Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waterstof auto's, de toekomst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #42
      als brandstof denk ik wel dat er evt toekomst in zit.....persoonlijk geloof ik niet in FuelCel....te ingewikkeld en te duur. Een mens houdt intrinsiek van zorgeloze,simpele luxe. Dat is ook de rede dat Volvo 240,Mercedes 124,BMW E39 nog zo veel liefhebbers hebben...Het voelde goed en luxe en was logisch te bedienen
      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
        als brandstof denk ik wel dat er evt toekomst in zit.....persoonlijk geloof ik niet in FuelCel....te ingewikkeld en te duur. Een mens houdt intrinsiek van zorgeloze,simpele luxe. Dat is ook de rede dat Volvo 240,Mercedes 124,BMW E39 nog zo veel liefhebbers hebben...Het voelde goed en luxe en was logisch te bedienen
        De efficientie van een fuel cell is al slecht, bij verbranding is het nog een heel pak slechter...

        Zorgeloos en simpel... dat is BEV.

        Comment


        • #44
          Ik begrijp MRJ wel.
          Veel (de meeste?) autotechnici hebben een broertje dood aan elektronica.
          Daarom houden ze zich het liefst bij (stok)oude technieken en is al die in hun ogen moderne brol nergens voor nodig.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
            Ik begrijp MRJ wel.
            Veel (de meeste?) autotechnici hebben een broertje dood aan elektronica.
            Daarom houden ze zich het liefst bij (stok)oude technieken en is al die in hun ogen moderne brol nergens voor nodig.
            Wat je beschrijft is het drama van de duitse industrie.
            Er zijn een pak bedrijven die echt af hangen en zeer gespecialiseerd zijn in het maken van die mechanische componenten. Denk maar eens aan Mahle (zuigers), ZF (versnellingsbakken en assen), Bosch (diesel injectie), Garret/Voith (turbo's).
            Dat zijn allemaal bedrijven die door hun "Nokia" of "Kodak" moment gaan als ze niet opletten.

            Comment


            • #46
              Kan ik idd ook alleen maar beamen.

              Ik heb zelf een paar jaar voor Bosch gewerkt, en het is bij uitstek een héél starre en oubollige organisatie, die vooral teert op beproefde know how.
              Ze ontwikkelen ook zeer weinig zelf, maar kopen vooral veel patenten, die ze dan wel zelf door ontwikkelen.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                Ik begrijp MRJ wel.
                Veel (de meeste?) autotechnici hebben een broertje dood aan elektronica.
                Daarom houden ze zich het liefst bij (stok)oude technieken en is al die in hun ogen moderne brol nergens voor nodig.
                Is wel zo,en het klopt ook dat dit leeft in de Duitse autoindustrie,maar nogmaals,waarom iets veranderen dat goed werkt? Ik ben zelf geen fan van EV's of FCEV's maar kan wel begrijpen dat sommige wel echt een beleving zijn. Maar vice versa zie ik weinig respect van EV mensen voor de auto's waar ik en vele andere nog steeds van houden. En laat ons eerlijk zijn,de enige innovatie die we de laatste jaren gezien hebben is connected zijn om te kunnen volgen of Pommelien Thijs nu hetero,lesbisch of een nieuw mode woord is. Echte luxe en comfort komt er niet meer bij.
                Bovendien is het rijdend houden van oude auto's ook serieus ecologisch,maar wel niet economisch,en dat is de echte rede van transitie. Ik geloof meer in combo van fiets en echte auto dan in alle pseudo's. Net zoals ik graag een vers slaatje eet en dan een steak friet dan twee keer pseudo gezond vol bewaarmiddelen.
                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                Comment


                • #48
                  De innovatie zit nu in de energiedichtheid en kostprijs van de batterijen die almaar beter wordt, en alle functies rond automatisch rijden. Daar worden miljarden aan besteed.

                  Ik vind ook dat je een 911 van 1980 zo lang mogelijk rijdend moet houden, maar voor een Corsa diesel van 1995 vind ik dat niet. Die wordt liefst zo snel mogelijk vervangen door een electrisch alternatief.

                  Je moet ook een onderscheid maken tussen "verplaatsingen" die over de openbare weg gaan, en "rijden voor het plezier" wat in onze streken eigenlijk alleen kan op een circuit.

                  Comment


                  • #49
                    vanuit liefhebbersstandpunt kan ik je wel begrijpen, maar als je naar de realiteit hier in belgie kijkt, de meeste kilometers worden gebold door firmawagens met tankkaart, en die worden om de 5 jaar vervangen, nog voor ze 200k op de klok hebben...
                    mocht men met oude auto's nog veel kilometer willen bollen, dan is dat technisch wel mogelijk mits goed onderhoud en op voorwaarde dat er al geen geplande slijtage zit ingebouwd, maar een oude degelijke wagen zal ook wel wat verstoken (mijn honda accord verbruikte 8 liter... ), als je dan ziet hoeveel die uitstoot op een half miljoen of miljoen km... dan is dat toch wel een duidelijke win voor een EV met LFP batterij, want die LFP batterij gaat ook minstens een half miljoen km mee en dat scheelt een PAK in uitstoot, ook met productie van de batterij meegerekend.

                    --> https://www.greenncap.com/assessment...l-3-2022-0099/

                    plugin hybrides zijn ook nog in t zelfde bedje ziek want vanaf je daar serieus km's mee gaat doen, verstoken die ook veel .. en je hebt ook nog eens de onderhoudskosten van het ICE gedeelte.

                    --> https://www.greenncap.com/assessment...ius-2021-0070/

                    Al de rest scoort nog slechter, enige uitzondering is waterstof, wat dan ook weer economisch niet haalbaar is (groene waterstof is veel duurder dan elektriciteit)

                    Dus ik rijd rustig naar het zuiden via de autoroute du soleil met de tesla, en de laadstops daarbij zijn geen straf.
                    Last edited by sunking; 10/11/2023, 09:49.

                    Comment


                    • #50
                      En vergeet niet dat die firmawagens na 4-5 jaar nog een 2de en derde leven krijgen als goede tweedehandsauto's.

                      In elk geval, ze worden niet verschrot.

                      Comment


                      • #51
                        ja, ze zijn in polen heel blij met onze diesels zonder roetfilter (of ze halen hem er zelf wel van onder)

                        met de huidige EV's zal de 'nood' of de wens om na 5 jaar wagens te vervangen ook afnemen, immers er zal over 5 jaar geen wagen zijn die milieuvriendelijker is of lagere onderhoudskosten heeft, de huidige EV's gaan ook nooit geweerd worden uit LEZ etc...
                        er zijn er genoeg die 10 jaar geleden geinvesteerd hebben in een model S en er mee blijven doorrijden... want er is nog niks beter op de markt. zelfs wanneer de accu het begeeft kan je voor 12000 euro geloof ik een refurbished batterijpakket laten plaatsen (dat is de prijs voor 85 kwh NMC... dus een 60kwh LFP zal hooguit 8k zijn denk ik) en kan je weer jaren voort. en ja da's veel geld maar nog altijd maar een vijfde van de prijs van een nieuwe tesla... (terwijl de oude ook de software updates krijgt etc)

                        vroeger kochten we elk jaar een nieuwe computer (want dan ging het van 200 mhz naar 300 mhz etc...), elk jaar of elke 2 jaar een nieuwe smartphone (want die camera heeft weer wat extra megapixels), maar op een gegeven moment stopt die snelle evolutie en kan je veel langer gaan doen met zo'n exemplaar, geldt ook voor auto's denk ik ...
                        Last edited by sunking; 10/11/2023, 10:42.

                        Comment


                        • #52
                          James May reviews his own cars – Tesla Model S vs Toyota Mirai - YouTube

                          Mooie vergelijking hier

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                            vroeger kochten we elk jaar een nieuwe computer
                            Naast een Rover uit de jaren stilletjes zijn er die nog steeds hun eerste computer met volle tevredenheid gebruiken.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              ja, ze zijn in polen heel blij met onze diesels zonder roetfilter (of ze halen hem er zelf wel van onder)

                              met de huidige EV's zal de 'nood' of de wens om na 5 jaar wagens te vervangen ook afnemen, immers er zal over 5 jaar geen wagen zijn die milieuvriendelijker is of lagere onderhoudskosten heeft, de huidige EV's gaan ook nooit geweerd worden uit LEZ etc...
                              er zijn er genoeg die 10 jaar geleden geinvesteerd hebben in een model S en er mee blijven doorrijden... want er is nog niks beter op de markt. zelfs wanneer de accu het begeeft kan je voor 12000 euro geloof ik een refurbished batterijpakket laten plaatsen (dat is de prijs voor 85 kwh NMC... dus een 60kwh LFP zal hooguit 8k zijn denk ik) en kan je weer jaren voort. en ja da's veel geld maar nog altijd maar een vijfde van de prijs van een nieuwe tesla... (terwijl de oude ook de software updates krijgt etc)

                              vroeger kochten we elk jaar een nieuwe computer (want dan ging het van 200 mhz naar 300 mhz etc...), elk jaar of elke 2 jaar een nieuwe smartphone (want die camera heeft weer wat extra megapixels), maar op een gegeven moment stopt die snelle evolutie en kan je veel langer gaan doen met zo'n exemplaar, geldt ook voor auto's denk ik ...
                              Ik geloof niet dat mensen langer gaan rijden met een EV dan met een ICE.
                              Leasecontracten zijn typisch 4 of 5 jaar, dat verandert niet.
                              Particulieren .. sommigen rijden hun auto "op", en anderen wisselen om de paar jaar, maar meestal omdat ze "iets nieuws willen". Of ze dan een EV langer gaan houden dan een ICE... wie zal het zeggen?


                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                Ik geloof niet dat mensen langer gaan rijden met een EV dan met een ICE.
                                Leasecontracten zijn typisch 4 of 5 jaar, dat verandert niet.
                                Particulieren .. sommigen rijden hun auto "op", en anderen wisselen om de paar jaar, maar meestal omdat ze "iets nieuws willen". Of ze dan een EV langer gaan houden dan een ICE... wie zal het zeggen?

                                says who? is er eigenlijk een reden om een lease contract niet te verlengen naar 6-7 jaar? als dat de maandelijkse kost vermindert... want EV's zijn toch o zo duur?
                                Bij een ICE heeft het nog zin omdat na 5 jaar er wel eens wat dure reparaties kunnen aankomen...

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                  says who? is er eigenlijk een reden om een lease contract niet te verlengen naar 6-7 jaar? als dat de maandelijkse kost vermindert... want EV's zijn toch o zo duur?
                                  Bij een ICE heeft het nog zin omdat na 5 jaar er wel eens wat dure reparaties kunnen aankomen...
                                  Dat lijkt mij ook ja. Zeker nu bedrijven gedwongen worden om steeds meer op duurzaamheid in te zetten, lijkt mij het snel switchen van auto's één van de dingen die moeten aangepakt worden.
                                  Last edited by Bud Wijzer; 10/11/2023, 12:13.

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                    says who? is er eigenlijk een reden om een lease contract niet te verlengen naar 6-7 jaar? als dat de maandelijkse kost vermindert... want EV's zijn toch o zo duur?
                                    Bij een ICE heeft het nog zin omdat na 5 jaar er wel eens wat dure reparaties kunnen aankomen...
                                    EV's zijn niet meer "zo duur" in de iets hogere categorieën, de rest volgt wel.

                                    Als contracten te lang lopen zit een bedrijf met te veel auto's die moeten doorgegeven worden van mensen die vertrekken of een promotie krijgen.

                                    De vraag is of de maandprijs effectief verder zakt na 5 jaar. De onzekerheid neemt vooral toe (onderhoud, kosten en restwaarde), en dat wil een LM niet zo graag.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                                      Naast een Rover uit de jaren stilletjes zijn er die nog steeds hun eerste computer met volle tevredenheid gebruiken.

                                      Zalig,in mijn Vitesse zit ook een bandjesspeler (eigenlijk in de meeste van mijn auto's. Zit zelfs nog in de 75 V
                                      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                      Comment


                                      • #59
                                        What is a hydrogen fuel-cell vehicle?
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • #60



                                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                          Comment

                                          Working...
                                          X