Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Waterstof auto's, de toekomst?
Collapse
X
-
als brandstof denk ik wel dat er evt toekomst in zit.....persoonlijk geloof ik niet in FuelCel....te ingewikkeld en te duur. Een mens houdt intrinsiek van zorgeloze,simpele luxe. Dat is ook de rede dat Volvo 240,Mercedes 124,BMW E39 nog zo veel liefhebbers hebben...Het voelde goed en luxe en was logisch te bedienenBMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichtenals brandstof denk ik wel dat er evt toekomst in zit.....persoonlijk geloof ik niet in FuelCel....te ingewikkeld en te duur. Een mens houdt intrinsiek van zorgeloze,simpele luxe. Dat is ook de rede dat Volvo 240,Mercedes 124,BMW E39 nog zo veel liefhebbers hebben...Het voelde goed en luxe en was logisch te bedienen
Zorgeloos en simpel... dat is BEV.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk BerichtenIk begrijp MRJ wel.
Veel (de meeste?) autotechnici hebben een broertje dood aan elektronica.
Daarom houden ze zich het liefst bij (stok)oude technieken en is al die in hun ogen moderne brol nergens voor nodig.
Er zijn een pak bedrijven die echt af hangen en zeer gespecialiseerd zijn in het maken van die mechanische componenten. Denk maar eens aan Mahle (zuigers), ZF (versnellingsbakken en assen), Bosch (diesel injectie), Garret/Voith (turbo's).
Dat zijn allemaal bedrijven die door hun "Nokia" of "Kodak" moment gaan als ze niet opletten.
Comment
-
Kan ik idd ook alleen maar beamen.
Ik heb zelf een paar jaar voor Bosch gewerkt, en het is bij uitstek een héél starre en oubollige organisatie, die vooral teert op beproefde know how.
Ze ontwikkelen ook zeer weinig zelf, maar kopen vooral veel patenten, die ze dan wel zelf door ontwikkelen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk BerichtenIk begrijp MRJ wel.
Veel (de meeste?) autotechnici hebben een broertje dood aan elektronica.
Daarom houden ze zich het liefst bij (stok)oude technieken en is al die in hun ogen moderne brol nergens voor nodig.
Bovendien is het rijdend houden van oude auto's ook serieus ecologisch,maar wel niet economisch,en dat is de echte rede van transitie. Ik geloof meer in combo van fiets en echte auto dan in alle pseudo's. Net zoals ik graag een vers slaatje eet en dan een steak friet dan twee keer pseudo gezond vol bewaarmiddelen.BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
De innovatie zit nu in de energiedichtheid en kostprijs van de batterijen die almaar beter wordt, en alle functies rond automatisch rijden. Daar worden miljarden aan besteed.
Ik vind ook dat je een 911 van 1980 zo lang mogelijk rijdend moet houden, maar voor een Corsa diesel van 1995 vind ik dat niet. Die wordt liefst zo snel mogelijk vervangen door een electrisch alternatief.
Je moet ook een onderscheid maken tussen "verplaatsingen" die over de openbare weg gaan, en "rijden voor het plezier" wat in onze streken eigenlijk alleen kan op een circuit.
Comment
-
vanuit liefhebbersstandpunt kan ik je wel begrijpen, maar als je naar de realiteit hier in belgie kijkt, de meeste kilometers worden gebold door firmawagens met tankkaart, en die worden om de 5 jaar vervangen, nog voor ze 200k op de klok hebben...
mocht men met oude auto's nog veel kilometer willen bollen, dan is dat technisch wel mogelijk mits goed onderhoud en op voorwaarde dat er al geen geplande slijtage zit ingebouwd, maar een oude degelijke wagen zal ook wel wat verstoken (mijn honda accord verbruikte 8 liter... ), als je dan ziet hoeveel die uitstoot op een half miljoen of miljoen km... dan is dat toch wel een duidelijke win voor een EV met LFP batterij, want die LFP batterij gaat ook minstens een half miljoen km mee en dat scheelt een PAK in uitstoot, ook met productie van de batterij meegerekend.
--> https://www.greenncap.com/assessment...l-3-2022-0099/
plugin hybrides zijn ook nog in t zelfde bedje ziek want vanaf je daar serieus km's mee gaat doen, verstoken die ook veel .. en je hebt ook nog eens de onderhoudskosten van het ICE gedeelte.
--> https://www.greenncap.com/assessment...ius-2021-0070/
Al de rest scoort nog slechter, enige uitzondering is waterstof, wat dan ook weer economisch niet haalbaar is (groene waterstof is veel duurder dan elektriciteit)
Dus ik rijd rustig naar het zuiden via de autoroute du soleil met de tesla, en de laadstops daarbij zijn geen straf.Last edited by sunking; 10/11/2023, 09:49.
- Likes 1
Comment
-
ja, ze zijn in polen heel blij met onze diesels zonder roetfilter (of ze halen hem er zelf wel van onder)
met de huidige EV's zal de 'nood' of de wens om na 5 jaar wagens te vervangen ook afnemen, immers er zal over 5 jaar geen wagen zijn die milieuvriendelijker is of lagere onderhoudskosten heeft, de huidige EV's gaan ook nooit geweerd worden uit LEZ etc...
er zijn er genoeg die 10 jaar geleden geinvesteerd hebben in een model S en er mee blijven doorrijden... want er is nog niks beter op de markt. zelfs wanneer de accu het begeeft kan je voor 12000 euro geloof ik een refurbished batterijpakket laten plaatsen (dat is de prijs voor 85 kwh NMC... dus een 60kwh LFP zal hooguit 8k zijn denk ik) en kan je weer jaren voort. en ja da's veel geld maar nog altijd maar een vijfde van de prijs van een nieuwe tesla... (terwijl de oude ook de software updates krijgt etc)
vroeger kochten we elk jaar een nieuwe computer (want dan ging het van 200 mhz naar 300 mhz etc...), elk jaar of elke 2 jaar een nieuwe smartphone (want die camera heeft weer wat extra megapixels), maar op een gegeven moment stopt die snelle evolutie en kan je veel langer gaan doen met zo'n exemplaar, geldt ook voor auto's denk ik ...Last edited by sunking; 10/11/2023, 10:42.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
vroeger kochten we elk jaar een nieuwe computer
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichtenja, ze zijn in polen heel blij met onze diesels zonder roetfilter (of ze halen hem er zelf wel van onder)
met de huidige EV's zal de 'nood' of de wens om na 5 jaar wagens te vervangen ook afnemen, immers er zal over 5 jaar geen wagen zijn die milieuvriendelijker is of lagere onderhoudskosten heeft, de huidige EV's gaan ook nooit geweerd worden uit LEZ etc...
er zijn er genoeg die 10 jaar geleden geinvesteerd hebben in een model S en er mee blijven doorrijden... want er is nog niks beter op de markt. zelfs wanneer de accu het begeeft kan je voor 12000 euro geloof ik een refurbished batterijpakket laten plaatsen (dat is de prijs voor 85 kwh NMC... dus een 60kwh LFP zal hooguit 8k zijn denk ik) en kan je weer jaren voort. en ja da's veel geld maar nog altijd maar een vijfde van de prijs van een nieuwe tesla... (terwijl de oude ook de software updates krijgt etc)
vroeger kochten we elk jaar een nieuwe computer (want dan ging het van 200 mhz naar 300 mhz etc...), elk jaar of elke 2 jaar een nieuwe smartphone (want die camera heeft weer wat extra megapixels), maar op een gegeven moment stopt die snelle evolutie en kan je veel langer gaan doen met zo'n exemplaar, geldt ook voor auto's denk ik ...
Leasecontracten zijn typisch 4 of 5 jaar, dat verandert niet.
Particulieren .. sommigen rijden hun auto "op", en anderen wisselen om de paar jaar, maar meestal omdat ze "iets nieuws willen". Of ze dan een EV langer gaan houden dan een ICE... wie zal het zeggen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Ik geloof niet dat mensen langer gaan rijden met een EV dan met een ICE.
Leasecontracten zijn typisch 4 of 5 jaar, dat verandert niet.
Particulieren .. sommigen rijden hun auto "op", en anderen wisselen om de paar jaar, maar meestal omdat ze "iets nieuws willen". Of ze dan een EV langer gaan houden dan een ICE... wie zal het zeggen?
Bij een ICE heeft het nog zin omdat na 5 jaar er wel eens wat dure reparaties kunnen aankomen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
says who? is er eigenlijk een reden om een lease contract niet te verlengen naar 6-7 jaar? als dat de maandelijkse kost vermindert... want EV's zijn toch o zo duur?
Bij een ICE heeft het nog zin omdat na 5 jaar er wel eens wat dure reparaties kunnen aankomen...Last edited by Bud Wijzer; 10/11/2023, 12:13.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
says who? is er eigenlijk een reden om een lease contract niet te verlengen naar 6-7 jaar? als dat de maandelijkse kost vermindert... want EV's zijn toch o zo duur?
Bij een ICE heeft het nog zin omdat na 5 jaar er wel eens wat dure reparaties kunnen aankomen...
Als contracten te lang lopen zit een bedrijf met te veel auto's die moeten doorgegeven worden van mensen die vertrekken of een promotie krijgen.
De vraag is of de maandprijs effectief verder zakt na 5 jaar. De onzekerheid neemt vooral toe (onderhoud, kosten en restwaarde), en dat wil een LM niet zo graag.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Naast een Rover uit de jaren stilletjes zijn er die nog steeds hun eerste computer met volle tevredenheid gebruiken.
BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
Comment