Ik ben een student aan de Hogeschool in Gent en doe onderzoek naar het verdwijnen van de fysieke garages. kunnen jullie mij hierbij helpen door het invullen van de enquete.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
verdwijnen van de fysieke garages
Collapse
X
-
Ik ben een student aan de Hogeschool in Gent. Ik doe onderzoek naar het verdwijnen van de lokale dealers en de opkomst van het agentschapsmodel en wat dit zal betekenen voor de lokale dealers en groepen. ik zou het zeer op prijs stellen moesten jullie mij helpen bij dit onderzoek door deze enquête in te vullen. de resultaten zullen mij helpen om aanbevelingen te schrijven en de toekomst van dealerships te verbeteren
Geachte heer/mevrouw, Welkom bij deze enquête. Ik ben een student aan de Hogeschool in Gent (HOGENT). Ik volg de richting Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting KMO. Ik zit in mijn laatste jaar en hierbij hoort dan ook een eindwerk. Ik heb gekozen om de automotive sector te onderzoeken. Graag had ik hierbij jullie hulp gevraagd. Het invullen van de enquête zal ongeveer 5 minuten duren. We hebben gemerkt dat de opkomst van online autoverkoop de toekomst van fysieke showrooms in gevaar brengt. Ik wil graag uw mening vragen over hoe dealers showrooms kunnen verbeteren en aanpassen om te blijven voldoen aan de veranderende behoeften van hun klanten en de huidige markttrends. Door uw feedback te verzamelen, hoop ik garages met een fysieke showroom te helpen om de service te verbeteren en hun klanten een betere ervaring te bieden. Ik stel uw deelname aan deze enquête zeer op prijs.
alvast erg bedankt
-
Helaas gaan er nog meer lokale dealers verdwijnen want particulieren kopen steeds minder en minder nieuwe auto's, vooral omdat alles onbetaalbaar wordt en de meeste mensen langer met hun oud exemplaar gaan rijden. Enkel de leasekrellen verkoop gaat voorlopig in België nog hoge toppen blijven scheren en dan vooral bij de 'premioem' merken want we zijn vooral badge kopers hier.
Voor de kleine dealers van de meeste merken ziet de toekomst er beroerd uit. De regering zal ook moeten inzetten op serieuze EV voordelen voor particulieren en de merken moeten komen met prijzen die ook voor Jan Modaal gelden.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Tja, door corona en het tekort aan chips is de hele automarkt op zijn kop gezet. Pré-corona was het produceren zonder dat er echt een vraag was. Nu is de situatie ietsiepietsie anders. Toen ik in 2020 een Golf 7 1.5 tsi wilde kopen kostte die (met een dikke korting) 23800€. Nu kost die bij dezelfde garage 44000€. Facelift A/B-klasse, dik plus 8000€. Enz... enz...
Er word dus minder geproduceerd, maar de winsten van autofabrikanten zijn stevig gestegen gezien ze nog amper kortingen geven.
Ik geef nog steeds de voorkeur om een auto eerst te bekijken in een showroom en dan te kopen ipv alles achter een scherm te doen. En als in de nabije toekomst alles online zou gebeuren mag er iets af van de prijs geien ze dan geen glazen paleizen meer hoeven te zetten.
Comment
-
Ik heb de vragenlijst ook ingevuld, maar het verhaal zal minder zwart wit zijn.
Je zal nog altijd een paar van die glazen paleizen nodig hebben om auto's te kunnen tonen en laten testen door je klanten, maar daarna kan de rest online.
Dat handjeklap en die "zogezegde" onderhandeling kunnen ze best weg laten. Dat is wat veel mensen frustreert en nu soms drijft naar een rondje rijden naar 4 garages om nog ergens 100€ meer korting te krijgen.
De meerwaarde die die verkopers bieden is negatief. Ze houden alleen zichzelf bezig.
En dan voor onderhoud en service zorg je dat dat zo veel mogelijk ter plaatse kan gebeuren door "rangers".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenFacelift A/B-klasse, dik plus 8000€. Enz... enz...
Ik wens deze bende dieven en hun incompetente 'technical experts' voor de toekomst alle mogelijke tegenslagen toeEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Ook done hier.
Zoals met heel het online verhaal, vind ik het nog steeds dubbel. Hoe veel je ook bekijkt en leest over een auto. Hem echt fysiek zien en kunnen voelen is toch nog altijd een plus naar mijn mening.
Of daarbij dan ook een gladde verkoper hoort, is een ander verhaal. Het lijkt me perfect mogelijk om online te combineren met een fysieke showroom, zonder dat je daar ook je aankoopbeslissing hoeft te nemen.
Comment
-
Ik zou op vandaag helemaal geen wagen online kopen... maar dat komt ook omdat ik een wagen steeds 100% wil configureren zoals ik hem zelf wil ... In quasi alle gevallen dat ik een nieuwe wagen kocht tot hiertoe ( en dat zullen er een stuk of 6 zijn tot hiertoe ) wist ik wel voor 90% wat ik wilde ( voor de internet tijden was dat niet zo ) . Maar ik koop al jaren bij dezelfde verkoper ( ben die zelfs gevolgd toen hij van werkgever veranderde ) omdat die mens 100% weet wat ik wil en daar 100% ook ( zonder te pushen overigens ) in gaat meedenken ...
Bvb bij mijn huidige wagen wilde ik die lelijke bekerhouder op de middenconsole niet , die kon als je bepaalde decoratie inleg koos wel dicht via een mooi scharnierbaar deksel , echter vond ik de beschikbare inlegtypes niet matchen met de rest van de wagen... de verkoper is toen met het voorstel op de proppen gekomen om het scharnierbare deksel uit een A7 die wel met de decor beschikbaar is daar in mijn A6 in te bouwen ( was 100% compatibel ) ... op die manier is het interieur 100% naar mijn zin... Niet alle verkopers zijn dus gladde alen die je wil mijden als de pest ...
Bovenstaande zie ik nog niet gebeuren als je een wagen online moet gaan kopen... Dat de autowereld aan het veranderen is kan ik best aannemen , maar zolang het kan koop ik me nog een wagen die ik volledig naar mijn zin kan zetten... en dat liefste dus bij een dealer die me goed en correct advies geeft en daar wil ik best voor betalen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenOok done hier.
Zoals met heel het online verhaal, vind ik het nog steeds dubbel. Hoe veel je ook bekijkt en leest over een auto. Hem echt fysiek zien en kunnen voelen is toch nog altijd een plus naar mijn mening.
Of daarbij dan ook een gladde verkoper hoort, is een ander verhaal. Het lijkt me perfect mogelijk om online te combineren met een fysieke showroom, zonder dat je daar ook je aankoopbeslissing hoeft te nemen.
Democenter waar je kan gaan kijken en testrijden, en dan online kopen.
En voor de laatste aanpassingen als je echt heel speciale eisen hebt is er wrappen, de aftermarket, de accessoires etc.
Daar zit rommel tussen, maar je kan ook echt goed spul vinden, en je kan er als je wil fortuinen aan kwijt. En datis dan weer een andere niche waar goed geld verdiend wordt.
Wat mij als particulier enorm tegen de borst stoot is het gigantische verschil in prijs (korting) tussen de particuliere verkoop en wat de leasingsmaatschappijen betalen. Een paar procent kan ik begrijpen, maar op mijn Volvo kon ik zien dat de LM 25% korting had, en als particulier kon je geen 10% krijgen.
5 jaar geleden een Polo gekocht. Bij VW kon ik een redelijk uitgerust model krijgen voor 22k, en als overname gaven ze dan nog 2500€ minder dan Cardoen.
Bij Cardoen hebben we dan een model gekocht wat goed uitgerust was voor 18k. Alles samen een verschil van 6500€ zonder dan nog het uitrustingsverschil, en met een leveringstermijn van 1 week.
Tja, en dan vertel je dat aan die VW verkoper, en die snapte dat wel. Maar die zijn ook met handen en voeten gebonden in wat ze kunnen en mogen doen.
Dan heb ik echt liever een systeem waarbij de prijs vastligt online die geldig is voor iedereen.
In de VS waren er dealers die in de corona periode een ‘stock premium’ aanrekenden van 15-20k. En nu verwonderd zijn dat de klanten zich bedrogen voelen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenWat mij als particulier enorm tegen de borst stoot is het gigantische verschil in prijs (korting) tussen de particuliere verkoop en wat de leasingsmaatschappijen betalen. Een paar procent kan ik begrijpen, maar op mijn Volvo kon ik zien dat de LM 25% korting had, en als particulier kon je geen 10% krijgen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk BerichtenHoe gaat dat in de supermarkt?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Als ik bij de boer melk ga kopen, dan moet ik met een tankwagen komen, of ik moet zelf mijn flessen meebrengen en vullen, en die melk is niet gepasteuriseerd, dus slecht na 3 dagen.
In den abbatoir kan ik ook een half varken kopen, maar dan moet ik het zelf in koteletten snijden.
Dus als ik minder betaal, heb ik wel zelf nog wat werk….
Of ik in de supermarkt 1 fles melk koop of 24, die prijs is amper verschillend hé.
Ik kan best snappen dat een leasemaatschappij wat extra korting krijg, maar dat kan toch geen 20% zijn op een bedrag van 60-70k.
Trouwens, het bewijst dat de catalogusprijs (waarop je VAA betaalt) gewoon te hoog is bij de premium merken.
Comment
-
Als een dealer aan een leasebedrijf 10 auto's van 60.000€ verkoopt met 20% korting, dus 48.000€, en er 1.000€ per auto aan overhoudt, dan heeft hij 10.000€ in zijn zak.
Als een dealer aan een particulier 1 auto van 60.000€ verkoopt met 10% korting, dus 54.000€, en er 7.000€ aan overhoudt, dat heeft hij 7.000€ in zijn zak.
Als je dat niet begrijpt heeft het geen zin om er verder over te discussiëren ..
En dan effenaf nog iemand alle mogelijke tegenslagen toewensen ..
Comment
-
Als een particulier door de jaren heen meer dan 10 auto's bij een MB dealer gekocht heeft mag hij toch ook wel een redelijke korting en een eerlijke service verwachten imo. Voor de fusie en het nieuw gebouwde paleis was dat ook zo trouwens.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
-
bij leasing heeft een dealer meestal niets meer in de pap te brokken. dan is het de invoerder die de zaken afhandelt. de dealer is dan enkel het afleveringspunt alsook waar het onderhoud gebeurt. Kortingen worden dus gegeven door de invoerder. maar dan nog... met die kortingen betalen ze de winstmarge vd leasingmaatschappij. Als ik hier de uitleg ve bepaald iemand doortrek kan ik beter 10 gelijkgezinden vinden en allemaal dezelfde auto kopen. maar ik weet nu al dat wij nooit diezelfde korting gaan krijgen omdat het via de dealer moet gaan en niet via de invoerder. en de dealer kan geen 20% korting geven. dus ja, we betalen als particulier te veel omdat er te veel tussenlagen zitten waar geld blijft plakken. en de laatste betaalt alles. ik vrees eerder dat door het wegnemen vd laag vd dealer de prijzen niet gaan zakken, maar dat de winst onder minder spelers wordt verdeeld en die dus allemaal een grotere koek krijgen.
Comment
Comment