Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke laadpaal ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Was daarin mee hoor maar was gewoon benieuwd of ze al meer aankonden.


    Heb ook ene die 22kw aan kan, toekomst gericht.
    den borre


    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


    Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

      Mag ik uit je antwoord afleiden dat die 15km/u écht het maximum is dat je kan halen uit een 1-fasige aansluiting ?
      Nee, zeker niet.

      Je geeft aan te kunnen laden met 7,4 kW.
      Laat ons aan nemen dat je auto 20 kWh/100km nodig heeft, dus op ca 3 uur heb je er zeker 100km bij (laadverlies, en waarschijnlijk verbruikt je auto wat minder).

      Dat is dik 33km/h.
      Maar denk eens aan je dagelijks gebruik. Hoe veel km doe je per maand? Hoe dikwijls heb je 2 dagen na elkaar waarop je 300km zou rijden?

      En zelfs dan, eens 100-200km bij tanken aan een snellader kost je misschien 10-15 minuten, en dat doe je dan een paar keer per jaar...

      Ik laad nu gewoon thuis altijd op aan 4kW, en ik probeer de auto (als ik thuis werk) gewoon rond de middag in te steken om wat zonnestroom te gebruiken. En dat lukt, het gebeurt echt amper dat ik 's nachts nog veel moet bijladen, of de laadsnelheid hoger moet zetten.

      Hier zie je wat ik de laatste week per dag geladen heb, en de totalen per week. Ik heb ca 2100km gedaan sinds 14/4. (2 keer elders geladen, een keer aan de supercharger in Lux, en één keer in een parkeergarage aan de zee). Enkel dat laden in Luxemburg was noodzakelijk om thuis te geraken. Capture.jpg

      Laadstress bestaat vooral bij degene die nog geen EV hebben. :-)

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

        Dus mijn vraag : in het geval dat onze aansluiting 1-fasig 230V/16A is, kan de elektricien dat verzwaren naar 1-fasig 230V/32A ZONDER tussenkomst van Fluvius ?
        Als je een 1-fasige aansluiting zou hebben van 16A dan moet ik veronderstellen dat je in het huis van uw betovergrootouders woont waar nooit iets is veranderd. Want dat zou betekenen dat als je wasmachine draait, je geen koffie kan maken.
        Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

          Als je een 1-fasige aansluiting zou hebben van 16A dan moet ik veronderstellen dat je in het huis van uw betovergrootouders woont waar nooit iets is veranderd. Want dat zou betekenen dat als je wasmachine draait, je geen koffie kan maken.
          Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
          Mja, is een gebouw van 12 appartementen, afgewerkt in 2015. Zou dus moeten beter zijn dan het huis van mijn grootouders... Maar dan vraag ik me wel af waarom dat zo vermeld staat op de site van Fluvius. Enkel voor appartementen van enkele decennia geleden of is de installatie dan per appartement beperkt tot 16A ?
          Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

            Mja, is een gebouw van 12 appartementen, afgewerkt in 2015. Zou dus moeten beter zijn dan het huis van mijn grootouders... Maar dan vraag ik me wel af waarom dat zo vermeld staat op de site van Fluvius. Enkel voor appartementen van enkele decennia geleden of is de installatie dan per appartement beperkt tot 16A ?
            Kijk gewoon naar je eigen aansluiting.

            Wat Fluvius wil vermijden is dat in een appartementsgebouw van 20 eenheden er 20 palen gezet worden die allemaal op een aparte aansluiting staan. Als die dan allemaal 7 of 11kW gaan trekken, dan zal er bij Fluvius wel een zekering springen...
            Daarom dringen ze aan om alle laadpalen op een aparte aansluiting te zetten die dan via load balancing gestuurd wordt, en dan moet er nog een "afrekeningssysteem" geplaatst worden zodat jij betaalt voor wat jij verbruikt aan een gemeenschappelijke "uitbater".
            Een goede syndicus zal wel weten hoe die dingen beheerd en geïnstalleerd worden.

            Comment


            • #26
              Resultaat van de jarenlange zakkenvullerij van de aandeelhouders ipv te investeren in hun netwerk. Grote winsten willen maken in het nu, en niet investeren in de toekomst. En er verandert niks, ze schuiven alle kosten die ze zelf zouden moeten maken gewoon af. De burger is een nodder dog.
              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                Kijk gewoon naar je eigen aansluiting.

                Wat Fluvius wil vermijden is dat in een appartementsgebouw van 20 eenheden er 20 palen gezet worden die allemaal op een aparte aansluiting staan. Als die dan allemaal 7 of 11kW gaan trekken, dan zal er bij Fluvius wel een zekering springen...
                Daarom dringen ze aan om alle laadpalen op een aparte aansluiting te zetten die dan via load balancing gestuurd wordt, en dan moet er nog een "afrekeningssysteem" geplaatst worden zodat jij betaalt voor wat jij verbruikt aan een gemeenschappelijke "uitbater".
                Een goede syndicus zal wel weten hoe die dingen beheerd en geïnstalleerd worden.
                Er zijn 12 appartementen maar slechts 6 parkeerplaatsen. Het maximale aantal laadpalen dat er in theorie kan komen is dus 6. Volgens de syndicus hebben wij enkel een meldingsplicht aan de VME...
                Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                  Resultaat van de jarenlange zakkenvullerij van de aandeelhouders ipv te investeren in hun netwerk. Grote winsten willen maken in het nu, en niet investeren in de toekomst. En er verandert niks, ze schuiven alle kosten die ze zelf zouden moeten maken gewoon af. De burger is een nodder dog.
                  Gaat alles nog goed met jou?

                  Wat je schrijft is onzin, in elke electrische installatie gaan ze uit van gelijktijdigheid, en daar wordt de capaciteit op berekend.

                  Als een standaard huisgezin een EV er bij krijgt, dan verdubbelt het electriciteitsverbruik. Als je dan nog eens gaat laden op momenten dat iedereen kookt, dan weet je toch dat je in de problemen komt.

                  Bekijk het nog eens anders: een gemiddeld huisgezin verbruikt 10 kWh per dag. Dat is gemiddeld een vermogen van 400W. Bij het koken, gaat dat makkelijk naar 4000W.
                  Je kan dan toch accepteren dat er bijkomende maatregelen nodig zijn als daar bij een pak huisgezinnen ineens een EV bij komt die gaat laden aan 7000 of 11000W.

                  En ja, in een gemiddelde wijk gaat het stroomnet op zijn knieen als iedereen tegelijk zijn auto in steekt en met 7kW gaat laden.

                  In elk geval, het is beter in België dan in Nederland, daar verbieden ze de installatie van laders of PV omdat het net te zwak is.

                  Als ze in de jaren 70 het net al aangelegd hadden om 20kW te voorzien bij elk huis en op elk moment, dan waren we toen aan het klagen omdat die netten te duur waren, en omdat die capaciteit nooit zou gebruikt worden...

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

                    Er zijn 12 appartementen maar slechts 6 parkeerplaatsen. Het maximale aantal laadpalen dat er in theorie kan komen is dus 6. Volgens de syndicus hebben wij enkel een meldingsplicht aan de VME...
                    Zet gewoon die laadpaal van 22kW van Alfen, begrens die in de paal op 7 of 11kW (dat kan de installateur).
                    En bij het dagelijks laden begrens je de laadstroom tot 4kW.

                    Kans dat er een zekering uit vliegt is dan bijzonder klein.
                    Maar misschien toch overwegen om naar 3F om te bouwen. Dat zal je ca 1000-1200€ kosten (500 voor Fluvius, de rest voor je electricien en de keurder).

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten


                      En ja, in een gemiddelde wijk gaat het stroomnet op zijn knieen als iedereen tegelijk zijn auto in steekt en met 7kW gaat laden.
                      en dan draait de warmtepomp nog niet

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                        en dan draait de warmtepomp nog niet
                        Die trekt zelden meer dan 2-3 kW.

                        Comment


                        • #32
                          klopt, maar er gaan periodes zijn ze een veelvoud gaat trekken

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            klopt, maar er gaan periodes zijn ze een veelvoud gaat trekken
                            Denk ik niet.

                            Een WP heeft typisch iets van 9kW vermogen aan de afgiftekant, maar door de COP van 4 trek je dan maar 2,5kW electrisch vermogen.

                            Comment


                            • #34
                              ofwel breek je elk oud kot af, ofwel weet je dat er huizen zijn waar 9kw niet volstaat

                              (mijn kleine bungalow voor renovatie ging naar +20 liter per dag...en dat was nog geen recordkoude)
                              Last edited by bobo; 10/05/2023, 13:01.

                              Comment


                              • #35
                                Ik stel domme vragen, weet ik, maar ik ken hier bitter weinig van. Hoe kan ik zelf visueel zien of mijn meterkast 32A aankan ?
                                Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                                  Ik stel domme vragen, weet ik, maar ik ken hier bitter weinig van. Hoe kan ik zelf visueel zien of mijn meterkast 32A aankan ?
                                  Kijk eens naar je hoofdzekering, die staat onderaan je electriciteitsmeter.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Wij hebben 50a maar de meeste huizen hebben blijkbaar 40a.
                                    Hoeveel is het bij jullie?
                                    den borre


                                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                    Int3x0r
                                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                      Kijk eens naar je hoofdzekering, die staat onderaan je electriciteitsmeter.
                                      IMG_5198.jpg
                                      Dus als ik het goed voorheb, is laden met 1-fase aan 7,4kW/32A mogelijk ?
                                      Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                      Comment


                                      • #39
                                        Ja, dat moet lukken, zeker 's nachts.
                                        Vraag naar een paal met load balancing en laat die op 9kW zetten.

                                        Of... laat je installatie omzetten naar 3F, maar dat kost je wel ca 1000€ als je huidige installatie geen grote correcties behoeft.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

                                          IMG_5198.jpg
                                          Dus als ik het goed voorheb, is laden met 1-fase aan 7,4kW/32A mogelijk ?
                                          Ge hebt dat goed voor, maar ge gaat tijdens het laden niet zot meer moeten doen met andere apparaten tegelijkertijd op te zetten.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X