Mededeling

Collapse
No announcement yet.

belgie weer op zen best...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • belgie weer op zen best...

    al een tijdje zocht ik een ford P100, tot ik er 3jaar geleden ene vond met schade.
    direct opgezocht in carpass en staat niet geseind als ongevals wagen. ideaal dus...


    ik heb wat deuken eruit gehaald, paar stukjes roest verwijderd en vervangen door vers staal, andere lampen erin, andere motorkap, stabilisatorstang en ophangingsarm vervangen (krom) en de motor gerepareerd (distributieriem gesprongen en kleppen krom).
    2jaar aan bezig geweest en garage gaat met de auto naar de keuring... wordt daar geweigerd want die is in 2011 blijkbaar door DVV verzekeringen economoish total loss gezet.


    das een zure tot iemand er me attent op maakt dat dit voor een oldtimer niet uitmaakt. immers zegt de instructie voor de keuring: VO/MOW/INS.TK/2022-07:
    "Enkel voor geseinde voertuigen waarbij het ongeval plaats vond na 20mei2018 zal een keuring na ongeval geëist worden"


    garage vraagt dit na bij de keuring, en IDD is dit correct. auto wordt opnieuw gekeurd maar deze keer als oldtimer. paar details die moesten gefixed worden, maar uiteindelijk heb ik mijn groene keuring geldig tot dec 2024.
    ik krijg ook mijn roos inschrijvingsformulier, wordt correct ingevuld, stickertje van de verzekering erop. auto wordt op chassisnr verzekerd tot jan2024 en de verzekering zegt om zo snel mogelijk zlef naar DIV te gaan, want ze zijn de pickup wetgeving aan het veranderen. als die ingeschreven is VOOR 2023 blijft die zowieso altijd in het oude systeem.


    ik naar DIV, wordt daar GEWEIGERD omdat die total loss staat. k zeg hen, ja, maar die is ondertussen weer gekeurd, alles is in orde en in de wet staat dat KNO(keuring na ongeval) voor oldtimers niet nodig is.
    zegt die kerel: neenee, dat is foute interpretatie van de wet, gij kunt die auto NIET inschrijven...

    weer typisch belgie, op papier is alles in orde en in HEEL europa kunt ge die zo inschrijven. in belgie staat die in de computer nog total loss en krijg geen nr plaat. ook al is die voor 2jaar gekeurd, heb ik geldige verzekering, en is het oude inschrijvingsbewijs doorprikt en geldig tot feb2023.

    koop ik dus een auto en om geen risico te hebben controlleer ik die in carpass, staat niet geseind.
    na 2jaar werken en vele kosten komt er dan uit dat die wel geseind staat als total loss, maar via een uitzondering zou die wel als oldtimer kunnen gekeurd worden.
    nog een hoop kosten erbij om de garage nog een paar keer naar de keuring te sturen met Z plaat, krijg ik dan toch een groene keuring en inschrijving.
    en nu kan ik die NOG NIET inschrijven.

    nu moet je weten dat zo een P100 ene halve transit is, die ze aan een halve sierra hebben gelast in portugal(chassisbalken gewoon naast elkaar samen gelast) en ik vrees dat zoiets nooit 100% recht aan elkaar zit. als ik nog maar naar de achterwielen kijk (starre achteras op bladveren) zit het ene wiel 9cm diep in de wielkast en het andere 6cm. terwijl die achteraan dus GEEN ongeluk heeft gehad.
    qua documentatie is het ook maar beperkt, dit is het PVG:

  • #2
    Zou het ook supperkut vinden geld in een niet inschrijfbare auto te steken


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Comment


    • #3
      ja, das erg, maar dat het uitzichtloos is voor die op de baan te krijgen.
      als een NLer die koopt, rijd die er zo mee rond. als die daar volledig gerestaureerd wordt en binnen 20jaar brengt iemand die weer naar belgie, krijgt die geen nr plaat want die staat total loss in de computer

      Comment


      • #4
        Importeren in Nederland, verkopen aan u. Zou dat niet lukken? Ga eens raad vragen aan wat shady handelaars
        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

        Comment


        • #5
          nee, dat is het probleem. chasissnr staat in computer als total loss, dus ik mag verkopen aan NL, die mag daar 50jaar rondrijden, compleet gerestaureerd worden,... in 2072 wordt die verkocht aan een belg en die krijgt hem NIET ingeschreven.
          ben er nu nog mee bezig bij keuring en DIV en blijkbaar komt die automatisch van 'total loss' af als die een keuring na ongeval doet, maar dat is niet verreist bij een oldtimer en manueel krijgen ze dat er niet uit.
          typisch belgisch computer probleem, in éénder wel europees land reed deze alweer rond. en ik blijf naar keuring gaan en garage facturen betalen

          Comment


          • #6
            wat heb je te verliezen (behalve de tijd en de keuringskost) als je toch een KNO laat doen ?
            Ik snap dat het niet leuk is omdat het niet zou moeten, maar je zit nu ook met een wagen die niet in te schrijven valt.

            Comment


            • #7
              dat die niet op nummerplaat staat. mijn hele plan was om die auto op nr plaat te hebben en dan langzaam in orde te zetten. uitlijning verbeteren, ophanging verbeteren, kno keuring doen en binnen 1-2 jaar gewoon op daily platen te gebruiken op de zaak.
              de instructie voor de keuring is heeeeeeeeeeeeeeel duidelijk, en daar heb ik volledig naar gewerkt. t is altijd zo in belgie dat ze tijdens het spel de boel veranderen. heb hier een audi 80 staan ook van 8jan93, kost even 4007€ BIV om nu in te schrijven. staat al 2jaar te wachten in de loods tot die 30jaar is.

              nu moet ik de garage de auto laten ophalen voor de uitlijning, dan volgende maand de auto laten ophalen om naar de kno keuring te doen, garagist mag blijven wachten, dus de uren tikken door hé. daarna de auto weer terug naar huis. en voor god weet welke reden dat ze 10opmerkingen zetten dat ik nog eens mag in orde zetten en de auto nog eens herkeuren.
              voor t zelfde komen ze af: aja, chassis zit 2mm te ver achteraan, total loss. ben ik nog meer geld kwijt terwijl die goed mogelijk zo van de fabriek kwam.

              had ik geweten dat die total los stond, had ik allang deze gesloopt en een andere opgebouwd. ik wist er ene staan met uitgebrande zekeringkast en kabelboom. maar zag het echt niet zitten om een hele kabelboom te gaan vervangen. als je deze kan koopt met wat blikschade en een geplooide draagarm, niet geseind als kno wagen, dat was ideaal.

              nu deze stond door de schade al 10jaar in een loods, en daardoor is die SUPERHARD op zen chassis, quasi nergens roest en zo vind je niet snel een 30jaar oude ford.

              ik weet er nu nog ene staan in de walen, op nederlandse papieren, maar zo krokant als iets. zelf donorstukken zijn volgens mij niet meer bruikbaar.
              ps als je wil weten hoe zo een P100 roest....
              http://www.fordcapri.be/off/pics/317...82526013_n.jpg

              dan valt de mijne best mee, 2 gelaste plaatjes in
              http://www.fordcapri.be/off/pics/pho...0_21-13-59.jpg
              Last edited by andydv; 20/12/2022, 22:16.

              Comment

              Working...
              X