al een tijdje zocht ik een ford P100, tot ik er 3jaar geleden ene vond met schade.
direct opgezocht in carpass en staat niet geseind als ongevals wagen. ideaal dus...
ik heb wat deuken eruit gehaald, paar stukjes roest verwijderd en vervangen door vers staal, andere lampen erin, andere motorkap, stabilisatorstang en ophangingsarm vervangen (krom) en de motor gerepareerd (distributieriem gesprongen en kleppen krom).
2jaar aan bezig geweest en garage gaat met de auto naar de keuring... wordt daar geweigerd want die is in 2011 blijkbaar door DVV verzekeringen economoish total loss gezet.
das een zure tot iemand er me attent op maakt dat dit voor een oldtimer niet uitmaakt. immers zegt de instructie voor de keuring: VO/MOW/INS.TK/2022-07:
"Enkel voor geseinde voertuigen waarbij het ongeval plaats vond na 20mei2018 zal een keuring na ongeval geëist worden"
garage vraagt dit na bij de keuring, en IDD is dit correct. auto wordt opnieuw gekeurd maar deze keer als oldtimer. paar details die moesten gefixed worden, maar uiteindelijk heb ik mijn groene keuring geldig tot dec 2024.
ik krijg ook mijn roos inschrijvingsformulier, wordt correct ingevuld, stickertje van de verzekering erop. auto wordt op chassisnr verzekerd tot jan2024 en de verzekering zegt om zo snel mogelijk zlef naar DIV te gaan, want ze zijn de pickup wetgeving aan het veranderen. als die ingeschreven is VOOR 2023 blijft die zowieso altijd in het oude systeem.
ik naar DIV, wordt daar GEWEIGERD omdat die total loss staat. k zeg hen, ja, maar die is ondertussen weer gekeurd, alles is in orde en in de wet staat dat KNO(keuring na ongeval) voor oldtimers niet nodig is.
zegt die kerel: neenee, dat is foute interpretatie van de wet, gij kunt die auto NIET inschrijven...
weer typisch belgie, op papier is alles in orde en in HEEL europa kunt ge die zo inschrijven. in belgie staat die in de computer nog total loss en krijg geen nr plaat. ook al is die voor 2jaar gekeurd, heb ik geldige verzekering, en is het oude inschrijvingsbewijs doorprikt en geldig tot feb2023.
koop ik dus een auto en om geen risico te hebben controlleer ik die in carpass, staat niet geseind.
na 2jaar werken en vele kosten komt er dan uit dat die wel geseind staat als total loss, maar via een uitzondering zou die wel als oldtimer kunnen gekeurd worden.
nog een hoop kosten erbij om de garage nog een paar keer naar de keuring te sturen met Z plaat, krijg ik dan toch een groene keuring en inschrijving.
en nu kan ik die NOG NIET inschrijven.
nu moet je weten dat zo een P100 ene halve transit is, die ze aan een halve sierra hebben gelast in portugal(chassisbalken gewoon naast elkaar samen gelast) en ik vrees dat zoiets nooit 100% recht aan elkaar zit. als ik nog maar naar de achterwielen kijk (starre achteras op bladveren) zit het ene wiel 9cm diep in de wielkast en het andere 6cm. terwijl die achteraan dus GEEN ongeluk heeft gehad.
qua documentatie is het ook maar beperkt, dit is het PVG:
direct opgezocht in carpass en staat niet geseind als ongevals wagen. ideaal dus...
ik heb wat deuken eruit gehaald, paar stukjes roest verwijderd en vervangen door vers staal, andere lampen erin, andere motorkap, stabilisatorstang en ophangingsarm vervangen (krom) en de motor gerepareerd (distributieriem gesprongen en kleppen krom).
2jaar aan bezig geweest en garage gaat met de auto naar de keuring... wordt daar geweigerd want die is in 2011 blijkbaar door DVV verzekeringen economoish total loss gezet.
das een zure tot iemand er me attent op maakt dat dit voor een oldtimer niet uitmaakt. immers zegt de instructie voor de keuring: VO/MOW/INS.TK/2022-07:
"Enkel voor geseinde voertuigen waarbij het ongeval plaats vond na 20mei2018 zal een keuring na ongeval geëist worden"
garage vraagt dit na bij de keuring, en IDD is dit correct. auto wordt opnieuw gekeurd maar deze keer als oldtimer. paar details die moesten gefixed worden, maar uiteindelijk heb ik mijn groene keuring geldig tot dec 2024.
ik krijg ook mijn roos inschrijvingsformulier, wordt correct ingevuld, stickertje van de verzekering erop. auto wordt op chassisnr verzekerd tot jan2024 en de verzekering zegt om zo snel mogelijk zlef naar DIV te gaan, want ze zijn de pickup wetgeving aan het veranderen. als die ingeschreven is VOOR 2023 blijft die zowieso altijd in het oude systeem.
ik naar DIV, wordt daar GEWEIGERD omdat die total loss staat. k zeg hen, ja, maar die is ondertussen weer gekeurd, alles is in orde en in de wet staat dat KNO(keuring na ongeval) voor oldtimers niet nodig is.
zegt die kerel: neenee, dat is foute interpretatie van de wet, gij kunt die auto NIET inschrijven...
weer typisch belgie, op papier is alles in orde en in HEEL europa kunt ge die zo inschrijven. in belgie staat die in de computer nog total loss en krijg geen nr plaat. ook al is die voor 2jaar gekeurd, heb ik geldige verzekering, en is het oude inschrijvingsbewijs doorprikt en geldig tot feb2023.
koop ik dus een auto en om geen risico te hebben controlleer ik die in carpass, staat niet geseind.
na 2jaar werken en vele kosten komt er dan uit dat die wel geseind staat als total loss, maar via een uitzondering zou die wel als oldtimer kunnen gekeurd worden.
nog een hoop kosten erbij om de garage nog een paar keer naar de keuring te sturen met Z plaat, krijg ik dan toch een groene keuring en inschrijving.
en nu kan ik die NOG NIET inschrijven.
nu moet je weten dat zo een P100 ene halve transit is, die ze aan een halve sierra hebben gelast in portugal(chassisbalken gewoon naast elkaar samen gelast) en ik vrees dat zoiets nooit 100% recht aan elkaar zit. als ik nog maar naar de achterwielen kijk (starre achteras op bladveren) zit het ene wiel 9cm diep in de wielkast en het andere 6cm. terwijl die achteraan dus GEEN ongeluk heeft gehad.
qua documentatie is het ook maar beperkt, dit is het PVG:
Comment