Audidriver, ben jij professioneel fotograaf, of gaat het louter om een hobby? Je lijkt me er alleszins serieus mee bezig te zijn.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Digitale hoek
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk BerichtenIk gok op professioneel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIdd, maar niet per sé. De ene koopt nu eenmaal graag een dikke Porsche, de ander houdt het bij een Audi en een dure set fotografiemateriaal., niks profesioneels dus
, er zijn zaken waar meer centen mee te verdienen vallen dan fotografie tegenwoordig
, zolang je als amateur kan werken fotografeer je de dingen die je zelf wil fotograferen, als prof wordt dat moeilijker meestal. Laat ons zeggen dat het voor mij een serieuze hobby is geworden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenLaat ons zeggen dat het voor mij een serieuze hobby is geworden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk BerichtenMaar dan wel een héél serieuze.
Trouwens pinten drinken, uitgaan enz... zegt me niks dus ne mens moet iets hebben hé
Ik zou zelf liever veel meer bezig zijn met fotografie maar de tijd ontbreekt me serieus de laatste tijd...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenAlles hangt af van wel soort macrofotografie je wilt doen hé ? Superkleine insecten ga je best met een MPE65 fotograferen en da’s geen simpele klus wees gerust…
Waar je ook goed moet over nadenken is wil je uit de hand werken of niet ? Op een 1.6 cropcamera zou ik niet langer dan 100mm gaan dan en dat zal al moeilijk genoeg zijn om geen bewegingsonscherpte te krijgen. Die 100mm van Canon is een pareltje da’s zeker, in die prijsklasse simpelweg de beste keuze.
Ben je bereid om op statief te gaan werken ( wat ik voor 90% doe, zo maak je nog steeds de mooiste macro’s ) dan is de Sigma 150 of 180 een heel goede keuze, je werkafstand voor bvb vlinders en libellen kun je merkbaar groter houden zodat ze ook minder snel ervandoor zijn. Deze lenzen zijn dan wel weer een pak zwaarder en om uit de hand te werken zullen de lichtomstandigheden echt goed moeten zijn.
Persoonlijk heb ik een Sigma 150 maar mocht ik het opnieuw doen dan zou ik waarschijnlijk voor de 180 gaan maar da’s eerder omdat ik toen ik de 150 kocht nog een 20D gebruikte, nu heb ik alleen nog maar een 1Dmk3 en een 5D dus heb ik wel wat ingeboet aan lengte ( 1.25crop ). Momenteel gebruik ik die sigma dan ook heel veel met 1.4x extender om dit verlies wat te compenseren. Als ik ooit eens de kans heb op een 180L van Canon gaat de Sigma verkocht worden denk ik ( pas op; op een 1.6crop is dit een schitterende lens hoor ! )
Die 85 1.8 die genoemd wordt daar kun je voor macro bitter weinig mee aanvangen tenzij in combinatie met tussenringen maar dat werkt ook niet echt prettig. Een heel goede portretlens zonder twijfel maar niet voor macro, ik heb ze vroeger nog gehad maar ingeruild voor een 85 1.2L
MP 65 is zowiezo uit den boze voor een starter, veel te moeilijk, en zonder focusrail zo goed als onmogelijk om te gebruiken. Ze past ook niet in het budget van KJ
@ Audidriver : Waarom zou je een sigma 150 macro inruilen voor een 180L? Die 180 is echt niet beter hoor, die 30 mm maken (bijna) geen verschil en de 180 is gewoon véél te zwaar. Sigma is volgens veel tests ook optisch gelijkwaardig
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenIk hou het idd op Audi en goed fotomateriaal, niks profesioneels dus
, er zijn zaken waar meer centen mee te verdienen vallen dan fotografie tegenwoordig
, zolang je als amateur kan werken fotografeer je de dingen die je zelf wil fotograferen, als prof wordt dat moeilijker meestal. Laat ons zeggen dat het voor mij een serieuze hobby is geworden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
@ Audidriver : Waarom zou je een sigma 150 macro inruilen voor een 180L? Die 180 is echt niet beter hoor, die 30 mm maken (bijna) geen verschil en de 180 is gewoon véél te zwaar. Sigma is volgens veel tests ook optisch gelijkwaardig
, die testen ken ik ook allemaal maar ik heb begin dit jaar eens een weekje een 180L mogen gebruiken en mijn geloof in het internet is weeral een beetje gezakt
, qua kleurweergave is de Canon een heel pak beter ( de altijd geelachtige beelden uit quasi alle Sigma lenzen haat ik gewoon ) dan de Sigma, ook vind ik ze nog net dat ietsjes scherper. Het grootste verschil is de AF, op m'n Sigma gebruik ik altijd MF omdat de AF nauwelijks werkt
, met de Canon altijd raak erop. Als je me niet gelooft dan moet je er eens eentje testen
Een andere bijkomende reden om voor de Canon te kiezen is dat ik nu 1.4 en 2x extenders van zowel Canon als Sigma ( ik gebruik die extenders bij macro best veel ) , meestal ben ik op pad met een 500 F4 L- 1D3 + 5D met 24L en macromateriaal , als ik weer twee extenders minder moet meenemen ben ik weer wat lichter gepakt
Pas op, al bij al is de Sigma een fantatsische lens maar er bestaat beter
Voor Joris is de 70mm eventueel een optie maar persoonlijk zou ik een 100 macro nemen, 70mm geeft je niet echt veel ruimte, vroeg opstaan zal de boodschap zijn
Dat er prof's zijn die goed hun boterham verdienen dat klopt, maar ik betwijfel of ik als goede prof meer zou verdienen dan wat ik nu kan doenLast edited by Audidriver; 11/07/2008, 17:32.
Comment
-
Sigma 18-200 mét OS in da house
hoe laag (in sluitertijd) moet die kunnen gaan om nog scherp te blijven?1991 Mazda MX-5 NA
Professional Photographer - www.facebook.com/DennisNotenPhotography
www.dennisnoten.com - Flickr
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Denniske Bekijk BerichtenSigma 18-200 mét OS in da house
hoe laag (in sluitertijd) moet die kunnen gaan om nog scherp te blijven?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk BerichtenGoh, 640 ofzo.
1991 Mazda MX-5 NA
Professional Photographer - www.facebook.com/DennisNotenPhotography
www.dennisnoten.com - Flickr
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenOm de simpele reden dat ze echt wel nog beter is dan de Sigma, die testen ken ik ook allemaal maar ik heb begin dit jaar eens een weekje een 180L mogen gebruiken en mijn geloof in het internet is weeral een beetje gezakt
, qua kleurweergave is de Canon een heel pak beter ( de altijd geelachtige beelden uit quasi alle Sigma lenzen haat ik gewoon ) dan de Sigma, ook vind ik ze nog net dat ietsjes scherper. Het grootste verschil is de AF, op m'n Sigma gebruik ik altijd MF omdat de AF nauwelijks werkt
, met de Canon altijd raak erop. Als je me niet gelooft dan moet je er eens eentje testen
Zo geweldig is die lens ook niet hoor..
Ik lees ook geen tests op internet, ik kijk wel naar mijn eigen resultaten
Dat er prof's zijn die goed hun boterham verdienen dat klopt, maar ik betwijfel of ik als goede prof meer zou verdienen dan wat ik nu kan doenmaar zoals gezegd, velen zijn geroepen en weinig uitverkoren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk BerichtenIk heb een 180L, dus testen hoef ik ze niet.
Zo geweldig is die lens ook niet hoor..
Ik lees ook geen tests op internet, ik kijk wel naar mijn eigen resultaten
Heb je jou lens al eens tegen een Sigma getest dan ? ofwel heb jij een slechte Canon ofwel heb ik een slechte Sigma ? Ik vond de Canon toch echt wel beter, maar daar is de prijs ook naar, één voordeel is er wel, ik reis zo'n 3 a 4 keer per jaar voor de zaak naar de US en daar koop ik nu en dan eens een lens, dat scheelt me 30 a 35% dus voor de prijs van de sigma hier heb ik daar bijna een Canon
Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
Ik denk dat je zou verschieten, je zou misschien nog harder verschieten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenDoor de jaren heen heb ik ook geleerd voor iets te kopen het eerst altijd eens een weekje te lenen of te huren, dat heeft soms al eens geld gekost ( een 300F2.8 en 500F4 lenen ze je niet voor 20 euro jammer genoeg ) maar het heeft me wel op het eind van de rit geld bespaard...
Heb je jou lens al eens tegen een Sigma getest dan ? ofwel heb jij een slechte Canon ofwel heb ik een slechte Sigma ? Ik vond de Canon toch echt wel beter, maar daar is de prijs ook naar, één voordeel is er wel, ik reis zo'n 3 a 4 keer per jaar voor de zaak naar de US en daar koop ik nu en dan eens een lens, dat scheelt me 30 a 35% dus voor de prijs van de sigma hier heb ik daar bijna een Canon
ik weet het niet, je zou misschien nog harder verschieten
Maar net zoals jij , weet ik van mezelf dat ik véél meer kan verdienen met mijn werk als met mijn fotografieLast edited by BertVS; 11/07/2008, 18:40.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk BerichtenTja, ik heb de voorbije jaren zoveel problemen gehad met Canon materiaal (en de slechte service er bovenop) dat ik zowiezo alles ga verkopen en overschakelen. Sommige producten zijn gewoon onthutsend slecht ontwerpen (vanuit mechanisch standpunt).
Ik ben vrij zeker . Mensen zoals deze http://www.mariotestino.us/ .
Maar net zoals jij , weet ik van mezelf dat ik véél meer kan verdienen met mijn werk als met mijn fotografie, maar ik besef ook dat er anderen zijn... maar vergeet ook niet dat het gras niet altijd groener is aan de overkant hoor
, dat je er geen betere foto's gaat door maken moet ik je waarschijnlijk niet vertellen
t'ja en testino, maar hoeveel zulke zijn er ? Het nadeel is dat er veel meer zijn gelijk wij
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenZo zie je maar hoeveel geluk je soms moet hebben met materiaal, in de 15 jaar dat ik met Canon reflexcamera's werk heb ik slechts één keer een probleem gehad , een 30D die het na een jaar opgaf ( had ik trouwens 2é hands gekocht toen ie een maand oud was ), kopie van de factuur en alles op de post naar etbass , 3 weken later een koerier met een nagelnieuwe 30D aan de deur, maar ik besef ook dat er anderen zijn... maar vergeet ook niet dat het gras niet altijd groener is aan de overkant hoor
, dat je er geen betere foto's gaat door maken moet ik je waarschijnlijk niet vertellen
- flits 580 EX defect (softwareprobleem). Na drie maanden 'hersteld' teruggekomen van Etbass. Eén keer getest, flits begaf het opnieuw met een luide knal. opnieuw opgestuurd naar Etbass, nog eens bijna 3 maand later een nieuwe 580 EX ontvangen (ondertussen we 6 maand zonder flits gezeten)
- Grip van de 5D heeft na 6 maanden het leven gegeven
- Canon 50E : slecht contact op batterij. ook > 2 maand weggeweest voor herstellingen (nu 6 jaar geleden)
En dan zijn er nog de vele slordigheden
- Flashmount op 5D is te krap. Als ik er een flits opzet , krijg ik hem er alleen met véél moeite weer af.
- dioptrieregeling ontregelt zich zelf véél te makkelijk
- lenskap de 90 mm TS-E is onwaarschijnlijk slecht ontwerp. Je kan hem net niet achterstevoren op de lens zetten, doe je dat toch, heb je daarna enorm veel moeite om hem er terug op te zetten
- Powerswitch staat erg slecht opgesteld op 5D, veranderd uit zichzelf van positie
- batterijdeur van de 580 EX => ik heb iedere keer de indruk dat ze gaat afbreken, slordig ontwerp
- Mijn 50 mm L (de oude, 1/1.0) was een rotslechte lens.
Ik ga geen betere foto's maken, maar Canon gaat geen geld meer aan mij verdienen. Ik zal wel wat verlies nemen op mijn vrij omvangrijke verzameling lenzen, maar dat neem ik er dan maar bij. Bij Nikon kan ik een fatsoendelijke breedhoekzoom kopenLast edited by BertVS; 03/09/2008, 00:31.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenAlles hangt af van wel soort macrofotografie je wilt doen hé ? Superkleine insecten ga je best met een MPE65 fotograferen en da’s geen simpele klus wees gerust…
Waar je ook goed moet over nadenken is wil je uit de hand werken of niet ? Op een 1.6 cropcamera zou ik niet langer dan 100mm gaan dan en dat zal al moeilijk genoeg zijn om geen bewegingsonscherpte te krijgen. Die 100mm van Canon is een pareltje da’s zeker, in die prijsklasse simpelweg de beste keuze.
Ben je bereid om op statief te gaan werken ( wat ik voor 90% doe, zo maak je nog steeds de mooiste macro’s ) dan is de Sigma 150 of 180 een heel goede keuze, je werkafstand voor bvb vlinders en libellen kun je merkbaar groter houden zodat ze ook minder snel ervandoor zijn. Deze lenzen zijn dan wel weer een pak zwaarder en om uit de hand te werken zullen de lichtomstandigheden echt goed moeten zijn.
Persoonlijk heb ik een Sigma 150 maar mocht ik het opnieuw doen dan zou ik waarschijnlijk voor de 180 gaan maar da’s eerder omdat ik toen ik de 150 kocht nog een 20D gebruikte, nu heb ik alleen nog maar een 1Dmk3 en een 5D dus heb ik wel wat ingeboet aan lengte ( 1.25crop ). Momenteel gebruik ik die sigma dan ook heel veel met 1.4x extender om dit verlies wat te compenseren. Als ik ooit eens de kans heb op een 180L van Canon gaat de Sigma verkocht worden denk ik ( pas op; op een 1.6crop is dit een schitterende lens hoor ! )
Die 85 1.8 die genoemd wordt daar kun je voor macro bitter weinig mee aanvangen tenzij in combinatie met tussenringen maar dat werkt ook niet echt prettig. Een heel goede portretlens zonder twijfel maar niet voor macro, ik heb ze vroeger nog gehad maar ingeruild voor een 85 1.2L
De grootste zoekertjessite van België. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koop en verkoop je op 2dehands.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk Berichten, begin augustus ga ik normaalgezien er terug heen, of ik eentje meebreng weet ik nog niet zeker, kan zijn dat ik nog tot eind dit jaar wacht ( ik moet er zeker nog ne keer of 3-4 heen dus )
Comment
Comment