Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Digitale hoek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
    wat is dat nu, een cropfactor? Is dat een deel van de sensor dat gebruikt wordt en zoja of zonee, wat is het voordeel ervan?
    Je hebt het beeldoppervlak van een negatief (dus nog analoog) en dat is 36 x 24 mm. Dit noemen ze full frame. De sensor van een Canon 1D heeft bijvoorbeeld een beeldoppervlak van 36x24mm. Maar een Canon 400D heebt een beeldoppervlak van 22,7 x 15,1 mm.

Dus het beeldoppervlak van de 1D is 1,6x zo groot als die van de 400D.

Als je op een vast brandpunt neemt van bijvoorbeeld 50mm dan krijg je bij de 1D een groter beeld dan op de 400D omdat je bij de 400D : 50mm X 1,6 = 80mm krijgt.

(Je zult wel het verschil weten tussen 50mm en 80mm hé )

Het is zo dat hoe groter de sensor hoe duurder uiteraard.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Catscratch Bekijk Berichten
      Ik heb momenteel de 70-200 2.8 VR in mijn bezit, alsook de 200-400 F4 VR. Beiden behoren tot Nikon's beste lenzen (qua zoom dan) en dan vraag ik me af of ik met een 300 F2.8 geen onnodige kosten ga doen.

Alleszins m'n maat die alsook die D3 heeft besteld, heeft ook onlangs de 300 F2.8 gekocht. Ik ben alleszins benieuwd hoe die presteert (we doen toch constant aan ruilhandel als we samen op zwier zijn), en of de manier van schieten me aanstaat. Vooral qua pannen lijkt een prime me raar ... ik ben wel benieuwd iig.

Ik ga die cropfactor echt wel missen ... moet je me niet vertellen!
      Als je nu weet dat je de cropfactor gaat missen dan zou ik eerder een 300D kopen dan een D3 eigenlijk ? De AF is toch dezelfde en die paar extra frames/sec ? ( in al de tijd dat ik al met 1D reeksen werk heb gebruik ik amper de 10frames/sec ) Maar het kan ook een goede reden zijn om binnen een jaartje een 400 2.8VR bij de vrouw te gaan vragen hé
      Met je glaswerk zit je wel goed, al ben ik er vrij zeker van dat je de 300 2.8 boven de 200-400 zal gaan kiezen, alé een kennis van me heeft ook deze beide lenzen en die zoom komt nog nauwelijks uit z'n kast ( sneller en ook lichter ! )

De cropfactor, simpel uitgelegd :

De cropfactor is de factor dat de opnamesensor van een cropcamera kleiner is dan een 35mm negatief. In plaats van een vroeger filmnegatief van 35mm grootte zet men bij dslr’s (crops dan ) een sensor die 1.5 a 1.6x kleiner is, het effect hiervan is dat er slechts een deel van het beeld dat de lens opneemt op beeld wordt opgeslagen ( de rest zie je wel niet natuurlijk ) , hierdoor “cropt” een camera eigenlijk altijd het beeld waardoor je een eigenlijk vertekende vorm van extra tele krijgt. Zet dus diezelfde lens op een fullframe ( crop 1x dus ) of analoogcam en er zal meer beeld zijn rondom ( minder tele dus )

Full frame heeft dus voordelen maar ook nadelen, als je overstapt van 1.5 of 1.6 crop naar FF dan heb je plots infeite een gans ander lenzenarsenaal. Voordeel van FF is de veel heldere zoeker, betere beeldkwaliteit en terug echte dof zoals vroeger analoog. Nadelen zijn er ook, je moet met hele goede lenzen gaan werken, iedere lensfout zie je dubbel en dik, de randen van de lens worden nu ook zichtbaar beeld hé.
      Voor landschapfoto’s is FF natuurlijk erg leuk, breedhoek is terug echte breedhoek, ook voor portret werk ik heel graag met FF , voor sport en natuur is een cropcam dan meestal terug in het voordeel door het extra telebereik en voor macro heb je een extra dof.
      Ik heb het cropfactor probleem opgelost door eigenlijk van elke soort body er een in huis te halen, een 5D (FF) , 1DIII ( 1.3x ) en 40D ( 1.6x) , zo kan ik gebruiken wat voor die bepaalde toepassing meest geschikt is.
      Last edited by Audidriver; 21/02/2008, 15:30.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichten
        Je hebt het beeldoppervlak van een negatief (dus nog analoog) en dat is 36 x 24 mm. Dit noemen ze full frame. De sensor van een Canon 1D heeft bijvoorbeeld een beeldoppervlak van 36x24mm. Maar een Canon 400D heebt een beeldoppervlak van 22,7 x 15,1 mm.

Dus het beeldoppervlak van de 1D is 1,6x zo groot als die van de 400D.

Als je op een vast brandpunt neemt van bijvoorbeeld 50mm dan krijg je bij de 1D een groter beeld dan op de 400D omdat je bij de 400D : 50mm X 1,6 = 80mm krijgt.

(Je zult wel het verschil weten tussen 50mm en 80mm hé )

Het is zo dat hoe groter de sensor hoe duurder uiteraard.
        Correctie : niet 1D maar 1Ds , de 1D heeft een 1.3 crop ( in feite in werkelijkheid 1.25 maar soit )

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
          Als je nu weet dat je de cropfactor gaat missen dan zou ik eerder een 300D kopen dan een D3 eigenlijk ? De AF is toch dezelfde en die paar extra frames/sec ? ( in al de tijd dat ik al met 1D reeksen werk heb gebruik ik amper de 10frames/sec ) Maar het kan ook een goede reden zijn om binnen een jaartje een 400 2.8VR bij de vrouw te gaan vragen hé
          Met je glaswerk zit je wel goed, al ben ik er vrij zeker van dat je de 300 2.8 boven de 200-400 zal gaan kiezen, alé een kennis van me heeft ook deze beide lenzen en die zoom komt nog nauwelijks uit z'n kast ( sneller en ook lichter ! )
          Ik heb momenteel nog een D200 die ik voor die reden ga houden. Ik voel gewoon dat het DX formaat er ooit uit gaat gaan, en dan vernieuw ik liever mijn glas nu dat ik er nog iets van krijg

Mijn 'vrouw' studeert nog, dus ik ga er nie op hopen
          Het was gisteren al zo van ....

- Rijdt ge zaterdag mee naar Nederland?
          - Wat gaat ge daar doen?
          - Mwoah ik heb daar ne camera besteld ...
          - ZEG NIET DAT GE DIE D3 HEBT GEKOCHT EH?
          - Err ... stiekem wel ja ....

15 minuten later kwam ik terug bij bewustzijn
          Porsche 997 S

Comment

Zolang ge na 15minuten al terug zijt is het nog goe, als het wat langer begint te duren is de tijd aangebroken om te dimmen ( ik spreek uit ervaring )

Comment

Ik heb momenteel nog een D200 die ik voor die reden ga houden. Ik voel gewoon dat het DX formaat er ooit uit gaat gaan, en dan vernieuw ik liever mijn glas nu dat ik er nog iets van krijg

Mijn 'vrouw' studeert nog, dus ik ga er nie op hopen
              Het was gisteren al zo van ....

- Rijdt ge zaterdag mee naar Nederland?
              - Wat gaat ge daar doen?
              - Mwoah ik heb daar ne camera besteld ...
              - ZEG NIET DAT GE DIE D3 HEBT GEKOCHT EH?
              - Err ... stiekem wel ja ....

Proficiat. Zowel met je camera als met je vriendin.

Comment

• allemaal bedankt voor de goede uitleg / link he mannen!

2015 Volvo V60 D2 aut.
                2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

• En nu zijn we ne Nikkor 24-70 F2.8 nog aan't zoeken. Bij elke winkel die ik geprobeerd heb, nergens in stock. En niemand weet wat de levertermijn is. Heeft iemand nog magische winkels?

Ikzit had een adres gevonden voor D3's in stock ... mss staat het geluk mij 2x aan mijn zijde?
                  Porsche 997 S

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                    Yep, maar die winkel levert enkel via verzending.
                    Thanks alvast!
                    Porsche 997 S

Comment

• Redelijk kostelijk daar yep!
                      Hoe vindt ge die toch?
                      Porsche 997 S

Comment

• Ik zou momenteel nog een beetje wachten om er zo eentje te kopen, mijne maat heeft er een gekocht voor op zijn D300’s , de eerste die hij kreeg zat er een stukje plastiek los in de lens tussen de elementen, de tweede die hij kreeg in de plaats front en backfocuste naargelang hij ze van 24mm naar 70mm draaide ( op 24 mm frontfocus en op 70mm backfocus ) , teug een nieuwe en die doet juist hetzelfde, van pure miserie hebben ze voorlopig z’n geld terug gegeven en gaan ze kijken bij Nikon wat de oorzaak kan zijn…

Comment

• Ouch :s

Mja ... maar weinig zin om te wachten heb ik niet echt. Ik heb momenteel niets van lens die onder 70mm zit. Buiten een 50mm 1.8 prime'ke

Het eerste adres van ikzit heeft ze op stock voor een schone prijs. Maar die versturen enkel, en ik wil toch graag eerst de lens testen of alles in orde is vooraleer ik koop. Idem voor mijne camera. Ik ben als de dood voor kapotte pixels op de LCD ... dus eerst ff testen vooraleer ik betaal.
                          Porsche 997 S

Comment

• Die breedhoek die je overlaatst had gekocht, heb je die alweer verkocht of wat?

Comment

• Kga volgende week denk ne 400d+ met 2 tal lenzen kopen...

kan ik toch al voort

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk Berichten
                                Die breedhoek die je overlaatst had gekocht, heb je die alweer verkocht of wat?
                                Die gaat terug weg ja
                                Als ge die 12-24 DX F4 bedoeld ... die zou naar verloop van tijd vervangen moeten worden door de 14-24 F2.8
                                Porsche 997 S

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sinister Bekijk Berichten
                                  Kga volgende week denk ne 400d+ met 2 tal lenzen kopen...

kan ik toch al voort

Welcome to the Eos-family!

Comment

Die gaat terug weg ja
                                    Als ge die 12-24 DX F4 bedoeld ... die zou naar verloop van tijd vervangen moeten worden door de 14-24 F2.8
                                    Ja, die bedoelde ik, maar ja met die 14-24 zal je door die FF van de D3 toch iets meer of toch minstens even veel breedhoek moeten hebben als die 12-24 icm de D200 denk ik.

Comment

Kga volgende week denk ne 400d+ met 2 tal lenzen kopen...

kan ik toch al voort
                                      Joepie

17-85 + 70-300 ?
                                      1991 Mazda MX-5 NA
                                      Professional Photographer - www.facebook.com/DennisNotenPhotography
                                      www.dennisnoten.com - Flickr

Comment

• iets van tamron 17-55 denk ik en sigma 70-200.

70-300 vind ik erover :p

Comment

iets van tamron 17-55 denk ik en sigma 70-200.

70-300 vind ik erover :p
                                          Ge gaat die -200 mm toch vervloeken soms zenne , maar aan de andere kant vind ik men -300 mm ook te min. Maar waar eindigt het dan hé...

Ik ga me wel 'n 70-200 F4.0 IS bijkopen eind dit jaar.

Comment

Working...
                                          X