Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Knappe filmpjes

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Stevy Bekijk Berichten
    Mijn volledige rally van ieper op onboard:

    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
    Toch knap gereden hoor.
    Vooral de sneller stukken waren héél goed. Je had duidelijk vertrouwen in de wagen en wat je kan

    Maar als ik even mag; van je trage (haakse) bochten ben ik minder onder de indruk. Volgens mij stuur je veel te veel en moet je meer met het moment van de wagen werken. Later remmen en remmend insturen zodat dat wagen al wat om komt en je veel minder stuurhoek moet gebruiken ...

    (let wel, ik kan het belange niet beter hé (verre van !), ik probeer enkel te verwoorden wat ik zie en wat IK denk dat ik anders zou doen)

    De crash was ook een héél tricky bocht , als je ziet dat diegene die na je kwam er ook al met net op blijft alhoewel ik vermoedt dat er waarschuwing was !!!

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
      Toch knap gereden hoor.
      Vooral de sneller stukken waren héél goed. Je had duidelijk vertrouwen in de wagen en wat je kan

      Maar als ik even mag; van je trage (haakse) bochten ben ik minder onder de indruk. Volgens mij stuur je veel te veel en moet je meer met het moment van de wagen werken. Later remmen en remmend insturen zodat dat wagen al wat om komt en je veel minder stuurhoek moet gebruiken ...

      (let wel, ik kan het belange niet beter hé (verre van !), ik probeer enkel te verwoorden wat ik zie en wat IK denk dat ik anders zou doen)

      De crash was ook een héél tricky bocht , als je ziet dat diegene die na je kwam er ook al met net op blijft alhoewel ik vermoedt dat er waarschuwing was !!!
      Idd de snelle stukken zijn al een stuk beter dan vorig jaar. De trage bochten normaal gezien ook maar kmoest nog wat in het ritme komen aangezien het maar de eerste kilometers van de eerste kp waren en ik er zeker niet wou afgaan (wat dus niet echt gelukt is ) dus daarom overal met wat marge m'n freinages aangepakt.
      Maar ge hebt gelijk dat ik er wel wat vlotter in kan!

      Alhoewel m'n tussentijd niet slecht was, integendeel. Ik had vrienden staan aan die laatste T links voor we eraf gingen en toen was ik de snelste fiesta...maarja daar koopt ge natuurlijk niets mee é

      Was serieus verschieten toen cecco daar voorbij kwam. Kzat net weer in de auto en gingen met hulp van toeschouwers er proberen uitraken. Zowel ik als m'n co hadden onze gordels nietmeer aan dus moest hij op ons gevlogen zijn ging het proper geweest zijn..

      Comment


      • **VIEW IN HQ!** Climbing the wet Queenstown stage at Targa Tasmania 2009 in the Lotus Australia Exige Cup 260 with Dean Evans and Simone Bachmann. Third fast...



        Damn, back and forth van onderstuur naar overstuur... Ik mag denken aan een lichtjes nat wegdek en semislicks (?). Maar what a rush
        Last edited by Lotuzzz; 17/07/2009, 21:57.
        Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
        Bestelt
        1995 Mazda MX-5 1.8

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
          http://www.youtube.com/watch?v=qxARf74Refg


          Damn, back and forth van onderstuur naar overstuur... Ik mag denken aan een lichtjes nat wegdek en semislicks (?). Maar what a rush
          Dit is nu eens een prachtig voorbeeld van hoe het NIET moet

          Echt, dit filmpje toont aan wat er gebeurt als je TEVEEL stuurhoek maakt , nl. dat je grip verliest op de voorwielen => onderstuur ...

          Let goed op, wanneer hij zijn stuurhoek afbouwt komt hij op het punt waar zijn stuurhoek had moeten staan en op dat moment krijgt hij dus terug grip op de voorwielen en gaat hij dus achteraan uitbreken omdat er een wissel is van gripniveau en verhouding van achteraan naar vooraan !

          (opnieuw, ik denk niet dat ik het zelf beter zou kunnen dan die kerel maar ik zie wel de fout die hij maakt )

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
            Een paar anecdotes over Fangio die misschien interessant zijn (voor de jongere lezertjes) om weten:

            1. Tijdens de grote prijs van Monaco wist hij op het bochtige circuit een erg ongeval te vermijden door zijn opmerkingsvermogen. Bij het naderen van een bepaalde onoverzichtelijke bocht ging hij vol in de remmen omdat hij wist dat er iets gebeurd was achter die bocht. Het was inderdaad een crash tussen een paar concurrenten en moest hij daar in volle snelheid opgebotst zijn zou het resultaat redelijk dramatisch kunnen geweest zijn. Toen men hem daarna vroeg waarom hij, zonder iets te kunnen zien wat er zich achter de bocht afgespeeld had, toch zo hard in de remmen ging antwoordde hij gewoon, "Normaal kijkt het publiek altijd naar de opkomende wagens, bij die snelheid zijn het allemaal witte vlekken die naar je gericht zijn, nu zag ik alleen maar donkere vlekken, de achterkant van de hoofden der toeschouwers dus concludeerde ik dat er daar iets moest gebeurd zijn dat meer de aandacht van de toeschouwers trok dan de aankomende wagens en dat het dus normaal een ongeval moest zijn.

            En
            2. Tijdens de Mille Miglea race in Italië kwam er een paesan met een ezelskarretje op de weg gereden terwijl hij full speed (met een Mercedes roadster) afkwam, toen hij dat "span" plots opmerkte remde hij uit alle macht maar hij zag dat hij ging tekortkomen dus smeet hij de wagen in zijdelingse slips en kwam nog nipt tot stilstand voor hij de kar (met de twee ezels, 1e voor en 1e op de kar) raakte. Toen hij die boer goed aan het uitkafferen was zei die laconiek "Wie denk je wel dat je bent ? Juan Fangio misschien ?....."
            Last edited by ; 17/07/2009, 22:15.

            Comment


            • Inderdaad bijlange niet clean genoeg om 1) veilig 2) sneller te gaan. Maar wel mooi om telkens de balans te zien verschuiven, die witte lijn in het midden helpt daarbij
              Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
              Bestelt
              1995 Mazda MX-5 1.8

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                Inderdaad bijlange niet clean genoeg om 1) veilig 2) sneller te gaan. Maar wel mooi om telkens de balans te zien verschuiven, die witte lijn in het midden helpt daarbij
                Idd, dat is net mijn punt ,hier kan héél mooi zien wanneer hij onderstuur en overstuur krijgt en hoe dat in verhouding staat met de stuurhoek

                Dus prachtig filmpje om uit te leren.
                Let op, ik maar ook die fout, je krijg de wagen niet sterk genoeg naar de apex en je vergroot je stuurhoek, dat is gewoon een reactie.
                Je moet net je stuurhoek afbouwen om grip op te bouwen, maar dat is tegen je natuurlijke zin in hé ...

                Comment


                • In de eerste bochten dacht ik nog dat 'ie z'n banden probeerde warm te krijgen, maar 'ie deed het aanhoudend tot het eind he.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                  Bestelt
                  1995 Mazda MX-5 1.8

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Stevy Bekijk Berichten
                    Mijn volledige rally van ieper op onboard:

                    + YouTube Video
                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                    Impressive!

                    En WTF die groene E30 die voorbij komt gestoven, zag er naar uit dat die ook maar half de bocht onder controle had.

                    Go Stevy!!

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                      Dit is nu eens een prachtig voorbeeld van hoe het NIET moet

                      Echt, dit filmpje toont aan wat er gebeurt als je TEVEEL stuurhoek maakt , nl. dat je grip verliest op de voorwielen => onderstuur ...

                      Let goed op, wanneer hij zijn stuurhoek afbouwt komt hij op het punt waar zijn stuurhoek had moeten staan en op dat moment krijgt hij dus terug grip op de voorwielen en gaat hij dus achteraan uitbreken omdat er een wissel is van gripniveau en verhouding van achteraan naar vooraan !

                      (opnieuw, ik denk niet dat ik het zelf beter zou kunnen dan die kerel maar ik zie wel de fout die hij maakt )
                      You might be right, ik had ook dat gevoel bij sommige bochten ... maar lijkt me toch wel gigantisch impressive wat 'ie daar doet. Derde snelste tijd, en een Exige Cup260 is een gigantisch moeilijke wagen... kudos voor die gast, hoor. Kan een behoorlijk stukje rijden, en no one out here would do better.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                        Let op, ik maar ook die fout, je krijg de wagen niet sterk genoeg naar de apex en je vergroot je stuurhoek, dat is gewoon een reactie.
                        Nope, ik ga iets meer, of helemaal, van 't gas af. Sowieso meer druk op de vooras en dus meer grip, en soms komt 't kontje wat en vermindert je radius nog extra. De techniek om op zo'n momenten links bij te remmen oefen ik nog, lukt soms, maar m'n linkervoet is in zo'n "stressy" momenten nog niet gevoelig genoeg om 't trefzeker te kunnen doen ; als ik voluit ga on track doe ik 't niet, maar als ik op 90% of 95% rijd durf ik 't bijwijlen wel 'es doen. In 't begin vaak door te hard te remmen (onderstuur door teveel longitudinale grip te vragen van de voorbanden terwijl de zijdelingse grip niet afneemt), soms ook door iets te bruusk te remmen (voorbanden moeten afremmen maar weight transfer was nog niet volledig afgerond, waardoor je 't effect mist en uiteindelijk meer kwaad dan goed doet).
                        Last edited by ; 18/07/2009, 02:51.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                          In de eerste bochten dacht ik nog dat 'ie z'n banden probeerde warm te krijgen, maar 'ie deed het aanhoudend tot het eind he.
                          Tijdens een instructiesessie op Zolder (GT4 klasse 996 GT3), of eigenlijk nadien, toen we aan 't spreken waren over de verschillen tussen natte en droge lijnen, zei de piloot me dat een tik teveel stuurhoek geven ook een vorm van veiligheid is. Ikzelf voel dat instinctief niet zo aan, maar 't zou dus zijn dat, als je op ondergrond met (zeer) weinig grip je kar licht ondersturend houdt bij 't insnijden, je sowieso wat marge achter de hand houdt, die je kan oproepen door gewoon de stuurhoek enkele graden te verminderen.
                          Ik vond 't een vreemde uitleg, maar als ik zag dat die kerel zo'n 2-3 seconden sneller was door een onderstuurde rijtechniek aan te houden (op 't droge!!!), dan kan ik niet anders dan besluiten dat het alleszins een zeer efficiënte techniek is.

                          Ik vind er weinig over terug in m'n naslagwerken rijtechniek, zo goed als niks zelfs, en dat frustreert me want 'k wil het fijne daarvan weten, inclusief fysische, rijdynamische en praktische componenten.



                          Bovendien niet vergeten dat banden die warm moéten zijn (zoals semi's A048, R888 enz.) op natte ondergrond continu opgewarmd moeten blijven worden, om de beste grip te blijven geven. Bij 'n achterwielaangedreven auto is dat geen probleem voor de achterbanden, maar de voorbanden hebben daar meer moeite mee. Die koelen in rechtdoorstukjes snel af, en warmen bij 't remmen nauwelijks op (zeker niet bij auto's met weg-ABS). Ook regenslicks worden b.v. door de betere racers zo (soms) nog een tikje extra opgewarmd bij 't uitkomen van een bocht die uitgeeft op een recht stuk waar ze op 't eind hun voorligger willen uitremmen.

                          Niettemin, wetende wat die gast met die Cup260 neerzette daar op zo'n gevaarlijk baantje, en in acht nemend hoeveel trager die GT3 b.v. ging -> wees maar zeker dat 'ie een stikje kan rijden, en - alhoewel we 't misschien nooit gaan weten - was zijn rijtechniek wel de meest efficiënte voor dat stuk weg op dat moment. Ik heb alvast m'n ogen opengetrokken over de veelheid aan "trucs met de duif" die ervaren piloten in petto hebben om in zoveel verschillende omstandigheden met zoveel verschillende auto's, toch altijd maar weer zoveel sneller te zijn...
                          Last edited by ; 18/07/2009, 03:01.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Impressive!

                            En WTF die groene E30 die voorbij komt gestoven, zag er naar uit dat die ook maar half de bocht onder controle had.

                            Go Stevy!!
                            Dat is ook een Fiesta hoor
                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                            Bestelt
                            1995 Mazda MX-5 1.8

                            Comment


                            • F1-piloten die show moeten geven met seriewagens bij wijze van PR


                              Bourdais in een R8 V10
                              Hoe 'ie door de Dunlop Kehre gaat




                              Kubica in een M5
                              Grindhapper


                              Button in een CTR


                              Button met een C63 met rolkooi en kuipzetels achteraan
                              Damn, dat is stijlvol gereden
                              Last edited by Lotuzzz; 18/07/2009, 11:27.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                              Bestelt
                              1995 Mazda MX-5 1.8

                              Comment


                              • Haha, dit is ook wel lachen uiteraard, let ook op gTa met de SHOEI helm


                                Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                Bestelt
                                1995 Mazda MX-5 1.8

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  Impressive!

                                  En WTF die groene E30 die voorbij komt gestoven, zag er naar uit dat die ook maar half de bocht onder controle had.

                                  Go Stevy!!
                                  Tnx!

                                  Is een ook Fiesta ze

                                  Was super tricky situatie. Op verkennen konden we daar onmogelijk sneller dan stapvoets overgaan want je zag niet of er auto's van links of rechts kwamen en we voelden toen wel het bultje maar het was heviger dan voorzien...zijn niet de enige die er daar zijn afgegaan en er zijn er een pak die maar net op de baan wisten te blijven.

                                  Volgende koers in Roeselare in September

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                                    F1-piloten die show moeten geven met seriewagens bij wijze van PR
                                    Dan blijft dit toch wel mijn favoriet

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief Bekijk Berichten
                                      Dan blijft dit toch wel mijn favoriet

                                      Ja, maar die had ik hier al eens gezet
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                      Bestelt
                                      1995 Mazda MX-5 1.8

                                      Comment


                                      • Lang geleden dat ik nog eens een nieuwe Tsukuba Battle opgezocht had, hier een interessante recente



                                        De 370Z mag er van de Jappen iéts beter uitkomen dan hij eigenlijk is, denk ik, en dat de BMW stock niet helemaal is wat hij had kunnen/moeten zijn, wisten we al.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                        Bestelt
                                        1995 Mazda MX-5 1.8

                                        Comment


                                        • Volume *20 en genieten maar!
                                          Dat geluid


                                          + YouTube Video
                                          ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X