Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto's worden elk jaar groter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02...40-90-procent/

    het gaat niet over de grootte, het gaat over geen wagen meer en geen verwarming in je kot, zga overmorgen
    Onzin, gezever….
    Waar haal je dat nu weer vandaan?

    Dit is een autoforum, en ik lees hier iedere keer politiek gezever. Daar zijn andere fora voor waar je mij niet zal tegen komen.
    Ga daar uw zever verspreiden man.

    Comment


    • onze directeur klimaatbeleid eu commissie kurt vandenberghe net in ter zake stelde zonet dat de europesche ev's in het topsegment dus ontopic de grootste, toonaangevend in de wereld staan...ivoren toren dus want helaas worden ze niet gesmaakt

      voor de rest veel...we onderzoeken, we bekijken...

      Comment


      • Met wat voor iets rijd jij nu weer, bobo?

        Comment


        • Comment


          • Eindelijk terug 'on topic', dat werd tijd. Een idioot en een te grote auto, mijn stokpaardjes
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

            Comment


            • Voor 2024 voert de Duitse stad Keulen een nieuw tarief in voor parkeerkaarten voor bewoners. De kostprijs daarvan laat zich niet baseren op CO2-uitstoot of gewicht, maar wel op de lengte van het voertuig. Auto's van meer dan 5,6 meter krijgen zelfs geen parkeerkaart meer!
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

              Comment





              • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                Comment


                • watteeuw wil die arme man met zijn wagen uit 2012 gaan beboeten

                  Comment


                  • RENAULT-CEO DOET OPROEP AAN EU: STIMULEER KLEINE AUTO’S, NET ALS IN JAPAN!

                    SAMENWERKEN ALS AIRBUS, MAAR DAN MET KLEINE AUTO’S

                    ​Renault-CEO Luca de Meo doet een opvallende oproep aan de Europese Unie: Europa moet kleine, goedkope auto’s uitgebreid gaat stimuleren, zoals Japan dat met kei-cars doet. Voor het milieu, maar ook voor de werkgelegenheid én de toekomst van de Europese auto-industrie.


                    Op de groeiende lijst met bezorgde topmensen uit de Europese auto-industrie mag Luca de Meo niet ontbreken. In een uitgebreide brief aan de Europese Unie uit de Renault-CEO niet alleen zijn zorgen, maar geeft hij ook tips en ideeën. Zoals een Europese samenwerking naar voorbeeld van Airbus, en het stimuleren van de kleine en goedkope auto’s die door te strikte regels eigenlijk niet meer bestaan.

                    “In de laatste twintig jaar is de gemiddelde prijs van een stadauto gestegen van €10.000 naar €25.000”, schrijft De Meo in zijn brief. “Het gemiddelde jaarbudget voor mobiliteit bij consumenten is in dezelfde tijd gestegen van €3.500 naar €10.000. In dezelfde periode steeg het gemiddelde inkomen met slechts 37 procent, met als gevolg dat de middenklasse zich noodgedwongen afkeert van de auto.” In Europa zien we dat duidelijk terug in de cijfers: tussen 2019 en 2023 daalde de jaarlijkse autoverkoop van 13 miljoen stuks naar 9,5 miljoen.

                    Kei-cars

                    De Meo lijkt niet te twijfelen over de oorzaak van dit probleem: regelgeving. “Elke dag rondrijden in een elektrisch voertuig van 2.500 kg slaat milieutechnisch helemaal nergens op. Het probleem is echter dat Europese regels op het gebied van veiligheid en uitstoot het heel moeilijk maken om nog winstgevend kleine auto’s te bouwen, met als gevolg dat de verkopen in het kleine segment met 40 procent zijn gedaald in de laatste twintig jaar." Daar heeft de Renault-topman een punt, want echt kleine auto's zijn er bijna helemaal niet meer en de auto's in een segmentje hoger - formaat Clio en Polo - zijn relatief groot, zwaar en duur. Om nog maar te zwijgen over hun SUV-broertjes.

                    Dat moet anders, zegt De Meo, juist ook vanwege het milieu. Kleine en simpele auto’s hebben volgens de Renault-CEO een tot wel 75 procent kleinere milieu-impact dan de grotere en zwaardere exemplaren die door de huidige regels wellicht onbedoeld worden gestimuleerd. De oplossing ligt als het ware in Japan, waar kleine ‘kei-cars’ met strikte limieten op het gebied van buitenmaten en cilinderinhoud sterk worden gestimuleerd. Dat moet hier ook, zegt De Meo: “we kunnen de trend snel omkeren met een reeks eenvoudige, goedkope maatregelen, zoals een sociaal leaseplan, gratis parkeren, speciale laadtarieven, lagere rentes op leningen enzovoorts.”


                    Zien we straks in alle Europese steden dit soort kleine, praktische 'busjes' rondrijden?

                    Airbus-model

                    Die kleine auto’s moeten volgens De Meo natuurlijk wel uit Europa komen, want het uiteindelijke doel van de brief is vooral om het belang van een gezonde Europese auto-industrie te onderstrepen. Om de stimuleringsmaatregelen van kleine, Europese auto’s voor elkaar te krijgen, is het zaak dat autofabrikanten veel nauwer gaan samenwerken met elkaar én met bijvoorbeeld overheden. Ook dat ziet De Meo als een belangrijke stap voor de Europese auto-industrie, die zich naar voorbeeld van vliegtuigbouwer Airbus veel sterker zou moeten verenigen. Europese bedrijven zijn kleiner dan Aziatische en Amerikaanse giganten, concludeert hij, maar staan wel voor dezelfde uitdagingen. Die zijn hier in Europa bovendien groter dan elders op de wereld, vindt De Meo. “Terwijl China de markt wil veroveren en de VS zichzelf beschermd met importheffingen, zijn er in de EU alleen maar steeds meer regels die het voor autofabrikanten enorm moeilijk maken om competitief te zijn.”

                    Ook dat moet dus anders. De Meo wijst op het enorme belang van de Europese auto-industrie, die goed is voor 7 procent van alle werkgelegenheid in Europa en 8 procent van de productiemedewerkers, en een even grote bijdrage levert de gezamenlijke inkomsten. Bovendien, zo stelt De Meo, is het de auto-industrie waar het meest wordt geïnvesteerd in Research & Development. Evengoed dreigt Europa achterop te raken doordat we te druk zijn met onze eigen regeltjes en te klein om een vuist te maken tegen vooral de opkomende Chinezen, en daar kan volgens Luca de Meo dus op allerlei manieren wat aan worden gedaan.

                    Bon: Autoweek
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                    Comment



                    • Past nog net zonder watteeuw-boete


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                      Comment


                      • Allez, ze moeten ergens beginnen, da's toch al positief

                        Acht op de tien nieuwe bedrijfswagens is zuiver elektrisch, dat blijkt uit de cijfers van leasemaatschappij Arval. Die cijfers geven echter nog een interessante tendens weer: er wordt ook steeds vaker gekozen voor compacte EV’s. Dat hebben we momenteel echter vooral te danken aan één specifieke compacte EV.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                        Comment


                        • The Weird Loophole That Made American Cars So Big


                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                          Comment


                          • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                            Comment


                            • Is de markt van de bedrijfswagenmarkt aan het veranderen? Volgens Arval Mobility Observatory Belgium wel. De komst van meer betaalbare elektrische auto’s leidt tot een verschuiving naar kleinere auto’s, die nu ook maandelijks goedkoper zijn dan hun equivalent met verbrandingsmotor.
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                              Comment


                              • It’s no secret that cars are getting bigger, but why are they and how does it affect drivers? We took to the streets to find out.


                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                Comment


                                • Cars are getting bigger and bigger and this is creating a huge problem

                                  https://en.clickpetroleoegas.com.br/...-huge-problem/
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                  Comment


                                  • https://www.fastcompany.com/91233935...be-less-deadly
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                    Comment


                                    • Dit vindt ChatGPT over mijn 'te grote auto's' mening

                                      Ja, daar ben je zeker niet de enige in die dat denkt. Moderne auto’s zijn de afgelopen decennia flink gegroeid in formaat. Veel mensen merken het bijvoorbeeld bij het parkeren in de stad, in parkeergarages of gewoon in hun eigen straat – auto’s passen nét niet meer lekker tussen de lijnen of steken uit.

                                      Er zijn een paar redenen waarom auto's steeds groter worden:
                                      1. Veiligheidseisen: Meer veiligheidsfeatures zoals kreukelzones, airbags, en grotere kooien zorgen voor een toename in formaat.
                                      2. Comfort en technologie: Mensen willen meer ruimte, schermen, luxe en bagageruimte – dat kost plek.
                                      3. SUV-trend: SUV's en crossovers zijn super populair, en die zijn nu eenmaal groter dan compacte hatchbacks.
                                      4. Design: Fabrikanten willen dat hun auto’s “stoerder” ogen, en dat betekent vaak breder en hoger.

                                      Maar het heeft ook nadelen:
                                      • Meer uitstoot en energieverbruik (zelfs bij elektrische auto’s door het gewicht).
                                      • Minder overzicht op de weg voor kleinere auto's en fietsers.
                                      • Minder ruimte op straat en grotere parkeerproblemen.

                                      Zou jij liever kleinere, meer praktische auto's terug op de weg zien? Of heb je een specifiek voorbeeld van een auto waarvan je denkt: die is echt te groot geworden?

                                      Een Mini bv?

                                      Haha ja, de MINI is een perfect voorbeeld van hoe een "kleine" auto helemaal uit de kluiten is gewassen! Als je de originele Mini uit 1959 naast een moderne MINI Cooper zet, lijkt het bijna alsof het een speelgoedautootje is.

                                      Hier wat cijfers ter vergelijking:
                                      • Originele Mini (1959):
                                        Lengte: ~3 meter
                                        Gewicht: ~620 kg
                                      • MINI Cooper 3-deurs (2024):
                                        Lengte: ~3,87 meter
                                        Gewicht: ~1250 kg (afhankelijk van uitvoering)

                                      Dat is bijna een meter langer en tweemaal zo zwaar. En dan hebben we het nog niet eens over de grotere varianten zoals de MINI Countryman, die inmiddels zo groot is als een Volkswagen Tiguan – een compacte SUV.

                                      Het ironische is dat de originele Mini juist ontworpen werd als antwoord op de brandstofcrisis in de jaren '50: compact, zuinig en perfect voor de stad. En nu is het bijna een lifestyle-SUV geworden.

                                      Vind jij het vooral jammer vanuit praktisch oogpunt (parkeren, stadsgebruik), of heb je ook iets met de charme van die oude kleintjes?


                                      Er is onvoldoende plaats op de wegen.

                                      Exact. De wegen zelf zijn niet echt meegegroeid met de auto's, hè? Zeker in oudere steden waar de infrastructuur al decennia, soms eeuwen oud is, wordt het gewoon krap.

                                      Een paar punten waar dat echt zichtbaar wordt:
                                      • Parkeerplaatsen: Veel parkeervakken zijn nog ontworpen voor auto's van 20-30 jaar geleden. Als je daar nu een SUV of grote elektrische auto probeert in te krijgen, hang je al snel over de lijn of steek je uit.
                                      • Smalle straten: In stadscentra of woonwijken zijn auto's breder geworden, maar de straten niet. Gevolg: filevorming, opstoppingen, en conflicten met fietsers of voetgangers.
                                      • Drukke kruispunten: Grote voertuigen nemen meer ruimte in bij het afslaan, wat het zicht belemmert en het gevaar voor zwakke weggebruikers verhoogt.

                                      Het wrange is dat de grotere auto's vaak maar één of twee mensen vervoeren, terwijl ze een halve parkeerplaats extra in beslag nemen. Ondertussen wordt er minder geïnvesteerd in echt compacte, praktische stadsauto’s. En elektrische auto's hadden net een kans om dat probleem op te lossen — maar ook die worden steeds zwaarder en groter.


                                      Ik ben nog verder gegaan met vragen maar dat durf ik hier niet kopiëren
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                      Comment

                                      Working...
                                      X