Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Digitale hoek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke
    Dat weet ik, heb er nu al eventjes zo 1 thuis liggen van m'n nonkel en ben best tevreden over het resultaat.

Ik kreeg alleen altijd een error bij de automatische stand met die lens maar dat ligt blkijkbaar aan de firmware en aangezien het niet mijn lens was heb ik daar niets aan laten doen. Als ik die zelf koop moet dat dan maar in orde gebracht worden als dat daar ook mee is.
    daar uitproberen is de boodschap!
    Nissan QQ driver.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jurbe
      daar uitproberen is de boodschap!
      Was ik wel van plan hoor

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door mitChill
        En waarom niet de lens van Canon jupmans? De 70-300 IS? Heb je beeldstabilisatie wat me toch wel handig lijkt als je op 300mm bezig bent? Of ga je constant met een statiefje rondzeulen?
        tis te zien waarvoor hij die lens gaat gebruiken hé; als dat voor circuitgebruik is bij voldoende licht kan je best wel uit de hand schieten zonder IS; en een lens met IS is ook weer een pak duurder
        Zelf ga ik rond Pasen eens achter een EF 90-300 f4.5-5.6 USM als circuitlensje

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door F40fan
          tis te zien waarvoor hij die lens gaat gebruiken hé; als dat voor circuitgebruik is bij voldoende licht kan je best wel uit de hand schieten zonder IS; en een lens met IS is ook weer een pak duurder
          Zelf ga ik rond Pasen eens achter een EF 90-300 f4.5-5.6 USM als circuitlensje
          Ik heb pas die 70-200 F4L gekocht en ben er super tevreden van. Alleen, ik merk toch dat ik nog zoom te kort kom. Ben aan het denken (geweest) om tegen de zomer een 100-400L te kopen, maar ik denk dat ik dit niet ga doen. Als ik zie hoeveel geld ik er al aan heb uitgegeven, eigenlijk niet verantwoord. Ik wil dan ook nog eens alleen gaan wonen, dus... Ik denk dat ik mijn een extender ga kopen en dan heb ik rekening houdend met de crop een bereik tot 448 (1,4 ext) of 640mm (2x extender). Ik verlies dan wel een stop, maar dan ben ik wel een pak goodkoper gesteld!

Heeft er trouwens iemand ervaring met die 1,4 of 2,0 extenders?

En voor circuit, zou een statief dan ook niet aangewezen zijn? Heb je (of iemand anders) enig idee voor een licht, klein en toch degelijk statief?

Comment

Mooie foto's, zeker die landschappen zijn mooi. Moet toch zeggen dat je wel snel leert!

Zal ik ook nog eens snel wat fotootjes posten.

Bij de eerste vind ik de compo wel mooi, maar doordat ik instellingen in mijn camera had zitten veranderen en deze vergeten terug te zetten, is deze toch iets minder uitgevallen. Toch zal ik hem hier plaatsen!

De volgende foto's zijn genomen in Brussel en zijn kwalitatief niet zo goed. Ook de compo klopt niet echt (deel gebouwen staan er niet op). Hier valt op dat ik echt nog een breedhoekje mis! Toch zal ik ze even posten...
            Ik wist van mezelf dat ik snel leer maar de laatste tijd gaat dat echt wel sneller dan verhoopt een paar maand geleden had ik me voorgenomen tegen juni/juli volledig manueel te werken en dat doe ik nu al... nuja zoveel te beter, kwil al zoveel mogelijk weten eer de belangrijke zomerevents eraankomen en eer ik aan mijn studies fotografie begin in September
            En nu even uw foto's beoordelen hé; mag ik streng zijn? kga mij een beetje inhouden oa omdat je zegt dat je nog geen groothoek hebt. Met welke lens zijn die eigenlijk genomen?
            1e foto: vind ik persoonlijk eigenlijk niet zo speciaal qua compo, tis zeker niet slecht ofzo en er zitten geen storende elementen in; kvind het wat gewoontjes (maar ah wie ben ik...)
            2e foto: mooi met die lantaarn erop (wel jammer van de reflectie maar daar kan jij niets aan doen), kging wel onderaan wat hebben opgeofferd om de toren er volledig op te krijgen. qua belichting is ie wel goed; kga daar ook eens foto's moeten nemen
            3e foto: vind ik zelf nog beter dan de 2e; wat ik zei van de toren blijft en die reflectie is wel jammer; heb je een zonnekap gebruikt voor die foto? dat zou mss een reflectie kunnen vermijden
            4e foto: zeker niet slecht maar kvind hem ook wat gewoontjes

keep them posted!

Comment

Ik heb pas die 70-200 F4L gekocht en ben er super tevreden van. Alleen, ik merk toch dat ik nog zoom te kort kom. Ben aan het denken (geweest) om tegen de zomer een 100-400L te kopen, maar ik denk dat ik dit niet ga doen. Als ik zie hoeveel geld ik er al aan heb uitgegeven, eigenlijk niet verantwoord. Ik wil dan ook nog eens alleen gaan wonen, dus... Ik denk dat ik mijn een extender ga kopen en dan heb ik rekening houdend met de crop een bereik tot 448 (1,4 ext) of 640mm (2x extender). Ik verlies dan wel een stop, maar dan ben ik wel een pak goodkoper gesteld!

Heeft er trouwens iemand ervaring met die 1,4 of 2,0 extenders?

En voor circuit, zou een statief dan ook niet aangewezen zijn? Heb je (of iemand anders) enig idee voor een licht, klein en toch degelijk statief?
              als je wagens wil "bevriezen" op circuit heb je geen statief nodig; de sluitertijden zijn dan normaal kort genoeg en panning moet ook lukken zonder statief normaal...
              tja die 70-200 is een schitterende lens maar wel wat te weinig zoom voor op circuit vind ik; dan moet je toch zeker een 300mm hebben.
              en die 100-400L das echt een zotte lens maar die zou ik persoonijk niet kopen: te duur en als ik me niet vergis ist een schuiver en kben daar niet zo aan persoonlijk.
              Een extender kan een oplossing zijn maar zelf heb ik er geen ervaring mee en ben ik er niet zo'n voorstander van dus ik ga u niet verder kunnen helpen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jurbe
                Hier een paar van mijn vacantie in de filipijnen.
                Wel niet met de Canon maar met de kodak V530 genomen.
                zeker niet mis! De 2e vind ik persoonlijk de minste; 1e is mooi met die wolkenformaties en 3e vind ik ook wel mooi van compo! Wel beetje klein om echt goed te beoordelen

Post er gerust nog wat zou ik zeggen!

Comment

• Als antwoord op beide posts:

Die foto's zijn idd niet perfect, weet ik. Ik wou ze gewoon even posten omdat dat het enige is waar ik de laatste tijd mee bezig ben geweest. Andere vb zijn er dus niet. Voor mij is momenteel het technishe aspect (f, sluitertijd, ISO en heel de ruttemetut) belangrijker dan de compo. En idd, op technisch gebied is er ook nog bij te schaven, maar ben er momenteel toch tevreden van wat ik presteer. Dus ik vold helemaal in je commentaren.

De lens? Canon 28-105 USM II. Je hebt twee versies met een verschil in lichtsterkte. Ik heb de iets duurdere genomen omdat de kwaliteit het verschil rechtvaardigde. Voor zijn prijs is het echter een goede lens. Maar ik mis dus idd breedhoek. Daarmee dat ik nu een tamron 17-35 wou kopen, maar ik durf niet. Moet beginnen sparen wil ik alleen gaan wonen tegen de zomer!

Maar dus zoals ik al zei, wou deze foto's gewoon posten om te laten zien dat ik bezig ben en probeer.

Dan die lens... Die 70-200 is idd zalig, maar die zoom is beperkt. Misschien dat ik die verkoop en een beetje bijleg voor de 100-400L dan is het nog te doen. Probleem is wel dat die wat zwaarder zal zijn en ik dan nog meer de aandacht trek; Ze lachen nu al met mij (tot ze de resultaten zien ) We zullen wel zien wat we er mee uitsteken. Sta alleszins te popelen om naar de eerste trainingen of evenementen op Zolder te gaan om eens te zien hoe ver ik geraak.

En je gaat dus fotografie studeren? Nja, je zult er hebben die je voor zot verklaren en anderen die je zeggen, DOEN! Ik lig er ergens tussenin. Ik wil me niet moeien. Ik hoop aleen dat je goed hebt nagedacht voor je je besluit nam, want of er veel mogelijkheden zijn later... Dunno! Maar what the hell, waarom ook niet! Ik wens je alleszins veel succes toe en aan je foto's te zien, zit er toch zeker talent in! (zeker als je vgl qua compo met mijn foto's )

Zou eigenlijk toch graag die twee lenzen nog hebben. Een mooie breedhoek en dan die mega zoom van Canon... *dreamdreamdream* Wie weet, ooit zullen ze er wel van komen!

Comment

Als antwoord op beide posts:

Die foto's zijn idd niet perfect, weet ik. Ik wou ze gewoon even posten omdat dat het enige is waar ik de laatste tijd mee bezig ben geweest. Andere vb zijn er dus niet. Voor mij is momenteel het technishe aspect (f, sluitertijd, ISO en heel de ruttemetut) belangrijker dan de compo. En idd, op technisch gebied is er ook nog bij te schaven, maar ben er momenteel toch tevreden van wat ik presteer. Dus ik vold helemaal in je commentaren.

De lens? Canon 28-105 USM II. Je hebt twee versies met een verschil in lichtsterkte. Ik heb de iets duurdere genomen omdat de kwaliteit het verschil rechtvaardigde. Voor zijn prijs is het echter een goede lens. Maar ik mis dus idd breedhoek. Daarmee dat ik nu een tamron 17-35 wou kopen, maar ik durf niet. Moet beginnen sparen wil ik alleen gaan wonen tegen de zomer!

Maar dus zoals ik al zei, wou deze foto's gewoon posten om te laten zien dat ik bezig ben en probeer.

Dan die lens... Die 70-200 is idd zalig, maar die zoom is beperkt. Misschien dat ik die verkoop en een beetje bijleg voor de 100-400L dan is het nog te doen. Probleem is wel dat die wat zwaarder zal zijn en ik dan nog meer de aandacht trek; Ze lachen nu al met mij (tot ze de resultaten zien ) We zullen wel zien wat we er mee uitsteken. Sta alleszins te popelen om naar de eerste trainingen of evenementen op Zolder te gaan om eens te zien hoe ver ik geraak.

En je gaat dus fotografie studeren? Nja, je zult er hebben die je voor zot verklaren en anderen die je zeggen, DOEN! Ik lig er ergens tussenin. Ik wil me niet moeien. Ik hoop aleen dat je goed hebt nagedacht voor je je besluit nam, want of er veel mogelijkheden zijn later... Dunno! Maar what the hell, waarom ook niet! Ik wens je alleszins veel succes toe en aan je foto's te zien, zit er toch zeker talent in! (zeker als je vgl qua compo met mijn foto's )

Zou eigenlijk toch graag die twee lenzen nog hebben. Een mooie breedhoek en dan die mega zoom van Canon... *dreamdreamdream* Wie weet, ooit zullen ze er wel van komen!
                    LOL ik ben net omgekeerd begonne: eerst compo en dan technisch zo goed mogelijk proberen te krijgen; ma bon hoe je tot goeie foto's komt telt niet, zolang ze er maar zijn
                    Hmm zeker geen slechte lens maar geen ideale lens op een toestel met cropfactor (op een toestel zonder cropfactor echter een schitterend bereik)
                    Kben wel blij eens wat werk te zien, qua compo hoeft dat zeker niet perfect te zijn; tis eens leuk om te zien waar je mee bezig bent

mja die 100-400L is al behoorlijk groot maar als het op termijn financieel haalbaar is: DOEN! Bij mij waren er, vooral int begin, ook veel die lachten en dachten die is zot geworden en ge wilt nie weten wat ik allemaal heb moeten horen... (misschien niet onbegrijpbaar want kwas nog net geen 17 en ik koop me een 20D, een lens en nog wat uitrusting) Maar toen ik ze een paar maand later wat foto's toonde werd er al heel wat minder gelachen, integendeel Mijn belangrijkste raad op dat vlak: luister nie naar anderen, laat ze lachen en doe uw zin. Gelukkig had ik nog mijn pa, die ook fotografie heeft gestudeerd, die achter mij stond want voor de rest werd ik door bijna iedereen gek verklaard. Nu we een paar maand later zijn ligt da al heel wa anders...
                    En met fotografie studeren is dat weer zoiets; bijna iedereen verklaart me zwaar zot... ik heb ook lang getwijfeld of ik het ging doen of niet maar als ik het niet doe ga ik er altijd spijt van hebben en rol ik er op termijn zoiezo toch in denk ik. En echt veel andere beroepen die ik zou willen uitoefenen zijn er niet. Als fotograaf weet ik niet of de digitale revolutie zo'n goede trend is (inzake werkzekerheid enzo) maar ze is er nu eenmaal dus moet ik er rekening mee houden en we zien wel hoe het uitdraait zou ik zeggen...
                    Bedankt voor de wensen alleszins!
                    Ik help je hopen dat die lenzen er op niet zo lange termijn inzitten maar dat alleenwonen heeft (terecht) voorrang.

Comment

LOL ik ben net omgekeerd begonne: eerst compo en dan technisch zo goed mogelijk proberen te krijgen; ma bon hoe je tot goeie foto's komt telt niet, zolang ze er maar zijn
                      Hmm zeker geen slechte lens maar geen ideale lens op een toestel met cropfactor (op een toestel zonder cropfactor echter een schitterend bereik)
                      Kben wel blij eens wat werk te zien, qua compo hoeft dat zeker niet perfect te zijn; tis eens leuk om te zien waar je mee bezig bent

mja die 100-400L is al behoorlijk groot maar als het op termijn financieel haalbaar is: DOEN! Bij mij waren er, vooral int begin, ook veel die lachten en dachten die is zot geworden en ge wilt nie weten wat ik allemaal heb moeten horen... (misschien niet onbegrijpbaar want kwas nog net geen 17 en ik koop me een 20D, een lens en nog wat uitrusting) Maar toen ik ze een paar maand later wat foto's toonde werd er al heel wat minder gelachen, integendeel Mijn belangrijkste raad op dat vlak: luister nie naar anderen, laat ze lachen en doe uw zin. Gelukkig had ik nog mijn pa, die ook fotografie heeft gestudeerd, die achter mij stond want voor de rest werd ik door bijna iedereen gek verklaard. Nu we een paar maand later zijn ligt da al heel wa anders...
                      En met fotografie studeren is dat weer zoiets; bijna iedereen verklaart me zwaar zot... ik heb ook lang getwijfeld of ik het ging doen of niet maar als ik het niet doe ga ik er altijd spijt van hebben en rol ik er op termijn zoiezo toch in denk ik. En echt veel andere beroepen die ik zou willen uitoefenen zijn er niet. Als fotograaf weet ik niet of de digitale revolutie zo'n goede trend is (inzake werkzekerheid enzo) maar ze is er nu eenmaal dus moet ik er rekening mee houden en we zien wel hoe het uitdraait zou ik zeggen...
                      Bedankt voor de wensen alleszins!
                      Ik help je hopen dat die lenzen er op niet zo lange termijn inzitten maar dat alleenwonen heeft (terecht) voorrang.
                      Wat je zegt ivm met fotografie en de digitale revolutie. Wel ik ken er niet zo veel van heb alleen mijn gedachten. Ik denk dat op termijn de scheiding tussen grafisch ontwerper (of hoe noem je dit?) en fotograaf gaat verkleinen of evt zelfs verdwijnen.

Als je tegenwoordig kijkt wat je met een foto en fotoshop allemaal kan doen. Blijkbaar moeten mooie foto's tegenwoordig niet meer getrokken worden, maar gemaakt worden in fotosoep. Jammer en ik weiger dan ook fotosoep te gebruiken! Ik vind fotografie nog altijd een kunst op zicht en daar moet niet aan bijgewerkt worden. Alle respect voor hen die daar mooie dingen mee gemaakt krijgen en dikwijls vind ik het ook prachtig, maar ik doe er niet aan mee. Als mijn foto's niet 100% oke is, pech, dan is het maar zo!

En ivm je studies. Als je het graag doet, dan zal je e rook veel mee bezig zijn en word je er goed in. Ben je e rgoed in, dan zal je later zeker een job vinden! Zo denk ik er over!

Comment

• Ik kan ze niet groter zetten.
                        origineel wel 5mpix.
                        dus zeker groot genoeg.
                        Nissan QQ driver.

Comment

• Ik zou zeggen vergeet die extender maar op je 70-200 , je gaat er veel geld voor geven en het resultaat valt me toch wel tegen ( en zeker als je een beetje weinig licht hebt ) , extenders zijn niet gemaakt om te gebruiken in combinatie met zoom's , wel voor primes , ik heb ook tesamen met de 70-200 een 1.4x gekocht ( 2x verlies je autofocus ) , en hem slechts zeer weinig gebruikt , maar ik had die toch nodig omdat ik reeds van plan was om een goede vogelprime te kopen ( gebruik hem nu op een 400-L-F5.6 en de resultaten zijn totaal niet te vergelijken met op mijn zoom ) . Mocht je er toch eentje kopen koop dan een Canon , de kwaliteit is niet tevergelijken met bvb kenko enz...

Hier eentje op 400 zonder extender uit de hand :

De volgende 2 met 1.4 extender , dus op 560mm op statief , omstandigheden waren dan nog zeer slecht , die keep is zelfs op ISO 800 genomen om een nog ietwat respectabele sluitertijd te bekomen ( met extender ga je wel naar manuele focus natuurlijk ) :

Dit enkele van de eerste 30 shots die ik met deze lens heb gemaakt , kan beslist nog beter, moet ze nog wat beter leren kennen eerst
                          Last edited by ; 28/02/2006, 21:19.

Comment

Als je tegenwoordig kijkt wat je met een foto en fotoshop allemaal kan doen. Blijkbaar moeten mooie foto's tegenwoordig niet meer getrokken worden, maar gemaakt worden in fotosoep. Jammer en ik weiger dan ook fotosoep te gebruiken! Ik vind fotografie nog altijd een kunst op zicht en daar moet niet aan bijgewerkt worden. Alle respect voor hen die daar mooie dingen mee gemaakt krijgen en dikwijls vind ik het ook prachtig, maar ik doe er niet aan mee. Als mijn foto's niet 100% oke is, pech, dan is het maar zo!
                            Ben ik helemaal niet akkoord mee ... , je mag nog het allerbeste resultaat uit je DSLR halen , dan nog ga je er met kleine bijpassingen hem net dat ietsje meer kunnen geven , de uitspraak dat je van wat gewone snapshots mooie platen gaat maken is larie en apekool , van een ezel maak je ook geen koerspaard...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door CCD
                              Ben ik helemaal niet akkoord mee ... , je mag nog het allerbeste resultaat uit je DSLR halen , dan nog ga je er met kleine bijpassingen hem net dat ietsje meer kunnen geven , de uitspraak dat je van wat gewone snapshots mooie platen gaat maken is larie en apekool , van een ezel maak je ook geen koerspaard...
                              ik ga nochtans wel akkoord met mitChill: met PS kan je van een slechte foto een véél betere foto maken heb ik al genoeg gezien

Comment

• Mja als je een keer iets vergeten vergeten terug te zetten van instelling zoals ik overtijd voorhad met de witbalans en heel je foto ziet blauw vind ik het toch ferm gemakkelijk als je dat terug recht kan trekken in PS.

Als je echt voor een mooie foto en zo gaat liever niet natuurlijk, maar als je op een dag er een hoop hebt getrokken en er staat er 1 tussen die mooi is en alleen de kleur is mis gebruik ik dat toch hoor.

Comment

ik ga nochtans wel akkoord met mitChill: met PS kan je van een slechte foto een véél betere foto maken heb ik al genoeg gezien
                                  Maar van een superplaat kan je een nog betere superplaat maken in PS , als ie maar matig is ga je nooit het resultaat van dat eerste halen ( en zeker op vlak van scherpte niet ) , zeker weten ( wat niet wil zeggen dat ik een photoshopper ben , heb er het geduld en de tijd ook niet echt voor...)
                                  Last edited by ; 28/02/2006, 21:23.

Comment

Wat je zegt ivm met fotografie en de digitale revolutie. Wel ik ken er niet zo veel van heb alleen mijn gedachten. Ik denk dat op termijn de scheiding tussen grafisch ontwerper (of hoe noem je dit?) en fotograaf gaat verkleinen of evt zelfs verdwijnen.

En ivm je studies. Als je het graag doet, dan zal je e rook veel mee bezig zijn en word je er goed in. Ben je e rgoed in, dan zal je later zeker een job vinden! Zo denk ik er over!
                                    mijn pa denkt, en ik vrees daar ook voor, dat er in de toekomst een ruw beeld zal gemaakt worden (dat wel scherp is natuurlijk en dat qua compo ook is wat men wil) en dat men dan met allerlei fotobewerkingssoftware het beeld qua belichting, kleur, contrast naar wens zal voltooien... als dit er echt van komt zal er veel minder gespecialiseerd fotografiewerk zijn en das nu net wat ik wil doen... Persoonlijk vind ik het een spijtige evolutie dat steeds meer fotografen photoshop en andere software gebruiken om hun beelden echt op punt te zetten; ik heb nog nooit een beeld bewerkt (op verkleinen en croppen na en das eigenlijk geen beeldbewerking) en ik ben van plan dat zo te houden... ik blijf erbij: een goed fotograaf heeft dat niet nodig; waar is de uitdaging anders als je als fotograaf niet naar perfectie streeft...

bwa mijn probleem qua werkgelengheid is een beetje dat ik gespecialiseerd werk wil doen; ik zou me hoofdzakelijk autosportfotografie willen toeleggen, liefst freelance, maar er zijn er nu niet bepaald veel die daar van kunnen leven dus moet ik zorgen dat ik echt goed ben. (maar daar wordt aan gewerkt ) Want gewone reportages zoals een trouw ofzo te doen zijn niet echt mijn ding, alle respect voor de mensen die het doen maar ik vind er te weinig uitdaging in en op termijn is het wat eentoning denk ik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door CCD
                                      Maar van een superplaat kan je een nog betere superplaat maken in PS , als ie maar matig is ga je nooit het resultaat van dat eerste halen ( en zeker op vlak van scherpte niet ) , zeker weten ( wat niet wil zeggen dat ik een photoshopper ben , heb er het geduld en de tijd ook niet echt voor...)
                                      als je een ruwe foto hebt die qua scherpte en compositie goed is kan je nog erg veel doen met PS en dergelijke als je scherpte en compositie niet goed zijn ligt dat natuurlijk al helemaal anders maar je begrijpt wel wat ik bedoel wss

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke
                                        Mja als je een keer iets vergeten vergeten terug te zetten van instelling zoals ik overtijd voorhad met de witbalans en heel je foto ziet blauw vind ik het toch ferm gemakkelijk als je dat terug recht kan trekken in PS.

Als je echt voor een mooie foto en zo gaat liever niet natuurlijk, maar als je op een dag er een hoop hebt getrokken en er staat er 1 tussen die mooi is en alleen de kleur is mis gebruik ik dat toch hoor.
                                        gemakkelijk wel maar dat vind ik geen reden om het te gebruiken Ik zou geen voldoening hebben van een compliment over een foto die, zelfs maar licht, met photoshop is bewerkt.
                                        Als ik een shot heb waar er 1 ding, bv de witbalans, de mist is ingegaan door mijn schuld dan zeg ik tegen mezelf "je hebt slechte foto's gemaakt" (ook al scheelt er maar iets kleins aan) worden ze ergens geklasseerd en zeg ik "volgende keer beter" en zo heb je ook de drive om steeds betere foto's te maken vind ik persoonlijk

Comment

• @F40Fan: wat je vader zegt, is eigenlijk hetgeen wat ik wou zeggen! Maar was met duizend dingen tegelijk bezig en had geen tijd/zin om achter de juiste formulering te zoeken. Maar ik denk dus dat hij gelijk heeft!

@CCD: Photoshop is idd handig, zeker als je zoals Jupke aanhaalde je instellingen niet goed hebt gezet of zijt vergeten te zetten. En geloof me, die mensen die er mee kunnen werken, kunnen er echt mooie dingen mee gedaan krijgen waar ik alle bewondering voor heb. Maar een foto die prachtig is op zijn eigen heeft zo veel meer en heb ik zoveel meer waardering voor. En wat je zegt van een ezel een racepaard maken... Geef die ezel doping en hij zal beter zijn als heel wat racepaarden... Zo denk ik erover!

Comment

Working...
                                          X