Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke laadpaal ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten

    geen idee , ik heb geruime tijd geleden eens een Etron-GT voor een weekend meegekregen en die kon ik wel met 22kW laden in elk geval.
    Dat is weer een optie van 1990€+btw…..

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

      Dat is weer een optie van 1990€+btw…..
      Als is een auto zou kopen van 130 a 150 k dan zou ik niet echt van die 2k wakker liggen eerlijk gezegd ( waarmee ik niet wil zeggen dat ik ooit een auto van 130K zou kopen )

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten


        De meeste EV's kunnen op AC maar op 11 kW laden.
        De Megane E-tech Iconic laadt met 22kW AC.
        Geen idee of ”de meeste” EV’s maar op 11kW laden, ik vind er in ieder geval toch redelijk wat die 22 kW aankunnen, en niet alleen Muskobielen.

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten

          Als is een auto zou kopen van 130 a 150 k dan zou ik niet echt van die 2k wakker liggen eerlijk gezegd ( waarmee ik niet wil zeggen dat ik ooit een auto van 130K zou kopen )
          Dat is juist het punt… het stopt nergens bij die Duitsers.
          Ze slagen er in om de rijhulpsystemen in 3 verschillende packs onder te brengen, een velg die op iets trekt is direct 4k meer etc etc.

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

            De Megane E-tech Iconic laadt met 22kW AC.
            Geen idee of ”de meeste” EV’s maar op 11kW laden, ik vind er in ieder geval toch redelijk wat die 22 kW aankunnen, en niet alleen Muskobielen.
            De Tesla’s kunnen maar 11kW.
            Maar sowieso in Belgie ga je als particulier niet snel laden aan 22kW als het kan. Piektarief wordt dan cht wel belangrijk.
            Normaal heb je dat thuis ook nooit nodig. Aan 11 kW krijg je elke autoop een nachtje wel vol.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

              Dat is juist het punt… het stopt nergens bij die Duitsers.
              Ze slagen er in om de rijhulpsystemen in 3 verschillende packs onder te brengen, een velg die op iets trekt is direct 4k meer etc etc.
              Dat is hun keuze natuurlijk , niemand zet je het mes op de keel om er eentje te kopen hé . Ik koop me een auto die ik wil en kan betalen , als ik die niet kan of wil betalen dan zijn er andere genoeg om uit te kiezen... je kan daar boos of gefrustreerd over zijn maar dat is nu eenmaal zo

              Ik heb al bijna 25 jaar een bedrijf , als ik een offerte maak dan zet ik daar de prijs op die ik wil , ik ken en bepaal mijn marge , als de klanten dat niet willen betalen dan is dat hun goed recht , net zoals het mijn goed recht is om mijn eigen marge te bepalen .






              Last edited by Audidriver; 12/05/2023, 09:20.

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten

                Dat is hun keuze natuurlijk , niemand zet je het mes op de keel om er eentje te kopen hé . Ik koop me een auto die ik wil en kan betalen , als ik die niet kan of wil betalen dan zijn er andere genoeg om uit te kiezen... je kan daar boos of gefrustreerd over zijn maar dat is nu eenmaal zo

                Ik heb al bijna 25 jaar een bedrijf , als ik een offerte maak dan zet ik daar de prijs op die ik wil , ik ken en bepaal mijn marge , als de klanten dat niet willen betalen dan is dat hun goed recht , net zoals het mijn goed recht is om mijn eigen marge te bepalen .

                Klopt, maar ik merk toch dat er meer en meer mensen hun buik vol hebben van die praktijken.
                Als er te veel mensen af haken, dan is het op een bepaald moment gedaan, of je merk verdwijnt in de marginaliteit.

                Audi is ondertussen voorbijgestoken in aantallen door Tesla, wie had dat 5 jaar geleden gedacht.
                De amerikanen en chinezen kopen ze minder en minder.

                Nu profiteren ze nog even van de hybrides, maar als ze niet snel met competitieve EVs komen waar ze ook marge op maken, dan staan ze voor een reuzegroot probleem.
                De hele VW groep maakt amper winst met EVs, en ondertussen verliezen ze marktaandeelin China (grootste automarkt ter wereld, en VW was daar nummer 1).
                Kijk naar Ford, die maken 50000$ verlies op elke EV die ze verkopen.
                Die 2 merken hebben echt een gigantisch probleem in de komende jaren.

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                  Klopt, maar ik merk toch dat er meer en meer mensen hun buik vol hebben van die praktijken.
                  Als er te veel mensen af haken, dan is het op een bepaald moment gedaan, of je merk verdwijnt in de marginaliteit.

                  Audi is ondertussen voorbijgestoken in aantallen door Tesla, wie had dat 5 jaar geleden gedacht.
                  De amerikanen en chinezen kopen ze minder en minder.

                  Nu profiteren ze nog even van de hybrides, maar als ze niet snel met competitieve EVs komen waar ze ook marge op maken, dan staan ze voor een reuzegroot probleem.
                  De hele VW groep maakt amper winst met EVs, en ondertussen verliezen ze marktaandeelin China (grootste automarkt ter wereld, en VW was daar nummer 1).
                  Kijk naar Ford, die maken 50000$ verlies op elke EV die ze verkopen.
                  Die 2 merken hebben echt een gigantisch probleem in de komende jaren.
                  De tijd zal het uitwijzen... de grote Duitse 3 zijn al jaren geen wagens meer die veel door particulieren gekocht worden , die draaien op bedrijven ... en net bij veel van die (grote veelal ) bedrijven zie ik nog steeds heel veel dat die Duitse bovenaan de lijst blijven staan... sterker nog , zeker chinese / aziatische merken worden bewust verboden , zeker chinese dan... zo een chinese EV is in elk geval ook het allerlaatste waar ik zou mee rondrijden ... die spioneren al meer dan genoeg en we hebben het laatste daarvan zeker nog niet gezien... bij een paar bedrijven die ik ken staat dit topic serieus aangestipt tegenwoordig... Een particulier zal zich misschien wel nog ( noodgedwongen ) aan zo een chinese EV laten vangen maar ik wil nog wel eens zien of ze de bedrijfswagenmarkt gaan veroveren...

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten

                    De tijd zal het uitwijzen... de grote Duitse 3 zijn al jaren geen wagens meer die veel door particulieren gekocht worden , die draaien op bedrijven ... en net bij veel van die (grote veelal ) bedrijven zie ik nog steeds heel veel dat die Duitse bovenaan de lijst blijven staan... sterker nog , zeker chinese / aziatische merken worden bewust verboden , zeker chinese dan... zo een chinese EV is in elk geval ook het allerlaatste waar ik zou mee rondrijden ... die spioneren al meer dan genoeg en we hebben het laatste daarvan zeker nog niet gezien... bij een paar bedrijven die ik ken staat dit topic serieus aangestipt tegenwoordig... Een particulier zal zich misschien wel nog ( noodgedwongen ) aan zo een chinese EV laten vangen maar ik wil nog wel eens zien of ze de bedrijfswagenmarkt gaan veroveren...
                    Op dit moment reppen er zich nog velen in België om nog een hybride te bestellen voor 1 Juli.
                    Daarna zal het spel gespeeld worden volgens andere regels.

                    Neem nu een bediende met een aankoopbudget van ca 40k.
                    Een id3 lukt dan misschien juist, Peugeot e208 pas nug net, maar ook een Tesla M3 RWD…

                    Ik zal zelf ook vermijden om een Chinese auto te kopen, maar het is wel duidelijk dat de Europese fabrikanten stevig aan het werk moeten om die befaamde 25000€ auto op de markt te krijgen die verder geraakt dan de kerktoren en de lokale supermarkt….

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                      De Tesla’s kunnen maar 11kW.
                      Maar sowieso in Belgie ga je als particulier niet snel laden aan 22kW als het kan. Piektarief wordt dan cht wel belangrijk.
                      Normaal heb je dat thuis ook nooit nodig. Aan 11 kW krijg je elke autoop een nachtje wel vol.
                      Je mag je eigen situatie niet veralgemenen... vele particulieren kunnen thuis niet laden, en die zijn dus wel gebaat met een 22kW laadmogelijkheid.

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                        De Megane E-tech Iconic laadt met 22kW AC.
                        Geen idee of ”de meeste” EV’s maar op 11kW laden, ik vind er in ieder geval toch redelijk wat die 22 kW aankunnen, en niet alleen Muskobielen.
                        Sommige Renault Zoe's kunnen zelfs 44kw AC laden. Een speciale uitvinding van renault om geen DC stekker te moeten voorzien.
                        Maarja uiteindelijk laad je meestal ofwel traag snachts of snel tegen > 100kw om snel weer door te kunnen, en biedt 22kw AC niet veel meerwaarde (je elektriciteitsaansluiting moet het idd al aan kunnen.. sommigen doen het zelfs simpel met 3 kw omdat dat meestal ook wel volstaat... )
                        Last edited by sunking; 12/05/2023, 12:18.

                        Comment


                        • #72
                          Er zijn gewoon weinig auto’s die het kunnen. Ik ken alleen de Zoe, de eTron en eTron GT en de Porsche Taycan die op 22 kW kunnen laden. Mogelijk nog wat chinezen…

                          Comment


                          • #73
                            Musk vond het niet nodig. En gelijk heeft hij, verdekke!

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                              Je mag je eigen situatie niet veralgemenen... vele particulieren kunnen thuis niet laden, en die zijn dus wel gebaat met een 22kW laadmogelijkheid.
                              Gelukkig is er een keuze. Allemaal naar de renault dealer dus!

                              Comment


                              • #75
                                Deze nog eens van onder het stof halen...
                                Hier ook een standaard aansluiting 230v monofase en er staat 40A op de hoofdteller dus ik veronderstel 9,2 kw max. afname (?)
                                (ik lees soms over 1x16A en 1x32A maar hier staat dus gewoon 40A op?).

                                Er liggen wel al zonnepanelen sinds 2009 (5,06 kWp) en nog terugdraaiende teller (niet lang meer vrees ik) maar het is de bedoeling als de GSC's aflopen naar iets anders te kijken. Gezien dit dus niet het huis is waar we gaan blijven liever niet zwaar investeren in verzwaringen naar 3-fase oid.

                                Het is de bedoeling dat ik volgend jaar als particulier met de premie een occasie i3 koop met een 42kw batterij (38 netto). Eventueel kan mijn vrouw ook voor een prijsje de Model S75d van haar nonkel overnemen (is er nog ene met gratis lifetime SC) maar daar is nog niets over beslist (ze vindt hem te groot...)

                                Voorlopig zou 3,7kw als laadsnelheid dus prima volstaan maar ik vind het wat onnozel om voor 3,7 kw een aparte laadpaal te installeren gezien er ook al 'gewone' EV-stopcontacten bestaan die dat (bijna) halen.
                                Ik zou daarom wel graag de mogelijkheid behouden voor 7,4kw (mocht de i3 vervangen worden of mocht mijn vrouw de Tesla toch overkopen)

                                Dus mijn vraag, is de huidige aansluiting voldoende voor 7,4kw laadpaal? Zal 's avonds wat nipt zijn want met 9,2-7,4= 1,8kW kun je niet veel meer doen dus eigenlijk alleen voor s nachts een optie. Of zijn er ook laadpalen waar je zelf 'iets tussenin' kun selecteren (bijv 4 of 5) of is het enkel 3,7 of 7,4 het een of het ander?
                                Last edited by KdF; 26/11/2023, 12:29.
                                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                  Deze nog eens van onder het stof halen...
                                  Hier ook een standaard aansluiting 230v monofase en er staat 40A op de hoofdteller dus ik veronderstel 9,2 kw max. afname (?)
                                  (ik lees soms over 1x16A en 1x32A maar hier staat dus gewoon 40A op?).

                                  Er liggen wel al zonnepanelen sinds 2009 (5,06 kWp) en nog terugdraaiende teller (niet lang meer vrees ik) maar het is de bedoeling als de GSC's aflopen naar iets anders te kijken. Gezien dit dus niet het huis is waar we gaan blijven liever niet zwaar investeren in verzwaringen naar 3-fase oid.

                                  Het is de bedoeling dat ik volgend jaar als particulier met de premie een occasie i3 koop met een 42kw batterij (38 netto). Eventueel kan mijn vrouw ook voor een prijsje de Model S75d van haar nonkel overnemen (is er nog ene met gratis lifetime SC) maar daar is nog niets over beslist (ze vindt hem te groot...)

                                  Voorlopig zou 3,7kw als laadsnelheid dus prima volstaan maar ik vind het wat onnozel om voor 3,7 kw een aparte laadpaal te installeren gezien er ook al 'gewone' EV-stopcontacten bestaan die dat (bijna) halen.
                                  Ik zou daarom wel graag de mogelijkheid behouden voor 7,4kw (mocht de i3 vervangen worden of mocht mijn vrouw de Tesla toch overkopen)

                                  Dus mijn vraag, is de huidige aansluiting voldoende voor 7,4kw laadpaal? Zal 's avonds wat nipt zijn want met 9,2-7,4= 1,8kW kun je niet veel meer doen dus eigenlijk alleen voor s nachts een optie. Of zijn er ook laadpalen waar je zelf 'iets tussenin' kun selecteren (bijv 4 of 5) of is het enkel 3,7 of 7,4 het een of het ander?
                                  Voor mij zijn er twee opties, stevig stopcontact met directe lijn naar de kast. Dus industrieel iets met cee keuring en afzekeren op 16a dan heb je die i3 op 10 uur vol. Wel geen aparte verbruiksmeting.

                                  Wil je sneller pak je een paal en krijg je er zaken als loadbalancing bij, ook solar. Heb je ook een aparte meting van verbruik.

                                  Ik heb een smappee laadpaal die alles regelt en waarvan ik ook automatisch kan doorrekenen naar werkgevers. Mijne kan max 32a ook op een 40a installatie.

                                  Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                    Voor mij zijn er twee opties, stevig stopcontact met directe lijn naar de kast. Dus industrieel iets met cee keuring en afzekeren op 16a dan heb je die i3 op 10 uur vol. Wel geen aparte verbruiksmeting.

                                    Wil je sneller pak je een paal en krijg je er zaken als loadbalancing bij, ook solar. Heb je ook een aparte meting van verbruik.

                                    Ik heb een smappee laadpaal die alles regelt en waarvan ik ook automatisch kan doorrekenen naar werkgevers. Mijne kan max 32a ook op een 40a installatie.

                                    Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk
                                    Interessant, bedankt voor je input.
                                    Auto's zijn privé dus op zich hoeft een aparte verbruiksmeting niet per se maar het is misschien wel handig naar de toekomst toe als we ook een digitale teller gaan hebben.
                                    Is het deze Smappee dat je hebt?

                                    Als ik het goed begrijp gaat die loadbalancing automatisch dus als die ineens 4kw huishoudelijk verbruik detecteert zal die wel vanzelf trager gaan laden?
                                    Ik had wel gehoopt dat die dingen intussen iets goedkoper waren...

                                    De hoofdkast hangt hier in de (ex-)inpandige garage maar daar past geen auto meer in wegens omgebouwd naar bureau. Zo'n Smappee zou er wel gerust kunnen hangen en dan kabel via de poort naar buiten en laden op de oprit.
                                    Andere optie zou de vrijstaande garage zijn maar daar hangt enkel een kastje met 2*16A zekeringen en ik weet niet of die kabel sterk genoeg is.
                                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten

                                      Interessant, bedankt voor je input.
                                      Auto's zijn privé dus op zich hoeft een aparte verbruiksmeting niet per se maar het is misschien wel handig naar de toekomst toe als we ook een digitale teller gaan hebben.
                                      Is het deze Smappee dat je hebt?

                                      Als ik het goed begrijp gaat die loadbalancing automatisch dus als die ineens 4kw huishoudelijk verbruik detecteert zal die wel vanzelf trager gaan laden?
                                      Ik had wel gehoopt dat die dingen intussen iets goedkoper waren...

                                      De hoofdkast hangt hier in de (ex-)inpandige garage maar daar past geen auto meer in wegens omgebouwd naar bureau. Zo'n Smappee zou er wel gerust kunnen hangen en dan kabel via de poort naar buiten en laden op de oprit.
                                      Andere optie zou de vrijstaande garage zijn maar daar hangt enkel een kastje met 2*16A zekeringen en ik weet niet of die kabel sterk genoeg is.
                                      Dat is de smappee die ik heb ja. Die gaat zelf balanceren inderdaad. Je kan die ook zelf lager zetten van laadcapaciteit in de app, bijvoorbeeld om pieken te vermijden bij capaciteitstarief.

                                      Het handigste is wel zo dicht mogelijk bij de electriciteitskast. Je laadpunt heeft een eigen kring nodig met eigen zekeringen. Dus hoe verder van de kast hoe meer je de kost opdrijft.

                                      Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                        Dat is de smappee die ik heb ja. Die gaat zelf balanceren inderdaad. Je kan die ook zelf lager zetten van laadcapaciteit in de app, bijvoorbeeld om pieken te vermijden bij capaciteitstarief.

                                        Het handigste is wel zo dicht mogelijk bij de electriciteitskast. Je laadpunt heeft een eigen kring nodig met eigen zekeringen. Dus hoe verder van de kast hoe meer je de kost opdrijft.

                                        Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

                                        Die snap ik even niet ? waarom is dicht bij de verdeelkast een must ? een XVB 5x6mm² kost nog geen 6 euro /m ... ik heb thuis ook zo een Smappee wallbox hangen ... die staat ruim 15m van mijn verdeelkast af... aparte kring met zekeringen is zoiezo een must , ook een extra differentieel zal je moeten plaatsen wil je de boel gekeurd krijgen .
                                        Wel tevreden van , werkt goed samen met zonnepanelen , makkelijk achteraf lijstjes te trekken met verbruiken per user enz... Op het bedrijf ook een 10 stuks dubbele palen staan met in feite telkens 2 dergelijke wallboxen in één paal ( telkens 2x11kW ) , geen enkel probleem mee ...

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten


                                          Die snap ik even niet ? waarom is dicht bij de verdeelkast een must ? een XVB 5x6mm² kost nog geen 6 euro /m ... ik heb thuis ook zo een Smappee wallbox hangen ... die staat ruim 15m van mijn verdeelkast af... aparte kring met zekeringen is zoiezo een must , ook een extra differentieel zal je moeten plaatsen wil je de boel gekeurd krijgen .
                                          Wel tevreden van , werkt goed samen met zonnepanelen , makkelijk achteraf lijstjes te trekken met verbruiken per user enz... Op het bedrijf ook een 10 stuks dubbele palen staan met in feite telkens 2 dergelijke wallboxen in één paal ( telkens 2x11kW ) , geen enkel probleem mee ...
                                          Ik zeg handigste, geen must. Bij mij staat hij op 20 meter, maar er lag een wachtbuis dus bleef het een eenvoudige installatie. Installateurs tellen graag door, en vaak terecht, wanneer ze moeten gaan prullen om de leiding te trekken. installatie was hier op een paar uur klaar.

                                          Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

                                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                          '15 Volvo XC60 D3

                                          Comment

                                          Working...
                                          X