Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke laadpaal ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Met mij alles prima hoor, dank voor je bezorgdheid.
    Het feit dat jij op deze manier mensen zo persoonlijk aanspreekt doet mij wel twijfelen aan jouw mentale gezondheid. Ga gerust eens praten met een psycholoog, wie weet welke trauma’s moet je nog verwerken.
    Je werkt vast in de sector, en verdient er je boterham in.
    Wat ik schijf is gewoon een feit. De energiebedrijven hebben jaren geld binnen gehaald en totaal onvoldoende geïnvesteerd.
    Je verdere verdere bullshit uitleg doet niet terzake.
    Geniet nog van je dag!

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Gaat alles nog goed met jou?

Wat je schrijft is onzin, in elke electrische installatie gaan ze uit van gelijktijdigheid, en daar wordt de capaciteit op berekend.

Als een standaard huisgezin een EV er bij krijgt, dan verdubbelt het electriciteitsverbruik. Als je dan nog eens gaat laden op momenten dat iedereen kookt, dan weet je toch dat je in de problemen komt.

Bekijk het nog eens anders: een gemiddeld huisgezin verbruikt 10 kWh per dag. Dat is gemiddeld een vermogen van 400W. Bij het koken, gaat dat makkelijk naar 4000W.
    Je kan dan toch accepteren dat er bijkomende maatregelen nodig zijn als daar bij een pak huisgezinnen ineens een EV bij komt die gaat laden aan 7000 of 11000W.

En ja, in een gemiddelde wijk gaat het stroomnet op zijn knieen als iedereen tegelijk zijn auto in steekt en met 7kW gaat laden.

In elk geval, het is beter in België dan in Nederland, daar verbieden ze de installatie van laders of PV omdat het net te zwak is.

Als ze in de jaren 70 het net al aangelegd hadden om 20kW te voorzien bij elk huis en op elk moment, dan waren we toen aan het klagen omdat die netten te duur waren, en omdat die capaciteit nooit zou gebruikt worden...
    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

helemaal waar order66

kijk maar eens naar de situatie in brussel hoofdstad. netwerk is daar zo oud dat ze zelfs geen 400v kunnen aansluiten omdat het er gewoon niet ligt.

nog steeds gaat heel wat geld linea directa richting aandeelhouders, meestal de gemeentes, omdat die hun vroeger verdienmodel van de intercommunales niet meer mocht bestaan van europa. Veel geld gaat nog steeds naar de raad van bestuur. Da's allemaal geld dat niet gaat naar de modernisering van het net. En het is niet dat de boodschap nu pas gegeven werd. Dit is een discussie die al lang, heel lang bezig is maar acties steeds naar de toekomst werden door geschoven. En nu moet de rekening, alweer, door de eindgebruiker betaald worden. We betalen nochtans nu ook al genoeg voor het gebruik van het netwerk... dat er toch al heel lang ligt. Ipv dat geld voor investeringen te gebruiken. Maar da's te moeilijk blijkbaar.

Dat het niet makkelijk is, weet ik ook wel Maar nu worden de zaken door hen wel heel erg simplistisch voorgesteld. En flexibiliteit is een begrip dat ze al helemaal niet kennen.

Sorry,.geen goed woord voor onze netwerkbeheerder.
      www.peugeotforum.be

Comment

Ik werk niet in de energie/electriciteitssector.

Mijn recente ervaringen:
        - zo lang ik leef kan ik me amper stroomonderbrekingen herinneren, tenzij als er in de buurt een aannemer een put graaft. Zo slecht is de toestand van ons distributienet helemaal niet
        - ombouw van 1F naar 3f: communicatie en interventie met Fluvius gingen bijzonder vlot. Termijnen werden mooi aangehouden

Of we te veel betalen... geen idee, in vergelijking met Duitsland betalen we (een pak) minder voor electriciteit. Gas is in NL peperduur. Stroom in Frankrijk is ook niet goedkoper...
        Dus, doen ze het dan zo slecht?

Comment

De pensioenen van het gemeentepersoneel is volledig verdampt in 2008 met de val van het gemeentekrediet/dexia….natuurlijk hebben die bakken geld nodig en blijft er geen ruimte voor investeringen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Comment

de elektriciteitscabines zijn allemaal hopeloos verouderd. Mensen met zonnepanelen krijgen regelmatig te maken met uitvallende omvormer omdat de kabels in de straat niet kunnen trekken. Maar wel iedereen aanmoedigen om die investering te doen. Hier in de straat is de kabel in de grond al 2 keer doorgebrand, dat er rook uit de grond kwam. Laatste keer was bij de buurman rechts van mij.
            Klapke gedaan met de hersteldienst en die hadden weinig goeds te vertellen.
            www.peugeotforum.be

Comment

...en ZP gaat dan ook uiteindelijk maar het huis over 3 a 4 kw per aansluiting

Comment

Bon, voor zover ik begrepen heb zou de installateur/elektricien voorlopig 1-fasig werken zodat we onze PHEV kunnen opladen aan 3,7Kw. Hij zou wel al de nodige kabels trekken van de meterkast naar het oplaadpunt zodat we over x aantal jaar dan de overstap naar 3-fasig en een full EV kunnen maken, om dan aan 11kW te kunnen laden. Het oplaadpunt zelf is een Alfen Eve Pro line, dus geschikt om te laden van 3,7kW tot 22kW.

Voorlopig dus nog geen tussenkomst van Fluvius nodig. Ik begin er een beetje klaar in te zien
                Last edited by Kaneda; 11/05/2023, 08:05.
                Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

Comment

hier komt ook een model dat minimaal 3.7 kw levert, maar eigenlijk is't spijtig dat er geen beschikbaar zijn die nog lager kwa vermogen kunnen
                  ...in zoverre dat ik denk dat eens capaciteitstarief er is, op de autolader van 1700 watt opnieuw ga laden, en de paal alleen bij echt nodig pas ga gebruiken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    hier komt ook een model dat minimaal 3.7 kw levert, maar eigenlijk is't spijtig dat er geen beschikbaar zijn die nog lager kwa vermogen kunnen
                    ...in zoverre dat ik denk dat eens capaciteitstarief er is, op de autolader van 1700 watt opnieuw ga laden, en de paal alleen bij echt nodig pas ga gebruiken
                    Als je de pro hebt kan je minimaal laden aan 1,38 kwh.
                    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                      Hebben een offerte gekregen van een elektricien die al enkele jaren ervaring heeft met laadpalen (Alfen).
                      Hij is langsgekomen en onze installatie is 1-fasig maar hij zegt dat we tot 7,4 KW kunnen gaan, 230V/32A.

Onderstaande tabel heb ik gevonden op de site van Fluvius waar staat dat je met 7,4KW kan opladen aan max. 37km/u.
                      Op een andere pagina van Fluvius (zie onderstaande link) staat echter vermeld dat, wanneer je in een appartementsgebouw gaat voor een individuele aansluiting (geen enkele andere bewoner is geïnteresseerd in een laadpaal), je beperkt bent tot 15 km/u.

Hoe moet ik dat dan begrijpen ? 15km/u is meer dan voldoende voor een plug-in hybride en de eerste jaren zal dat zo blijven, maar als we over een jaar of 5 overschakelen naar full EV wil ik niet weer werken laten doen om de capaciteit te verhogen want aan 15km/u duurt het zo'n 20 uur om een full EV volledig op te laden.

Oplaadmogelijkheden.jpg
                      Gebruik eerst dat ding vooraleer je nodeloos zorgen te maken of er veel geld in te steken. Op papier is dat allemaal van "oei ga ik wel toekomen", in de praktijk kom je nooit in de problemen.

De reden dat ik een laadpaal heb is dat het praktisch is voor de doorrekening aan mijn vennootschap en dat het iets veiliger is dan op een gewoon stopcontact. Laadsnelheid is dus geen reden geweest voor mij om er eentje te zetten ?

Ga ook niet af op PHEV ervaringen om EV rijden in te schatten, een mini batterij met een trage lader in de wagen is geen referentie over hoe het is om met een full EV te leven.

Kopeb, rijden, ervaren, aanpassen aan je behoeften waar nodig en je niet laten gek maken.

Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
                      '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

Als je de pro hebt kan je minimaal laden aan 1,38 kwh.
                        dat wist ik niet thx !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                          Bon, voor zover ik begrepen heb zou de installateur/elektricien voorlopig 1-fasig werken zodat we onze PHEV kunnen opladen aan 3,7Kw.
                          is dit niet 7.4kW ? de mijne ( phev ) kan wel degelijk aan die snelheid laden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten

is dit niet 7.4kW ? de mijne ( phev ) kan wel degelijk aan die snelheid laden ?
                            Mijn paal zit op 1 fase 32A en dat is 7.4 KW. Mijn EV kan maar 6.6 KW aan op 1 fase, maar dat is nog nooit een probleem geweest na 14 000 kilometer ...

'15 Volvo XC60 D3

Comment

Ik kan ook laden met monofase aan 7.4 kW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                Mijn paal zit op 1 fase 32A en dat is 7.4 KW. Mijn EV kan maar 6.6 KW aan op 1 fase, maar dat is nog nooit een probleem geweest na 14 000 kilometer ...

ah , ik dacht dat de meeste Phev's steeds aan 7.4 zaten en EV's aan 11 of 22 vandaar ...

Comment

Het verschil tussen 2,4 aan een stopcontact of 3,7 aan de laadpaal is ook niet zo groot.
                                  Enkel in het weekend is het sneller laden soms makkelijk.
                                  De zwaardere bekabeling maakt het dan weer iets veiliger.

Maar aangezien jij het toekomstgericht bekijkt doet dat er ook niet toe.

Maar je hebt hier ondertussen al wat kennis opgedaan.
                                  den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

ah , ik dacht dat de meeste Phev's steeds aan 7.4 zaten en EV's aan 11 of 22 vandaar ...
                                    De meeste EV's kunnen op AC maar op 11 kW laden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

De meeste EV's kunnen op AC maar op 11 kW laden.
                                      geen idee , ik heb geruime tijd geleden eens een Etron-GT voor een weekend meegekregen en die kon ik wel met 22kW laden in elk geval.

Comment

geen idee , ik heb geruime tijd geleden eens een Etron-GT voor een weekend meegekregen en die kon ik wel met 22kW laden in elk geval.
                                        Top-end kar natuurlijk, die trekt DC ook veel.

'15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                          Top-end kar natuurlijk, die trekt DC ook veel.

fantastische wagen om mee te rijden jawel , maar weinig praktisch voor mij en me te duur ook... de dealer wou me gewoon eens een pleziertje doen omdat ik best wel lang op de mijne heb moeten wachten...

Comment

Working...
                                          X