Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto-industrie is Europees wanbeleid beu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto-industrie is Europees wanbeleid beu

    Europa is op weg om zijn eigen auto-industrie in de vernieling te rijden. Onbetaalbare elektrische mobiliteit en fabriekssluitingen dreigen, waarschuwt de nieuwe ACEA-voorzitter Luca de Meo in een open brief.

    Robin Van den Bogaert|Gepubliceerd op 02/02/2023| Leestijd: 4 min





    De federatie van Europese autobouwers ACEA heeft een nieuwe voorzitter: Luca de Meo. Bij Fiat, Volkswagen en vandaag als CEO van de Renault-groep doorzwom de Italiaan al heel wat watertjes in de autosector. Hij is dan ook goed op de hoogte van de uitdagingen voor de komende jaren. In een open brief aan Ursula von der Leyen (voorzitter van de Europese Commissie) en Roberta Metsola (voorzitter van het Europees Parlement) wijst Luca de Meo op enkele heikele punten in het Europese beleid. Actie is vereist, op verschillende vlakken.

    Lees ook :Dreiging uit China en VS


    “We moeten vermijden dat de industrie wegtrekt uit ons continent”, vindt Luca de Meo. “De afgelopen twintig jaar heeft de Europese auto-industrie geleidelijk terrein verloren op zijn wereldwijde concurrenten. De autoproductie en -verkoop in China is bijvoorbeeld 25 keer groter geworden sinds 2003, terwijl die in Europa met zo’n 25 procent daalde. Recente politieke beslissingen dreigen de Europese auto-industrie in een nog ongunstigere situatie te brengen tegenover de Chinese en Amerikaanse concurrenten. Terwijl de Europese aanpak is om regels te verzinnen op weg naar nul uitstoot, kiezen andere regio’s voor incentives. De Verenigde Staten en China steunen en stimuleren massaal hun industrie, namelijk met de Inflation Reduction Act (IRA) en het Made in China 2025 (MIC)-plan.”

    Advertentie – lees hieronder verder

    Daarnaast ziet Luca de Meo een nadeel qua grondstoffen. “De shift naar elektrische auto’s is een nadeel voor Europa op het vlak van controle over de waardeketen, vooral tegenover de Chinese spelers. Tegen 2030 zal maar 5 procent van de grondstoffen nodig voor batterijproductie van Europese oorsprong zijn”, merkt hij op. “We hebben een ambitieus en gestructureerd plan nodig voor de auto-industrie om te concurreren met andere werelddelen, terwijl we wereldwijde vrijhandel blijven beschermen en promoten.” Technologisch monopolie


    Gevaarlijk is ook dat Europa niet meer technologieneutraal is. “Binnen het klimaatplan ‘Fit for 55’ worden we gevraagd om de uitstoot van personenwagens met 100 procent te verminderen tegen 2035. Dat is een veel grotere inspanning dan alle andere sectoren. Het is de verantwoordelijkheid van mensen zoals wij – diegene die ‘doen’ en investeren – om de doelstellingen te halen en tegelijk transparant te zijn over de gevolgen. We stellen vast dat Europa nu de enige geografische regio is die de technologische neutraliteit als basis voor de wetgeving verlaat. Het valt nog te bezien of dit de beste keuze is voor de decarbonisatie. Wetenschappelijk gezien kan hybridetechnologie vandaag concurreren op het vlak van de koolstofvoetafdruk.”

    Euro 7 is geldverspilling


    De nieuwe Euro 7-uitstootnorm is nog een voorbeeld van hoe Europa het zichzelf moeilijk maakt. “Het recente Euro 7-voorstel zou fabrikanten van lichte en zware bedrijfsvoertuigen verplichten om miljarden te investeren in technologie voor motoren en uitlaatgasbehandeling, met een minimale milieuwinst. Dit betekent dat we heel wat middelen voor de ontwikkeling van elektrische auto’s moeten verschuiven naar de verbrandingsmotor. Dit geld kan beter besteed worden aan technologie die niet alleen de CO2 maar ook schadelijke emissies aanpakt.”

    “Het Euro 7-voorstel in zijn huidige vorm stelt ons bloot aan industriële en economische schade, terwijl het ook een politieke en sociale impact heeft. Het kan bijvoorbeeld leiden tot de sluiting van ten minste vier fabrieken op korte termijn bij een autobouwer zoals Renault. Op ons continent zetten we de jobs van 300.000 mensen op het spel als de transitie niet goed gemanaged wordt. Dit benadrukt opnieuw de noodzaak van coördinatie tussen de overheden en de industrie.” Ter info: 13 miljoen Europeanen werken (direct en indirect) in de auto-industrie, goed voor 7 procent van de jobs in de Europese Unie. Betere infrastructuur


    Luca de Meo roept Europa nogmaals op een betere infrastructuur te voorzien voor elektrische wagens. “Ondanks de vele aankondigingen en recente vooruitgang, loopt de ontwikkeling van de infrastructuur achter op de inspanningen van de industrie. De auto-industrie evolueert snel: in 2012 boden 10 automerken elk ongeveer één elektrisch model aan. Vandaag hebben 25 merken in totaal 40 elektrische modellen. Toch worden er wekelijks maar 2.000 nieuwe publieke laadstations geplaatst in de Europese Unie, terwijl er per week 14.000 nodig zijn voor de transitie naar elektrische mobiliteit.” Te dure elektrische auto’s


    Tot slot pleit Luca de Meo voor mobiliteit die toegankelijk is voor een breed publiek. Onder meer door hogere milieu- en veiligheidseisen worden nieuwe auto’s stilaan onbetaalbaar voor burgers met een normaal inkomen. “80 procent van de binnenlandse reizen gebeurt met de auto. We mogen niet vergeten dat mobiliteit toegankelijk moet blijven voor burgers. De kosten voor batterijen en elektriciteit zullen hoog blijven, om redenen die we niet kunnen controleren. Elektriciteitsverbruik zal wellicht zwaar belast worden om het wegvallen van andere belastinginkomsten te compenseren. De batterijkosten, die buiten Europa (vooral in China) gecontroleerd worden, zullen hoog blijven, wat verhindert dat de autoprijzen dalen. Aankoopstimuli worden nu al overal in Europa verminderd om duidelijke budgettaire redenen.”

    “Nochtans is de vraag naar elektrische auto’s nu al onvoldoende om de kritieke massa te bereiken die nodig is om te slagen binnen de tijd die we gekregen hebben. Vandaag is maar 1,5 procent van de 250 miljoen auto’s op de Europese wegen volledig elektrisch. Tegen 2030 zou dit al ongeveer 25 procent moeten zijn. Willen we echt impact hebben op de klimaatverandering, dan moeten we ongetwijfeld ook oplossingen vinden voor het bestaande wagenpark, zonder de mobiliteit van de burgers te beperken”, besluit Luca de Meo.

    Europa is op weg om zijn eigen auto-industrie in de vernieling te rijden. Onbetaalbare elektrische mobiliteit en fabriekssluitingen dreigen, waarschuwt de nieuwe ACEA-voorzitter Luca de Meo in een open brief.


  • #2
    Laten we ff eerlijk zijn. Mercedes had zijn samenwerking met Tesla moeten intensifiëren ipv af te bouwen en met VW heb ik al helemaal geen medelijden. Eerst lekker sjoemelen met hun diesels dat hen meer dan 50 MILJARD euries heeft gekost en dan paniekvoetbal spelen door de ID3 op de markt te brengen terwijl die nog niet volledig doorontwikkeld was. En om de gigantische kosten te dragen vanwege elektrische mobiliteit gaan ze de afwerkingskwaliteit en materiaalgebruik terug schroeven op hun ice-modellen.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
      Laten we ff eerlijk zijn. Mercedes had zijn samenwerking met Tesla moeten intensifiëren ipv af te bouwen en met VW heb ik al helemaal geen medelijden. Eerst lekker sjoemelen met hun diesels dat hen meer dan 50 MILJARD euries heeft gekost en dan paniekvoetbal spelen door de ID3 op de markt te brengen terwijl die nog niet volledig doorontwikkeld was. En om de gigantische kosten te dragen vanwege elektrische mobiliteit gaan ze de afwerkingskwaliteit en materiaalgebruik terug schroeven op hun ice-modellen.
      +1

      De Europese (vooral Duitse) auto industrie heeft zich véél te lang heer en meester gewaand.

      Een beetje hetzelfde wat de Amerikanen met hun auto industrie hadden in de jaren 50 en 60, om daarna dik in snelheid gepakt te worden door hun aartsvijanden, de Japanners.

      Comment


      • #4
        En wij europeanen hebben die duitse industrie mooi in leven gehouden, want wij zijn allemaal zo gek van die duitse wagens met hun mooi afgewerkt dashboard en kletterende dieselmotor onder de kap, en af en toe een keer een dure reparatie...

        mijn ouders waren nochtans heeeeel content van hun toyota's... (en mijne pa tegenwoordig nog altijd met zijn honda jazz)

        Comment


        • #5
          Dat die Europese merken eerst maar eens de hand in eigen boezem steken, zeker de grote Duitse 3. De Aziatische merken zijn technisch een pak betrouwbaarder en zorgen hier in Europa ook nog eens voor tienduizenden banen.

          Hoogmoed komt voor de val
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Wat is die Luca een calimero...

            Hij vertegenwoordigt de industrie die heel de electrificatie gedurende jaren weg gelachen heeft met argumenten als: dat gaat toch niet gebeuren...

            Met die boodschap geeft hij gewoon toe dat hij niet kan wat een paar chinese bedrijven en Tesla wel kan. Gewoon 100% in zetten op electriciteit, en gaan met de banaan.
            VW zat goed met Diess, maar nu zitten ze weer in het "twijfelgebied". De markt zal ze ongelijk geven, net zoals dat gebeurt met Ford in de VS.

            Comment


            • #7
              toen ik hier een paar jaar geleden voor EV's pleitte, werd ik ook weggelachen. gelukkig hangt mijn inkomen er niet van af

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                Hoogmoed komt voor de val

                naar mijn bescheiden mening is dit wat er gaande is voor de eu, onze morele hoogmoed

                tesla en de chinezen begonnen van gronds af aan met een schone lei...de chinezen mss niet echt maar daar door de groei gaat het over nieuwe fabrieken met een nieuwe bedrijfscultuur

                je kan voor of tegen sociale bescherming zijn, maar alvast in china of wat musk presteerde zou in de eu met het beschikbare volk niet gelijk lukken

                pleitte net als sunking voor ev's, en besefte maar al te goed dat je een logge organisatie zoals bvb vw of renault niet kunt omzwaaien in het tempo vereist, de bonden zouden alles platleggen

                maar calimero heeft natuurlijk wel gelijk, de eu investeert niet in laadinfrastrucuur benodigd...en prijst betaalbatre auto's uit de markt en ondanks onze hoogste levensverwachting is veel kwa uitstoot blijkbaar niet genoeg

                Comment


                • #9
                  terwijl de winst met electrisch rijden zo goed als niets is men wint veel meer met isolatie van verouderde gebouwen, want daar gaat nog altijd het meeste van onze energie naar toe: het warm maken van water.
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    terwijl de winst met electrisch rijden zo goed als niets is men wint veel meer met isolatie van verouderde gebouwen, want daar gaat nog altijd het meeste van onze energie naar toe: het warm maken van water.
                    ach, het is erger als je een warmtepomp staan hebt, zeker lucht -lucht.
                    op die manier verkoopt de VREG u wel degelijk gebakken lucht.

                    Comment


                    • #11
                      Ach, recreatief auto rijden is bijna gedaan.
                      Binnen een paar decennia huur je een zelfrijdende auto via een app wanneer je hem nodig hebt en tijdens dode momenten gebruikt een andere abonnee dezelfde wagen.

                      De hele status cultus rond auto’s gaat verdwijnen. Het zijn de Apple’s en Microsofts’ van deze wereld die de plak zullen zwaaien in de auto-industrie.

                      Mensen zullen kiezen voor een model met de beste entertainment opties (Netflix, Playstation, massagestoelen, muziekinstallatie, etc) ipv rijkwaliteiten en banale zaken zoals velgen en het design van het voertuig.


                      Comment


                      • #12
                        Ik hoop dat dit horrorscenario nog even op zich laat wachten.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Rames Bekijk Berichten
                          Ach, recreatief auto rijden is bijna gedaan.
                          Binnen een paar decennia huur je een zelfrijdende auto via een app wanneer je hem nodig hebt en tijdens dode momenten gebruikt een andere abonnee dezelfde wagen.

                          De hele status cultus rond auto’s gaat verdwijnen. Het zijn de Apple’s en Microsofts’ van deze wereld die de plak zullen zwaaien in de auto-industrie.

                          Mensen zullen kiezen voor een model met de beste entertainment opties (Netflix, Playstation, massagestoelen, muziekinstallatie, etc) ipv rijkwaliteiten en banale zaken zoals velgen en het design van het voertuig.
                          Ik denk ook dat het die richting op gaat ja.
                          Als ik nu al zie hoe mijn dochters en schoonzoons eigenlijk totaal niet malen over autobezit, en er ook al zéker het prestige niet van inzien.

                          Die lachen ronduit met jonge mensen die gaan lenen voor een auto om toch maar dik te kunnen rijden.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                            Ik hoop dat dit horrorscenario nog even op zich laat wachten.
                            Mooi voorbeeld van hyperbolisering. Wat is daar horror aan?

                            Comment


                            • #15
                              vandaag je auto, morgen je huis

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                vandaag je auto, morgen je huis
                                Dat is nu écht wel dinosaurus praat Bobo, no offence

                                Comment


                                • #17
                                  Waar heb je die glazen bol gekocht, Ramses ? Heb je er nog garantie op dan ? Want volgens mij scheelt er toch 't één en 't ander aan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Volgens mij verplaatsen we ons in de toekomst zo:


                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Rames Bekijk Berichten
                                      Ach, recreatief auto rijden is bijna gedaan.
                                      Binnen een paar decennia huur je een zelfrijdende auto via een app wanneer je hem nodig hebt en tijdens dode momenten gebruikt een andere abonnee dezelfde wagen.

                                      De hele status cultus rond auto’s gaat verdwijnen. Het zijn de Apple’s en Microsofts’ van deze wereld die de plak zullen zwaaien in de auto-industrie.

                                      Mensen zullen kiezen voor een model met de beste entertainment opties (Netflix, Playstation, massagestoelen, muziekinstallatie, etc) ipv rijkwaliteiten en banale zaken zoals velgen en het design van het voertuig.
                                      Jep, zodra zelfrijdende autos echt zonder chauffeur kunnen, dan gaat dit gebeuren, en het zal goedkoper zijn dan een eigen auto.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                        Jep, zodra zelfrijdende autos echt zonder chauffeur kunnen, dan gaat dit gebeuren, en het zal goedkoper zijn dan een eigen auto.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X