Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mag ik uit je antwoord afleiden dat die 15km/u écht het maximum is dat je kan halen uit een 1-fasige aansluiting ?
Nee, zeker niet.
Je geeft aan te kunnen laden met 7,4 kW.
Laat ons aan nemen dat je auto 20 kWh/100km nodig heeft, dus op ca 3 uur heb je er zeker 100km bij (laadverlies, en waarschijnlijk verbruikt je auto wat minder).
Dat is dik 33km/h.
Maar denk eens aan je dagelijks gebruik. Hoe veel km doe je per maand? Hoe dikwijls heb je 2 dagen na elkaar waarop je 300km zou rijden?
En zelfs dan, eens 100-200km bij tanken aan een snellader kost je misschien 10-15 minuten, en dat doe je dan een paar keer per jaar...
Ik laad nu gewoon thuis altijd op aan 4kW, en ik probeer de auto (als ik thuis werk) gewoon rond de middag in te steken om wat zonnestroom te gebruiken. En dat lukt, het gebeurt echt amper dat ik 's nachts nog veel moet bijladen, of de laadsnelheid hoger moet zetten.
Hier zie je wat ik de laatste week per dag geladen heb, en de totalen per week. Ik heb ca 2100km gedaan sinds 14/4. (2 keer elders geladen, een keer aan de supercharger in Lux, en één keer in een parkeergarage aan de zee). Enkel dat laden in Luxemburg was noodzakelijk om thuis te geraken. Capture.jpg
Laadstress bestaat vooral bij degene die nog geen EV hebben. :-)
Dus mijn vraag : in het geval dat onze aansluiting 1-fasig 230V/16A is, kan de elektricien dat verzwaren naar 1-fasig 230V/32A ZONDER tussenkomst van Fluvius ?
Als je een 1-fasige aansluiting zou hebben van 16A dan moet ik veronderstellen dat je in het huis van uw betovergrootouders woont waar nooit iets is veranderd. Want dat zou betekenen dat als je wasmachine draait, je geen koffie kan maken.
Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVERBekijk Berichten
Als je een 1-fasige aansluiting zou hebben van 16A dan moet ik veronderstellen dat je in het huis van uw betovergrootouders woont waar nooit iets is veranderd. Want dat zou betekenen dat als je wasmachine draait, je geen koffie kan maken.
Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
Mja, is een gebouw van 12 appartementen, afgewerkt in 2015. Zou dus moeten beter zijn dan het huis van mijn grootouders... Maar dan vraag ik me wel af waarom dat zo vermeld staat op de site van Fluvius. Enkel voor appartementen van enkele decennia geleden of is de installatie dan per appartement beperkt tot 16A ?
Mja, is een gebouw van 12 appartementen, afgewerkt in 2015. Zou dus moeten beter zijn dan het huis van mijn grootouders... Maar dan vraag ik me wel af waarom dat zo vermeld staat op de site van Fluvius. Enkel voor appartementen van enkele decennia geleden of is de installatie dan per appartement beperkt tot 16A ?
Kijk gewoon naar je eigen aansluiting.
Wat Fluvius wil vermijden is dat in een appartementsgebouw van 20 eenheden er 20 palen gezet worden die allemaal op een aparte aansluiting staan. Als die dan allemaal 7 of 11kW gaan trekken, dan zal er bij Fluvius wel een zekering springen...
Daarom dringen ze aan om alle laadpalen op een aparte aansluiting te zetten die dan via load balancing gestuurd wordt, en dan moet er nog een "afrekeningssysteem" geplaatst worden zodat jij betaalt voor wat jij verbruikt aan een gemeenschappelijke "uitbater".
Een goede syndicus zal wel weten hoe die dingen beheerd en geïnstalleerd worden.
Resultaat van de jarenlange zakkenvullerij van de aandeelhouders ipv te investeren in hun netwerk. Grote winsten willen maken in het nu, en niet investeren in de toekomst. En er verandert niks, ze schuiven alle kosten die ze zelf zouden moeten maken gewoon af. De burger is een nodder dog.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Wat Fluvius wil vermijden is dat in een appartementsgebouw van 20 eenheden er 20 palen gezet worden die allemaal op een aparte aansluiting staan. Als die dan allemaal 7 of 11kW gaan trekken, dan zal er bij Fluvius wel een zekering springen...
Daarom dringen ze aan om alle laadpalen op een aparte aansluiting te zetten die dan via load balancing gestuurd wordt, en dan moet er nog een "afrekeningssysteem" geplaatst worden zodat jij betaalt voor wat jij verbruikt aan een gemeenschappelijke "uitbater".
Een goede syndicus zal wel weten hoe die dingen beheerd en geïnstalleerd worden.
Er zijn 12 appartementen maar slechts 6 parkeerplaatsen. Het maximale aantal laadpalen dat er in theorie kan komen is dus 6. Volgens de syndicus hebben wij enkel een meldingsplicht aan de VME...
Resultaat van de jarenlange zakkenvullerij van de aandeelhouders ipv te investeren in hun netwerk. Grote winsten willen maken in het nu, en niet investeren in de toekomst. En er verandert niks, ze schuiven alle kosten die ze zelf zouden moeten maken gewoon af. De burger is een nodder dog.
Gaat alles nog goed met jou?
Wat je schrijft is onzin, in elke electrische installatie gaan ze uit van gelijktijdigheid, en daar wordt de capaciteit op berekend.
Als een standaard huisgezin een EV er bij krijgt, dan verdubbelt het electriciteitsverbruik. Als je dan nog eens gaat laden op momenten dat iedereen kookt, dan weet je toch dat je in de problemen komt.
Bekijk het nog eens anders: een gemiddeld huisgezin verbruikt 10 kWh per dag. Dat is gemiddeld een vermogen van 400W. Bij het koken, gaat dat makkelijk naar 4000W.
Je kan dan toch accepteren dat er bijkomende maatregelen nodig zijn als daar bij een pak huisgezinnen ineens een EV bij komt die gaat laden aan 7000 of 11000W.
En ja, in een gemiddelde wijk gaat het stroomnet op zijn knieen als iedereen tegelijk zijn auto in steekt en met 7kW gaat laden.
In elk geval, het is beter in België dan in Nederland, daar verbieden ze de installatie van laders of PV omdat het net te zwak is.
Als ze in de jaren 70 het net al aangelegd hadden om 20kW te voorzien bij elk huis en op elk moment, dan waren we toen aan het klagen omdat die netten te duur waren, en omdat die capaciteit nooit zou gebruikt worden...
Er zijn 12 appartementen maar slechts 6 parkeerplaatsen. Het maximale aantal laadpalen dat er in theorie kan komen is dus 6. Volgens de syndicus hebben wij enkel een meldingsplicht aan de VME...
Zet gewoon die laadpaal van 22kW van Alfen, begrens die in de paal op 7 of 11kW (dat kan de installateur).
En bij het dagelijks laden begrens je de laadstroom tot 4kW.
Kans dat er een zekering uit vliegt is dan bijzonder klein.
Maar misschien toch overwegen om naar 3F om te bouwen. Dat zal je ca 1000-1200€ kosten (500 voor Fluvius, de rest voor je electricien en de keurder).
Comment