voor beginnend bediende? Met universitaire studies misschien. De rest zal het toch met minder moeten doen. Reken daarbij de.gestegen hypotheek en huurprijzen, nog altijd stijgende voedselprijzen,... en ge kunt blij zijn om nog.een klein tweedehands stadswagentje te kopen om rond te komen. Als ik hoor in mijn omgeving en daar horen mijn leerlingen en hun ouders bij, hoor ik alsmaar meer dat de auto die men nu heeft het nog.een hele tijd gaat moeten uitzingen. Geld voor.een andere is er gewoon niet. Merken we bij de inschrijvingen ook. Vroeger zonder probleem 20 uur en in 1 keer betaalt. Nu neemt men de lessen op in stukken, en wordt er dus ook in stukken betaald.
Er moeten er.hier toch wel eens.een reality check doen. Bij heel wat mensen staat het water gewoon aan de lippen en er moet niet veel meer bijkomen om in de problemen te geraken. Cijfers van Ocmw, voedselbanken en dergelijke bevestigen dat trouwens.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
En iedere particulier heeft dat pakweg liggen voor een nieuwe auto? Een kleine auto kost niet veel minder tegenwoordig. Ik wil nog wel wat foto's maken van de bomvolle stockparking met nieuwe auto's in mijn achtertuin hoor. Ze hebben geluk dat de Hollanders er nog wat komen ophalen
In mijn omgeving kocht toen ook gewoon amper iemand een nieuwe auto.
Dat waren echt de grote uitzonderingen. Terwijl ik mag zeggen, dat ik zeker niet uit de slechtere middenklasse kwam.
Eerste nieuwe auto die ik zelf kocht was een Mazda 626 coupé 18i in 1989
Geen airco, geen leder, geen gps, plastic wieldeksels.
Kostprijs net geen 600.000 BEF
Mazda 6 is niet meer te configureren, zag ik,maar pakweg een 3 met wél airco, gps , alu velgen.. heb ik nu voor een kleine 30K
Wat vooral veranderd is sindsdien, is dat de markt overspoeld is met bedrijfswagens ondertussen. En eigenlijk profiteert de particuliere tweedehands markt daar ook stiekem van.
EV is dan weer een heel ander verhaal nog, maar daar zitten we echt nog in een transitie fase.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk BerichtenEr moeten er hier toch wel eens een reality check doen. Bij heel wat mensen staat het water gewoon aan de lippen en er moet niet veel meer bijkomen om in de problemen te geraken. Cijfers van Ocmw, voedselbanken en dergelijke bevestigen dat trouwens.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
My point being... toen had ook niet elke particulier dat liggen.
In mijn omgeving kocht toen ook gewoon amper iemand een nieuwe auto.
Dat waren echt de grote uitzonderingen. Terwijl ik mag zeggen, dat ik zeker niet uit de slechtere middenklasse kwam.
Eerste nieuwe auto die ik zelf kocht was een Mazda 626 coupé 18i in 1989
Geen airco, geen leder, geen gps, plastic wieldeksels.
Kostprijs net geen 600.000 BEF
Mazda 6 is niet meer te configureren, zag ik,maar pakweg een 3 met wél airco, gps , alu velgen.. heb ik nu voor een kleine 30K
Wat vooral veranderd is sindsdien, is dat de markt overspoeld is met bedrijfswagens ondertussen. En eigenlijk profiteert de particuliere tweedehands markt daar ook stiekem van.
EV is dan weer een heel ander verhaal nog, maar daar zitten we echt nog in een transitie fase.
Profiteert de 2de handsmarkt? Volgens mij profiteren enkel de prijzen want die occasies worden ook onbetaalbaar voor de gewone man.
Ik moet in ieder geval geen 2de hands exemplaar uit de bedrijfswagens business hebben want de meeste zijn gewoon afgeragd. Da's persoonlijk natuurlijk maar ik hoef hier in mijn omgeving niet ver rond te kijken om dit met eigen ogen vast te stellen.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Ik begrijp uw punt wel hoor. Maar als ik zie dat mijn A-tje nu 12k € meer kost voor hetzelfde of zelfs met minder opties als een paar jaar geleden dan lijkt mij dat niet meer normaal, meer dan 35%
Profiteert de 2de handsmarkt? Volgens mij profiteren enkel de prijzen want die occasies worden ook onbetaalbaar voor de gewone man.
Ik moet in ieder geval geen 2de hands exemplaar uit de bedrijfswagens business hebben want de meeste zijn gewoon afgeragd. Da's persoonlijk natuurlijk maar ik hoef hier in mijn omgeving niet ver rond te kijken om dit met eigen ogen vast te stellen.
Wat moeten mensen daar zeggen dan?
Zij hebben pas last van de inflatie.
Wij hebben het loon van al onze medewerkers daar fors moeten aanpassen, of het was gewoon niet meer leefbaar voor hen.
Ik denk dat we ook allemaal even een reality check nodig hadden, ivm onze levensstijl (ja beetje filosofisch mss)
We moeten ook allemaal én een ski vakantie, én een zomervakantie, en nog liefst een citytrip tussendoor.
Daarbij nog een vrijstaand huis én een dikke auto voor de deur.
Uiteraard zijn wij ook getroffen door de inflatie, maar op Europees vlak mag de Vlaming écht niet klagen qua levensstijl, mijn gedacht.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
Jij komt toch zelf ook veel in Polen Jo.
Wat moeten mensen daar zeggen dan?
Zij hebben pas last van de inflatie.
Wij hebben het loon van al onze medewerkers daar fors moeten aanpassen, of het was gewoon niet meer leefbaar voor hen.
Ik denk dat we ook allemaal even een reality check nodig hadden, ivm onze levensstijl (ja beetje filosofisch mss)
We moeten ook allemaal én een ski vakantie, én een zomervakantie, en nog liefst een citytrip tussendoor.
Daarbij nog een vrijstaand huis én een dikke auto voor de deur.
Uiteraard zijn wij ook getroffen door de inflatie, maar op Europees vlak mag de Vlaming écht niet klagen qua levensstijl, mijn gedacht.
Als ik zie hoe de mensen in onze kennissen en familiekring er de voorbije 10 jaar op vooruitgegaan zijn toch. Ze zijn daarvoor idd wel verplicht om met 2 te gaan werken, dat klopt, maar dat is hier toch ook zo.
Qua levensstijl mogen wij idd niet klagen, zeker ook qua sociale zekerheid ed, ongezien in veel landen. Desalniettemin zijn er nog veel landgenoten die op hun tandvlees zitten en het moeilijk hebben om rond te komen maar ik veronderstel dat dit in andere Europese landen ook zo is.
Het lijkt mij dan ook logisch dat hierdoor de verkoop van nieuwe auto's aan particulieren slabakt, mede door de gebrekkige en vaak verkeerde info die er gegeven wordt aangaande de toekomst van het autorijden, over de dagelijkse verkeerschaos nog gezwegen.
Sommige merken en allianties gaan het moeilijk krijgen de volgende jaren imo.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Mensen die van OCMW leven en leefden hebben nooit nieuwe auto's gekocht.
Het was vroeger veel makkelijke om voor 2000€ iets te kopen waarmee je een paar jaar verder geraakte, en als je pech had, had je pech.
Nu kan je tweedehands ook amper iets vinden wat bruikbaar is voor minder dan 5000€, en ten dele komt dat omdat handelaars op elke auto een garantie van een jaar moeten geven. Dat doe je niet op een auto van 2000€ die eigenlijk elk moment kan falen.
En nieuw... Een Polo begint kaal bij 22k, een electrische Corsa begint bij 36k.
Ik zie bij mijn kinderen gewoon dat als ze in een stad gaan wonen, ze dat doen zonder auto. Woon-werk is dan met OV, en voor de andere verplaatsingen gebruiken ze een deelauto. In de stad kan je een auto toch niet parkeren, dat op zich is al een drama.
Ik verwacht wel iets van de VW ID2 en de Tesla model 2: die zouden onder de 25k moeten gaan, en dan zal Stellantis daar ook wel iets tegenover zetten.
Zodra er weer wat overcapaciteit is bij de fabrikanten zal de concurrentie wel wat heviger worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenMensen die van OCMW leven en leefden hebben nooit nieuwe auto's gekocht.
Het was vroeger veel makkelijke om voor 2000€ iets te kopen waarmee je een paar jaar verder geraakte, en als je pech had, had je pech.
Nu kan je tweedehands ook amper iets vinden wat bruikbaar is voor minder dan 5000€, en ten dele komt dat omdat handelaars op elke auto een garantie van een jaar moeten geven. Dat doe je niet op een auto van 2000€ die eigenlijk elk moment kan falen.
En nieuw... Een Polo begint kaal bij 22k, een electrische Corsa begint bij 36k.
Ik zie bij mijn kinderen gewoon dat als ze in een stad gaan wonen, ze dat doen zonder auto. Woon-werk is dan met OV, en voor de andere verplaatsingen gebruiken ze een deelauto. In de stad kan je een auto toch niet parkeren, dat op zich is al een drama.
Ik verwacht wel iets van de VW ID2 en de Tesla model 2: die zouden onder de 25k moeten gaan, en dan zal Stellantis daar ook wel iets tegenover zetten.
Zodra er weer wat overcapaciteit is bij de fabrikanten zal de concurrentie wel wat heviger worden.
Gebruikt nu ook een deelauto indien nodig.
Maar heeft nu grond gekocht buiten de stad opnieuw, dus dan zal ze wel weer een auto moeten hebben.
Comment
-
Vroeger kocht ik nieuwe wagens. De laatste daily was premium selection in 2015. Als ik daar nu op terugkijk, en vergelijk met dezelfde 5 reeks met 3000cc benzine motor, moet ik zelfs in premium selection 20K meer betalen voor dezelfde configuratie. Maar de auto-industrie zal aan mij geen geld meer verdienen. Onze 535i heeft nog niet veel kilometers en is in perfecte staat. Mijn hobbywagen S38B38 daar rijd ik het graf mee in, echte liefde .
Hoe komt dat? Wij maakten nochtans de omgekeerde beweging, 30 jaar centrum Gent gewoond, en altijd de wagen nodig gehad voor woon/werk. We namen de beslissing om meer rust op te zoeken op het platteland, maar toch een pak dichter bij het werk. De daily komt nu nog 2-3 keer per maand buiten. De rest met de fiets, een heel arsenaal van gewone fietsen over elektrische 25/u en 45/u. Ik vermoed dat wij geen auto meer zullen kopen. De huidige zijn zalig, en worden amper gebruikt.
Een van de redenen is sowieso de van de pot gerukte autoprijzen van de laatste tijd, maar ook het (stedelijk) pestbeleid van de overheden. Ik wil dat geld gewoon niet meer besteden aan zulk een zware verliespost.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenEen van de redenen is sowieso de van de pot gerukte autoprijzen van de laatste tijd, maar ook het (stedelijk) pestbeleid van de overheden. Ik wil dat geld gewoon niet meer besteden aan zulk een zware verliespost.
Een mens moet zijn centjes echt wel moe zijn om er op die manier vanaf te gerakenEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
- Likes 2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenIk zie bij mijn kinderen gewoon dat als ze in een stad gaan wonen, ze dat doen zonder auto. Woon-werk is dan met OV, en voor de andere verplaatsingen gebruiken ze een deelauto. In de stad kan je een auto toch niet parkeren, dat op zich is al een drama.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
Klopt idd, mijn jongste woont ook in centrum Brussel en heeft onlangs haar bedrijfsauto ingeruild voor extra loon.
Gebruikt nu ook een deelauto indien nodig.
Maar heeft nu grond gekocht buiten de stad opnieuw, dus dan zal ze wel weer een auto moeten hebben.
Comment
-
zoals: in de stad = geen auto, buiten de stad = wel auto.
wat daar een tegenstelling in zit???
- Likes 1
Comment
-
Oei, kon de forum idioot weer niet slapen vannacht? Hij zal straffere pillen nodig hebben hoewel een goeie dosis rattenvergif ook helpt tegen trollen en verwaande blaaskakenEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Na de annulatie van het autosalon voor 2024: het definitieve einde van een sterke traditie?
Het nieuws dat Febiac besloten heeft om de voor januari 2024 geplande 101ste editie van het Autosalon te annuleren kwam voor het grote publiek toch als een verrassing, al hingen er al langer donkere wolken boven de Brusselse traditie die er helaas niet in is geslaagd om zich op te werpen als enige overblijvende grote Europese autosalon.
Het was vanzelfsprekend al niet evident voor organisator Febiac om na de coronaperiode en twee annulaties ten gevolge van de sanitaire situatie opnieuw een volwaardig autosalon te organiseren in 2023, in een markt die intussen grondig veranderd was. Het siert salondirecteur Gabriel Goffoy en zijn team dat ze er in januari van dit jaar toch in geslaagd zijn om een écht autosalon te organiseren terwijl het vroeger zo veel belangrijkere salon van Parijs er vorig jaar een totale flop was die de naam autosalon eenvoudigweg niet verdiende en het belangrijkste salon van Europa, dat van Geneve, al helemaal niet meer georganiseerd raakte.
Hoewel Febiac op 22 januari van dit jaar, na het na negen salondagen sluiten van de deuren van de Brussels Motorshow, van een geslaagde editie sprak, waren de meeste waarnemers het er toch over eens dat de mooiste jaren van het autosalon er definitief opzaten. Niet alleen bleef het aantal bezoekers met 265.000 onder de met 300.000 al lagere verwachtingen dan in andere jaren, ook de afwezigheid van onder andere Mercedes-Benz, Volvo en Jaguar-Land Rover liet zich voelen bij het publiek, dat op een kleinere oppervlakte dan vroeger dan wel zo goed als alle andere merken kon bezoeken, maar dan op kleinere stands die vaak niet alle modellen van het gamma toonden, wat vroeger wel het geval was.
Heel wat particulieren keerden dan ook een beetje onvoldaan terug van de Heizel, en al helemaal toen ze met eigen ogen hadden moeten vaststellen dat de catalogusprijzen van de tentoongestelde auto’s – vaak met een elektrische aandrijflijn – intussen zo ver boven het modale budget uitstegen, dat ze zich begonnen afvragen of een nieuwe auto er in de huidige marktomstandigheden überhaupt nog wel inzit voor hen.
Twijfel bij de merken
Dat de autoverkoop -verhoudingsgewijs- niet ingestort was tijdens de jaren zonder salon sterkte de verantwoordelijken bij de merken die over de (erg dure) deelname aan de autobeurs beslissen verder in de overtuiging dat het zonder autosalon ook kan. Wanneer, zoals nu, blijkt dat D’Ieteren, invoerder van VW, Audi, Seat, Skoda, Cupra, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti en Rimac, verkoos om voor 2024 geen stand te boeken, net als Mercedes-Benz, Volvo en Jaguar-Land Rover die er ook in 2023 al niet bij waren, en dat ook BMW aarzelde om toe te zeggen, bleef er voor de organisatie een onvoldoende groot aandeel van de op de markt vertegenwoordigde merken over om van een volwaardig salon te kunnen spreken en besloot Febiac de geplande editie voor volgend jaar te annuleren.
Die beslissing is eervol omdat de organisatoren – als ze toch hadden doorgezet –met een onvolwaardig salon hadden moeten uitpakken, waarbij de betalende bezoekers zich ongetwijfeld bekocht hadden gevoeld. Dan is het beter om nu te beslissen er niet mee door te gaan.
Het definitieve einde?
Betekent deze afgelasting meteen het einde van het Brusselse autosalon, jarenlang het grootste indoor-event van ons land? De kans is groot, maar zeg nooit nooit. Dingen kunnen snel veranderen, de Heizel wordt niet meteen afgebroken en ook in de nieuwe context van elektrificatie moeten de merken hun auto’s nog aan de man zien te brengen. Ze gaan dat alvast voor de volgende salonperiode in de eigen showrooms doen, zoals ze ook al deden voor de vorige afgelaste edities, toen de Heizel leeg bleef maar de dealers wel aantrekkelijke voorwaarden gaven in de eigen toonzalen, gedurende dezelfde periode die anders bezoekers naar Brussel lokte.
Als we die traditie van “salonmaanden” kunnen behouden en de merken de middelen die ze tot nu in het fysieke salon investeerden aanwenden om eigen events te organiseren, de beleving in de showrooms groter te maken en voor scherpe condities te zorgen, kan de Belgische salontraditie effectief verder leven. Het zou tenslotte jammer zijn om na een mooie reeks van 100 salons meteen maar het hele principe naar de vuilbak te verwijzen.
Bron: https://www.autonieuws.be/nieuws/na-...terke-traditie
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
Dat is al een serieus representatieve steekproef !
Comment
-
En nog wat 'goed' nieuws voor de particulier....
Kosten wagen kunnen door de Euro 7-norm tot tien keer hoger liggen dan verwacht: “Autoconstructeurs zullen die extra kosten doorrekenen”
De Euro 7-norm treedt vanaf 1 juli 2025 in voege voor nieuwe wagens. “Dat betekent onder meer dat voertuigen vanaf dan minder CO2-uitstoot mogen uitstoten, wat betekent dat er nieuwe technologische ontwikkelingen nodig zijn. En dat kost veel geld”, verduidelijkt Alain De Jong, journalist bij GoCar, in een gesprek met Business AM.
De essentie: De toekomstige Euro 7-norm, die in 2025 in werking moet treden, wordt niet door iedereen op gejuich onthaald. Zo verzet onder meer de Italiaanse minister van Transport Matteo Salvini (Lega Nord) zich tegen die nieuwe grenswaarden voor de CO2-uitstoot van wagens. De autoconstructeurs waarschuwen dan weer dat daardoor het prijskaartje van de wagen fors kan oplopen.- Volgens een studie van Frontier Economics, in opdracht van de ACEA, kunnen de kosten door de Euro 7-norm vier tot tien keer hoger liggen dan wat de Europese Commissie op voorhand had voorspeld. “Er is heel wat research en ontwikkeling nodig om ervoor te zorgen dat de wagens aan die nieuwe normen voldoen. Dat kost heel veel geld. De producenten zullen die extra kosten doorrekenen aan de consument”, verduidelijkt De Jong.
- Hij stelt zich daarbij de vraag of een auto bezitten nog voor iedereen zal zijn in de toekomst. Het doel van de Euro 7-norm is om het wagenpark te vergroenen, en mensen aan te zetten om over te schakelen naar een elektrische wagen. “Maar tot op vandaag zijn elektrische wagens behoorlijk duur. Niet iedereen kan zich zo’n voertuig permitteren”, klinkt het.
- De Jong voegt eraan toe dat door de Euro 7-norm aan het aanbod voertuigen veel kleiner wordt. “Veel merken schrappen de goedkopere basismodellen uit hun catalogus, omdat de winstmarges daarop zodanig klein zijn”, zegt hij. “Daardoor brengen ze enkel nog de duurdere wagens aan de man. Met die modellen valt meer te verdienen en is het dus rendabeler om daarvoor nieuwe technologieën te ontwikkelen.”
Bron met geluidsfragment: https://businessam.be/kosten-wagen-euro-7-norm-tien-keer-hoger/#:~:text=Kosten%20wagen%20kunnen%20door%20de,extra %20kosten%20doorrekenen%22%20%2D%20Business%20AM&t ext=Ben%20jij%20mee%20met%20verandering,is%20jouw% 20leidraad%20doorheen%20verandering.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment