Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

    Ik begrijp je volledig hoor. En, voor de meesten onder ons zal vandaag een EV waarschijnlijk wel de betere keuze zijn. Maar wij gebruiken de auto nooit voor korte afstanden, als het kan uiteraard (belading). Woon-werk doen we beiden altijd met de fiets. De auto wordt gebruikt om te reizen, met aanhangwagen. Ja die kan je ook gebruiken om andere dingen mee te doen dan enkel te verhuizen (vervoer moto, containerpark,...). En voor verdere verplaatsingen. Voor mij persoonlijk vind ik het nu nog net iets te vroeg om meer te kunnen genieten, op het vlak van gebruiksgemak, van een EV dan van m'n diesel. Alhoewel ik wel hoop dat de laadinfrastructuur, in zowel binnen- als buitenland de komende jaren flink uitgebreid wordt, de batterijen meer rijbereik kunnen bieden (zeker in de winter) en er senller geladen kan worden. Ik heb een Euro5 diesel, volgend jaar geen LEZ meer (dank u politiek), dus ik zit te popelen. Maar inderdaad, de gemiddelde Vlaming die te lui is om z'n kont op te heffen en de fiets te nemen om 800m verder naar de bakker te gaan, ja, dan is een EV nu al de beste keuze. Uiteraard niet persoonlijk bedoeld. Trouwens, op het einde van de rit zijn EV's ook helemaal niet zo proper hoor.

    Interessant artikel over het elektrisch rijden: https://www.wyniasweek.nl/elektrisch...n-de-toekomst/
    Er zit nog wel wat verschil tussen fietsen en EV rijden qua range. Maar wij hebben ook naast EV nog een ice net voor die ritten waarin een EV minder goed is. Ik ben dan ook bewust voor een kleine EV gegaan, want een grote EV heeft in mijn ogen minder zin en kost plots een veelvoud.

    Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

    Comment


    • Jakkel, als je niet het GroenLinks communistische ds of dm nakwekt, ben je gewoon een extreemrechtse homofobe rascistische wappie nazist…ik draag die geuzennaam met trots


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Als 't niet in uw kraam past... tja.

        De auteur is nochtans geen marginaal die ergens uit een gat gekropen komt...
        Die kerel maakt voorspellingen die al lang voorbij gestreefd zijn, of helemaal niet realistisch.
        Hij verwacht auto's met brandstofmotor die minder dan 2l/100km verbruiken.... Zelfs een Ligier verbruikt meer. En we hebben 100 jaar gewerkt aan brandstofbesparing... dat vat is af.
        Als onze industrie nu vol zou inzetten op brandstof, dan zijn we er pas zeker van dat we binnen 5 jaar geen autoindustrie meer hebben.

        Het heeft niks met mijn 'kraam' te maken.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
          Er zit nog wel wat verschil tussen fietsen en EV rijden qua range. Maar wij hebben ook naast EV nog een ice net voor die ritten waarin een EV minder goed is. Ik ben dan ook bewust voor een kleine EV gegaan, want een grote EV heeft in mijn ogen minder zin en kost plots een veelvoud.

          Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk
          Ik heb het deels op de range, maar vooral op het vervuilende (rijk mengsel) en schadelijke (voor de bewegende onderdelen) koude brandstofmotor rijden

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            Jakkel, als je niet het GroenLinks communistische ds of dm nakwekt, ben je gewoon een extreemrechtse homofobe rascistische wappie nazist…ik draag die geuzennaam met trots

            Extreem rechts of links, ik luister naar iedereen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

              Die kerel maakt voorspellingen die al lang voorbij gestreefd zijn, of helemaal niet realistisch.
              Hij verwacht auto's met brandstofmotor die minder dan 2l/100km verbruiken.... Zelfs een Ligier verbruikt meer. En we hebben 100 jaar gewerkt aan brandstofbesparing... dat vat is af.
              Als onze industrie nu vol zou inzetten op brandstof, dan zijn we er pas zeker van dat we binnen 5 jaar geen autoindustrie meer hebben.

              Het heeft niks met mijn 'kraam' te maken.
              Dat vat is volgens uw vooringenomenheid af. We zullen het nooit weten dat het vat af is, want de diesel, hoe performant en zuinig de laatste gevallen ook waren, die wordt verkettert! Maar hé, jij weet het wel, hé. Die rechtse ingenieur/directeur/chemicus, enz...., die lalt maar wat. Uw kraam verkondigt de enige echte waarheid!

              En dat onze industrie niet meer moet inzetten op brandstofmotoren is de evidentie zelve. Hallo, EV is een globaal gegeven.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                Dat vat is volgens uw vooringenomenheid af. We zullen het nooit weten dat het vat af is, want de diesel, hoe performant en zuinig de laatste gevallen ook waren, die wordt verkettert! Maar hé, jij weet het wel, hé. Die rechtse ingenieur/directeur/chemicus, enz...., die lalt maar wat. Uw kraam verkondigt de enige echte waarheid!

                En dat onze industrie niet meer moet inzetten op brandstofmotoren is de evidentie zelve. Hallo, EV is een globaal gegeven.
                De laatste dieselmotoren hebben een rendement van ca 35% en verbruiken voor een deftige auto (A4, BMW3..) zo'n 5liter per 100km.
                Het theoretisch rendement van de diesel cyclus is niet hoger dan 40%. Maar dan mag een motor geen interne wrijving hebben, geen weerstand van alternator, waterpomp etc.
                Alternatief moet je je auto zo aerodynamisch en licht maken dat die niet meer bruikbaar is om met meer dan 1 persoon in te gaan zitten.

                En het grote probleem is nog altijd de lokale uitstoot waar de auto rijdt.

                De EV werkt, er is een ontwikkelingspad naar goedkopere batterijen en dus auto's, en laadstations schieten als paddestoelen uit de grond.
                Tegen 2028-2030 zal een EV met grote waarschijnlijkheid goedkoper zijn dan een benzineauto, en dan volgt het grote publiek wel.
                De prijs van de benzine/diesel gaat ook verder stijgen.

                En bedenk hoe onze onafhankelijkheid alleen maar beter wordt als we minder en minder petroleum moeten gaan kopen bij landen als Saudi-Arabië, Qatar, Rusland etc.


                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                  Ik heb het deels op de range, maar vooral op het vervuilende (rijk mengsel) en schadelijke (voor de bewegende onderdelen) koude brandstofmotor rijden
                  Is ook waarom ik mijn ev het vaakst gebruik, die mechaniek voelt niet gestrest. Bij mijn diesel heb ik dat gevoel pas na een rit van meer dan 30 minuten.

                  Zie je ook wat in het onderhoud terug hoe eenvoudig die mechaniek is. Ik betaal 40 euro voor mijn jaarlijks onderhoud.

                  Vandaar ook dat ik denk dat er echt een kantelpunt komt voor particulieren e208 en ice 208 komen dichter bij elkaar.

                  Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

                  Comment


                  • Ach, hou toch op. Ik volg een opleiding tot rij-instructeur en in het luik mechanica hebben we het nog over de bobijn en de carburator. Heel belangrijk op het examen want dat gaan ze zeker vragen !
                    Op het examen dat nota bene wordt ingericht door dezelfde overheid die ons momenteel allemaal richting elektrische botsautootjes aan het duwen is !
                    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                    Comment


                    • Tja, de particulieren blijven volharden, logisch toch

                      Dacia in Europa onder particulieren populairste automerk

                      Duster en Sandero zijn de populairste nieuwe auto's in Europa


                      Dacia boert goed. Heel goed. Het verkocht in 2024 meer auto's dan in 2023, had in Europa niet eerder zo'n groot marktaandeel én was in ons hoekje van de wereld onder particulieren het meest gekochte automerk.


                      De punt van de automobiele verkooptaart die Dacia zich jaarlijks weet toe te eigenen, was niet eerder zo groot als in 2024. Althans, in Europa. Volgens Dacia had het op de Europese markt van nieuwe personenauto's een marktaandeel van 4,5 procent. Vorig jaar lag dat aandeel 0,1 procentpunt lager. Dacia verkocht vorig jaar in totaal 676.340 auto's, 2,7 procent meer dan een jaar eerder. Nog een knalgetal: sinds 2004 – het jaar waarin Dacia door Renault werd volgepompt met nieuwe levenslust – heeft Dacia nu meer dan 9 miljoen auto's verkocht.

                      Dacia lijkt niet het merk te worden waarvan in Europa in 2024 de meeste nieuwe auto's zijn geregistreerd. Wél is Dacia onder particulieren het meest gekochte automerk. Volgens het merk is het het vierde jaar op rij dat Dacia onder particulieren het populairste merk is. Van alle daadwerkelijk door particulieren aangeschafte auto's waren er volgens de Roemenen 8,2 procent een Dacia. Iets minder positief: dat aandeel lag in 2023 nog 0,1 procentpunt hoger.

                      Sandero en Duster zijn verkoopknallers

                      Van de 676.340 auto's die Dacia in 2024 verkocht, waren er 309.392 stuks een Sandero, zo'n 46 procent dus. Onder Europese particulieren was die Sandero dan ook het vaakst daadwerkelijk gekochte en dus niet geleasede model. Leuk weetje: dat is de Sandero al sinds 2017! Wat verkopen betreft deed de Sandero het vorig jaar bijna 15 procent beter dan in 2023.

                      De Duster – generatie twee en drie samen – was in 2024 goed voor 215.024 verkochte exemplaren. Dat waren er 7,3 procent meer dan een jaar eerder. De Duster mag zich na de Sandero de populairste nieuwe auto onder Europese particulieren noemen. Sinds 2010 heeft Dacia al meer dan 2,5 miljoen Dusters aan de man weten te brengen.

                      Dacia steekt niet onder stoelen of banken dat de verkopen van de Spring zijn ingezakt. Van de Spring werden in 2024 maar liefst 63 procent minder exemplaren verkocht dan in 2023. In totaal ging het om 22.884 exemplaren. Volgens Dacia komt dat voornamelijk doordat er in veel landen steeds minder fiscaal voordeel voor EV's te behalen valt. De Jogger zorgt weer voor een klein plusje. Van de ruime stationwagon zijn vorig jaar 96.440 exemplaren verkocht, 2,4 procent meer dan in 2023.

                      2025 wordt bij Dacia natuurlijk het jaar waarin de splinternieuwe Bigster zich mag gaan bewijzen. Ook belooft Dacia dat er meer hybride auto's beschikbaar komen. We verwachten onder meer dat de Sandero een nieuwe hybride krachtcentrale krijgt. Dat is waarschijnlijk de vernieuwde hybride aandrijflijn die in de Bigster debuteerde.

                      Bron: Autoweek


                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Tja dat zegt, voor het zoveelste jaar op rij, genoeg wat er gekocht wordt als ge het allemaal zelf moet bekostigen. Ik zie er maar zeer weinig EV tussen staan.

                        Comment



                        • https://www.vroom.be/nl/informatie/d...to-europa-2024

                          Ook een Belgisch artikel over dit onderwerp.


                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Groups failing to meet EU climate targets face a choice of paying fines, discounting EVs or buying credits





                            Europesche merken kopen koolstofcertificaten bij Chinese ev-constructeurs


                            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                            Comment


                            • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Elektrische auto’s zijn de toekomst. Maar het probleem is dat slechts 9% van de Belgen de aankoop van een nieuwe wagen op batterijen als een goede investering beschouwt. Hoe komt dat?
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Europese autoverkopen: populariteit elektrische auto afgenomen in 2024

                                  Zo'n 9 op de 10 nieuwe auto's had gewoon verbrandingsmotor


                                  ​De laatste jaren nam het aandeel dat elektrische auto's in de jaarlijkse Europese autoverkopen hadden toe, maar in 2024 is het tij gekeerd. Elektrische auto's zijn niet populairder geworden dan in het jaar ervoor. Sterker nog: de populariteit van elektrische auto's is in 2024 zelfs afgenomen. Dat en meer blijkt uit een analyse van cijfers van European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) door AutoWeek.


                                  In heel 2024 zijn in de Europese Unie 10.632.381 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Een onvoorstelbaar aantal natuurlijk. Het waren er 0,8 procent meer dan de 10.548.165 stuks die in 2023 in de EU op de weg zijn gezet. Het marktaandeel van elektrische auto's nam de afgelopen jaren in de Europese Unie onafgebroken toe. Waar in 2021 nog 9,1 procent van alle in de Europese Unie geregistreerde nieuwe auto's een EV was, waren elektrische auto's in 2022 en 2023 goed voor een marktaandeel van achtereenvolgens 12,1 en 14,6 procent. In 2024 claimden nieuwe elektrische auto's een kleinere punt van de Europese registratietaart dan in het jaar ervoor. Volledig elektrische auto's waren in 2024 goed voor een marktaandeel van 13,6 procent. Een volle procentpunt minder dus. Iets concreter: dat betekent dat net geen één op de zeven van alle in 2024 in de Europese Unie geregistreerde nieuwe personenauto's een EV was, maar dus ook dat 86,4 procent een verbrandingsmotor had. Net geen negen van de tien dus.

                                  In grote Europese markten als Duitsland en Frankrijk dalen de EV-verkopen al maanden gestaag. Zo ook in december. Ter illustratie: in december daalde de EV-registraties in de Europese Unie met dik 10 procent ten opzichte van december 2023. In Duitsland werden in die maand maar liefst 38,6 procent minder nieuwe elektrische auto's geregistreerd dan in december van het jaar ervoor. In Frankrijk 20,7 procent.

                                  Andere interessante maar vooral bekende trends: de auto's met een niet-geëlektrificeerde benzinemotor verliezen langzaamaan terrein, terwijl het marktaandeel van mild-hybride en volledig hybride auto's toeneemt. Plug-in hybrides zijn al even op hun retour, al is de daling van het marktaandeel van stekkerhybrides niets vergeleken met de vaart waarmee de dieselauto klandizie verliest. Het marktaandeel van nieuwe dieselauto's betrof in 2024 nog slechts 11,9 procent, terwijl ze in 2021 nog bijna één op de vijf nieuwe auto's in de EU een diesel onder de kap had.

                                  Registratie nieuwe auto's in de Europese Unie naar type aandrijflijn - 2024
                                  Marktaandeel 2024 Marktaandeel 2023 Marktaandeel 2022 Marktaandeel 2021
                                  Benzine 33,3 procent 35,3 procent 36,4 procent 40 procent
                                  Diesel 11,9 procent 13,6 procent 16,4 procent 19,6 procent
                                  Hybride 30,9 procent 25,8 procent 22,6 procent 19,6 procent
                                  Plug-in hybride 7,1 procent 7,7 procent 9,4 procent 8,9 procent
                                  Elektrisch 13,6 procent 14,6 procent 12,1 procent 9,1 procent
                                  Overig 3,1 procent 3 procent 3 procent 2,7 procent

                                  Bron: Autoweek
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • waar is de tijd dat ik een toyota prius overwoog.. dat ding was zijn tijd vooruit. (maar werd even goed weggezet als saai, en onmilieuvriendelijk door die batterijen die er in zaten )
                                    Ik verwacht dat EV ook wel terug zal stijgen tegen 2030... en 2025 kan al een beter jaar worden dan 2024, met het aanbod betaalbare EV's dat nu toch aan het groeien is.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X