Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren
Collapse
X
-
Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 09/08/2023, 08:14.
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Zeg, Donald, zijt ge daar weer? BLIJVEN roeptoeteren, straks gaan er wel weer enkelen uw bullshit geloven, de aanhouder wint!
Bovendien, wat hebben de ambtenaren en journalisten hiermee weer te maken?
Maja, het is dan ook allemaal de schuld van de geaccrediteerde hoernalisten, gepensioneerde ambtenaren, de Walen, de gevaccineerden, het zorgpersoneel, de Fransen, de Duitsers, Biden, Vivaldi, Europa.....
Misschien kan creepy Don die binnenkort allemaal in een getto steken vlakbij zijn Mexicaanse muur of gewoon euthanaseren op een bepaalde leeftijd (60 jaar lijkt mij ideaal). Stel je voor, dat wordt smullen
Straf dat voor al die bullshit ook nog eens een autoforum van de leugenpers gebruikt wordt. Gelukkig lezen ze daar niet mee.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Ge recupereert wel meer dan de BTW hé... of breng je die wagen niet in in uw belastingen misschien?
Dus ja er is een voordeel maar het is nu niet dat die wagens een koopje worden.
De reden dat in veel vennootschappen dure wagens zitten is omdat die mensen liever het geld aan de auto spenderen dan aan de winstbelasting. Eerder een verschuiving van waar je het geld aan spendeert dan dat je het geld niet moet uitgeven.
De overheid loopt helemaal geen inkomsten mis, ze verschuiven gewoon. Zij blijven uiteindelijk de winnaar ...
Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk
'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
Wat na een maar komt doet nogal dikwijls niet meer ter zake, je bent dus particulier niet beter af, punt.
Veel echt dure auto's staan de laatste jaren zelfs privé bij ondernemers.
Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk
'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenJa ik kan door die kost mijn winst verkleinen en dus ook de belasting op mijn winst. Maar zelfs als je 100 000 euro aan een wagen spendeert in je vennootschap hebben we het hier niet over grote bedragen en dan gaat je VAA ook nog is stevig zijn.
Dus ja er is een voordeel maar het is nu niet dat die wagens een koopje worden.
De reden dat in veel vennootschappen dure wagens zitten is omdat die mensen liever het geld aan de auto spenderen dan aan de winstbelasting. Eerder een verschuiving van waar je het geld aan spendeert dan dat je het geld niet moet uitgeven.
De overheid loopt helemaal geen inkomsten mis, ze verschuiven gewoon. Zij blijven uiteindelijk de winnaar ...
Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk
2) Je schrijft je wagen in 5 jaar af... gespreid over 5 jaar recupereer je bij een aanslagvoet van 30 % dus in het geval van een elektrische wagen 30.000 euro.
Na 5 jaar verkoop je die, en die verkoopprijs is dan, terecht, als inkomen weer belastbaar, en het spelletje kan opnieuw beginnen door een nieuwe aan te schaffen.
Ik zwijg dan nog over onderhouds- en gebruikskosten die OOK in te brengen zijn.
Ge moogt mij eens uitleggen hoe een particulier dat kan evenaren, door de forfaitaire beroepskosten? Of door de werkelijke kosten te bewijzen???
Ik kijk er naar uit!Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 09/08/2023, 11:37.
- Likes 1
Comment
-
tot 1990 ongeveer kon elke partikulier dat met zijn auto
tot 31/12/22 kon elke partikulier zijn lichte vracht afschrijven aan 100%...niemand deed dat, behalve ongeveer 50% van mijn collega's....waarom? omdat de pers er niemand op attent maakte
heb hier jaren reclame voor liggen maken en mensen aanmoedigen, niemand vond het nodig om fiks te kunnen besparen
natuurlijk moest je wel werken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
1) Je zegt dat je de BTW die je kon recupereren via de zaak terugbetaalt door het VAA. Duurdere auto=meer BTW en meer VAA... dat compenseert zichzelf dus.
2) Je schrijft je wagen in 5 jaar af... gespreid over 5 jaar recupereer je bij een aanslagvoet van 30 % dus in het geval van een elektrische wagen 30.000 euro.
Na 5 jaar verkoop je die, en die verkoopprijs is dan, terecht, als inkomen weer belastbaar, en het spelletje kan opnieuw beginnen door een nieuwe aan te schaffen.
Ik zwijg dan nog over onderhouds- en gebruikskosten die OOK in te brengen zijn.
Ge moogt mij eens uitleggen hoe een particulier dat kan evenaren, door de forfaitaire beroepskosten? Of door de werkelijke kosten te bewijzen???
Ik kijk er naar uit!
Je schrijft geen 100000 af maar 100000 - de restwaarde dus dat bedrag dat je winstbelasting omlaag gaat ligt een stuk lager.
Dat is nooit te matchen met een particulier tenzij voor exotische wagens. Mijn punt is dat het geen "koopjes" worden omdat een wagen op de zaak gekocht wordt. Je wagen van 100000 euro is misschien 15% goedkoper op het einde van het verhaal, maar die 100 000 is wel uitgegeven en de hoge kosten blijven.
Dat het voordeel terecht of onterecht is kan je zeker in vraag stellen. Het principe van ondernemen stimuleren ben ik het mee eens. Het doet ook de economie draaien al die X5's en taycans.
Ik zie mezelf niet als ondernemer maar kan ook van de voordelen genieten omdat ik mijn activiteiten nu vanuit mijn vennootschap doe in plaats van ergens op de loonlijst. Daar horen natuurlijk nadelen bij die niet bij de auto discussie horen ...
Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk
'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Verschil tussen populairste bedrijfswagens en populairste eigen wagens is groot: “Enorme kloof aan het ontstaan”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230809_96765835
Last edited by order66; 10/08/2023, 09:39.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Da's een goei. Straks gaat ge nog beweren dat particulieren voordeliger uitkomen.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
- Likes 1
Comment
-
die kloof showt ook gewoon voor een steeds groter deel de desinteresse van de mensen in de auto
de vw golf/opel astra stonden jaren op de hoogste plaatsen en hun prijs was toen gelijk aan de top van vandaag...terwijl de mensen ondertussen wel wat meer zijn gaan verdienen en de golf/astra van toen ook even groot zijn als huidige sandero's
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Inderdaad, dat is durven. Als een particulier een vergelijkbare wagen koopt, moet die 40-60K van zijn spaarboek halen, die hij niet heeft
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtendie kloof showt ook gewoon voor een steeds groter deel de desinteresse van de mensen in de auto
de vw golf/opel astra stonden jaren op de hoogste plaatsen en hun prijs was toen gelijk aan de top van vandaag...terwijl de mensen ondertussen wel wat meer zijn gaan verdienen en de golf/astra van toen ook even groot zijn als huidige sandero's
Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk
'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten[B]Verschil tussen populairste bedrijfswagens en populairste eigen wagens is groot: “Enorme kloof aan het ontstaan”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
is dat dan anders met een firma op een zaak ofzo ? ik denk dat ook daar die 40-60 K van de rekening moet worden gehaald ? of ben ik fout
50k bruto is geen 50k netto. Enorm verschil.
Al diegenen die beweren dat de fiscus geen inkomsten misloopt door die bedrijfswagens, hebben het dus ook mis.
Minder winst die belast wordt = minder inkomen voor de fiscus = hogere factuur voor de belastingbetaler.
Volgens de ene studie kosten firmawagens de overheid 5 miljard per jaar, volgens een andere 'slechts' 2 miljard.. maar wat er ook van zij, dat het de fiscus niets kost is gewoon fout. (en dan heb je nog de maatschappelijke kost van de files... en mensen rijden er maar op los prive, ze moeten toch naar niks kijken)
Het is pervert dat, hoe duurder de auto die je koopt, hoe minder belastingen je betaalt.
Een duurdere auto levert u ook geen hogere omzet op (wat door sommigen wel beweerd wordt... van ahja ik heb meer klanten als ik met nen dikke bak rondrijd).
Ons begrotingstekort bedraagt iets van een 30 miljard per jaar.. waar die firmawagens dus deels mee verantwoordelijk voor zijn.
Met andere woorden: we leven (en rijden) op de poef.
En ondertussen maar de grote jan uithangen.Last edited by sunking; 11/08/2023, 07:19.
- Likes 2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
ja je bent fout, want op die 40-60k op de rekening van de zaak heb je niet eerst 50% belasting moeten afstaan.
50k bruto is geen 50k netto. Enorm verschil.
Comment
-
moet ik jou nu echt aan uitleggen hoe fiscale aftrekbaarheid werkt en wat de implicaties daar van zijn?
stel, jouw bedrijf maakt elk jaar 30.000 euro bruto winst, en besluit om een 100% aftrekbare Audi te leasen of kopen van 50.000 euro.
Wagen wordt afgeschreven op 5 jaar, dus je wordt gedurende 5 jaar belast alsof je 20.000 euro hebt verdiend en geen 30.000. Dat scheelt dus 2500 euro per jaar, of 12500 in totaal.
Dus in totaal heeft jouw bedrijf op die 50.000 euro bruto inkomsten die het aan de Audi besteed heeft, 0 euro belasting betaald. (en dat geldt ook voor alle andere kosten zoals verzekering, onderhoud...)
Bovendien trekt het bedrijf de helft van de BTW op die Audi terug (nog eens 5000 euro dus). Daartegenover staat, dat er een VAA moet betaald worden, dat voor een EV ook redelijk laag is (en waardoor je in feite ook onbeperkt prive mag rijden en de brandstofkosten, tol, parkeerkosten... mag betalen op de zaak.. dus ook weer aftrek).
Een particulier houdt van die 50.000 euro bruto inkomsten ongeveer de helft over en zal dus moeten gaan shoppen bij Dacia of een occasie zoeken.
dus samengevat:
de particulier betaalt 25.000 euro belasting op een bruto inkomen van 50.000.
het bedrijf zou 12.500 euro belasting betalen als het geen auto koopt.
het bedrijf betaalt 0 euro belasting als het wel een auto van 50.000 euro koopt.
Dus daarom wordt er gesmeten met bedrijfswagens.Last edited by sunking; 11/08/2023, 10:01.
Comment
-
Als particulier zit je opgezadeld met progressieve belastingtarieven. Dus waarom harder werken voor een hoger bruto loon, als je daar procentueel nog hoger op belast wordt?
Als zelfstandige heb je wel een incentive om meer omzet te draaien, want dan kan je nog meer kosten maken en inbrengen (enfin, dus liefst dingen dan waar je prive ook iets aan hebt...), en betaal je procentueel juist mínder belasting.
Dit alles met dank aan enerzijds de liberalen die voor de bedrijven rijden, en de socialisten die graag geld uitdelen aan gepensioneerde ambtenaren. Gewone werknemers (zeker diegenen zonder firmawagen) zijn de pineut... zij ervaren wel de werkdruk en betalen veel belastingen, want het bedrijf neemt best niet te veel personeel aan want de loonkosten zijn zo hoog (bovenop het brutoloon nog patronale RSZ te betalen ook).
Werknemers mét firmawagen zijn beter af, maar eigenlijk hebben ze zelf ook niet voor die wagen gekozen. De overheid heeft het zodanig gunstig gemaakt voor de bedrijven, dat je als werknemer nauwelijks er onderuit kan. Ik herinner mij nog dat ik een nieuwe Audi A3 voor de deur had staan maar met de trein ging werken om files te vermijden... en ik kon geen hoger loon krijgen in de plaats.Last edited by sunking; 11/08/2023, 11:02.
Comment
Comment