Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • da's maar een voorbeeld, gebaseerd op een gemiddelde... dwz de helft zit er boven.

    toch maar vreemd discussieren hier hoor.
    wordt hier eerst beweerd dat VAA vroeger niet bestond --> onzin
    Wordt hier beweerd dat de leasewagens niet voor de rijken zijn --> onzin

    nu hebben de hogere functies nen auto nodig voor hun beroepsverplaatsingen.. en de rest niet ofzo?

    wel als jij als consultant meer dan 40 dagen bij dezelfde klant zit, dan wordt dat verkeer gezien als woon-werk verkeer en niet als werk-werk verkeer.

    en arbeiders, die moeten niet op hun werk geraken ofzo?

    er worden hier gekke sprongen gemaakt als er mogelijks geraakt dreigt te worden aan het fiscale privilege van de salariswagens.

    Comment


    • Ik heb het over mensen die moeten werken op verschillende locaties en door de dag zich moeten verplaatsen.
      Dat is alvast niet zo bij een arbeider.

      En ja, ik ga op mijn achterste poten staan als er weer eens een manier gevonden wordt om de belastingen die we betalen te verhogen.
      Ze mogen die auto hebben, maar dan moet er iets anders in de plaats komen.
      Het is toch niet omdat mijn loon wat hoger ligt dat ze maar alles mogen afnemen zeker. Mijn loon weerspiegelt de waarde die lever aan mijn werkgever. En of dat 4000€ per maand is of 9000€ doet niet ter zake.

      Comment


      • ja, daarom dat ik ook zei dat van mij die hoogste belastingsschaal weg mag.

        En hoeveel mensen bevinden zich in jouw situatie, dat ze constant van de ene locatie naar de andere moeten?

        toen ik zelf begon als IT consultant, vond ik het nog enigzins logisch: wij moesten immers ook tot bij onze klant geraken, die zich overal kon bevinden.
        Maar vandaag stelt zich dat probleem al veel minder, want iedereen werkt van thuis uit en er is zoveel werkgelegenheid in de IT dat je dichter bij huis ook wel een job vindt.

        Comment


        • die priviliges zijn momenteel volledig terecht, doe iets aan de pensioenkloof en dan kun je beginnen afbouwen

          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten




          de hoogste pensioenen van de werknemers sterven uit...dat waren arbeiders met een hoog loon die ongeplafonneerd waren

          Comment


          • er moet vanalles hervormd worden, niet enkel de firmawagens, daar ben ik het mee eens, maar vind je het zelf ook niet scheef dat je, zolang je werkt, een dikke kar onder uw kont krijgt en je dan met je karig pensioentje nog hooguit een occasie wagen kan aanschaffen?

            Neefke van mij, een jaar of 2 aan t werken, had eerst zich zelf een deftige wagen gekocht van 25k, gaat nu alweer buiten omdat hij een iX1 krijgt van de firma. Allemaal goed en wel, het is het hem gegund, maar je koopt er geen brood mee. Steek dat geld dan in een pensioenfonds ofzo... maarja, dat maakt natuurlijk minder indruk op de jeugd
            Last edited by sunking; 17/08/2023, 11:13.

            Comment


            • Idd, zoek alternatieven! Geef auto's aan wie ze nodig heeft, net zoals vroeger en in andere landen ook het geval is. Systeem is helemaal ontspoord en op termijn sowieso onhoudbaar op deze manier.
              Last edited by Jocar; 17/08/2023, 14:13. Reden: schrijffout
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • in nederland is er bv. ook een beperking op de fiscale gunsten, voor EV's kan je maar tot een bepaald aankoopbedrag genieten van gunstige bijtelling. Deze grens ligt nu zeer laag (30k in 2022, in 2020 was dit nog 50k), dwz op de eerste 30k krijg je gunstige bijtelling en op het deel erboven niet. En 'gunstig', vandaag betekent dat 16% ipv 22%. Bij ons kan je een Taycan van 200k kopen met 4% VAA...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                  er moet vanalles hervormd worden, niet enkel de firmawagens, daar ben ik het mee eens, maar vind je het zelf ook niet scheef dat je, zolang je werkt, een dikke kar onder uw kont krijgt en je dan met je karig pensioentje nog hooguit een occasie wagen kan aanschaffen?
                  Dat je als werknemer een karig pensioen krijgt, dat weet je 30-40 jaar op voorhand. Ik heb een groepsverzekering om dat ten dele op te vangen, doe nog aan pensioensparen en leg ook nog goed wat aan de kant zodat ik waarschijnlijk niet moet werken tot de wettelijke pensioenleeftijd, en meer kan doen dan achter de sanseveria's zitten.

                  Comment


                  • Dus.. wij hebben fiscaal gunstige groepsverzekeringen én fiscaal gunstige firmawagens. maar toch zijn die firmawagens blijkbaar nodig om ons karige pensioen te compenseren?

                    Comment


                    • inderdaad, welk stuk begrijp je niet?

                      en beide samen compenseren onvoldoende

                      wat is er wel beslist deze onderhandeling...de voorafhouding groepsverzekering verdubbelt van 3 naar 6%, dus opnieuw bij de al zwaarst belaste groep

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                        Dat je als werknemer een karig pensioen krijgt, dat weet je 30-40 jaar op voorhand. Ik heb een groepsverzekering om dat ten dele op te vangen, doe nog aan pensioensparen en leg ook nog goed wat aan de kant zodat ik waarschijnlijk niet moet werken tot de wettelijke pensioenleeftijd, en meer kan doen dan achter de sanseveria's zitten.
                        Klopt volledig en over dat pensioensparen ben ik ook zeer tevreden. Jong ermee beginnen is de boodschap.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          die priviliges zijn momenteel volledig terecht, doe iets aan de pensioenkloof en dan kun je beginnen afbouwen

                          Nogmaals, je grafiek is de situatie van 2020. Daarin zitten nog véél vastbenoemde ambtenaren. En net die vaste benoemingen zijn in vrije val. Dus die hervorming is er gewoon al.
                          Mijn vrouw keek onlangs eens naar My Pension (ik ben daar nog niet mee bezig). Als ik m'n loopbaan verderzet in dezelfde functie als ambtenaar (-niveau) zal ik tss 1600 en 1700 euro hebben.
                          Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                          Comment


                          • het is sowieso een appelen-en-peren discussie.

                            probleem: we hebben te weinig geld om de pensioenen op te trekken
                            oplossing: we maken firmawagens fiscaal aftrekbaar, dan zijn die werknemers content, kost de schatkist nog eens een paar miljard per jaar... en hoe we ze later een pensioen gaan geven... probleem voor de volgende regering zeker?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten

                              Nogmaals, je grafiek is de situatie van 2020. Daarin zitten nog véél vastbenoemde ambtenaren. En net die vaste benoemingen zijn in vrije val. Dus die hervorming is er gewoon al.
                              Mijn vrouw keek onlangs eens naar My Pension (ik ben daar nog niet mee bezig). Als ik m'n loopbaan verderzet in dezelfde functie als ambtenaar (-niveau) zal ik tss 1600 en 1700 euro hebben.
                              ik heb geen idee van jullie leeftijd, pypension houdt geen rekening met wat jullie nog aan opslag gaan krijgen
                              het verschil statutair/contractueel is de berekeningswijze...jij volledige loopbaan als in de prive, contractueel laatste 10 jaar, verschil op een gemiddeld ambtenarenpensioen zou 700 bruto zijn....maar geen aftopping op 2100 ongeveer zoals in de prive

                              zowel antwerpen als leuven, daarvan weet ik het, hebben een aanvullende groepsverzekering (zoals mogelijk in de prive) om verschil te dempen

                              iemand met jaarinkomen 100k zal als statutair...moeilijk te verifieren 68000 hebben
                              een contractuele 52000
                              een werknemer 25000

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                Dus een CEO rijdt met een C-klasse….
                                Wie rijdt er dan met al die X5 en GLE's?

                                Het is wel logisch dat de hogere inkomens meer met een bedrijfswagen rijden. Als iemand 2500 bruto verdient, en een auto krijgt, dan bouwt die ook een pak minder pensioen op.

                                Trouwens, hogere functies hebben ook meer nood aan beroepsverplaatsingen. Je moet al eens naar een klant of leverancier of een andere vestiging.
                                Ik ben ooit als vertegenwoordiger begonnen met eigen auto. En we kregen ca 10 BF per km. En ik deed gemiddeld 2500km per maand. Maar toen kwam er een regel dat het bedrijf maximaal 25000 km per jaar op die manier mocht vergoeden.
                                Daarboven zou de vergoeding belast worden, en dan heeft het bedrijf beslist om firmawagens in te voeren voor de vertegenwoordigers en sales managers.

                                Een verpleegster met een bedrijfswagen is geen salariswagen hé, en voor een vertegenwoordiger en een directeur ook niet.
                                Veel directies staan niet meer op een loonlijst hoor, of toch niet op die van het bedrijf zelf, vaak ook niet volledig in BE... Ook niet bij overheidsbedrijven trouwens.

                                Dus al die statistieken zijn in mijn ogen wat ze zijn.

                                Ik ken alleen de realiteit van de werkvloer en die is momenteel een team waarmee ik mag werken dat een mix is van statutairen, loontrekkenden en contractors. Binnen 1 team zonder problemen of mensen die van statuut willen veranderen, omdat ze alle voor- en nadelen zien en niet enkel de parking.

                                Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

                                Comment


                                • Als we alles samen vatten zijn nieuwe auto's enkel voor werkende loontrekkenden met een leasebak, en gepensionneerde ambtenaren.

                                  Al de rest is gedoemd om met afdankertjes te rijden.

                                  Comment


                                  • ja, maar we mogen niet zeggen dat dat oneerlijk is: we hebben namelijk toch allemaal de keuze om ambtenaar te worden of te werken voor een bedrijf dat auto's uitdeelt, of nog beter: zelfstandig te worden.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                      ja, maar we mogen niet zeggen dat dat oneerlijk is: we hebben namelijk toch allemaal de keuze om ambtenaar te worden of te werken voor een bedrijf dat auto's uitdeelt, of nog beter: zelfstandig te worden.
                                      Is een nieuwe auto kopen een basisrecht?

                                      Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • zie de titel van dit topic...

                                        waarom voor de ene groep fiscaal aftrekbaar maken en de andere niet?
                                        zou denken dat iedereen gelijk is voor de wet...
                                        de firma trekt de wagen 100% af van de belastingen, maar het gaat hier uiteindelijk om wagens die (ook) onbeperkt prive gebruikt worden - some zelfs enkel maar prive.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                          overigens kan vandaag elke partikulier dat nog met een moto

                                          Dan ga je al veel beroepskilometers moeten doen.
                                          den borre


                                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                          Int3x0r
                                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                          Comment

                                          Working...
                                          X