Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto's worden elk jaar groter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto's worden elk jaar groter

    Auto's worden elk jaar groter: hier zie je hoe reusachtig onze moderne wagens zijn tegenover vroeger

    ​Dat auto's ieder jaar een beetje groter worden, zal weinigen ontgaan. Maar omdat de groei zo gestaag gaat, vergeten we bijna hoe ver de afmetingen van moderne auto's afstaan van modellen uit de vorige eeuw. Deze site toont hoe groot auto’s zijn vroeger en nu. Ook handig om te kijken of een auto wel in je garage past!

    Om te zien hoeveel groter auto's geworden zijn dan hun voorgangers, is het leuk om een blik te werpen op de Zwitserse site Carsized.com. Dat kan leiden tot verrassende uitkomsten. Zo is de huidige BMW 3 Serie Sedan in 21 jaar tijd maar liefst 23,8 centimeter gegroeid en is de moderne Volkswagen Polo net zo groot als de originele Golf.

    Bron: https://www.hln.be/mobiliteit/auto-s....google.com%2F

    Interessante site om te vergelijken:

    https://www.carsized.com/en/

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Leuk maar gaat jammer genoeg maar 20 jaar terug.
    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
      Leuk maar gaat jammer genoeg maar 20 jaar terug.
      Toch niet. Perfect zal het nog niet helemaal zijn maar ik vind bv een Mercedes uit 1949 en een BMW uit 1955.

      https://www.carsized.com/en/cars/com...oor-cabriolet/

      'Sommige auto's uit het verleden lijken minuscuul naast de moderne reuzen. Zo past een Lotus Elan uit de jaren 60 bijvoorbeeld bijna tussen de wielnaven en onder de deurgrepen van een Cadillac Escalade. Zelfs naast een Mazda MX-5, die onder moderne auto's wordt gezien als een compacte sportwagen, lijkt de Elan een miniatuurautootje.

      Ook de groei van SUV’s is goed zichtbaar op de site. Op het moment van schrijven zijn er al meer dan 860.000 modelcombinaties mogelijk om te vergelijken en de website wordt regelmatig geüpdatet met nieuwe modellen'.

      Nuja, mij is het vooral te doen om te weten wat er nog in mijn destijds grote en ondertussen kleine garage past
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Thanks. Bij een bepaald model van bmw gaan ze niet verder dan 2000, vandaar
        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
          Thanks. Bij een bepaald model van bmw gaan ze niet verder dan 2000, vandaar
          Ik heb er ook effe mee gesukkeld maar eenmaal alles onder de knie lijkt deze site mij toch in sommige gevallen een interessante hulp bij een eventuele aankoop.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            De vergroting van het wagenpark heeft natuurlijk ook te maken met de strengere veiligheidseisen die aan auto's gesteld worden.

            Comment


            • #7
              Moderne automodellen tot 63 procent groter dan het origineel

              Heb je moeite met manoeuvreren in een parkeergarage? Ben je bang om door de stad te rijden? De oorzaak zit ’m waarschijnlijk niet in de parkeergarage of de smalle wegen, maar in je auto zelf.


              De Britse financieringsmaatschappij Zuto.com analyseerde de afmetingen van 14 populaire automodellen, vanaf het moment dat ze voor het eerst op de markt kwamen tot nu. Dit om te bepalen of en in welke mate ze de afgelopen jaren zijn gegroeid.​

              Negen van de 14 modellen bleken in alle richtingen gegroeid, of het nou gaat om het gewicht, de lengte en hoogte, of de wielbasis en bagageruimte. Slechts vijf modellen lieten op sommige punten een kleine daling van de afmetingen zien. De grootste stijger is de Ford Mustang, die ten opzichte van het origineel maar liefst 63 procent groter is. Dat is niet zo vreemd, want het eerste ontwerp stamt uit de jaren 60.

              Mini Cooper

              Ook de Mini Cooper is allang niet meer ‘mini’. Dat model is nu 61 procent groter dan het origineel. De Fiat 500, eveneens een evergreen, is met een gewicht van 865 kilo maar liefst 73 procent zwaarder dan het eerste model uit 1957. Het enige voertuig dat kromp, is de Range Rover, die drie procent minder lang is en twee procent lichter dan het origineel.

              Volgens Sam Livingstone, een Britse expert op het gebied van automotive design, werden Europese auto’s tot voor kort ook hier ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd. Daardoor pasten ze qua formaat goed in de Europese infrastructuur. ,,Maar tegenwoordig komen ze van over de hele wereld. Met name in China en Amerika zijn de wegen en snelwegen veel breder, wat betekent dat auto’s een flink stuk groter konden worden.”

              Kreukelzones

              Veiligheid is volgens Livingstone een andere reden waarom auto’s steeds groter worden. Kreukelzones, airbags en andere veiligheidsconstructies hebben nou eenmaal ruimte nodig. Een andere reden is volgens de design-expert ook deels te vinden in het feit dat fabrikanten meer in rekening kunnen brengen voor een grotere auto, terwijl de kosten niet veel hoger zijn dan voor het produceren van een klein model.

              Voor wat betreft de toekomst is de verwachting dat auto’s niet nog groter worden, maar wel hoger. ,,De opkomst van elektrische voertuigen zal van invloed zijn op hoe auto’s in de komende tien jaar van vorm veranderen’’, aldus Livingstone. ,,De accu’s van moderne elektrische auto’s bevinden zich onder de stoelen, waardoor ze de komende tijd gemiddeld zo’n vijf tot tien centimeter hoger zullen worden.”

              ​Bron: ADnl


              En nog een reden:



              Nieuwe auto’s gemiddeld krachtiger dan een Porsche 911 uit de jaren 70

              Met gemiddeld 166 pk is de gemiddelde nieuw verkochte auto in 2020 sterker dan een Porsche 911 uit de jaren 70.


              De Porsche 911S uit 1976 had een 2.7 liter zescilinder motor met 165 pk. Dat model behoorde destijds tot de absolute top qua vermogen, maar sindsdien is het gemiddelde aantal pk's van nieuwe auto's sterk toegenomen, zelfs in tijden van crisis. Was een gemiddelde auto in 1990 gemiddeld ‘slechts’ 92 pk sterk, aan de vooravond van de financiële crisis van 2008 groeide dat al naar 131 pk.

              Volgens de Duitse branchedeskundigeFerdinand Dudenhöffer was de gemiddelde nieuwe auto vorig jaar 159 pk sterk en dit jaar hadden de tussen januari en mei geregistreerde voertuigen zelfs gemiddeld 166 pk onder de motorkap. Tegelijkertijd is het aandeel kleine auto’s in nieuwe registraties gedaald van 20 naar 18 procent.

              Meer gewicht

              Hoewel het gemiddelde vermogen in Nederland waarschijnlijk lager is, geven de Duitse cijfers een wereldwijde trend weer, die ook en vooral wordt ingezet doordat auto's steeds zwaarder worden. Dat is weer een gevolg van de toenemende veiligheidseisen en de vraag van consumenten om steeds meer comfort verhogende features.

              Volgens Dudenhöffer zal zelfs na de pandemie van Covid-19 het vermogen van nieuwe personenauto’s in Duitsland blijven toenemen. ,,Met de huidige brandstofprijzen zal de prikkel om een kleinere auto te kopen laag blijven. Hogere aankoopprijzen worden na een bepaalde tijd geaccepteerd. De motoren zullen vast milieuvriendelijker zijn, maar auto’s met een hoger vermogen zullen in de toekomst hoogstwaarschijnlijk ons straatbeeld blijven bepalen.”

              Bron: ADnl
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                En als de Duitsers het al zelf vinden

                City Day bekritiseert de trend naar grote auto's

                "Altijd groter" - de Duitse vereniging van steden bekritiseert de ongebreidelde trend naar SUV's. Voor een betere levenskwaliteit in steden moeten chauffeurs betalen voor parkeren en rijden.


                De Duitse Vereniging van Steden heeft kritiek geuit op de trend naar grote auto's en verhoogde parkeertarieven voor SUV's en andere grote voertuigen.
                De trend in auto's kent blijkbaar maar één richting: groter en zwaarder, zei algemeen directeur Helmut Dedy van de Stuttgarter Zeitung en de Stuttgarter Nachrichten (dinsdag). Dat past niet in een tijd waarin we het hebben over energie- en ruimtebesparing, klimaatbescherming en bescherming van hulpbronnen. Voor een betere leefbaarheid in de steden zijn minder en geen grotere auto's nodig.
                Dedy zei dat het voor de hand lag om ook de werkelijke kosten voor parkeren en rijden toe te rekenen aan de grote voertuigen. Er is iets absurds aan het vergroten van parkeerplaatsen voor het groeiende aantal terreinwagens of het ombouwen van parkeergarages. Volgens de Federal Motor Transport Authority waren SUV's goed voor bijna 30 procent van de 2,65 miljoen nieuwe registraties in 2022.

                (google translate vertaling)

                Bron: https://www.rtl.de/cms/staedtetag-kr...5abd9192d.html



                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Ik ben voorstander om suv's meer te laten betalen. Krijgen we misschien eindelijk terug een wat mooier wagenpark en wat beter overzicht op de baan. Als je in een gewone auto niet voldoende kan zien koop je geen suv maar neem je beter de bus
                  lets have some more member berries

                  Comment


                  • #10
                    staatsgesponsorde ngo propaganda

                    gaat natuurlijk allemaal weer over mensen inmasseren draagvlak te creeeren dat ze meer taxen mogen gaan betalen door 2-deling te zaaien
                    ...en het gaat nooit over dat suv-gebeuren gaan want das wettelijk moeilijk vast te leggen, maar over gewicht...en veel mensen zullen gevangen worden aan een loodzware ev

                    auto's worden groter en veel duurder ja...maar een ondertussen even grote en standaard intussen goed uitegruste 3 reeks vandaag kost niet veel meer als een even krachtige 745i begin 80 met alle verkrijgbare dure opties, alleen rij je kwa imago gewoon kleiner

                    Comment


                    • #11
                      ...want voor alle duidelijkheid, das niet de duitser die het zegt...maar directeurs van mainstream media die de groene golf moeten prediken om subsidies bijeen te harken

                      Comment


                      • #12
                        Maar hij heeft wel gelijk, steeds maar groter en zwaarder. Ooit zal er toch een einde aan moeten komen. Kijk eens rond u, ik vind die dagelijks toenemende verkeersellende overal toch niet meer echt normaal.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                          Maar hij heeft wel gelijk, steeds maar groter en zwaarder. Ooit zal er toch een einde aan moeten komen. Kijk eens rond u, ik vind die dagelijks toenemende verkeersellende overal toch niet meer echt normaal.
                          Ziet ge wel, fake nieuws werkt, er is helemaal geen verkeersellende!
                          Dat is omdat gij u het draagvlak door de staatsgesponorde media hebt laten inmasseren.
                          De schuld van Vivaldi.
                          Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 01/02/2023, 11:36.

                          Comment


                          • #14
                            hoewel uitgesproken fan van kleine efficiente auto's ala smart of 500, gaat het lager gewicht of die meter korter weinig doen aan files of verkeersellende, itt tot een motorfiets
                            en het aanpassen van bestaande parkeergarages of evevntueel groter is niet echt aan de orde, alleen in de geest van die mediadirecteuren...

                            nb een land dat door sluiten kernenergie ondertussen de smerigste uitstoot heeft van de eu, dat mogen zij als influencer dagelijks aan de kaak stellen, das hun job
                            Last edited by bobo; 01/02/2023, 17:20.

                            Comment


                            • #15
                              In mijn geest ook, ik krijg geen doorsnee auto meer in mijn garage.
                              Ooit pastte hier een E-klasse in, nu krijg ik er zelfs geen C-klasse meer in en een A-klasse met veel moeite

                              Wat dat te maken heeft met staatsgesponsorde media, kernenergie en smerige uitstoot is mij toch een raadsel
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                het aangehaalde artikel uit gesubsidieerde pers ging toch over de milieueffecten van grotere wagens

                                als een a even groot is als een e en die volstond, waarom zou je dan nog groter moeten gaan ? tenzij ...je als vrije mens gewoon die grotere wagen wil, en daar is toch nix mis mee

                                Comment


                                • #17
                                  dus als we als vrije mens onze planeet willen vergiftigen en kapot maken is daar ook niks mis mee? vrije wil is niet hetzelfde als gelijk welke idioot zijn gang laten gaan he
                                  lets have some more member berries

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    het aangehaalde artikel uit gesubsidieerde pers ging toch over de milieueffecten van grotere wagens

                                    als een a even groot is als een e en die volstond, waarom zou je dan nog groter moeten gaan ? tenzij ...je als vrije mens gewoon die grotere wagen wil, en daar is toch nix mis mee


                                    Omdat ik een C wou, maar die gaat in de lengte niet in mijn garage. Ik dacht van wel maar de poort gaat net niet dicht en achteraan moet ik dan nog tegen de muur parkeren.

                                    En ik ben niet de enige in mijn ondergrondse garage die daar op vloekt. Dus ik kan mij wel voorstellen dat daar meer mensen in appartementen met een te kleine garage problemen mee hebben. Vandaar ook dit topic met die 'Carsized' link. Gemakkelijk toch die auto afmetingen om te vergelijken voor sommigen.

                                    Dan zal ik van merk moeten veranderen volgend jaar maar dat vind ik al niet erg meer ondertussen. Als ik elke 'onwetende' particulier wil waarschuwen voor die MB stealers moet ik toch ook zelf het voorbeeld geven
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      elk jaar groter en elk jaar lelijker !

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ge hebt er u laten inluizen, joke, da's geen garage, da's een berghok da ge u hebt laten aansmeren :-P

                                        Comment

                                        Working...
                                        X