Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto's worden elk jaar groter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • SUV parkeren in Parijs wordt duurder: “Te groot, gevaarlijk en vervuilend”

    ​Parijs gaat “auto-besitas” aanpakken door SUV’s meer te doen betalen om er te parkeren. “Die auto’s zijn niet gemaakt voor de stad: ze nemen te veel plaats in, zijn gevaarlijk en vervuilend.”

    De gemeenteraad van de Franse hoofdstad heeft vorige week unaniem een nieuwe wegcode goedgekeurd waarin de voetganger centraal staat. Een opvallend onderdeel daarvan: een taks op SUV’s, via hogere parkeertarieven.


    “De stad streeft ernaar om het aantal SUV’s in de straten te verminderen. Die zijn verantwoordelijk voor tal van gebruiksconflicten door de plaats die ze op de weg innemen”, verklaart het stadsbestuur in zijn plan. “Dit zal bereikt worden met een toeslagenbeleid door progressieve parkeertarieven te introduceren op basis van de motor, de grootte en het gewicht van auto’s.” Zo moet het bezit van kleinere en lichtere auto’s gestimuleerd worden.

    De nieuwe tarieven zullen op 1 januari 2024 van kracht worden. Details zijn nog niet bekend, maar grote gezinnen en families met lage inkomens zouden een sociaal tarief krijgen.

    60 procent meer SUV’s in vier jaar

    Volgens gemeenteraadslid Frédéric Badina-Serpette van de groenen, die het voorstel indiende, is het doel om de “absurditeit van auto-besitas” aan te pakken: “de onverbiddelijke toename in het gewicht en de grootte van de auto’s in onze steden, en met name Parijs”.

    Partijgenoot en onderburgemeester David Belliard, die de maatregel dinsdag toelichtte in Le Parisien, zegt dat het aantal SUV’s in de stad de laatste vier jaar met liefst 60 procent is toegenomen. Ze zouden al goed zijn voor 15 procent van de 1,15 miljoen privéwagens die elke avond in de straten van Parijs geparkeerd staan. Ook hij noemt de toename “absurd”.

    Te groot, gevaarlijk en vervuilend

    Volgens de Parijse groenen zijn de wagens niet gemaakt voor de stad. “Er zijn geen aardewegen, geen bergwegen… SUV’s zijn absoluut nutteloos in Parijs”, aldus Belliard, die verantwoordelijk is voor mobiliteit en openbare ruimte. Ze nemen nodeloos te veel plaats in dus.


    © Thomas Schlijper

    Bovendien zijn de voertuigen volgens Belliard gevaarlijk en zijn de hogere parkeertarieven ook een kwestie van verkeersveiligheid. De grote voertuigen steken soms buiten de parkeerplaatsen uit en hinderen zo fietsers. Zwaardere voertuigen zouden ook ernstiger ongevallen veroorzaken, zeker hoge SUV’s, waarvan de bumpers zich op de hoogte van vitale organen van voetgangers bevinden. SUV’s parkeren duurder maken, moet “gevaarlijk rijgedrag verminderen”, aldus socialistisch burgemeester Anne Hidalgo.

    Daarnaast is het een ingreep voor het klimaat. De wagens verbruiken meer brandstof en “gebruiken te veel grondstoffen om te produceren”, zegt Belliard. “De voertuigen groeien en vervuilen. Maar de openbare ruimte kan niet uitbreiden en het klimaat kan niet wachten”, aldus Badina-Serpette. “Parijs stopt de ontwikkeling van SUV’s en stuurt zo een belangrijke boodschap naar autofabrikanten”, die steeds meer voorkeur zouden geven aan de grotere wagens.

    Hij bedankte de groenen van Lyon, die de weg plaveiden: daar werden in mei al hogere parkeertarieven op basis van het gewicht van een voertuig aangekondigd. Ook in Grenoble zal naar verwachting een gelijkaardige maatregel worden ingevoerd.

    Gezinswagens

    Een woordvoerder van de belangenvereniging voor bestuurders ‘40 millions d’Automobilistes’, Pierre Chasseray, verdedigt de toename van het aantal SUV’s in Le Parisien. Volgens hem kopen grotere gezinnen die ter vervanging van hun minibusjes. “Het zijn gezinswagens, gebruikt om mee op weekend of op vakantie te gaan. We geven toe aan een kleine minderheid van de zeer stedelijke bevolking die besloten heeft om van de SUV het symbool van de strijd tegen vervuiling te maken.”

    Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20230712_91726856
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Hahaha, als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel

      Duurder parkeren voor SUV's in Parijs en andere Franse steden, ook Brussel wil "te grote wagens" viseren


      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Eigenlijk zouden ze beter de producenten straffen voor het bouwen van die SUV's, het zijn zij die ons die afzichtelijke dingen door de strot rammen!
        We hebben toch bijna geen andere keuze meer.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

        Comment


        • Denk dat ze vooral nieuwe inkomsten nodig hebben om hun geleden schade minimaal te coveren


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

          Comment


          • Hoog tijd dat ze er iets aan doen. Zie het hier dagelijks, die grote auto's zijn meer en meer chaos in het centrum tegenwoordig, net als sommigen met elektrische fietsen en steps die er niet kunnen mee omgaan.
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Die kleine auto's uit het a segment zijn nooit echt populair genoeg geweest om dat segment te laten overleven.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Die kleine auto's uit het a segment zijn nooit echt populair genoeg geweest om dat segment te laten overleven.
                    Dat zou ik toch niet durven zeggen hoor. Jarenlang waren er kleine auto's bij de bestsellers in Europa en al zeker in Zuid-Europa. Dit vind ik een mooie quote hierover:

                    Het verdwijnen van kleine veelzijdige auto's die voor (bijna) alle budgetten toegankelijk zijn, zal vooral nadelig zijn voor jonge automobilisten, stadsbewoners die zich veel verplaatsen, en kwetsbare groepen. Dit is een ontmoedigende ontwikkeling in het autoaanbod. Temeer daar het openbaar vervoer nauwelijks verbetert om dat verlies te compenseren. Degenen die het geluk hebben over de middelen te beschikken om nog een ‘auto’ te kopen, noodzakelijkerwijs een middelgrote of grote, zullen hun automobiele flexibiliteit en mobiliteit behouden, maar die zal wel steeds duurder en elitairder worden.

                    Met de steeds strengere veiligheidsnormen, de wil van de constructeurs om SUV's te bouwen en de komende elektrificatie, zijn kleine auto's niet meer populair vanwege de te fijne marges om te ze verkopen.
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Er zijn weinig mensen zonder budget, dat zie je aan de dacia's….bijna allemaal full option


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                      Comment


                      • Het is zeker daarom dat ze aan particulieren bijna geen nieuwe auto's meer verkopen. Een dik uitgeruste Dacia is nog steeds betaalbaar.

                        En de tijd dat sommige mensen, zeker jonge gasten, hun laatste Euro aan een auto gaven is definitief voorbij. Het is trouwens voor die weinige mensen zonder groot budget dat ze die stadsmussen zouden mogen blijven produceren.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • zelfs als ge uw laatste euro spendeert dan is het nog niet genoeg
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                            Dat zou ik toch niet durven zeggen hoor. Jarenlang waren er kleine auto's bij de bestsellers in Europa en al zeker in Zuid-Europa. Dit vind ik een mooie quote hierover:

                            Het verdwijnen van kleine veelzijdige auto's die voor (bijna) alle budgetten toegankelijk zijn, zal vooral nadelig zijn voor jonge automobilisten, stadsbewoners die zich veel verplaatsen, en kwetsbare groepen. Dit is een ontmoedigende ontwikkeling in het autoaanbod. Temeer daar het openbaar vervoer nauwelijks verbetert om dat verlies te compenseren. Degenen die het geluk hebben over de middelen te beschikken om nog een ‘auto’ te kopen, noodzakelijkerwijs een middelgrote of grote, zullen hun automobiele flexibiliteit en mobiliteit behouden, maar die zal wel steeds duurder en elitairder worden.

                            https://www.autogids.be/autonieuws/a...5e1f32272.html
                            Als er genoeg van verkocht werden, dan zouden ze de productie ervan niet stoppen. Ik zeg niet dat er totaal geen verkocht worden, maar als het niet rendabel is, dan blijven ze die niet maken, het zijn ook geen liefdadigheidsinstellingen he, er moet winst gemaakt worden. Dat is het enige wat voor die bedrijven telt.

                            En ja, ik vind ook dat dat handige autootjes zijn, zeker voor in de stad. Maar veel mensen kopen liever een grotere auto tweedehands, dan zo een kleintje nieuw.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                            Het is zeker daarom dat ze aan particulieren bijna geen nieuwe auto's meer verkopen. Een dik uitgeruste Dacia is nog steeds betaalbaar.
                            Particulieren willen gewoon niet te veel uitgeven en dan is een (jonge) tweedehands veel logischer dan nieuw te gaan kopen.
                            En de tijd dat sommige mensen, zeker jonge gasten, hun laatste Euro aan een auto gaven is definitief voorbij. Het is trouwens voor die weinige mensen zonder groot budget dat ze die stadsmussen zouden mogen blijven produceren.
                            Zoals ik al zei, de meeste mensen willen zo een kleine auto niet, ze kopen liever een grotere tweedehands dan zo een kleintje nieuw.
                            Last edited by knight-rider; 27/07/2023, 18:23.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                              ...het zijn liefdadigheidsinstellingen he.... Dat is het enige wat voor die bedrijven telt.
                              Het mooiste bewijs dat er nog steeds veel solidariteit bestaat!

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                Als er genoeg van verkocht werden, dan zouden ze de productie ervan niet stoppen. Ik zeg niet dat er totaal geen verkocht worden, maar als het niet rendabel is, dan blijven ze die niet maken, het zijn liefdadigheidsinstellingen he, er moet winst gemaakt worden. Dat is het enige wat voor die bedrijven telt.

                                En ja, ik vind ook dat dat handige autootjes zijn, zeker voor in de stad. Maar veel mensen kopen liever een grotere auto tweedehands, dan zo een kleintje nieuw.

                                Particulieren willen gewoon niet te veel uitgeven en dan is een (jonge) tweedehands veel logischer dan nieuw te gaan kopen.

                                Zoals ik al zei, de meeste mensen willen zo een kleine auto niet, ze kopen liever een grotere tweedehands dan zo een kleintje nieuw.
                                Tweedehands auto's die ondertussen ook al onbetaalbaar en schaars worden. Niks mis met een pakweg Ford Fiesta die zomaar geschrapt wordt. Er is veel niet rendabel bij sommige merken en dat gaat nog erger worden. Autorijden zal, zeker voor een particulier, gewoon onbetaalbaar worden in de toekomst.

                                Met wat jouw 'vele en meeste mensen' denken ben ik helemaal niet akkoord. Maja, ieder zijn mening hé

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                  Tweedehands auto's die ondertussen ook al onbetaalbaar en schaars worden. Niks mis met een pakweg Ford Fiesta die zomaar geschrapt wordt. Er is veel niet rendabel bij sommige merken en dat gaat nog erger worden. Autorijden zal, zeker voor een particulier, gewoon onbetaalbaar worden in de toekomst.
                                  Ja duurder wordt het zeker, dat klopt, maar onbetaalbaar? Al is er natuurlijk altijd een groep die bepaalde zaken niet zullen kunnen kopen, maar het is nu ook niet dat iedereen een auto nodig heeft he.
                                  En schaars ook al niet, er staan heel wat auto's op tweedehands sites en ook bij dealers zijn er nog voldoende (jonge) tweedehands te vinden.

                                  Er is zeker niks mis met een Ford Fiesta en ik vind het ook wel spijtig dat ze gaan stoppen met de productie hiervan.
                                  Maar ik had het in mijn vorige bericht over het a segment en de Fiesta zit volgens mij in het b segment. Dat b segment zal nooit volledig verdwijnen, alleen gaan de gewone auto's vervangen worden door kleine SUV's, wat ik ook wel heel spijtig vind, want ik ben geen liefhebben van al dat SUV gedoe.

                                  Ik hoor al meer dan 20 jaar dat auto rijden onbetaalbaar wordt voor de gewone man, maar tot nu toe is dat toch nog altijd niet het geval.

                                  Met wat jouw 'vele en meeste mensen' denken ben ik helemaal niet akkoord. Maja, ieder zijn mening hé
                                  Dat is u recht om daar niet akkoord mee te zijn.
                                  ​​Inderdaad, ieder zijn mening, maar kijk in dit geval enkel naar de feiten.
                                  Last edited by knight-rider; 27/07/2023, 21:04.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten

                                    Dat is u recht om daar niet akkoord mee te zijn.
                                    ​​Inderdaad, ieder zijn mening
                                    Zo is het.

                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                      ...Maar veel mensen kopen liever een grotere auto tweedehands, dan zo een kleintje nieuw...

                                      ...Zoals ik al zei, de meeste mensen willen zo een kleine auto niet, ze kopen liever een grotere tweedehands dan zo een kleintje nieuw.
                                      Bestaan daar cijfers over die bewijzen dat dit feiten zijn? Of is dat een persoonlijk aanvoelen?

                                      Comment


                                      • STELLANTIS-TOPMAN: 'AUTO'S ZIJN VEEL TE ZWAAR GEWORDEN'

                                        AUTO'S OP DIEET

                                        ​Een compacte middenklasser weegt al zo'n 1.200 kilo en elektrische auto's gaan al snel richting de twee ton. Gekkigheid, vindt de technisch topman van Stellantis. Hij heeft als doel om het tij te keren en te voorkomen dat we straks allemaal in halve tanks rondrijden.


                                        Stellantis' technische topman Ned Curic is van mening dat auto's veel te zwaar zijn geworden. Een mening die velen ongetwijfeld met hem delen. Het klopt ook zeker: de Peugeot 306 woog bijvoorbeeld nog zo'n beetje een ton, de huidige 308 hatchback weegt minstens zo'n 1.200 kilo en bij de e-308 geeft de weegschaal zelfs 1.650 kilo aan. Om dan nog maar te zwijgen over Stellantis' allerzwaarsten van Ram. De elektrische Ram 1500 REV gaat zeer waarschijnlijk voorbij de drie ton, terwijl de Dodge Ram 1500 begin deze eeuw ruwweg twee ton woog. Natuurlijk hebben strengere veiligheidseisen het gewicht van auto's geen goeds gedaan, maar met de komst van elektrische aandrijflijnen is het helemaal hard opgelopen.

                                        Curic vindt dat gewicht momenteel zelfs de grootste uitdaging vormt bij het ontwikkelen van nieuwe modellen. "Ik vind het frustrerend hoe zwaar auto's zijn geworden. Maar weinig mensen hebben het daarover, maar auto's wogen een ton en nu drie ton". zo zegt hij in gesprek met Autonews. Dat heeft volgens hem meerdere nadelige gevolgen: "Het is niet goed voor het milieu, niet goed voor grondstoffengebruik, niet goed voor de efficiëntie. Ik heb daarom een uitdaging voor mijn team: laten we kijken hoe we de verschillende onderdelen lichter kunnen maken. Als we ons zo toeleggen op duurzaamheid, moet het gewicht omlaag." Hoe Curic het precies voor zich ziet en wat voor mogelijke oplossingen er voorhanden zijn, laat hij in het midden. Bij elektrische auto's is de consensus dat het gewicht (flink) omlaag kan als accu's op den duur een hogere energiedichtheid krijgen en/of als het opladen ervan sneller gaat. Auto's met verbrandingsmotoren lichter maken dan ze nu zijn, is mogelijk een grotere uitdaging.

                                        Bron: Autoweek
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Zoals ik al zei, de meeste mensen willen zo een kleine auto niet, ze kopen liever een grotere tweedehands dan zo een kleintje nieuw.[/QUOTE]

                                          Dan heb ik blijkbaar de omgekeerde beweging gemaakt. Een grote nieuwe vervangen door een kleine tweedehands.


                                          Comment

                                          Working...
                                          X