Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ga eens kijken op een industriezone wat daar van megawats wordt binnengetrokken. Daar is het dan blijkbaar geen probleem? Dat ze het niet overal kunnen zetten is duidelijk, maar nogmaals overal moet niet. Uit uw opmerking denkt gij dat ik verklaar dat overal die 600 kw gehaald moet worden. Als men eerst al begint met dat probleem te lossen van het snelladen op zich. Dat 200 kw kan volgehouden worden gedurende de gehele laadbeurt, dan zal een laadbeurt al geen 20 minuten meer duren. 10 minuten is al een halvering. Als ze dat niet opgelost krijgen, zie ik nog een mooie toekomst voor autotreinen richting een bepaalde vakantiebestemming. Of gaat men de aankoop van elektrisch uitstellen.
    Ik kan het ook omdraaien: hoeveel laadpunten moet je dan voorzien om tot aanvaardbare wachttijden te komen? 10 aan 600w of 30 aan 200w?
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

      Je onderschat de tijd van een stop.
      Als je nu gaat tanken, en daarna naar het toilet, dan ben je minstens een kwartier kwijt.

      Er zijn al EV rijders die pleiten voor trager snelladen omdat ze hun koffie met croissant niet snel genoeg op krijgen voor de auto alweer opgeladen is.
      Je zou het gewoon eens moeten proberen.
      Ik stop ook nooit op grote parkings met tankfaciliteiten, altijd op kleine parkings met WC. Ik raak meestal door Duitsland zonder tanken, vroeger altijd trouwens (grotere tank) en wanneer toch is het max 10 liter. Daarom wil ik een zuinige kar zoals nu (5 liter verbruik).

      Proberen ga ik het in ieder geval maar ik neem mijn tijd nog
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
        Fijn om zo naast de kwestie te antwoorden.
        Zelfs met ”slechts” 600 kW laden (wat te traag is voor u, want duurt langer dan tanken) betekent voor een laadpleintje met slechts 10 laadpunten al een vermogen van 6 MEGAwatt. Ik zie dat nog niet gauw gebeuren.
        Nee, als je 10 palen van 600 kW plaatst, dan kom je met een aansluiting van circa de helft toe omdat niet alle palen altijd bezet zijn, geen enkele auto 600kW gaat trekken van begin tot einde.
        Dat doen ze nu ook met grote laadparken. Ze houden rekening met een 'gelijktijdigheidsfactor'.

        Zelfs als er in een garage 100 laders staan van 11kW, dan komen ze waarschijnlijk toe met 300kW.
        En als de vraag te hoog is, dan wordt het vermogen verdeeld.

        Comment


        • IK was het niet die zei dat hij pas tevreden zou zijn als een elektrische auto even snel kan laden als een ice tanken... het tanken zelf duurt amper 2 minuten (stoppen, kaartje in betaalautomaat steken, pistool nemen en terugplaatsen niet inbegrepen, dat moet je met een laadkabel ook).
          Daar ging de discussie over.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

            Nee, als je 10 palen van 600 kW plaatst, dan kom je met een aansluiting van circa de helft toe omdat niet alle palen altijd bezet zijn, geen enkele auto 600kW gaat trekken van begin tot einde.
            Dat doen ze nu ook met grote laadparken. Ze houden rekening met een 'gelijktijdigheidsfactor'.

            Zelfs als er in een garage 100 laders staan van 11kW, dan komen ze waarschijnlijk toe met 300kW.
            En als de vraag te hoog is, dan wordt het vermogen verdeeld.
            Dat klopt en weet ik wel, maar flappy wil kunnen laden in het tempo van naft of diesel tanken, hij kan zijn pis lang ophouden, en dan komt hij in de problemen als dat vermogen moet gedeeld worden.
            (hoewel hij nu zijn uitspraken wat aan het verdraaien is... plots moet het geen 600 km autostradebereik meer zijn, en is laden aan 200kW toch voldoende.
            Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 07/11/2023, 13:46.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

              Ik stop ook nooit op grote parkings met tankfaciliteiten, altijd op kleine parkings met WC. Ik raak meestal door Duitsland zonder tanken, vroeger altijd trouwens (grotere tank) en wanneer toch is het max 10 liter. Daarom wil ik een zuinige kar zoals nu (5 liter verbruik).

              Proberen ga ik het in ieder geval maar ik neem mijn tijd nog
              als elke minuut telt snap ik je insteek, maar waarom dan niet met het vliegtuig reizen
              want op 8 uur in polen, dat lukt idd niet meer, maak er maar 12 uur van.

              in heel die discussie ivm laadtijden moet je kijken naar de tijd die je verliest tov de normale stops, die je toch altijd al doet. op 1000 km stop je toch al makkelijk een uur, pak 2 x 10 minuten om te pissen en 40 min om te eten, met een EV zou je misschien anderhalf uur moeten laden... dus je verliest een half uur, op een rit die toch sowieso al meer dan 10 uur in beslag neemt (met dan nog files enzo erbij rap 12u).

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                als elke minuut telt snap ik je insteek, maar waarom dan niet met het vliegtuig reizen
                want op 8 uur in polen, dat lukt idd niet meer, maak er maar 12 uur van.

                in heel die discussie ivm laadtijden moet je kijken naar de tijd die je verliest tov de normale stops, die je toch altijd al doet. op 1000 km stop je toch al makkelijk een uur, pak 2 x 10 minuten om te pissen en 40 min om te eten, met een EV zou je misschien anderhalf uur moeten laden... dus je verliest een half uur, op een rit die toch sowieso al meer dan 10 uur in beslag neemt (met dan nog files enzo erbij rap 12u).
                Mee eens... het lijkt allemaal alsof je je tijd staat te versch**ten met laden, maar in de praktijk valt dat allemaal best mee. Je kan op uw gemakske een tas koffie drinken in plaats van uw mond te verbranden om toch maar zo rap mogelijk verder te rijden.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                  als elke minuut telt snap ik je insteek, maar waarom dan niet met het vliegtuig reizen
                  want op 8 uur in polen, dat lukt idd niet meer, maak er maar 12 uur van.

                  in heel die discussie ivm laadtijden moet je kijken naar de tijd die je verliest tov de normale stops, die je toch altijd al doet. op 1000 km stop je toch al makkelijk een uur, pak 2 x 10 minuten om te pissen en 40 min om te eten, met een EV zou je misschien anderhalf uur moeten laden... dus je verliest een half uur, op een rit die toch sowieso al meer dan 10 uur in beslag neemt (met dan nog files enzo erbij rap 12u).
                  Dat hebben wij ook al gedaan, net zoals met de trein maar dan moet ik daar een auto huren want mijn madame haar familie en onze vrienden zijn anders onbereikbaar.

                  Op 10u lukt mij dat nog, hangt er vanaf waar je moet zijn natuurlijk. Nu zaterdag bv vertrekken wij om 5u 's morgens, dan ben ik zonder tegenslag rond 14u in Szczecin om ons wat op te frissen en om 18u moet ik bij mijn schoonbroer in Barlinek zijn voor zijn verjaardagsfeestje en da's ook weer meer dan 100 km over niet zo goeie wegen. Vanaf zondag nog meer familie en vrienden bezoeken her en der en woensdag een weekje naar de Baltische zee in Gdansk (eindelijk rust ), weer 350 km. De week erop opnieuw naar de familie. Kan dus niet zonder auto daar
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • En ik vergeet ook nog te vermelden dat ik in Polen nog niet veel laadpalen gezien heb.
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                      En ik vergeet ook nog te vermelden dat ik in Polen nog niet veel laadpalen gezien heb.
                      Langs autostrades zijn er wel hoor, vooral Greenway is goed uitgebouwd rond de steden.
                      Als je ze niet weet liggen zie je ze niet.
                      Kijk maar eens op google, je zal ze wel vinden hoor.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        nochtans doet men er alles aan om de laadsnelheid naar boven te krijgen.
                        600 km moet voor mij niet, maar daar moet dan wel tegenover staan dat het laden echt snel moet gaan. Anders heeft het geen enkel nut voor mij.
                        En de komende 5 jaar ga ik geen elektrische kopen. Mijn auto heeft nog maar 200.000 km's op de teller en daar kunnen er nog heeeeeeel wat bij. Ik rijd mijn auto's op. Dus tegen dan zullen we nog wel zien hoever de batterij technologie is geëvolueerd.
                        DW10/12? die dingen hebben de eeuwigheid,dat is nu waar PSA een grote kroon voor krijgt van mij se,de EW/DW familie
                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                          Langs autostrades zijn er wel hoor, vooral Greenway is goed uitgebouwd rond de steden.
                          Als je ze niet weet liggen zie je ze niet.
                          Kijk maar eens op google, je zal ze wel vinden hoor.
                          Ik kom vaak in Szczecin en daar heb je er idd een paar, maar telkens 1 of 2 AC en 1 of 2 DC aansluitingen.
                          Meer dan de helft van de tijd bezet door een Skandinaviër

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                            Langs autostrades zijn er wel hoor, vooral Greenway is goed uitgebouwd rond de steden.
                            Als je ze niet weet liggen zie je ze niet.
                            Kijk maar eens op google, je zal ze wel vinden hoor.
                            Dat weet ik ook, maar ik kom bijna nooit op een snelweg daar, enkel voor verre verplaatsingen zoals volgende week naar Gdansk. Je kunt Polen echt niet vergelijken met België op dat gebied en ik ga echt niet het risico nemen om in the middle of nowhere stil te komen staan, ik wacht wel nog een paar jaar.
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Mijn volgende gaat sowieso een EV worden, maar... ik wacht nog een aantal jaren. De EV's zijn voor een particulier nog te duur en de autonomie zint me nog niet echt. Bovendien is de laadinfrastructuur nog niet wat het moet zijn. Ik wil 130 per uur kunnen rijden met een aanhangwagen richting zuiden zonder me zorgen hoeven te maken elke paar 100 km ergens aan een laadpaal te moeten gaan hangen. M'n trouwe diesel wordt in maart volgend jaar 9 jaar. Met de amper 75.000 km op de teller kan die nog wel even mee.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                                Dat klopt en weet ik wel, maar flappy wil kunnen laden in het tempo van naft of diesel tanken, hij kan zijn pis lang ophouden, en dan komt hij in de problemen als dat vermogen moet gedeeld worden.
                                (hoewel hij nu zijn uitspraken wat aan het verdraaien is... plots moet het geen 600 km autostradebereik meer zijn, en is laden aan 200kW toch voldoende.
                                ge leest verkeerd: ik wil 600 km als het snelladen niet kan. maar als het snelladen wel kan, waarom dan 600 km willen. als het laden kortstondig kan, dan verlies je op zich ook geen tijd.

                                Jullie doen er wel lang over om te pissen. precies prostaatproblemen? als ge een uur pauze neemt ben ik al 100 km verder. 't is maar wat ge wilt. mij interesseert het geen hol om mijn tijd staan te verkassen op 1 of andere vuile parking langs de autosnelweg. Als jullie dat wel willen doen, da's jullie keuze. Ik zit liever op mijn gemak op de vakantiebestemming. En vliegtuig? zit je met de ambetante uren dat je vertrekt of aankomt. Ook uren op voorhand daar zijn voor de check in. Neen, liever dan de auto eerlijk gezegd. Maar opnieiw, ieder zijn goesting.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • zeker als je met kinderen reist is het belangrijk dat ik de stops bepaal,niet de auto haha.

                                  ik blijf het gevoel hebben bij e cars dat ze zoals vele nieuwe dingen bedacht zijn door een managment over overheid waarna ingenieurs het uitwerkten. De juiste wijze is een knap idee uitwerken door de technici en dan winstgevend maken,dat komt zowel bedrijf als eindklant ten goede maar ook dat lijkt iets van het verleden
                                  BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                  Comment


                                  • men vergeet hier blijkbaar ook wel dat het bij EV's in de eerste plaats draait om energie efficientie. Een ICE verspilt driekwart van de energie die we uit de ruwe aardolie halen, en veroorzaakt vervuiling en CO2 uitstoot. Daarom willen we daar vanaf.

                                    Qua comfort heb je soms het ongemak van te moeten laden, maar je wint wel comfort door de stilte en koppel, en de one pedal drive.

                                    Met kinderen ga je ook geen 4 uur doorrijden, het komt er gewoon op aan om elke keer dat je stopt de stekker even in te pluggen, en je gaat ontspannen op uw bestemming aankomen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                      men vergeet hier blijkbaar ook wel dat het bij EV's in de eerste plaats draait om energie efficientie. Een ICE verspilt driekwart van de energie die we uit de ruwe aardolie halen, en veroorzaakt vervuiling en CO2 uitstoot. Daarom willen we daar vanaf.

                                      Qua comfort heb je soms het ongemak van te moeten laden, maar je wint wel comfort door de stilte en koppel, en de one pedal drive.

                                      Met kinderen ga je ook geen 4 uur doorrijden, het komt er gewoon op aan om elke keer dat je stopt de stekker even in te pluggen, en je gaat ontspannen op uw bestemming aankomen.
                                      Dat is hier al tientallen keren aangehaald, blijkbaar zonder enig succes.
                                      Bovendien stel ik me de vraag of het iets is om fier op te zijn dat je in één ruk naar je bestemming een dikke 1000 km verderop kan rijden met hooguit één stopje van 5 minuten om te tanken. En al zeker als dit uit de mond, pen of toetsenbord komt van een rijinstructeur.
                                      Die bewezen nuttige pauzes zijn prima te combineren met een laadstop(je). Hoe triestig is het als een extra halfuurtje reistijd uw vakantie zou verpesten?
                                      Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 07/11/2023, 19:17.

                                      Comment


                                      • Jep.
                                        Achja, zelfs de vrachtwagens gaan elektrisch zijn binnen dit en 10 jaar. Want uiteindelijk zijn die het meest kostenefficient, in vergelijking met de goeie ouwe stinkdiesel en het doodgeboren waterstofkind. Er wordt veel geld bespaard aan brandstof, daarmee kan die laadpauze voor de chauffeurs makkelijk betaald worden, en die gaan zelfs content zijn dat ze doorbetaald worden om koffie te drinken.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                          men vergeet hier blijkbaar ook wel dat het bij EV's in de eerste plaats draait om energie efficientie. Een ICE verspilt driekwart van de energie die we uit de ruwe aardolie halen, en veroorzaakt vervuiling en CO2 uitstoot. Daarom willen we daar vanaf.

                                          Qua comfort heb je soms het ongemak van te moeten laden, maar je wint wel comfort door de stilte en koppel, en de one pedal drive.

                                          Met kinderen ga je ook geen 4 uur doorrijden, het komt er gewoon op aan om elke keer dat je stopt de stekker even in te pluggen, en je gaat ontspannen op uw bestemming aankomen.
                                          Mijn 320d 8-traps draait 2.000 rpm bij 130 km/h, de rolgeluiden van de banden overstemmen zelfs het motorgeluid. Ik herinner me nog in 2011 met m'n 318d van weleer, 980 km in één keer, zelfs niet gestopt om te pissen. Met nota bene twee kinderen (van 10 en 12) op de achterbank, de helft van de 10 uur durende rit hadden ze zelfs geslapen. Wat wil je, in zo'n stille comfortabele laagtoerige diesel!


                                          Comment

                                          Working...
                                          X