bobo, er is geen ander levend wezen op deze planeet dat de aarde zal kunnen redden. Of dat de mensheid dit ook daadwerkelijk gaat doen, dat zie ik zeer zwartgallig in.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren
Collapse
X
-
Opinie: niet elk merk zal overleven op het slagveld van de elektrische auto's
De pikorde is door de elektrische auto veranderd. Onbekende Chinese merken zoals Aiways en Zeekr moeten hun plek zien te bevechten, en houden Europese merken als Alfa Romeo en Volkswagen het hoofd boven water?
Aiways is een van de Chinese merken die een poging doen. Onlangs testten we hun nieuwe Aiways U6 Coupé. Er zijn merken met een gunstiger gesternte. Een koopje is de Polestar 2-concurrent met 49.000 euro beslist niet en de actieradius van 400 kilometer en de laadsnelheid van 90 kW zijn hooguit gemiddelde waarden. Voorganger U5 is tot nu toe een flop van jewelste, met vorig jaar slechts één officieel op kenteken gezette auto.
Toch hoopt de Nederlandse importeur klanten te lokken met een aantrekkelijk design, een ‘ouderwets’ dealernetwerk (in plaats van online kopen), korte levertijden en de mogelijkheid van een abonnement, wat bij Lynk & Co een groot succes is. Ik zou denken: ontwikkel heel snel een EV onder de 20.000 euro en je bent spekkoper als nieuw Chinees merk. Daar is meer behoefte aan dan aan de zoveelste elektrische auto die voor de meeste Belgen en Nederlanders onbetaalbaar is. Aiways zegt aan zo’n auto te werken, maar kan nog geen concreet introductiejaar geven.
Bron: https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...-zal-overleven
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
open deuren intrappen noemen ze dat alfa romeo verkocht in nederland vorig jaar nog 203 auto's.... tov 2200 stuks voor polestar..
't zijn trouwens niet alleen de nieuwe auto's die te duur zijn geworden voor particulieren, maar ook de beursstands voor de constructeurs...
Last edited by sunking; 30/05/2023, 14:18.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichtenopen deuren intrappen noemen ze dat alfa romeo verkocht in nederland vorig jaar nog 203 auto's....
Spijtig dat het dit soort cultmerken zijn die eerst aan de beurt gaan komen, ik zag liever een paar andere, vooral Duitse 'premioem' merken dan, op hun bek gaanEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Goed bezig....hopen dat hét export product van Europa (de Duitse autoindustrie) op zijn bek gaat... Los van dat ik die auto's wel kan smaken zou dat economisch echt een ramp zijn mocht de letterlijke en figuurlijke Duitse motor van Europa stil vallen.
BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Die hebben gelukkig voorlopig de Italiaanse markt nog maar dat er merken gaan sneuvelen is zo goed als zeker.
Spijtig dat het dit soort cultmerken zijn die eerst aan de beurt gaan komen, ik zag liever een paar andere, vooral Duitse 'premioem' merken dan, op hun bek gaan
VW staat onder enorme druk, vooral in China. Ze verliezen daar marktaandeel aan een razendsnel tempo, en ze krijgen de productie en verkoop van EV's niet snel genoeg omhoog.
Tesla is intussen een stuk groter dan Audi (in zijn geheel, en met al die 22 modellen...). Dat hadden ze een paar jaar geleden nooit geloofd.
De winnaar wordt degene die een electrische auto in het formaat van een Golf/Octavia kan aanbieden rond de 25k.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Geen enkel merk kan overleven op een enkele markt als Italië.
VW staat onder enorme druk, vooral in China. Ze verliezen daar marktaandeel aan een razendsnel tempo, en ze krijgen de productie en verkoop van EV's niet snel genoeg omhoog.
Tesla is intussen een stuk groter dan Audi (in zijn geheel, en met al die 22 modellen...). Dat hadden ze een paar jaar geleden nooit geloofd.
De winnaar wordt degene die een electrische auto in het formaat van een Golf/Octavia kan aanbieden rond de 25k.
Benieuwd wie de winnaar gaat zijn want tot nu blijft het van alle kanten veel blabla en weinig EV voor die prijs. Ik vermoed dat Dacia het weer gaat moeten oplossen of een of ander Chinees merkEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Ik schrijf daarom ook voorlopig, want dat is op termijn idd niet vol te houden.
Benieuwd wie de winnaar gaat zijn want tot nu blijft het van alle kanten veel blabla en weinig EV voor die prijs. Ik vermoed dat Dacia het weer gaat moeten oplossen of een of ander Chinees merk
Dus... ze zullen allemaal wel weten waar de prioriteiten liggen.
Comment
-
Nog steeds geen voordelen voor particulieren, waar wachten ze eigenlijk op?
Het is druk bij autodealers: bedrijven haasten zich om nog vóór 1 juli fiscaal gunstige plug-inhybrides te bestellen
Vanaf 1 juli verandert het fiscaal gunstregime voor bedrijfsauto's die niet volledig elektrisch zijn. Bedrijven plaatsen daarom nu nog snel bestellingen van benzine-, diesel- en hybride wagens, om toch nog in het huidige regime te vallen.
Bedrijfswagens die na 1 juli besteld worden en niet volledig elektrisch zijn, worden een pak minder fiscaal voordelig. Dat geldt voor wagens die op benzine of diesel rijden, en ook voor plug-in hybrides. Door die fiscale voordelen af te nemen, hoopt de overheid dat elektrische bedrijfswagens de norm worden, om zo ons wagenpark te vergroenen.
Gabriel Goffoy van automobielfederatie Febiac licht de nieuwe regels toe in "De wereld vandaag" op Radio 1: "Stel dat je vanaf 1 juli een bedrijfswagen koopt die vandaag nog 100 procent aftrekbaar is, dan gaat die wagen vanaf 2025 maximaal 75 procent aftrekbaar zijn. Vanaf 2026 is dat nog maar 50 procent, vanaf 2027 wordt dat 25 procent en in 2028 nog 0 procent."
"Ook de sociale bijdrage op die wagens stijgt drastisch de komende jaren", gaat Goffoy verder. "Alleen volledig elektrische bedrijfswagens zullen nog fiscaal aantrekkelijk blijven en 100 procent aftrekbaar zijn."
Op de valreep
Nu die datum van 1 juli nadert, merken autoverdelers dat bedrijven zich haasten om nog van dat gunstige fiscale regime gebruik te maken. "De offerte-aanvragen voor vooral hybride bedrijfswagens stromen de laatste twee weken binnen", reageert Koen Claesen, de CEO van autodealer Van Mossel België. "Dat is ook logisch, want op dit moment zijn plug-inhybrides nog 100 procent aftrekbaar."
"Bedrijven kijken zelfs een aantal maanden vooruit naar welke werknemers binnenkort van auto moeten wisselen", vervolgt Claesen. "Soms zetten ze lopende leasingcontracten stop om nog in het huidige fiscale regime te vallen. Ook als ze daar een boete voor moeten betalen, want die boete blijkt vaak goedkoper dan wanneer ze in het nieuwe systeem vallen."
Ook bij BMW zien ze dat vooral de plug-inhybrides bij bedrijven in trek zijn, zegt woordvoerder Jeroen Lissens: "We zien een snelle en doorgedreven elektrificatie in de bestellingen. Ruim 60 procent van alle bestellingen die binnenkomen zijn gedeeltelijk of volledig elektrisch."
Wat met particulieren?
De nieuwe fiscale regels zullen de vergroening van bedrijfswagens de komende jaren versnellen. Maar bij particulieren is de elektrische wagen minder populair: vooral de dure aankoopprijs blijft een hindernis. "Dat zeggen we al een jaar", zegt Gabriel Goffoy van Febiac. "En je moet weten dat van de totale vloot van 5,8 miljoen wagens er 4 miljoen toebehoren aan particulieren. Als de overheid écht werk wil maken van een groener wagenpark, moet ze elektrische auto's ook voor particulieren aantrekkelijker maken."
Op dit moment kunnen particulieren onder andere subsidies aanvragen om een laadpaal te installeren. "Maar als we de particuliere koper echt willen overtuigen, moet de overheid vooral de aankoopprijs helpen drukken", vindt Goffoy. "Onze buurlanden zijn daar sneller in. In Luxemburg komt de overheid voor 8.000 euro tussen, en in Frankrijk heb je recht op grote premies. Daar zie je dus ook al meer elektrische wagens bij particulieren."
"We zijn dan ook blij om te zien dat in het Vlaams Klimaatplan de intentie staat om premies te voorzien voor particulieren die elektrische wagens willen kopen. Maar het moet er snel van komen, anders krijg je die particuliere koper niet mee", besluit Goffoy.
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06...aal-voordelig/
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenNog steeds geen voordelen voor particulieren, waar wachten ze eigenlijk op?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Ja, maar dan ook met terugwerkende kracht he.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Allez, allez toch niet voor een simpele fransoos of een stomme Dacia hé? Dat potje komt er enkel voor de 'premijoem' leaserijders die 'm anders niet kunnen betalen
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Of voor gepensioneerde ambtenaren met een premijoem Mercedes en een boontje voor een premijoem Lexus.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Al geven ze nog de hele aankoopprijs in premie....nooit moet ik een zo een onpersoonlijke e-car hebben. Batterijen hebben alle persoonlijkheid weggenomen. Door het gewicht en motorkarakter rijden alle auto's het zelfde en steekt een obesitas bomma een sportman voorbij op haar speed pedelec.... Geef mij maar een goede oude ICE wagen met leuk onderstel en motor en koersfiets. De rest is voor losers of mensen met fiscale redenen...en dan snap ik het nog niet.BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk BerichtenAl geven ze nog de hele aankoopprijs in premie....nooit moet ik een zo een onpersoonlijke e-car hebben. Batterijen hebben alle persoonlijkheid weggenomen. Door het gewicht en motorkarakter rijden alle auto's het zelfde en steekt een obesitas bomma een sportman voorbij op haar speed pedelec.... Geef mij maar een goede oude ICE wagen met leuk onderstel en motor en koersfiets. De rest is voor losers of mensen met fiscale redenen...en dan snap ik het nog niet.
Comment
-
het is toch onmogelijk te ontkennen dat e mobiliteit eigenheid afzwakt,of het nu om auto's,fietsen of zelfs steppen gaat..... Persoonlijk vind ik het bij fietsen nog het ergst....BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichtenhet is toch onmogelijk te ontkennen dat e mobiliteit eigenheid afzwakt,of het nu om auto's,fietsen of zelfs steppen gaat..... Persoonlijk vind ik het bij fietsen nog het ergst....
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichtenhet is toch onmogelijk te ontkennen dat e mobiliteit eigenheid afzwakt,of het nu om auto's,fietsen of zelfs steppen gaat..... Persoonlijk vind ik het bij fietsen nog het ergst....
Jarenlang proberen autofabrikanten het vermogen van een brandstofmotor te verhogen, EN de koppelcurve zo vlak mogelijk te krijgen, en om die hogere toerentallen te laten draaien. .
Daarvoor hebben ze volgende middelen geprobeerd: turbo, meer kleppen, grotere kleppen, dubbele bougies, dubbele turbo's, compressoren, variabele kleppentiming, variabele lifthoogte van kleppen, meer cilinders (maakt een auto zogezegd romiger), lichtere cilinders, lichtere krukassen, etc etc etc.
En dan ineens komt de EV. hoog startkoppel , perfect vlakke koppelcurve, en zo veel toeren dat je geen verdomde versnellingsbak meer nodig hebt. En dat ding maakt ook nog eens geen lawaai.
Ik beschouw eigenheid als ... zo lang met een slecht systeem rond rijden dat je op den duur gaat houden van de manifeste gebreken er van.
Dat is OK voor een oldtimer die je 3 keer per jaar gebruikt, maar voor naar mijn werk te rijden wil ik iets anders.
- Likes 1
Comment
Comment