Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Digitale hoek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen
    Inderdaad, hier heb ik een Sony DSC-W7 en die batterijen gaan bij normaal 'vakantiegebruik' een dag of drie mee... Ik vind dat alvast lang genoeg, en opladen gaat ook redelijk vlot...
    op het einde van het autosalon had ik bv nog volle batterijen (volgens de batterijindicator van de sony toch) en kheb er toch zo'n 6 uur rondgelopen. ik ben zeer tevreden over m'n toestelletje. integenstelling tot die digicam van 5 (denk ik toch) jaar geleden, dat ding ging mss een half autosalon mee, nochtans had het maar een 1.4" scherm en had het 4 AA-batterijen nodig...
    2015 BMW F11 520dA
    1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

• Jep ik ben er ook zeer tevreden over, erg snel voor opstarten e.d. en hij is niet zo klein dat je hem met moeite kunt vasthouden. Het scherm is ook geweldig, en de foto's zien er geweldig uit. Die lenzen die ze optioneel verkopen moeten ook wel leuk zijn, want die 3x zoom is me toch iets te beperkt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen
        Jep ik ben er ook zeer tevreden over, erg snel voor opstarten e.d. en hij is niet zo klein dat je hem met moeite kunt vasthouden. Het scherm is ook geweldig, en de foto's zien er geweldig uit. Die lenzen die ze optioneel verkopen moeten ook wel leuk zijn, want die 3x zoom is me toch iets te beperkt.
        het scherm is idd schitterend als je van m'n voorgenoemd apparaat komt...

ik zou wel zo'n plastiekje willen om er over te kleven, maar die prijs... €10 voor een stom plastiekje! het goedkoopste tasje van sony: €25! sony is duur, maar goed
        2015 BMW F11 520dA
        1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

• Ik heb mij net de Nikon coolpix S1 gekocht.Ieamnd ervaring hiermee?

Comment

• Ik ben verlekkerd op die Canon Eos 350D, ziet er een prachttoestel uit! Wie werkt ermee?

Heeft er iemand enkele goede links ivm fotografie en wat beginnersintroductiemateriaal. Het boeit me wel, maar meer dan een gelegenheidsfotograaf ben ik niet
            Last edited by ; 23/02/2006, 18:33.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door davy
              Ik heb mij net de Nikon coolpix S1 gekocht.Ieamnd ervaring hiermee?
              proficiat met de aankoop en veel plezier ermee!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
                Ik ben verlekkerd op die Canon Eos 350D, ziet er een prachttoestel uit! Wie werkt ermee?

Heeft er iemand enkele goede links ivm fotografie en wat beginnersintroductiemateriaal. Het boeit me wel, maar meer dan een gelegenheidsfotograaf ben ik niet
                Een 350D IS een prachttoestel ikzelf heb een 20D maar er zitten hier wel een aantal mensen met een 350D, oa Vroem-Vroem.
                Voor beginnende gebruikers en geïnteresseerden heeft Canon sinds een tijdje een site waar alles zo eenvoudig mogelijk wordt uitgelegd: http://www.canon.co.jp/Imaging/enjoydslr/index.html
                Als je specifieke vragen hebt mag je die hier ook altijd posten.
                Ik zou je aanraden die cursus enzo eens goed te lezen en dan zie je wel of een DSLR iets voor jou is of het toch niet echt je ding is... Als je 't toestel goed kent en veel zelf instelt zul je er prachtige resultaten mee halen, werk je liever met zo weinig mogelijk zelf instellen ga je betere resultaten hebben met (wat geavanceerdere eventueel) compacts

Comment

• Ben momenteel ook hard aan het twijfelen, fotografie intereseert me wel en wil een dslr aankopen.

Ik twijfel tussen de D50, D70s, eos 350.

Omdat ik een beginner ben lijkt het me logisch om voor de D50 te gaan, de eos 350 is toch een pak duurder en de extra MP's heb ik niet nodig.

De D70s spreekt me ook wel aan en is niet zoveel duurder dan de D50.

Mijn budget is max € 1000 en daarmee wil ik een body + kitlens + 1gb geheugenkaart.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
                    Ik ben verlekkerd op die Canon Eos 350D, ziet er een prachttoestel uit! Wie werkt ermee?

Hier de beste persoon om raad te geven Een half jaar geleden stond ik ook te twijfelen en ik ben er voor gegaan zonder één dag spijt!

Wat ik kan zeggen. Ik ben gewoon verzot op fotografie! Ik heb die camera dan ook bijna constant bij mij, een zaligheid! MAAR! Je moet er tijd in steken om er mee leren te werken en er voeling mee te krijgen. Je hebt natuurlijk op die camera ook een aantal presets, die kan je ook gebruiken... Zou je hem echter kopen om alleen die presets te laten staan, laat het dan zitten. Kopen je dan een goede prosumer, spaar jezelf veel geld uit en amuseer je daar mee. Ik heb tot nu toe denk ik een 20-tal foto's getrokken met die presets en dan nog in het begin om eens te testen. Voor de rest altijd op M van Manual settings Maar laat je er niet door afschrikken, het is niet zo moeilijk! Het vergt gewoon wat leeswerk en oefentijd, veel oefentijd!

Tegenwoordig hebben de duurdere gewone digitale toestellen ook snelle opstarttijden of zelfs instant gebruiksklaar en is de shutter lag (tijd tussen opname en registratie van de foto) zo goed als nihil, wat naar mijn gedacht vroeger de grote voordelen waren van DSLR's. Voor continuous shooting moet je ook al geen DSLR meer kopen, want voor de meeste volstaat die van een simpel digitaaltje. Er zijn echter toestanden (races, natuurfotografie, ...) waarbij je een DSLR nodig hebt. (ik weet niet waar jij hem precies voor gaat gebruiken...

Bijkomend bij een DSLR is dat je lenzen moet hebben en steek je nog meer geld in Om eerlijk te zijn heb ik daar ondertussen al meer geld aan uitgegeven dan aan mijn body Lenzen zijn in feite belangrijker dan je body! Je hebt natuurlijk ook goedkopere lenzen, maar er is een duidelijk verschil met de duurdere!

Ik kan je alleen maar zeggen dat ik nog geen dag spijt heb gehad van deze aankoop en geniet er nog alle dagen van! Als je niet zo fanatiek bent, is het beter dat je denk ik een degelijk prosumertje koopt, daar heb je ook hopen plezier mee...

Conclusie: Je moet niet denken dat je met een DSLR betere foto's gaat trekken dan een prosumer vanaf de eerste foto! Je moet er tijd en geld insteken. Het is niet het toestel dé foto's maakt, het is nog altijd de fotograaf die het hem doet!

Goede raad: mocht je toch een DSLR kopen, kan je ook altijd een 2de hands kopen! Zeker om te beginnen is dit misschien wel handig?! Op de site belgiumdigital.com heb je een forum onderdeel voor koop/verkoop. Daar zijn elke week wel enkele mensen die hin DSLR van de hand doen... Altijd in goede conditie en met een leeftijd van enkele weken tot 2/3 jaar. Het is maar een tip!
                    Last edited by ; 25/02/2006, 15:59.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Japy
                      Ben momenteel ook hard aan het twijfelen, fotografie intereseert me wel en wil een dslr aankopen.

Ik twijfel tussen de D50, D70s, eos 350.

Omdat ik een beginner ben lijkt het me logisch om voor de D50 te gaan, de eos 350 is toch een pak duurder en de extra MP's heb ik niet nodig.

De D70s spreekt me ook wel aan en is niet zoveel duurder dan de D50.

Mijn budget is max € 1000 en daarmee wil ik een body + kitlens + 1gb geheugenkaart.
                      Keuze is makkelijk gemaakt als je voor DSLR gaat. Nikon D70S is bijna nergens meer te krijgen en het is nog maar de vraag of deze terug komt. D50 is idd zeer goed voor zijn prijs, ideale voor in te stappen. De Canon is duurder en idd die 2MP heb je niet nodig, maar heeft wel duidelijk minder ruis op de hogere ISO. Maar ik denk idd dar als je een DSLR koopt, je beter die D50 neemt! Voot het geld dat je met die Nikon ipv Canon uitspaart, je al een degelijke lens kan kopen!
                      Last edited by ; 25/02/2006, 16:10.

Comment

• @mitchill: respect! Je hebt blijkbaar in vrij korte tijd erg veel geleerd!
                        Misschien kan ik nu eindelijk op pensioen gaan en mijn raadgevingen wat beperken LOL Maar nu ik je ze enthousiast bezighoor: wanneer krijgen we eens een paar foto's te zien??

Comment

• Ik had er toch een aantal gepost in die wedstrijd met autosalon? Had je toch ook op geantwoord... Remember? (link 1, link 2)
                          Zit ondertussen aan een 3000-tal foto's (meeste gewoon testfoto's), maar kijk eigenlijk voornamelijk uit naar de lente en zomer! Dan zijn er weer wat dingen te doen op Zolder en eigenlijk komt dan alles opnieuw tot leven.

Ik ken hier wat foto's tonen van in de tuin, maar niet velen er geïnteresseerd in zijn! Wou vandaag zelfs naar het carnaval gaan hier in de gemeente, maar tis te koud. Enige echte test tot nu toe was het autosalon en daar was ik nog redelijk tevreden van. Volgende weekend gaan we met heel de afdeling op het werk een kleine week naar Oostenrijk en daar zal ik ook wel massa's foto's trekken!

Zie nu ook juist dat je in autosalon wedstrijd geantwoord hebt en ga eens even op je site kijken!

Zien er allemaal mooi uit! Mooi kleuren, goede scherpte... Hoe lang ben je er al mee bezig? Je bewerkt die foto's ook nog (je werkt dus wss ook in RAW) en je belichting heb je handmatig ingesteld... Ben ik nog allemaal niet aan toe, ben al blij als er iets fatsoenlijk uitkomt

-edit-

Net ook die vuurwekfoto's gezien... Wow! Echt ongelooflijk hoe goed en ik weet dat dat niet makkelijk is. Kan je aan zien dat je er veel van af weet!

Drie vraagjes... Eén, met welke lens heb je die foto's getrokken op het autosalon? Twee, welke lenzen heb je en ben je er tevreden van? Drie, ik zie op je site dat je ook natuurfoto's neemt, met welke lens (zal ik wss ook wel uit vraag 2 kunnen afleiden)?
                          Last edited by ; 26/02/2006, 15:06.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door mitChill
                            Ik had er toch een aantal gepost in die wedstrijd met autosalon? Had je toch ook op geantwoord... Remember? (link 1, link 2)
                            Zit ondertussen aan een 3000-tal foto's (meeste gewoon testfoto's), maar kijk eigenlijk voornamelijk uit naar de lente en zomer! Dan zijn er weer wat dingen te doen op Zolder en eigenlijk komt dan alles opnieuw tot leven.

Ik ken hier wat foto's tonen van in de tuin, maar niet velen er geïnteresseerd in zijn! Wou vandaag zelfs naar het carnaval gaan hier in de gemeente, maar tis te koud. Enige echte test tot nu toe was het autosalon en daar was ik nog redelijk tevreden van. Volgende weekend gaan we met heel de afdeling op het werk een kleine week naar Oostenrijk en daar zal ik ook wel massa's foto's trekken!

Zie nu ook juist dat je in autosalon wedstrijd geantwoord hebt en ga eens even op je site kijken!

Zien er allemaal mooi uit! Mooi kleuren, goede scherpte... Hoe lang ben je er al mee bezig? Je bewerkt die foto's ook nog (je werkt dus wss ook in RAW) en je belichting heb je handmatig ingesteld... Ben ik nog allemaal niet aan toe, ben al blij als er iets fatsoenlijk uitkomt

-edit-

Net ook die vuurwekfoto's gezien... Wow! Echt ongelooflijk hoe goed en ik weet dat dat niet makkelijk is. Kan je aan zien dat je er veel van af weet!

Drie vraagjes... Eén, met welke lens heb je die foto's getrokken op het autosalon? Twee, welke lenzen heb je en ben je er tevreden van? Drie, ik zie op je site dat je ook natuurfoto's neemt, met welke lens (zal ik wss ook wel uit vraag 2 kunnen afleiden)?
                            oja juist, ik was die foto's al vergeten sorry daarvoor
                            Moest je eens ergens een album maken laat me zeker iets weten; wat er op de foto's staat doet er niet toe
                            Hmm hoe lang ik met fotografie bezig ben? Mijn 20D heb ik van in juli vorig jaar en daarvoor was mijn kennis van fotografie niet zo enorm; ik was er wel in geïnteresseerd maar met een zéér eenvoudige digitale compact heb je niet veel groeimogelijkheden... niet dat ik van niets begon, met die compact haalde ik ook wel goede resultaten maar 't gebrek aan instelmogelijkheden begon wel wat tegen te steken (maar zo'n compact vind ik wel een goeie opstap omdat je dan vooral met de compositie enzo bezigbent en eens je dat wat onder de knie hebt kan je dan met instellingen beginnen)
                            Het enige wat met die foto's is gebeurd is wat verkleind (en een zeldzame keer wat gecropped), vandaar dat er bij gebruikte software "photoshop elements 2.0" staat; kben nogal tegen fotobewerking omdat ik vind dat een goed fotograaf dat niet nodig heeft maar ksta de dag van vandaag nogal alleen met zo'n mening blijkbaar
                            Foto's zijn gewoon in JPEG gemaakt omdat RAW niet zo makkelijk is om mee te werken, als je ze wil bewerken is het wel een pluspunt maar aangezien ik niet aan fotobewerking doe... RAW+JPEG is wel nog handig maar dan heb je enorm veel opslagruimte nodig en das momenteel wel een beetje een probleem...
                            Kben blij dat je de vuurwerkfoto's ook zo goed vind, kvind ze best wel goed gelukt voor een eerste keer
                            En nu nog even antwoorden op je vraagjes:
                            1. met mijn EF-S 17-85 f4.0-5.6 IS USM
                            2. EF-S 17-85
                            EF 50mm f1.8 (van mijn pa, gebruik ik zo goed als niet)
                            EF 35-105 f3.5-4.5 (ook van mijn pa, gebruik ik zelfs nog minder)
                            En in 't korte komt daar een telezoom bij voor het circuitwerk
                            3. Net zoals alle andere foto's (op die autosportfoto's na, die met een van Vroem-Vroem geleende sigma 70-300 zijn gemaakt) met die EF-S 17-85; niet echt ideaal voor macrofoto's maar 't gaat ook wel

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door mitChill
                              Keuze is makkelijk gemaakt als je voor DSLR gaat. Nikon D70S is bijna nergens meer te krijgen en het is nog maar de vraag of deze terug komt. D50 is idd zeer goed voor zijn prijs, ideale voor in te stappen. De Canon is duurder en idd die 2MP heb je niet nodig, maar heeft wel duidelijk minder ruis op de hogere ISO. Maar ik denk idd dar als je een DSLR koopt, je beter die D50 neemt! Voot het geld dat je met die Nikon ipv Canon uitspaart, je al een degelijke lens kan kopen!
                              Een D50 is mss op het eerste zicht een betere koop maar je moet wel even goed nadenken over wat je met dit toestel wilt doen , ik wil hiermee niet zeggen dat dit een slecht toestel zou zijn , integendeel , maar er is in mijn ogen een groot nadeel , en dat zijn de lenzen , de echt goede Nikon lenzen zijn zéér duur , en er is ook een veel kleiner aanbod dan Canon . Wat een voordeel is aan Canon in mijn ogen dat is dat er zeker tweedehands veel mooie lenzen te vinden zijn. Bij Nikon moet je al snel naar Sigma en Tamron gaan voor betaalbaardere lenzen . Heb je intresse in vogelfotografie dan zou ik zeker en vast richting Canon gaan kijken , die hebben toch wel stukken betaalbaardere lenzen en een veel groter gamma dan Nikon. ( bvb 300IS of 400 5.6 primes , ikzelf heb me vorige week die 400L5.6 aangeschaft en voor die prijs zal je in mijn ogen nergens een beter alternatief vinden )
                              Het is inderdaad zo dat een goede lenzenset stukken meer zal gaan kosten dan je body , als ik zie wat mijn lenzenset me kost ( 4 stuks van 17 tot 400mm) dan kom ik al snel aan een kleine 3000 euro , de prijs van m'n 20D is dan maar peanuts... maar zoals eerst gezegd , valt te bezien waar je er mee naar toe wilt , is het voor gewoon vakantie en familiekiekjes zou een D50 met een 18-200 lens een geschikte partner kunnen zijn...
                              Last edited by ; 27/02/2006, 10:13.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door CCD
                                Een D50 is mss op het eerste zicht een betere koop maar je moet wel even goed nadenken over wat je met dit toestel wilt doen , ik wil hiermee niet zeggen dat dit een slecht toestel zou zijn , integendeel , maar er is in mijn ogen een groot nadeel , en dat zijn de lenzen , de echt goede Nikon lenzen zijn zéér duur , en er is ook een veel kleiner aanbod dan Canon . Wat een voordeel is aan Canon in mijn ogen dat is dat er zeker tweedehands veel mooie lenzen te vinden zijn. Bij Nikon moet je al snel naar Sigma en Tamron gaan voor betaalbaardere lenzen . Heb je intresse in vogelfotografie dan zou ik zeker en vast richting Canon gaan kijken , die hebben toch wel stukken betaalbaardere lenzen en een veel groter gamma dan Nikon. ( bvb 300IS of 400 5.6 primes , ikzelf heb me vorige week die 400L5.6 aangeschaft en voor die prijs zal je in mijn ogen nergens een beter alternatief vinden )
                                Het is inderdaad zo dat een goede lenzenset stukken meer zal gaan kosten dan je body , als ik zie wat mijn lenzenset me kost ( 4 stuks van 17 tot 400mm) dan kom ik al snel aan een kleine 3000 euro , de prijs van m'n 20D is dan maar peanuts... maar zoals eerst gezegd , valt te bezien waar je er mee naar toe wilt , is het voor gewoon vakantie en familiekiekjes zou een D50 met een 18-200 lens een geschikte partner kunnen zijn...
                                Daar wou ik nog niet over beginnen... Klop als een bus wat je zegt! Canon heeft meer lenzen, dus ook een grotere keuze in de lagere prijsklasse... Maar ik weet niet wat hij wil doen met zijn camera. Als je er aan denkt om je er echt serieus mee bezig te gaan houden, moet je er idd eens goed over nadenken wat CCD zegt...

Comment

• Mja ik heb niet echt 1 doel voor wat ik zou fotograferen, het moet een beetje een alleskunner zijn. En ik weet dat de lenzen belangrijker zijn dan de body maar ik ga voorlopig geen € 1000 uitgeven aan een lens, voorlopig zal de kitlens voldoende moeten zijn en nadien mischien een macrolens of iets anders hangt een beetje af van wat ik nu het leukste vind.

Ik heb nu al een digitale camera, een Olympus µ - 400 Digital op zich een leuk toestel maar weinig tot geen instelmogelijkheden en een trage starttijd.
                                  Dit toestel heeft me ook € 600 gekost en maakt best leuke foto's maar ik wil meer en daarom lijkt het me logisch om naar een DSLR te gaan.

Mijn budget is € 1000 en daar ga ik niet over dus de Canon is geen kandidaat en nee ik koop liever niet tweedehands (vraag me niet waarom).

En als ik een beetje ga rondneuzen op verschillende site's kom je steeds weer de Canon Eos 350 en de Nikon D50/D70(s) tegen als instap DSLR, de D50 presteerd op alle vlakken goed maar steekt er dan niet specifiek uit op bepaalde vlakken daarom leek me deze keuze logisch.

Comment

• Vraagje: Ik krijg binnen een maand een Nikon Coolpix P2
                                    Is dit een goede camera, hij krijgt op elke betrouwbare site toch wel het meeste aantal sterren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Cé911
                                      Vraagje: Ik krijg binnen een maand een Nikon Coolpix P2
                                      Is dit een goede camera, hij krijgt op elke betrouwbare site toch wel het meeste aantal sterren.
                                      Is idd een (zeer) goed digitaaltje als je de meeste reviews mag geloven! Dus geen zorgen voor maken!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Japy
                                        Mja ik heb niet echt 1 doel voor wat ik zou fotograferen, het moet een beetje een alleskunner zijn. En ik weet dat de lenzen belangrijker zijn dan de body maar ik ga voorlopig geen € 1000 uitgeven aan een lens, voorlopig zal de kitlens voldoende moeten zijn en nadien mischien een macrolens of iets anders hangt een beetje af van wat ik nu het leukste vind.

Ik heb nu al een digitale camera, een Olympus µ - 400 Digital op zich een leuk toestel maar weinig tot geen instelmogelijkheden en een trage starttijd.
                                        Dit toestel heeft me ook € 600 gekost en maakt best leuke foto's maar ik wil meer en daarom lijkt het me logisch om naar een DSLR te gaan.

Mijn budget is € 1000 en daar ga ik niet over dus de Canon is geen kandidaat en nee ik koop liever niet tweedehands (vraag me niet waarom).

En als ik een beetje ga rondneuzen op verschillende site's kom je steeds weer de Canon Eos 350 en de Nikon D50/D70(s) tegen als instap DSLR, de D50 presteerd op alle vlakken goed maar steekt er dan niet specifiek uit op bepaalde vlakken daarom leek me deze keuze logisch.
                                        Wat tweedehands betreft kan ik inkomen, niet iedereen staat hier voor open en dus alle respect voor je standpunt hierover.

Maar wat betreft je body keuze moet je eigenlijk op langere termijn denken. Als je omwille van een beperkt budget gaat beslissen kan het zijn dat je later spijt gaat hebben. Misschien dat je nu wat meer moet uitgeven, maar dan later weer minder moet betalen voor lenzen met een betere kwaliteit.

Ik denk dat het vast staat dat zowel nikon als canon goede lenzen hebben, maar het is ook zo dat canon in de lagere prijsklasse betere lenzen heeft en zeker een grotere keuze. Dus ik denk dat je nu niet alleen aan je huidige uitgave voor je body moet denken, maar ook aan je lenzen later want die ga je toch zowiezo kopen. Ik weet het, de D50 heb je voor ongeveer 250 euro goedkoper, maar dit kan je later weer snel hebben uitgespaard bij aankoop van lenzen. Het hangt er allemaal vanaf wat je met je toestel wil doen en welke resultaten je wil halen!

Ik ga nu niet voor jou beslissen, maar denk er eens over na...

Comment

• Bij Studio73 loopt er momenteel wel een actie voor zowel D50, D70s en de Eos 350D.

Canon Eos 350D + 18-55mm + 55-200mm

+ Gratis CF 1 gb fotogeheugen, Batterijgrip, en Draagtas en Statief

voor € 1299

Nikon D50 AF-DX 18-55 & AF-DX 55-200
                                          + Gratis SD512mb fotogeheugen, Draagtas en Statief

voor € 999

Nikon D70s + AF 28-105mm objectief

+ Gratis CF 1gb fotogeheugen + Draagtas

voor € 999

Ik moet wel zeggen de Canon was ook mijn eerste keuze maar de prijs he

Comment

Working...
                                          X