Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Digitale hoek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door M3'er
    ik zat op het salon ook op manueel te werken (die P-stand is echt overbodig), maar ik vergat meestal m'n macro af te zetten, met een hele hoop onscherpe foto's tot gevolg als ik foto's naam van de volledige auto
    ai, wel gevaarlijk zo'n macrostand voor zo'n dingen kvraag me trouwens af waarom daar in de eerste plaats een macrostand opzit...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door F40fan
      ai, wel gevaarlijk zo'n macrostand voor zo'n dingen kvraag me trouwens af waarom daar in de eerste plaats een macrostand opzit...
      uh? op een DSLR zit toch ook een macrostand? of bedoel je op het draaiwieltje waar je verschillende presets kan kiezen? bij mij is dat gewoon het linkerpijltje indrukken...
      2015 BMW F11 520dA
      1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

uh? op een DSLR zit toch ook een macrostand? of bedoel je op het draaiwieltje waar je verschillende presets kan kiezen? bij mij is dat gewoon het linkerpijltje indrukken...
        op mijn compact zat geen macrostand en ik zie ook niet in waarom die er had moeten opzitten... op mijn DSLR zit er in principe een macrostand maar die heb ik nog nooit gebruikt en ga ik ook nooit gebruiken kzie echt niet in waarom dat op een toestel moet zitten

Comment

op mijn compact zat geen macrostand en ik zie ook niet in waarom die er had moeten opzitten... op mijn DSLR zit er in principe een macrostand maar die heb ik nog nooit gebruikt en ga ik ook nooit gebruiken kzie echt niet in waarom dat op een toestel moet zitten
          om bloempjes e.d. te fotograferen

op een DSLR zie ik ook niet in waarom dat er op moet zitten, omdat je via je lens de scherpte zelf kan bepalen, maar op een compact heb je de automatische scherpte en als je dan een bloem wilt fotograferen op zo'n dichte afstand kan die dat nooit zelf scherp krijgen, dus gebruik je de macrostand, dan kan ie wel scherpstellen op zo'n korte afstand
          2015 BMW F11 520dA

Comment

om bloempjes e.d. te fotograferen

op een DSLR zie ik ook niet in waarom dat er op moet zitten, omdat je via je lens de scherpte zelf kan bepalen, maar op een compact heb je de automatische scherpte en als je dan een bloem wilt fotograferen op zo'n dichte afstand kan die dat nooit zelf scherp krijgen, dus gebruik je de macrostand, dan kan ie wel scherpstellen op zo'n korte afstand
            Ja ik weet wel wat de functie van een macrostand is maar mijn compact stelt automatisch scherp op kleine voorwerpen (wel maximum tot op 8cm terwijl andere toestellen tot op 3 of 4cm kunnen maar met je zoom op maximum volstaat die 8 cm wel) en in principe zouden ze elke compact zo kunnen maken denk ik
            Bij een DSLR moet het er zoiezo niet op omdat het van je lens afhangt, de macromodus op mijn 20D is dan ook niet echt bedoeld voor scherp te stellen op kleine afstand maar eerder voor belichting dacht ik nuja whatever ik gebruik hem toch niet...

Comment

de reflex is het toestel voor als je absolute vrijheid wil: je bepaalt zelf welke lenzen, welke flitser,... je gebruikt. Maar uiteraard heeft dat alles zijn prijs en volstaat een prosumer compact (zoals die fuji bijvoorbeeld) voor zowat iedereen. Eigenlijk is die fuji een DSLR met vaste lens, een reflex is het zoiezo want je kijkt door de lens om je beeld te zoeken Met zo'n toestel als die fuji heb je zowat evenveel mogelijkheden als met een echt DSLR (je kan er zelfs een externe flitser opzetten), je zit alleen met een vaste lens maar een 28-300 volstaat zeker voor het meeste gebruik... Het voordeel van een DSLR tegenover een compact zit hem dus vooral in de veel grotere vrijheid, die je echter serieus moet betalen en die voor de meeste mensen niet hoeft... Een DSLR zou ik pas aanraden als je al behoorlijk veel van fotografie kent en als je specifieke toepassing hebt, in de andere gevallen ga je met een compact zelfs betere resultaten hebben. Met een DSLR kan je als je er echt veel van kent en alles handmatig instelt betere foto's maken dan met een compact, als je er niet zoveel van kent en het niet ziet zitten alles manueel te doen (wat niet onbegrijpelijk is) ga je betere resultaten hebben met een compact.
              je vergeet nog een belangrijk punt , de sensor van een compact is een stuk kleiner waardoor je veel meer ruis hebt bij hoge Iso's in vergelijking met Dslr!
              Dus M3'er , zo maar stellen dat je met je compact dezelfde resultaten neerzet is wel wat heel kort door de bocht gaan hoor , in makkelijke omstandigheden gaat zo'n compact het helemaal niet slecht doen maar bij moeilijker werk gaat het verschil toch goed gaan doorwegen wees maar gerust!
              Last edited by ; 03/03/2006, 17:06.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door CCD
                je vergeet nog een belangrijk punt , de sensor van een compact is een stuk kleiner waardoor je veel meer ruis hebt bij hoge Iso's in vergelijking met Dslr!
                Dus M3'er , zo maar stellen dat je met je compact dezelfde resultaten neerzet is wel wat heel kort door de bocht gaan hoor , in makkelijke omstandigheden gaat zo'n compact het helemaal niet slecht doen maar bij moeilijker werk gaat het verschil toch goed gaan doorwegen wees maar gerust!
                Oorspronkelijk geplaatst door M3'er
                ik durf wedden dat ik op sommige momenten (zo'n foto trekken van een vogel zoals een paar posts hierboven die gaat vliegen, kan ik waarschijnlijk niet) even goede foto's kan maken als iemand met een DSLR.
                check het rode eens
                2015 BMW F11 520dA

Comment

bwa ik kon moeilijk het hele verschil tussen compact en DSLR gaan analyseren hé verschil in grootte van de sensor vermelde ik oa niet omdat een compact dan met lagere isowaarden gaat werken waardoor die ruis nog niet zo'n probleem is...
                  Als je volledig manueel werkt zal je zoiezo (indien je je materiaal goed kent) betere resultaten behalen met een DSLR, maar als je op automatisch werkt zal je in bepaalde gevallen betere resultaten behalen met een compact heb ik al gemerkt (oa in bepaalde situaties op het autosalon zoals ik hier enkele posts geleden al plaatste)

Comment

en wat dan met de fuji f10 en f11
                    ga daar maar is mee fotos nemen.
                    Op iso400! ja zelfs iso800 zeer acceptabel.
                    Wat de ruis bedreft he.
                    Nissan QQ driver.

Comment

• Interessante discussie hier !

Wel bedankt voor de nuttige informatie...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jurbe
                        en wat dan met de fuji f10 en f11
                        ga daar maar is mee fotos nemen.
                        Op iso400! ja zelfs iso800 zeer acceptabel.
                        Wat de ruis bedreft he.
                        Deze toestellen ken ik niet , maar het is nu eenmaal zo dat compacts in veel gevallen ruisproblemen hebben hé.
                        Ik heb helemaal niks tegen compact's hoor ( voor jullie dit hier beginnen te denken ) , integendeel , veel dslr eigenaars zouden een pak beter af zijn met een goede compact , maar indien je echt wil in alle omstandigheden goede resultaten tevoorschijn zal willen toveren dan zal je toch dslr en een grote zak lenzen moeten aanschaffen ( hoe pijnlijk dat ook is in de portmonee en schadelijk voor het humeur van je andere helft )

Comment

• Ik ben op zoek naar een digitaal fototoestel:
                          -Max 300 euro (mag er wat boven indien er echt een serieuze meerwaarde is)
                          -Mijn vorig toestel was zo'n nikon coolpix, die is stukgegaan door mijn eigen schuld (laten vallen). Ik was daar eigenlijk echt tevreden van, dus liefst weer een nikon. Andere merken mogen zeer zeker ook, maar liefst de wat 'grotere' fabrikanten.
                          -Geen enorm grote bak, liefst een handig dingetje. Maar dit niet ten koste van een (serieuze) prijsverhoging, noch van het gebruiksgemak (geen mini-toetsjes)

Dat is het zowat. Voorstellen van de foto-experts?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
                            Ik ben op zoek naar een digitaal fototoestel:
                            -Mijn vorig toestel was zo'n nikon coolpix, die is stukgegaan door mijn eigen schuld (laten vallen). Ik was daar eigenlijk echt tevreden van, dus liefst weer een nikon. Andere merken mogen zeer zeker ook, maar liefst de wat 'grotere' fabrikanten.
                            -Geen enorm grote bak, liefst een handig dingetje. Maar dit niet ten koste van een (serieuze) prijsverhoging, noch van het gebruiksgemak (geen mini-toetsjes)

als je tevreden was over je nikon zou ik zeker weer een nikon aanraden; zeer goede toestellen en binnen 't budget zal je zeker een geschikt toestel vinden. Zelf zoeken kan ik wat moeilijk omdat ik niet weet waar je je toestel wil kopen en er kunnen daar nogal prijsverschillen in zijn... maar als je twijfelt tussen 2 of 3 toestellen wil ik gerust eens + en - punten van beiden aanhalen en mijn mening geven

Comment

mag ie online gekocht worden (online = goedkoper)?

genoeg keuze denk ik in die klasse:

- Sony DSC-W7 (ik heb de 5MP-variant, de W5)
                              - Sony DSC-P200
                              - Sony DSC-T5
                              - Sony DSC-W50
                              - Canon A610 (of A620)
                              - Canon A540
                              - Canon Ixus 55
                              - Nikon L1 (of in het zwart: L101)
                              - Nikon 7900
                              - Nikon P2
                              - Casio EX-Z600 (of EX-S600, of EX-Z750)
                              - ...
                              2015 BMW F11 520dA

Comment

De vragen die je stelt gaan bijna niet samen.
                                Als je klein gaat zijn de toetsen ook kleiner.
                                Heb ervaring met mijn kodak v530.
                                Zeer eenvoudig of kiezen tussen 14 modi.
                                Zeer snel opstarten en minder dan 300€
                                Ook zeer goed om te filmen is eigenlijk het zelfde toestel als de v550 maar goedkoper en zonder zoeker en GROTERE toetsen.
                                Nadelen zijn de iets te zwake batterij dus je moet er minstens een bijkopen.
                                Ook fuji f10 of f11 is zeker het overwegen waard.
                                Als je graag foto's maak s'avonds zonder flits zeker aan te raden.
                                Zeer lange autonomie van de batterij+- 700 foto's.
                                Ik denk wel iets duurder dan 300€.
                                Ok dit zijn mijn bevindingen;
                                Maar als je wilt weten welke voor jou de beste is.
                                Even naar de fotohandelaar en testen.
                                Nissan QQ driver.

Comment

mag ie online gekocht worden (online = goedkoper)?

genoeg keuze denk ik in die klasse:

- Sony DSC-W7 (ik heb de 5MP-variant, de W5)
                                  - Sony DSC-P200
                                  - Sony DSC-T5
                                  - Sony DSC-W50
                                  - Canon A610 (of A620)
                                  - Canon A540
                                  - Canon Ixus 55
                                  - Nikon L1 (of in het zwart: L101)
                                  - Nikon 7900
                                  - Nikon P2
                                  - Casio EX-Z600 (of EX-S600, of EX-Z750)
                                  - ...
                                  Da's juist mijn probleem: er zijn zóveel verschillende Sony's, Nikons, ... in die prijsklasse dat ik begod niet weet waar en wat ik moet zoeken, waar ik op moet letten.

@ Jurbe: mijn vragen gaan wel samen, ik heb er gewoon telkens een beperking op gesteld. Ik weet ook wel dat je niet een héél klein, superkwalitatief goed toestel dat deftige toetsen heeft en binnen de prijsklasse zich bevind, kan kopen. Maar aangezien er zoveel keuze is, heb ik liever een wat kleiner model dan een grote bak. Snappie?

Comment

• awel, ik kan dus de sony W7 aanraden, is hetzelfde toestel als de W5, maar dan met 7MP ipv 5MP van de W5. de W5 voldoet ook hoor, maar aangezien je meer budget hebt... ik heb de W5 en het is een schitterend toestel, je kan heel veel manueel instellen als je wilt, maar de volautomatische stand doet het ook goed in de meeste omstandigheden. snelle opstarttijd, groot scherm (2.5"), carl zeiss lens, 3X optische zoom (maar dat is bij bijna alle compacts)...

ik heb hem voor €259 gekocht bij alternate.nl, de W7 moet iets van een €280 kosten denk ik
                                    2015 BMW F11 520dA

Comment

• edittt
                                      Last edited by ; 04/03/2006, 10:02.

Comment

Da's juist mijn probleem: er zijn zóveel verschillende Sony's, Nikons, ... in die prijsklasse dat ik begod niet weet waar en wat ik moet zoeken, waar ik op moet letten.

@ Jurbe: mijn vragen gaan wel samen, ik heb er gewoon telkens een beperking op gesteld. Ik weet ook wel dat je niet een héél klein, superkwalitatief goed toestel dat deftige toetsen heeft en binnen de prijsklasse zich bevind, kan kopen. Maar aangezien er zoveel keuze is, heb ik liever een wat kleiner model dan een grote bak. Snappie?
                                        En ik heb er twee voorgesteld, snappie?
                                        En ze zijn klein echt!
                                        Last edited by jurbe; 04/03/2006, 17:42.
                                        Nissan QQ driver.

Comment

• Wat denken jullie van een Coolpix 8800. Hij zou moeten dienen voor op het circuit (zeker geen professioneel gebruik)
                                          Ik kan er één 2dehands aankopen.

Comment

Working...
                                          X