Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke laadpaal ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Welke laadpaal ?

    Mijn vriendin en ik hebben samen een BV. Eén van onze auto's is een lichte vracht, diesel, de tweede een PHEV (in bestelling).

    We wonen in een appartementsgebouw met 12 appartementen, en hebben voor elk van onze auto's een parkeerplaats bijgekocht (er zijn in totaal 6 eigenaars die naast hun appartement ook een parkeerplaats hebben, 6 parkeerplaatsen in totaal op een afgesloten binnenparking).

    Van de syndicus krijgen wij de toestemming om een laadpaal te plaatsen (andere eigenaars hebben geen interesse in een laadpaal en willen ook niet bijdragen in een soort van 'groepsaankoop' van 6 laadpalen/aansluitingen). Onze 2 parkeerplaatsen zijn vlak naast elkaar gelegen en het is de bedoeling dat we een laadpaal plaatsen met twee aansluitingen, tussen onze parkeerplaatsen in omdat de lichte vracht met diesel in de toekomst waarschijnlijk ook wordt vervangen door een PHEV.
    We kijken ook al een jaar of 5 verder in de toekomst wanneer we misschien zullen overschakelen op full EV. De laadpaal die we nu kiezen moet dan ook geschikt zijn om een full EV 's nachts volledig (of toch grotendeels) op te laden.

    Ik ken er nog maar weinig van maar ik ga ervanuit dat een 22 kw snellader niet aan ons besteed is en dat we het beste uitkijken naar een 11kw laadpaal. Ik heb iets gelezen over 1-fase en 3-fase en ik vrees dat onze elektriciteitsmeterkast 1-fasig is (niet zeker, ik ben helemaal geen techneut). Dat wordt dus een upgrade.

    Moet die upgrade door de netbeheerder gebeuren, in dit geval Fluvius, of kan de leverancier van de laadpaal dat doen ? En dan de volgende vraag : welke leverancier te kiezen om die klus te klaren ? Gaan we te rade bij onze energieleverancier of zijn er betere, meer gespecialiseerde firma's ?

    Ik hoor het graag !
    Last edited by Kaneda; 01/05/2023, 22:54.
    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

  • #2
    wijziging aan de meterkast is altijd fluvius
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
      Mijn vriendin en ik hebben samen een BV. Eén van onze auto's is een lichte vracht, diesel, de tweede een PHEV (in bestelling).

      We wonen in een appartementsgebouw met 12 appartementen, en hebben voor elk van onze auto's een parkeerplaats bijgekocht (er zijn in totaal 6 eigenaars die naast hun appartement ook een parkeerplaats hebben, 6 parkeerplaatsen in totaal op een afgesloten binnenparking).

      Van de syndicus krijgen wij de toestemming om een laadpaal te plaatsen (andere eigenaars hebben geen interesse in een laadpaal en willen ook niet bijdragen in een soort van 'groepsaankoop' van 6 laadpalen/aansluitingen). Onze 2 parkeerplaatsen zijn vlak naast elkaar gelegen en het is de bedoeling dat we een laadpaal plaatsen met twee aansluitingen, tussen onze parkeerplaatsen in omdat de lichte vracht met diesel in de toekomst waarschijnlijk ook wordt vervangen door een PHEV.
      We kijken ook al een jaar of 5 verder in de toekomst wanneer we misschien zullen overschakelen op full EV. De laadpaal die we nu kiezen moet dan ook geschikt zijn om een full EV 's nachts volledig (of toch grotendeels) op te laden.

      Ik ken er nog maar weinig van maar ik ga ervanuit dat een 22 kw snellader niet aan ons besteed is en dat we het beste uitkijken naar een 11kw laadpaal. Ik heb iets gelezen over 1-fase en 3-fase en ik vrees dat onze elektriciteitsmeterkast 1-fasig is (niet zeker, ik ben helemaal geen techneut). Dat wordt dus een upgrade.

      Moet die upgrade door de netbeheerder gebeuren, in dit geval Fluvius, of kan de leverancier van de laadpaal dat doen ? En dan de volgende vraag : welke leverancier te kiezen om die klus te klaren ? Gaan we te rade bij onze energieleverancier of zijn er betere, meer gespecialiseerde firma's ?

      Ik hoor het graag !
      Een laadpaal is gewoon een stopcontact met extra veiligheid. Maakt helemaal niet uit welke auto je gaat laden.

      Aansluiting verzwaren? In mijn ogen overbodig tenzij je vaak een EV moet laden op een paar uur van leeg naar vol. Mijn laadpaal is op 32A afgezekert en daarmee kan ik aan 7,6 KW laden. Dus een 76 KW batterij van 0 naar 100 duurt 10 uur. Een EV met een gemiddeld verbruik van 15 kWh per 100 km laadt je dus aan 50 km per uur.

      In de praktijk houd je je batterij tussen 20 en 80% en dat lukt vlot als je een paar uur per nacht slaapt en niet dagelijks honderden kilometers bolt.

      Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

      Comment


      • #4
        Een laadpaal ”die een gewoon stopcontact is met extra veiligheid” zou ik nu niet bepaald plaatsen op een gemeenschappelijk toegankelijke parkeerplaats.
        Zou toch opteren voor eentje die je met een pasje kan starten en stoppen en/of bedienbaar met een app.
        Zo kan je eventueel overwegen om derden mits betaling te laten laden, kan je nog een beetje van je kosten recupereren.
        Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 02/05/2023, 14:40.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
          Een laadpaal ”die een gewoon stopcontact is met extra veiligheid” zou ik nu niet bepaald plaatsen op een gemeenschappelijk toegankelijke parkeerplaats.
          Zou toch opteren voor eentje die je met een pasje kan starten en stoppen en/of bedienbaar met een app.
          Zo kan je eventueel overwegen om derden mits betaling te laten laden, kan je nog een beetje van je kosten recupereren.
          Uiteraard zitten er meestal een hoop services rond, maar dat is niet gelinkt aan het type voertuig. Technisch is dat niet zo heel verschillend, het is niet dat er een onderscheid is in laders voor plugins of Ev's.

          Ik heb zelf een publiek laadpunt, maar als ik dat ding openvijs is dat allemaal vrij eenvoudige electronica.

          Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • #6
            We hebben aan de zijkant van het gebouw ook een publieke parking, waar er één laadpaal staat met 2 aansluitingen (klein dorp van 1000 inwoners). Is een 11Kw lader van Allego, als ik met niet vergis. Is zo'n type haalbaar voor onze privéparking of gaat Fluvius daar bezwaar tegen hebben ?

            Zijn er bepaalde firma's die zulke dingen plaatsen, die jullie kunnen aanraden ?
            Dat kan ook via de energieleverancier maar misschien spreken we beter een gespecialiseerde firma aan.

            Ga ik gewoon googlen en neem ik de eerste hit of moet ik uitkijken voor 'charlatans' ?
            Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              wijziging aan de meterkast is altijd fluvius
              Ja, maar die kan je pas laten komen als je zekeringskast aangepast is naar 3 fasen, en gekeurd is.

              Als je 2 laadpunten wil, kijk eens naar een Alfen Duo pro.
              Die kan je aansluiten op 22 kW (3x32A), maar ook minder en die kan dan met load balancing ingesteld worden om het vermogen te verdelen.
              Ik heb een 22 kW laadpaal (single pro), maar die heb ik sowieso laten beperken tot 11 kW (meeste auto’s kunnen niet sneller), en in de praktijk laad ik meestal aan 4 of 5 kW, gewoon om zo veel mogelijk van de zon te laden en om de pieken te beperken.

              Gisteren ben ik op kantoor gaan werken, auto staat nu op ca 60%. Vandaag werk ik thuis, en deze middag na de lunch steek ik die in, beperk die via de instellingen van de auto op 4 kW en vanavond zit die vol zonnestroom op 80%.

              Comment


              • #8
                Eens gekeken bij Alfen, en dan krijg je bij verkooppunten verschillende leveranciers. Kan je er één aanraden ?
                Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                  Eens gekeken bij Alfen, en dan krijg je bij verkooppunten verschillende leveranciers. Kan je er één aanraden ?
                  Bij mij is alles voa de werkgever geregeld bij Numobi. Ze werken proper, maar hebben een enorme wachtlijst…

                  Ik zou privé gewoon een electricien aan spreken, en die de zaak laten regelen.

                  Comment


                  • #10
                    Ken er persoonlijk geen die laadpalen plaatst maar na wat gegoogled te hebben er één gevonden op 20 minuutjes van onze deur, krijgt uitstekende reviews en site ziet er heel professioneel uit (moeilijk het kaf van het koren te scheiden met al die bedrijven die hun diensten aanbieden, het lijken wel vapeshops ). Installeert Mennekes laadpalen en wallboxes, blijkt ook een degelijk merk te zijn.
                    Iemand ervaring mee ?
                    Last edited by Kaneda; 03/05/2023, 18:35.
                    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb in functie gewoon gevraagd hoe snel hij kan leveren, het vermogen simpel via app aan te passen is ifv capaciteitstarief en of hij zuiver op de zp kan, die die onstallateur heeft gelegd


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb eentje gekozen die ook zonnepanelen en batterijen doet. Omdat ik dat wil later op elkaar afstemmen, zo is er maar 1 partij die daaraan werkt.



                        Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb een Wallbox.
                          Werkt met een app, load balancing en een pasje voor anderen zijn mogelijk.

                          Is allemaal niet moeilijk te installeren en stelt aan de binnenkant inderdaad niet veel voor als je iets van elektriciteit kent.
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • #14
                            vandaag zelfs op dobbit gezien hoe je laadpaal zelf installeert
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb eind vorig jaar een Smappee walbox van 22kW geinstalleerd , ineens ook zonnepanelen gelegd en mijn aansluiting van 3x230V 25A naar 3x400+N 40A gewijzigd ( dit door Fluvius natuurlijk... was niet goedkoop , ergens een 1600 excl maar ze moesten wel de straat bijna 200m ver open leggen om een kabel tot bij me te brengen , dan ook nog extra keuringskosten , kastombouw enz...) . Is wel redelijk wat werk geweest ( alles zelf gedaan , ooit nog voor elektricien gestudeerd :-) ) Moet zeggen dat dit wel goed in elkaar zit . Maar als je geen zonnepanelen hebt is een slimme laadbox misschien wel overbodig... deze zal enkel meerwaarde hebben als je automatisch je overschotten in je auto kan steken...
                              Last edited by Audidriver; 10/05/2023, 09:20.

                              Comment


                              • #16
                                Hebben een offerte gekregen van een elektricien die al enkele jaren ervaring heeft met laadpalen (Alfen).
                                Hij is langsgekomen en onze installatie is 1-fasig maar hij zegt dat we tot 7,4 KW kunnen gaan, 230V/32A.

                                Onderstaande tabel heb ik gevonden op de site van Fluvius waar staat dat je met 7,4KW kan opladen aan max. 37km/u.
                                Op een andere pagina van Fluvius (zie onderstaande link) staat echter vermeld dat, wanneer je in een appartementsgebouw gaat voor een individuele aansluiting (geen enkele andere bewoner is geïnteresseerd in een laadpaal), je beperkt bent tot 15 km/u.

                                Hoe moet ik dat dan begrijpen ? 15km/u is meer dan voldoende voor een plug-in hybride en de eerste jaren zal dat zo blijven, maar als we over een jaar of 5 overschakelen naar full EV wil ik niet weer werken laten doen om de capaciteit te verhogen want aan 15km/u duurt het zo'n 20 uur om een full EV volledig op te laden.



                                Oplaadmogelijkheden.jpg
                                Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                Comment


                                • #17
                                  Ach, als je niet dagelijks grote afstanden rijdt, dan is zelfs die 15km/h voldoende voor een full EV.
                                  Als je een dagje naar de zee geweest bent, en je komt thuis met 20% in de batterij, dan moet je om vol (80%) te geraken circa 40 kWh bij laden. Zelfs aan een vermogen van 3 kW is dat na 13 uur terug vol.

                                  Ik heb een full EV met laadpaal die 11kW kan leveren. Nog nooit gebruikt... ik beperk het laadvermogen gewoon tot 4kW, en mijn auto is altijd vol wanneer ik dat wil.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                    Ach, als je niet dagelijks grote afstanden rijdt, dan is zelfs die 15km/h voldoende voor een full EV.
                                    Als je een dagje naar de zee geweest bent, en je komt thuis met 20% in de batterij, dan moet je om vol (80%) te geraken circa 40 kWh bij laden. Zelfs aan een vermogen van 3 kW is dat na 13 uur terug vol.

                                    Ik heb een full EV met laadpaal die 11kW kan leveren. Nog nooit gebruikt... ik beperk het laadvermogen gewoon tot 4kW, en mijn auto is altijd vol wanneer ik dat wil.
                                    Mag ik uit je antwoord afleiden dat die 15km/u écht het maximum is dat je kan halen uit een 1-fasige aansluiting ?
                                    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kan de phev laden aan 7,4?
                                      Velen doen het met max 3,7.
                                      den borre


                                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                      Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                        Kan de phev laden aan 7,4?
                                        Velen doen het met max 3,7.
                                        De PHEV is maximum 3,7KW. Maar ik zeg dat ik NU al wil voorzien zijn op een full EV LATER die ik dan aan 7,4KW wil opladen. Dit om te vermijden dat ik dan over x aantal jaar weer werken moet laten uitvoeren...
                                        Zelf ken ik er geen bal van maar heb gelezen dat je je 1-fasige aansluiting kan laten verzwaren van 16A naar 32A. Ik meen begrepen te hebben dat die elektricien zei dat het bij ons 7,4KW mogelijk zou zijn maar ik wou nog bevestiging en kan hem voorlopig niet bereiken.

                                        Dus mijn vraag : in het geval dat onze aansluiting 1-fasig 230V/16A is, kan de elektricien dat verzwaren naar 1-fasig 230V/32A ZONDER tussenkomst van Fluvius ?
                                        Last edited by Kaneda; 10/05/2023, 10:32.
                                        Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                        Comment

                                        Working...
                                        X