Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Naar Sopot, Polen rijden in november, met EV

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Naar Sopot, Polen rijden in november, met EV

In november zou ik naar een conferentie in Sopot, Polen gaan.
    Ik vraag me nu een beetje af hoe ik er het best naartoe ga: vliegtuig of auto (Tesla Model Y).

Volgens A Better Routeplanner is dit 1252km, vereist 5 laadsessies en duurt 10,5 uur.
    Viegen: vanuit Eindhoven zijn er rechtstreekse vluchten, maar dan moet ik al een dag vroeger vertrekken. Die is slechts 2u.
    Vlucht vanaf Brussel vereist overstap en duurt ongeveer 4u. Daar komt dan nog eens 1u vooraf aanwezig zijn, 1u rijden naar Zaventem en 1u van Gdansk naar Sopot. Ook al 7u. minimum.
    Dus ik twijfel nu zo een beetje tussen vliegen en rijden.
    Maar totaal geen ervaring met rijden in Polen. Misschien Jocar ?

Met Rijden in Polen zou ik niet in zitten. Die autostrades zijn prima. Wel denk ik dat je wat langer gaat doen dan 10,5 uur over die afstand.
    Ik zou vliegen, niet al die tijd is verloren, je kan wat lezen, beetje werken etc.
    Het enige wat me toch een beetje in de richting van auto duwt is de afstand tussen je luchthaven en Sopot. Dat is ver met een taxi, dus je zou een huurwagen moeten voorzien.

Comment

Ik pendel al 5 maanden wekelijks naar Polen ( wel iets verder , 1450km zou het met de wagen zijn ) ... altijd met het vliegtuig ... als je ver op voorhand kan boeken gaat dit ook goedkoper zijn dan met je eigen wagen tot daar rijden... Een auto voor ter plaatse huren in Polen is zeker in die periode ook spotgoedkoop... ik betaal voor een huurwagen ( ala Seat leon ofzo ) van zondagavond tot vrijdagavond nooit meer dan 100 euro... deze winter was dat minder dan 70 euro.. )
      Maar autostrades in Polen zijn zeker meer dan in orde daar niet van ( ik moet telkens nog +/- 150km rijden van luchthaven tot mijn bestemming ) , meestal 140/u toegelaten maar 90% houd het bij 100 ofzo... benzine/diesel kosten net zoveel als hier en de Polen drukken op die manier de verbruikskosten...
      Last edited by Audidriver; 07/06/2024, 12:03.

Comment

Vliegen jullie dan vanaf Brussel over München naar Gdansk?
        Ik ben niet zo voor het overstappen. Al een paar keer moeten doen, en iedere keer heel wat gedoe en moeten rennen door de luchthaven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
          Vliegen jullie dan vanaf Brussel over München naar Gdansk?
          Ik ben niet zo voor het overstappen. Al een paar keer moeten doen, en iedere keer heel wat gedoe en moeten rennen door de luchthaven.
          Er zijn niet zo veel rechtstreekse vluchten. Ik moest regelmatig naar Wroclaw, en dat was met overstap in Frankfurth of Munchen.
          In de winter kan je best Munchen vermijden wegens hoge kansen op sneeuw, maar in de zomer is Munchen altijd makkelijker dan FF. FF is gewoon een klote luchthaven die veel te groot is. Als je van de ene naar de andere terminal moet, dan heb je bovendien grote kans dat je baggage blijft liggen...

Rechtstreeks naar Wroclaw kon vroeger ook met Ryanair, maar heb ik nooit gedaan. Die vluchturen waren gewoon slecht en retour pas op zaterdag of zo..

Comment

Ook eens kijken om van Düsseldorf te vertrekken.
            Vlucht via Kopenhagen. Vrij kleine luchthaven met weinig connectie problemen.

Ik rij sowieso meestal met de auto omdat ik dat gewoon fijner vind. Ev is zeker geen probleem meer nu. Zeker langs de snelwegen. En die snelwegen horen wat mij betreft tot de beste van Europa.
            Vroeger reed ik dan nog altijd via Szczecin binnendoor. Prachtig bosrijk gebied.
            Last edited by Bud Wijzer; 07/06/2024, 15:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
              Ook eens kijken om van Düsseldorf te vertrekken.
              Vlucht via Kopenhagen. Vrij kleine luchthaven met weinig connectie problemen.

Ik rij sowieso meestal met de auto omdat ik dat gewoon fijner vind. Ev is zeker geen probleem meer nu. Zeker langs de snelwegen. En die snelwegen horen wat mij betreft tot de beste van Europa.
              Vroeger reed ik dan nog altijd via Szczecin binnendoor. Prachtig bosrijk gebied.
              Privé zou ik het misschien ook doen, maar je bent anders gewoon 2 volle dagen werktijd kwijt.

Comment

Ah Sopot! Mijn lievelings kuststad in Polen. Prachtig daar!

Naar Sopot rijden is momenteel nog moeilijk. Het laatste stuk snelweg (S6) is nog altijd niet af en Trojmiasto (Gdynia, Sopot, Gdansk) langs gewone wegen binnenrijden is erg druk en vervelend.

In jouw situatie zou ik ook vliegen en daar eventueel een auto huren. Met vliegen in die richting heb ik wel geen ervaring vermits ik niet zonder auto kan daar vanwege familiebezoeken verspreid over gans Polen.
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Amai, best veel personen die regelmatig naar Polen gaan.

Ik zal het nog even bekijken, waarschijnlijk dan toch best vliegen.

Bij welke maatschappij huren jullie dan een auto? Of maakt dat niet veel uit?

En een ander vraagje: gaan jullie voor jullie werk naar Polen? Tarieven of lonen liggen daar toch veel lager? Of is dat dan voor een Belgisch bedrijf dat daar een fabriek of zo heeft?

Comment

Ik in ieder geval voor familiebezoeken en vakantie, mijn vrouw is Poolse. Ik kom er ondertussen al bijna 30 jaar en heb dat land echt in positieve zin zien veranderen, ik ken het beter dan België vermoed ik

Er is ook alles qua natuur, prachtige bossen en bergen, veel mooiere en langere kust dan hier, prachtige steden enz..... Kortom, een aanrader voor een bezoek
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

En een ander vraagje: gaan jullie voor jullie werk naar Polen? Tarieven of lonen liggen daar toch veel lager? Of is dat dan voor een Belgisch bedrijf dat daar een fabriek of zo heeft?
                      In mijn geval al een kleine 20j professioneel vooral. Idd een fabriek ginder mee opgestart en vooral lokaal leveranciers gezocht. Dat heeft me ook het volledige land doen doorkruisen voor een paar jaar.

Persoonlijk vond ik het allemaal nog een stuk puurder toen het allrmaal nog over de secundaire wegen moest ginder maar economisch was dat een ramp natuurlijk. Vooral rond de steden zijn er mega verbeteringen aangebracht aan het verkeersnet. Zoals Jo al zei is het Noorden idd nog net iets minder bedeeld. Maar komt ook snel in orde nu.

Ik ben in ieder geval fan van het land ook. Zeer veel ongerepte natuur overal nog. Qua kosten is het ondertussen al een pak minder interessant maar nog steeds niet vergelijkbaar met België.
                      Last edited by Bud Wijzer; 10/06/2024, 17:06.

Comment

Ik werk voor een grote Multinational. Wij hebben overal zowat fabrieken, maar die in Polen groeide wel snel de afgelopen 20j.
                        20 j geleden verdiende een ingenieur er ca 1/4 van een belg of duitster. Nu is dat meer dan de helft.
                        Ik heb een Projectmanager van 40j daar, en die krijgt toch ook 4000€ bruto pm. Dat zou in Duitsland 6-7000€ zijn.

Voor arbeiders is het nog steeds behoorlijk goedkoop. Ik denk dat een gewone arbeider nu zowat 1000-1200€ bruto verdient. 15 jaar geleden was dat nog geen 400€, en dat was voor die mensen ook niet makkelijk om van te leven. Huizen zijn in Wroclaw niet zo veel goedkoper dan in B, en benzine en auto's kosten daar bijna even veel als hier. Onderhoud en herstellingen zal wel goedkoper zijn, maar voor aankoop kwamen ze die regelmatig in B of NL opkopen.

Leuke mensen om mee te werken, zeer open en cooperatief. Doorgaans werken ik liever met een Poolse collega dan met een Duitser die toch wat arroganter kan zijn.
                        Wat je wel merkt is dat bij de 50+ers er iets minder initiatief zit omdat ze nog onder communistisch regime hebben geleefd. Alles werd voor jou beslist, dus ze vragen nogal snel aan de 'baas': zeg maar wat ik moet doen. Terwijl je meer wil dat mensen zelf werk en opportuniteiten zien.

Comment

Bedankt voor de feedback.

Comment

Working...
                          X