Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Digitale hoek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Corvetteboy Bekijk Berichten
    Je kan met iedere lens wel wat landschappen fotograferen. En een statief is altijd handig, ook in andere omstandigheden. Google eens op "Velbon". Is een merk van statieven, niet zo duur, voor 80 euro heb je al eentje denk ik. Als je echt een hele goede wilt moet je voor "Manfrotto" gaan, zo eentje heb ik. Maar die zijn meteen ook al wat prijziger.
    Hehe thx voor de info, maar had het eigenlijk over de polarisator. Die kun je toch niet op elke lens installeren?
    Sorry voor de onduidelijkheid
    2009 BMW E91 320d
    2002 BMW E46 M3
    2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
    2010 MINI R56 Cooper S Mayfair

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door B3noît Bekijk Berichten
      Hehe thx voor de info, maar had het eigenlijk over de polarisator. Die kun je toch niet op elke lens installeren?
      Sorry voor de onduidelijkheid
      Als je een Pol. filter koopt moet je kijken hoeveel mm. de doorsnede is van de lens die je gebruikt. Hoya en Cokin zijn bv. goede Pol. filters.

Comment

• Kan iemand mij eens uitleggen wat vignetering juist is?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door daan330 Bekijk Berichten
          Kan iemand mij eens uitleggen wat vignetering juist is?
          Dat is zo'n zwarte waas die aan de rand van je foto zit. Oorspronkelijk ontstond dit door de zonnenkap maar tegenwoordig wordt dat allemaal gephotoshopped.

Zoals op deze foto's bv.:

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk Berichten
            Dat is zo'n zwarte waas die aan de rand van je foto zit. Oorspronkelijk ontstond dit door de zonnenkap maar tegenwoordig wordt dat allemaal gephotoshopped.
            ja, dat weet ik ook, maar is het ook niet dat dat bij sommige lenzen voorkomt, bij welke, hoe krijg je dat weg enz?

Comment

ja, dat weet ik ook, maar is het ook niet dat dat bij sommige lenzen voorkomt, bij welke, hoe krijg je dat weg enz?
              Alleen bij breedhoeklenzen. (ik heb geen zonnekap op mijn breedhoek dus ik ken het probleem niet) In photoshop heb je wss ook devignettering. (in aperture heb je dit toch) En daarmee zou je het moeten kunnen wegdoen.

Comment

Alleen bij breedhoeklenzen. (ik heb geen zonnekap op mijn breedhoek dus ik ken het probleem niet) In photoshop heb je wss ook devignettering. (in aperture heb je dit toch) En daarmee zou je het moeten kunnen wegdoen.
                En wat is een breedhoeklens groothoek? ja ik ken daar nie zoveel van

Comment

Dat is basiskennis.

Het tegenovergestelde van een breedhoeklens is een tele-lens, weet je het nu?

Comment

• Bedankt

Comment

Meestal noemen ze dat idd groothoek.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

Klopt niet....

Vignetering is lichtafval. Doordat er minder licht langs de rand van uw lens op uw sensor valt, krijg je donkerdere plekken in de hoeken van je beeld. Dit komt omdat lensmakers problemen hebben om hun glas in de hoeken zo nauwkeurig te kunnen slijpen (of weet ik wat) dan ze dat kunnen in het middelste gedeelte van het glas. De hoeveelheid is afhankelijk van lens tot lens. Aangezien de meeste onder ons een cropcamera gebruiken en dus eigenlijk maar gebruik maken van een kleiner deel van het lensoppervlakte hebben die daar zo goed als geen last van. Als je zoals ik een Full Frame gebruikt, dan moet je goed geslepen lenzen hebben om zo weinig mogelijk vignetering te hebben, want Full Frame camera's gebruiken de hele lensoppervlakte.

Je kan dat tegenwerken of versterken door een fotobewerkingsprogramma

Comment

• Ok, maar een zonnekap of polarisatiefilter kunnen dit effect toch versterken of niet?

Comment

Ok, maar een zonnekap of polarisatiefilter kunnen dit effect toch versterken of niet?
                            pol wel, zonnekap normaal niet.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dawud Bekijk Berichten
                              pol wel, zonnekap normaal niet.
                              Ik heb al foto's gezien die genomen waren met groothoeklenzen (vooral bij ff camera's) waarbij aan de 4 hoeken stukken van de zonnekap zichtbaar waren. Maar dan kan je niet echt spreken van vignettering zeker...

Comment

• Vignettering of niet, het interesseert me niet, hier zijn wat beeldjes van deze avond

Comment

• Comment

• Wow!! De twee eerste en de laatste vind ik prachtig!

Comment

Ik heb al foto's gezien die genomen waren met groothoeklenzen (vooral bij ff camera's) waarbij aan de 4 hoeken stukken van de zonnekap zichtbaar waren. Maar dan kan je niet echt spreken van vignettering zeker...
                                      Dan heb je te maken met een simpele ziel die geen gepaste zonnekap kan kopen.... Soms is het wel zo dat je de randen van je filter kan zien bij een groothoeklens, omdat die zo breed is, maar de zonnekap mag je normaal nooit kunnen zien.

Comment

Wow!! De twee eerste en de laatste vind ik prachtig!
                                        ²
                                        Nice idd.
                                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dawud Bekijk Berichten
                                          Dan heb je te maken met een simpele ziel die geen gepaste zonnekap kan kopen.... Soms is het wel zo dat je de randen van je filter kan zien bij een groothoeklens, omdat die zo breed is, maar de zonnekap mag je normaal nooit kunnen zien.
                                          Ik denk dat het eerder komt als je bijv. een fullframe toestel hebt... Sommige lenzen zijn er niet voor geschikt. De sensor is dan te groot voor de lens.

Comment

Working...
                                          X