Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Knappe filmpjes

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Normaal gezien heb je schuine vertanding:



    Dit maakt minder geluid, en het ingrijpen van de tanden op elkaar verloopt soepel.


    Een dog box heeft rechte vertanding:



    Maakt meer lawaai (dat typische gehuil), en het ingrijpen van de tanden kan moeilijker verlopen. De tanden zijn hier ook groter en sterker.

    Waarom zou je dan een rechte vertanding willen? Sneller schakelen is mogelijk en bij agressief gebruik (wat er dus is op een racetrack) heb je minder slijtageonderdelen (syncromeshen heb je hier niet). Speciale rijtechnieken zoals hierboven al besproken zijn wel absoluut noodzakelijk!
    Dat is dus hetgeen we ook terugvinden bij een dog box.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
      ben je dat zeker?
      Je doet me twijfelen
      Maar wel dogbox
      Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
      Bestelt
      1995 Mazda MX-5 1.8

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
        Je doet me twijfelen
        Maar wel dogbox
        net gevraagd aan maat die de Trophy gereden heeft.

        't Is dus 'n dogbox met H-patroon. Ontkoppelen van eerste naar tweede doe je best ook nog want is vrij hard. Verder is het niet meer nodig.
        Voor het terugschakelen moet je ook telkens ontkoppelen en is rev-matchen niet altijd nodig.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Porker Bekijk Berichten
          Dat denk ik niet, het één sluit het andere immers niet uit, je kan toch een dogbox hebben zonder straight-cut versnellingen, en straight-cut versnellingen met synchro's?

          "Dogbox" slaat op 't schakelmechanisme bij mijn weten?
          Ik heb het even opgezocht om zeker te zijn, Porker heeft gelijk!

          Dogbox is de manier waarop geschakeld wordt.

          2 manieren zijn mogelijk: synchro engagement van de tanden of dog engagement.

          Dog engagement slaat gewoon op het feit dat er geen synchromeshen zijn!
          Je kan dus perfect een dogbox hebben met schuine vertanding!

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
            Normaal gezien heb je schuine vertanding:



            Dit maakt minder geluid, en het ingrijpen van de tanden op elkaar verloopt soepel.


            Een dog box heeft rechte vertanding:

            Da's niwaar...

            Wat jij hier toont is 't verschil tussen helical en straight-cut...

            Dogbox staat los van dat verschil, dat wijst op hoe je je versnelling ingschakelt, dus zonder synchro's met dog teeth...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten

              Dog engagement slaat gewoon op het feit dat er geen synchromeshen zijn!
              Je kan dus perfect een dogbox hebben met schuine vertanding!
              Okaaaaay

              Had ik nog nooit van gehoord. Dus erg snel schakelen zonder die whine?
              Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
              Bestelt
              1995 Mazda MX-5 1.8

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                Dogbox = rechte vertandingen en zonder synchro's ja

                Dogleg = eerste linksonder


                Misschien is dat een deel van de verwarring?
                dan volgende vraag: m'n oom had eind jaren '70 een E21 323i, met een eerste linksonder. Heeft dat te maken met bovenstaande, of is dat nog iets anders?
                Ik was als 8-jarige gefascineerd door dat spel: uitlaat links en rechts, plus nog een boite die omgekeerd lag
                __________________________

                2015 Volvo V60 D2 aut.
                2003 Volvo S60 2.4 benzine

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                  Ik heb het even opgezocht om zeker te zijn, Porker heeft gelijk!

                  Dogbox is de manier waarop geschakeld wordt.

                  2 manieren zijn mogelijk: synchro engagement van de tanden of dog engagement.

                  Dog engagement slaat gewoon op het feit dat er geen synchromeshen zijn!
                  Je kan dus perfect een dogbox hebben met schuine vertanding!
                  Sorry, had ni gezien da je 't al verbeterd had..

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
                    net gevraagd aan maat die de Trophy gereden heeft.

                    't Is dus 'n dogbox met H-patroon. Ontkoppelen van eerste naar tweede doe je best ook nog want is vrij hard. Verder is het niet meer nodig.
                    Voor het terugschakelen moet je ook telkens ontkoppelen en is rev-matchen niet altijd nodig.

                    http://www.shakedown.be/2008/oborc08.wmv
                    Dat is dan waarschijnlijk een halve dogbox. Die kan ofwel schuine vertanding ofwel rechte vertanding, of een combinatie van de twee hebben!
                    Het is een combinatie van gewoon synchro engagement en dog engagement.
                    Daardoor kan het zijn dat je in sommige versnellingen niet moet rev-matchen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                      dan volgende vraag: m'n oom had eind jaren '70 een E21 323i, met een eerste linksonder. Heeft dat te maken met bovenstaande, of is dat nog iets anders?
                      Ik was als 8-jarige gefascineerd door dat spel: uitlaat links en rechts, plus nog een boite die omgekeerd lag
                      Das gewoon dogleg, benaming omwille van 't uitzicht van het schakelpatroon, niet meer of niet minder

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                        dan volgende vraag: m'n oom had eind jaren '70 een E21 323i, met een eerste linksonder. Heeft dat te maken met bovenstaande, of is dat nog iets anders?
                        Ik was als 8-jarige gefascineerd door dat spel: uitlaat links en rechts, plus nog een boite die omgekeerd lag
                        Dat is dogleg. Om het schakelen tussen twee en drie te vergemakkelijken, is mij altijd gezegd. Wat vaak voorkomt bij circuitsport ofzo --> voordeel in groep N racers die erg standaard moeten zijn.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                        Bestelt
                        1995 Mazda MX-5 1.8

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                          dan volgende vraag: m'n oom had eind jaren '70 een E21 323i, met een eerste linksonder. Heeft dat te maken met bovenstaande, of is dat nog iets anders?
                          Ik was als 8-jarige gefascineerd door dat spel: uitlaat links en rechts, plus nog een boite die omgekeerd lag
                          Dat is een dog-leg. Waar die benaming vandaan komt weet ik niet.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Porker Bekijk Berichten
                            Sorry, had ni gezien da je 't al verbeterd had..
                            No prob, er is veel over te vinden op internet, maar niet allemaal juiste informatie. Om het dan allemaal correct te interpreteren vergt soms 2 of 3x lezen.
                            Ik reageerde iets te rap met mijn post, pas daarna had ik door dat ik gemist was.

                            Comment


                            • en was dat dan een optie of gewoon op alle 323's?
                              __________________________

                              2015 Volvo V60 D2 aut.
                              2003 Volvo S60 2.4 benzine

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
                                net gevraagd aan maat die de Trophy gereden heeft.

                                't Is dus 'n dogbox met H-patroon. Ontkoppelen van eerste naar tweede doe je best ook nog want is vrij hard. Verder is het niet meer nodig.
                                Voor het terugschakelen moet je ook telkens ontkoppelen en is rev-matchen niet altijd nodig.

                                http://www.shakedown.be/2008/oborc08.wmv
                                Knap gereden trouwens!!!!!!

                                Als ik zo'n dingen zie, krijg ik weer zoooooooooooooooooooveel zin om te gaan rallyrijden!!!!

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                                  Dogbox = rechte vertandingen en zonder synchro's ja

                                  Dogleg = eerste linksonder


                                  Misschien is dat een deel van de verwarring?
                                  Neen hoor

                                  Ik ben verward door Porker zijn laatste post..

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                    Ik heb het even opgezocht om zeker te zijn, Porker heeft gelijk!

                                    Dogbox is de manier waarop geschakeld wordt.

                                    2 manieren zijn mogelijk: synchro engagement van de tanden of dog engagement.

                                    Dog engagement slaat gewoon op het feit dat er geen synchromeshen zijn!
                                    Je kan dus perfect een dogbox hebben met schuine vertanding!
                                    Aha, dus toch.. je hebt me iets bijgeleerd! Ik wist niet dat die benaming daar van kwam!

                                    Ik redeneerde gewoon logisch -> dogged is Engels voor achtereenvolgend en zo liggen de versnellingen ook.... ma bon, 'k ben blij dat ik het nu weet.

                                    Een dogbox met helical-cut gears moet toch een hel zijn om mee te rijden? Dan moet je beginnen double-clutchen en dergelijke.. Cadillac had de eerste auto met synchromeshen dacht ik

                                    Comment


                                    • Manthey RSR on his way to victory. De nacht is voorbij, de auto vuil, je hoort dat 'm die laatste seconde niet meer gaat zoeken en je hoort dat de machaniek het al 24 uren zwaar te verduren heeft gehad. Damn, 24h races... !!



                                      Toch kan er nog een vreugdesdansje vanaf...

                                      After winning the 24h Race on the Nürburg Curcuit, the Manthey Porsche burned out its tyres in the 'Castrol S'.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                        'k Heb het filmpje niet meteen gevonden, dus begon ik maar op Manthey GT3 te zoeken..

                                        Kom ik toch wel op dit filmpje terecht zeker..

                                        + YouTube Video
                                        ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


                                        't Is wel een goede chauffeur, rijdt knappe lijnen maar Zwischengas mogen ze hem nog eens uitleggen
                                        Goeie chaufeur ? OMG ... ik was aan het wachten tot hij eraf ging

                                        Alleen al de manier waarop hij zijn stuur vastheeft (of soms net niet )

                                        En het is ook de eerste GT3 die ik zie ondersturen ... hoe doe je dat met zo een wagen ?

                                        In adenauer forst was het bijna prijs

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                                          Goeie chaufeur ? OMG ... ik was aan het wachten tot hij eraf ging

                                          Alleen al de manier waarop hij zijn stuur vastheeft (of soms net niet )

                                          En het is ook de eerste GT3 die ik zie ondersturen ... hoe doe je dat met zo een wagen ?

                                          In adenauer forst was het bijna prijs
                                          Toch wat overdreven die post hoor? 'ie schakelt absurd terug, maar voor de rest kan je niet discussiëren met zo'n rondetijd hé...

                                          Elke 911 heeft toch een gezonde dosis onderstuur? Hier een GT3 met een steengoeie chauffeur en 'ie heeft bij momenten ook onderstuur hoor..

                                          + YouTube Video
                                          ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X