Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waterstof auto's, de toekomst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    HONDA CR-V: ELEKTRISCHE VERSIE MET VOORLIEFDE VOOR WATERSTOF GESNAPT

    OPLAADBARE WATERSTOF-SUV

    ​De nieuwe Honda CR-V is in Nederland met een hybride aandrijflijn én met plug-in hybride hardware verkrijgbaar. In de Verenigde Staten verschijnt er nu een volledig elektrisch aangedreven CR-V met brandstofcel. Die zien we op deze spionagefoto's voor het eerst.


    Medio dit jaar trok Honda eindelijk het doek van de voor Europa en dus ook Nederland bestemde Honda CR-V. Die is in Nederland enkel als hybride en als plug-in hybride leverbaar. In de Verenigde Staten vuurt Honda binnenkort een variant op de markt af die waterstof lust. Dat is op zichzelf geen nieuws. Dat we die Honda CR-V 'FCEV' nu ook in beeld hebben, zeer zeker wel.

    De Honda CR-V met brandstofcel wordt een bijzondere. Het is gebruikelijk dat een elektrische aangedreven auto een uiterst kleine accu aan boord heeft, die als overslagstation dient tussen de brandstofcel die stroom genereert en de aandrijfassen. De Honda CR-V 'FCEV' krijgt echter een voor een waterstofauto relatief groot accupakket, dat je daadwerkelijk zelf kunt opladen met een stekker. De Honda CR-V op deze foto's verraadt de aanwezigheid van zijn nieuwe aandrijflijn met name met zijn achterzijde. Daar zijn - in tegenstelling tot bij de hybride eHEV en de plug-in hybride ePHEV - geen uitlaateindstukken zichtbaar.

    De importeur zegt tegen AutoWeek op dit moment nog geen informatie te hebben over de mogelijke komst van deze CR-V naar Nederland.

    Bron: Autoweek




    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #62
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #63
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #64
          Sommige merken blijven toch volharden.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #65
            Nog een mogelijkheid met weinig toekomst imo.








            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #66
              In ieder geval goed dat men er over blijft nadenken en niet klakkeloos meedrijft op heel het EV gebeuren

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                In ieder geval goed dat men er over blijft nadenken en niet klakkeloos meedrijft op heel het EV gebeuren
                Het gaat gewoon niet gebeuren met waterstof, die trein is al voorbij.
                Enkel Japan gaat nog wat rommelen in de marge, maar de rest van de wereld zal niet op waterstof gaan werken.

                Comment


                • #68
                  het probleem is dat de optelsom van alle componenten bij waterstof , zowel qua energie als qua kostprijs, gewoon nooit onder die van ICE of EV zal duiken.
                  de wagens gaan betaalbaarder worden, mogelijk een beetje goedkoper dan EV maar nog altijd duurder dan een benzinewagen want die zal altijd goedkoper zijn om te produceren.
                  het opwekken van groene waterstof is niet efficient dus duur.
                  distributie van waterstof vereist ook enorme infra. een waterstof tankstation kost anderhalf miljoen euro en verbruikt nog eens energie om de waterstof te compresseren.

                  misschien wordt er op één van bovenstaande punten een doorbraak bereikt, maar het moet op al de punten gebeuren om onder de prijs van een benzinewagen en de efficientie van een EV te geraken.

                  Ondertussen zijn er wel een paar fantasten en lobbyisten die er in blijven geloven... google maar eens op de connectie tussen Ad Van Wijk (hollandse prof betaald door de waterstoflobby) en Diederik Samson (kabinetschef van frans timmermans bij de EU)

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                    Het gaat gewoon niet gebeuren met waterstof, die trein is al voorbij.
                    Enkel Japan gaat nog wat rommelen in de marge, maar de rest van de wereld zal niet op waterstof gaan werken.
                    Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn. Er zijn al gekkere dingen gebeurd in het kader van duurzaamheid.

                    Ik spreek me hier niet uit voor of tegen maar economische haalbaarheid is moeilijk in te schatten als je dingen niet opschaalt.

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                      Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn. Er zijn al gekkere dingen gebeurd in het kader van duurzaamheid.

                      Ik spreek me hier niet uit voor of tegen maar economische haalbaarheid is moeilijk in te schatten als je dingen niet opschaalt.
                      Dat is het juist, waterstofdistributie is heel moeilijk schaalbaar, en gewoon kneiterduur.
                      Bovendien, je moet waterstof lokaal produceren, en dus tijdelijk opslaan. HEt zal nog veel zwaardere electriciteitsaansluitingen vragen naar de stations, en een dikke investering in opslag.
                      Rond rijden met waterstof in tankwagens gaat echt niet gebeuren, dat is vrijwel ondoenbaar.
                      In een 40ton truck transporteren ze nu 500kg waterstof, wat genoeg is om 10 auto's vol te tanken.
                      Je ziet ze soms in België rond rijden voor de industrie. Dat zijn trailers met grote lange stalen cilinders gestapeld in driehoekvorm.

                      Comment


                      • #71
                        Ik lees altijd waterstof of ev, maar waterstofauto's zijn ook ev's.
                        Alleen zit de energie opgeslagen in watersof ipv in grote accu's.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • #72


                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                            Ik lees altijd waterstof of ev, maar waterstofauto's zijn ook ev's.
                            Alleen zit de energie opgeslagen in watersof ipv in grote accu's.
                            Ssst.
                            Als de EV bashers op facebook dat weten, dan gaan ze huilen.

                            Comment


                            • #74

















                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #75
                                Goed bezig.
                                Shell heeft net beslist om in Californië alle waterstofstations te sluiten.

                                Er rijden daar een kleine 20.000 waterstofauto's rond, waarvan de prijzen op de tweedehandsmarkt nu helemaal de dieperik in gaan.

                                Waterstof is doomed.
                                Last edited by Tommie1; 13/02/2024, 09:56.

                                Comment


                                • #76
                                  Was nergens een voetnoot waard in de lokale propaganda omdat hier draaien op groene eu-subsidies een machtige bedrijfstak is


                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    Was nergens een voetnoot waard in de lokale propaganda omdat hier draaien op groene eu-subsidies een machtige bedrijfstak is


                                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
                                    Ik denk dat de EU al lang iet meer inzet op waterstof voor personenwagens.
                                    Enkel voor vrachtwagens zijn er nog een paar believers...
                                    Voor de industrie zijn er wel goede toepassingen, en daar een sterke positie vast leggen vind ik niet zo gek. Dus dat daar subsidies en studiebudgetten naar toe gaan vind ik minder verkeerd.

                                    En wat lokale 'propaganda' betreft, de bevolking (en dan hou ik me weg van facebook boomers) ligt echt niet wakker van waterstof. Ze aarzelen om een EV te kopen, maar ik zie die mensen helemaal geen waterstofauto's kopen hoor. Dus wie gaat zo'n artikel lezen...

                                    Comment


                                    • #78
                                      HONDA CR-V E:FCEV: WATERSTOF TANKEN, ELEKTRISCH RIJDEN

                                      PLUG-IN HYBRIDE MET BRANDSTOFCEL

                                      ​De Honda CR-V is in Nederland altijd een hybride of plug-in hybride. Honda komt nu met een uit technologisch oogpunt heel bijzondere nieuwe variant van de CR-V. Dit is de Honda CR-V e:FCEV. Daarmee kun je elektrisch rijden en waterstof tanken. Maar je kunt hem ook opladen!


                                      Auto's met een brandstofcel zijn behoorlijk schaars. Toyota heeft de Mirai, Hyundai de Nexo. Honda heeft straks ook weer een waterstofauto op de menukaart staan: deze CR-V e:FCEV. Om maar met het slechte nieuws te beginnen: vooralsnog komt de Honda CR-V e:FCEV enkel naar de Verenigde Staten en naar thuisland Japan.

                                      De Honda CR-V e:FCEV heeft een 92,2-kW brandstofcel aan boord, maar ook een voor een waterstofauto behoorlijk groot accupakket met een capaciteit van 17,7 kWh. Ter vergelijking: de accu in de Toyota Mirai lust slechts 1,2 kWh. Waarom de CR-V e:FCEV zo'n grote elektrische longinhoud heeft? Welnu: je kunt de SUV niet alleen voltanken met waterstof voor de stroomvoorziening, maar je kunt hem ook aan de lader hangen. Dat maakt het feitelijk een plug-in hybride met brandstofcel. Zonder waterstof in de waterstoftanks kun je alsnog een kleine 50 kilometer elektrisch rijden, aldus Honda. Gooi je de waterstoftank vol het de maximale 4,3 kilo waterstof, dan neemt de actieradius toe tot 435 kilometer. De elektromotor die de wielen aandrijft is 237 pk en 332 Nm sterk.

                                      Helemaal zelf heeft Honda de CR-V e:FCEV niet ontwikkeld. Zo is de nieuwste generatie van de Honda Fuel Cell Module in samenwerking met General Motors tot stand gekomen. Wacht even, nieuwe generatie? Zeker. Honda is bepaald geen vreemde op het gebied van waterstofauto's. Al in 1998 bracht Honda een eerste studiemodel met brandstofcel uit en er zouden er nog diverse volgen. In 2002 introduceerde Honda met de FCX een kleine serie waterstofauto's en in 2007 kwam het merk met de 'Prius-vormige' FCX Clarity. Die vond in 2016 opvolging in de Honda Clarity, die als plug-in hybride, als EV én als FCV met brandstofcel leverbaar was. Helaas niet in Nederland, net als de CR-V e:FCEV.

                                      Bron: Autoweek














                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #79
                                        De zwanenzang van Honda...

                                        Comment


                                        • #80
                                          Ik denk ook niet dat zij nog lang in Europa blijven. De Japanners worden vervangen door de Chinezen, niet alleen de Japanners trouwens, een paar Europese merken ook. Ze hebben er trouwens al een paar in handen.
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X