Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto's worden elk jaar groter

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Dat is dan ook algemeen genomen hé. Maar je mag gerust hier posten welke types allemaal kleiner geworden zijn, mij valt zo dadelijk geen binnen
    De Megane bijvoorbeeld. En de Clio V is ook 14mm korter dan de Clio IV. En ook de Scenic 4 werd kleiner t.o.v. de Scenic 3. Bij Renault is het krimpflatie.
    Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 05/03/2023, 19:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

De Megane bijvoorbeeld. En de Clio V is ook 14mm korter dan de Clio IV. En ook de Scenic 4 werd kleiner t.o.v. de Scenic 3. Bij Renault is het krimpflatie.
      Blijkbaar, een uitzondering. De Duitsers en de Aziaten denken daar dus anders over. Misschien dat de Amerikanen ook nog gaan krimpen in de toekomst
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Renault dus, maar ook Peugeot en Opel.
        En er zijn er zeker nog waar ik nu niet onmiddellijk aan denk.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
          Renault dus, maar ook Peugeot en Opel.
          En er zijn er zeker nog waar ik nu niet onmiddellijk aan denk.
          Ik zal eens checken binnenkort. Kan mij niet voorstellen dat die nieuwe Peugeots en Opels allemaal kleiner zijn dan hun voorgangers. Maja, het kan wel natuurlijk, het moet ergens stoppen hé

Ik moet in ieder geval steeds kleinere autotypes kopen omdat ze niet meer in mijn 30 jarige garage passen en destijds wel
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
            Ik zal eens checken binnenkort. Kan mij niet voorstellen dat die nieuwe Peugeots en Opels allemaal kleiner zijn dan hun voorgangers. Maja, het kan wel natuurlijk, het moet ergens stoppen hé

Ik moet in ieder geval steeds kleinere autotypes kopen omdat ze niet meer in mijn 30 jarige garage passen en destijds wel
            Ik zeg nergens dat ze allemaal kleiner zijn dan hun voorgangers he.
            Maar er zijn er zeker bij die kleiner zijn of even groot als hun voorganger.
            En er zijn ook bij heel wat merken auto's die de laatste generaties amper nog gegroeid zijn in vergelijking met de generaties er voor.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Ik zie het probleem ook niet echt. Algemeen zijn auto's serieus gegroeid de laatste decennia. Wat is er dan mis met de stelling van dit topic?
              Uitzonderingen zullen er wel altijd zijn.
              Hier kloppen wel meer stellingen niet dan, daarom is het een forum

Comment

Bigger Vehicles & The Dangers They Present

Comment

Is de Civic ook niet kleiner geworden?
                  den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

De bestverkochte auto’s in Europa: door deze trend werden wagens in 20 jaar een pak zwaarder en groter

Ondanks lichtere materialen en digitale techniek rijden er ieder jaar zwaardere en grotere auto’s op onze wegen. Dat heeft alles te maken met dé trend in de autoverkoop: de SUV. In de lijst met bestverkochte modellen in Europa staan op plaats één en twee Duitse luxeterreinwagens. Maar niet iedereen is daar even blij mee.

Aanvankelijk waren het vooral de verbeterde veiligheidskooien en botsveiligheid die auto's zwaarder maakten, daarna was het de behoefte van automobilisten aan meer luxe. Maar de laatste jaren is het vooral de SUV-trend die zorgt voor ‘autobesitas’. En de toekomst ziet er wat dat betreft somber uit, want de elektrische SUV kan weleens uitgroeien tot het populairste model na 2025.

Volgens gegevens van het Franse adviesbureau Inovev zijn auto’s die tegenwoordig in Europa worden gebouwd gemiddeld 7 centimeter hoger, 10 centimeter breder en 20 centimeter langer dan in 2000. Dit tot grote frustratie van vooral stadsbesturen en een groeiend aantal bewoners, die willen dat steden worden teruggegeven aan fietsers en voetgangers.

5,2 miljoen SUV's erbij in een jaar

Het gemiddelde gewicht van auto’s is sinds het jaar 2000 met 20 procent gestegen tot ongeveer 1,5 ton. Het aantal SUV’s is nu goed voor 40 procent van de totale verkoopmarkt en geëlektrificeerde voertuigen voor 25 procent van de productie in Europa. Volgens Inovev is het aandeel SUV’s in Europa gestegen van 3 procent in 2000 tot 46 procent vorig jaar, oftewel 5,2 miljoen nieuwe SUV's en cross-overs erbij in één jaar.

Miljard ton CO2

In de VS werden vorig jaar 7,6 miljoen SUV’s verkocht en in China maar liefst 11,2 miljoen exemplaren. Consultants verwachten dat het aantal registraties van de luxeterreinwagens wereldwijd nog sterk zal toenemen in de komende twee jaar. In 2022 stootten SUV’s wereldwijd een miljard ton CO2 uit. Eerder bleek al dat als alle SUV’s samen een land waren, ze het op vijf na smerigste land ter wereld zouden zijn.

Deskundigen zien groeiende welvaart als een van de redenen waarom kopers van SUV’s zich zelden druk maken om de impact of de capaciteiten van de auto. Ze willen vaak vooral een grotere auto en zien de terreinwagen als een statussymbool. Bovendien bieden SUV’s meer bescherming, althans voor de bestuurder ervan. Bij een ongeval met SUV’s vallen doden en gewonden vooral in de andere wagens.

Parkeergarages maximaal 2.500 kilo

Voor planologen en verkeersplanners leiden grotere auto's ook tot problemen. Op Duitse snelwegen mogen veel auto's officieel al niet meer op de versmalde linkerbaan komen wanneer er werkzaamheden zijn en veel parkeerplaatsen in garages worden te klein. In een aantal Nederlandse parkeergarages zijn auto's met een gewicht van meer dan 2.500 kilo niet welkom. Op dit moment zijn er al een stuk of vijftien nieuwe auto’s te koop die die limiet overschrijden.

De nieuwe elektrische Hummer EV heeft in de snelste uitvoering meer dan 1.000 pk vermogen en weegt 4.111 kilo. Alleen het accupakket is met een gewicht van 1.325 kilo al zwaarder dan een complete Volkswagen Polo. © GMC Hummer

Comment

ja het is wel duidelijk dat ze groter worden, maar wat is de bedoeling van al die herhaalde artikels in de staatspers in alle westerse landen
                      ....moet het - een - beleid ingrijpen?

de plannen om het wagengewicht te beperken liggen klaar, evenals dat het partikulier vervoer met 60% moet worden teruggedrongen, net als vliegen natuurlijk

onder het mom van co² terugdringen (en kerncentrales sluiten tegelijk)

Comment

Het is gewoon een vaststelling dat auto's te groot worden. Ieder maakt dat voor zichzelf uit of hij dat goed of slecht vindt. Ik stel alleen vast dat itt 30 jaar geleden mijn garage te klein geworden is voor een huidige normaal formaat auto.

Elk artikel dat iemand hier post komt volgens jou uit een door de staat gesubsidieerde krant. Behalve jouw, meestal nog uit zijn context getrokken, Amerikaanse fake news berichten van Fox en co, dat is pas bullshit

Comment

Ik lees beide kanten, nooit vergeten
                          En intussen vooral nog twitter

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Comment

Heel belangrijk op een autoforum al dat vooringenomen politiek geleuter

Comment

Moet het beleid ingrijpen op de afmetingen van een auto?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                Moet het beleid ingrijpen op de afmetingen van een auto?
                                Van mij moet niks maar het is ongetwijfeld een gespreksthema in de huidige verkeerschaos en dus ook een topic waard. Mijn oogkleppen op dat gebied heb ik ondertussen afgezet

Comment

https://radio1.be/luister/select/nie...-steeds-groter

Comment

Staatspropaganda

Comment

Hahaha, staatspropaganda door Tony Verhelle, een autoliefhebber tot en met en oud hoofdredacteur van hier. Ze zullen het graag lezen bij Autogids

Comment

Ik had graag Trump’s mening hierover gehoord.

Comment

Dit is werkelijk nooit een gespreksonderwerp, mensen zijn content dat ze voor hun megabelast geld een grotere auto krijgen

Problemen creeeren om nadien een oplossing aan te reiken

Comment

Working...
                                          X