Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Digitale hoek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door F40fan
    ik denk dat het als het enkel om "gewoon" licht gaat dat wordt uitgestraald dat het geen kwaad kan en bij uvlicht enzo wel, klopt dat? Nuja zoiezo zou ik het ook afraden
    Nja hangt vooral van de belichtingstijd af.

Met een compact zal de sensor nooit lang belicht worden en zal het geen kwaad kunnen in 99% van de gevallen.

Bij een DSLR kan je écht superidioot gaan doen en ff 30sec belichten om een felle bron en dan krijg je zoveel warmte dat het er misschien zal inbranden.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
      Vraagje

kan je een gewone digitale camera beschadigen door een foto te nemen van iets dat véél "licht" afgeeft?

Bvb: foto nemen van autogene lastoorts of van gewoon elektrode/mig-mag/tig-lassen?
      Dus om te eindigen: In theorie is het wel mogelijk. In de praktijk gebeurd het minder en minder. Zolang je geen lange belichtingsinstellingen kiest kan er niet veel gebeuren. Maar omdat het hier toch gaat over lassen gaat zou ik het ten stelligste afraden.

Comment

Dus als ik gewoon laswerk wil fotograferen kan ik het misschien beter door een lashelm/lasscherm of met een stuk filtrerend glas ervoor fotograferen.
        A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
          Dus als ik gewoon laswerk wil fotograferen kan ik het misschien beter door een lashelm/lasscherm of met een stuk filtrerend glas ervoor fotograferen.
          Door een lashelm zal niet lukken. Misschien inderdaad best door iets wat een deel van de straling tegengaat.
          Zorg er ook voor dat de sluiterstijd niet te lang is.

En hier ze nog D200 info: http://www.dpreview.com/news/0511/05110104nikond200.asp

de prijs is gewoon geschift

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem
            Door een lashelm zal niet lukken. Misschien inderdaad best door iets wat een deel van de straling tegengaat.
            Zorg er ook voor dat de sluiterstijd niet te lang is.

En hier ze nog D200 info: http://www.dpreview.com/news/0511/05110104nikond200.asp

de prijs is gewoon geschift
            prijs is goed maar toch ook niet zo overdreven goed? Erg interressant toestel wel qua mogelijkheden maar als ge een Canon gewend zijt ziet dat er eigenlijk wel maar raar uit allé ik zou bijna niet weten hoe ik ermee moet werken... En qua grip verkies ik ook wel mijn 20D, mja geef me toch maar mijn 20D, qua snelheid enzo even goed als de D200, betere grip,...

Comment

prijs is goed maar toch ook niet zo overdreven goed? Erg interressant toestel wel qua mogelijkheden maar als ge een Canon gewend zijt ziet dat er eigenlijk wel maar raar uit allé ik zou bijna niet weten hoe ik ermee moet werken... En qua grip verkies ik ook wel mijn 20D, mja geef me toch maar mijn 20D, qua snelheid enzo even goed als de D200, betere grip,...
              Tis de concurrent voor de 5D, alleen kost die laatste 3100€ en de Nikon 1900€

Dan zou ik het wel weten . Ik begin zo héél stillaan mijn kar te keren heb ik de indruk.

Comment

Tis de concurrent voor de 5D, alleen kost die laatste 3100€ en de Nikon 1900€

Dan zou ik het wel weten . Ik begin zo héél stillaan mijn kar te keren heb ik de indruk.
                concurrent van de 5D? de D200 is net als de 20D gericht op snelheid, terwijl de 5D toch weer een stuk trager is...
                en op die D200 heb je ook heel wat dingen die me niet bevallen, oa het feit dat die lcd-schermen veel te groot zijn wat de grip niet ten goede komt. Ik zie trouwens niet in waarom de D200 een concurrent zou zijn van de 5D en niet van de 20D. De D100 was een concurrent van de 10D en met de D200 & 20D is dat nog altijd zo imho...

btw uw kar keren? Canon all the way zou ik zeggen! Je hebt een ruimer lenzenassortiment, krachtiger flitsen, meer accessoires en zoiezo vind ik Canon toch wel een vooruitstrevender bedrijf dan Nikon.

Comment

concurrent van de 5D? de D200 is net als de 20D gericht op snelheid, terwijl de 5D toch weer een stuk trager is...
                  en op die D200 heb je ook heel wat dingen die me niet bevallen, oa het feit dat die lcd-schermen veel te groot zijn wat de grip niet ten goede komt. Ik zie trouwens niet in waarom de D200 een concurrent zou zijn van de 5D en niet van de 20D. De D100 was een concurrent van de 10D en met de D200 & 20D is dat nog altijd zo imho...

btw uw kar keren? Canon all the way zou ik zeggen! Je hebt een ruimer lenzenassortiment, krachtiger flitsen, meer accessoires en zoiezo vind ik Canon toch wel een vooruitstrevender bedrijf dan Nikon.
                  vergelijking: http://www.dpreview.com/articles/nikond200/page12.asp

De 20D gaat trouwens vervangen worden ergens in Maart, dus is het wel logisch dat deze zich nooit meer in de strijd kan mengen, de opvolger ervan zal dat waarschijnlijk wel doen. Want die zal dan ergens tussen de 5D en de D200 in liggen.

tis eigelijk nogal idioot om dingen met elkaar te vergelijken We zitten hier met cropsensors, full frames en een CCD. Uiteindelijk komt het erop neer van goeie fotos te maken. En ik denk niet dat dit een probleem zal zijn...

Comment

vergelijking: http://www.dpreview.com/articles/nikond200/page12.asp

De 20D gaat trouwens vervangen worden ergens in Maart, dus is het wel logisch dat deze zich nooit meer in de strijd kan mengen, de opvolger ervan zal dat waarschijnlijk wel doen. Want die zal dan ergens tussen de 5D en de D200 in liggen.

tis eigelijk nogal idioot om dingen met elkaar te vergelijken We zitten hier met cropsensors, full frames en een CCD. Uiteindelijk komt het erop neer van goeie fotos te maken. En ik denk niet dat dit een probleem zal zijn...
                    tja een minpunt aan dpreview (waarom hebben die klojo's in de vergelijking bij de 5D trouwens een foto van een 20D genomen ) vind ik dat ze soms rare vergelijkingen maken, ze hebben de 20D ook nog vergeleken met een 1Ds mark II, maar daarom zijn ze nog geen concurrenten hé ik blijf erbij dat de 5D een andere doelpubliek aanspreekt (oa omdat hij wat trager is) dan de 20D en D200. Als je die vergelijking bekijkt merk je ook wel dat ze alledrie wel dicht bij elkaar liggen vind ik, maar dat de 20D en D200 meer gericht zijn op hetzelfde doelpubliek omwille van de snelheid. En of de D200 echt beter is dan de 20D durf ik trouwens ook betwijfelen, als ik zo alles goed bekijk prefereer ik toch de 20D.

Maar zoals je ook zegt echt te vergelijken zijn ze niet en ik denk niet dat je echt kan stellen dat 1 van de drie uit de vergelijking beter is dan de andere, qua mogelijkheden vind ik ze toch erg dicht bij elkaar liggen en met allen zullen wel erg goede foto's kunnen gemaakt worden (als de fotograaf tenminste goed is)

Comment

tja een minpunt aan dpreview (waarom hebben die klojo's in de vergelijking bij de 5D trouwens een foto van een 20D genomen ) vind ik dat ze soms rare vergelijkingen maken, ze hebben de 20D ook nog vergeleken met een 1Ds mark II, maar daarom zijn ze nog geen concurrenten hé ik blijf erbij dat de 5D een andere doelpubliek aanspreekt (oa omdat hij wat trager is) dan de 20D en D200. Als je die vergelijking bekijkt merk je ook wel dat ze alledrie wel dicht bij elkaar liggen vind ik, maar dat de 20D en D200 meer gericht zijn op hetzelfde doelpubliek omwille van de snelheid. En of de D200 echt beter is dan de 20D durf ik trouwens ook betwijfelen, als ik zo alles goed bekijk prefereer ik toch de 20D.

Maar zoals je ook zegt echt te vergelijken zijn ze niet en ik denk niet dat je echt kan stellen dat 1 van de drie uit de vergelijking beter is dan de andere, qua mogelijkheden vind ik ze toch erg dicht bij elkaar liggen en met allen zullen wel erg goede foto's kunnen gemaakt worden (als de fotograaf tenminste goed is)
                      Kiezen tussen 20D en D200, damn sure de D200 . N/O t.o.v. de 20D maar ik zou het wel weten tussen die 2.....

Ik vind het wel superpostief dat die prijzen blijven dalen..dat zou wel eens perspectieven kunnen openen voor de toekomst

Comment

Kiezen tussen 20D en D200, damn sure de D200 . N/O t.o.v. de 20D maar ik zou het wel weten tussen die 2.....

Ik vind het wel superpostief dat die prijzen blijven dalen..dat zou wel eens perspectieven kunnen openen voor de toekomst
                        ik de 20D, de D200 mag dan qua specs iets beter zijn, ik zie nu nu al dat de D200 no way zo goed in de hand kan liggen als de 20D (oa door te grote lcd-schermen en als ik dat goed bekijk kan je bijna niet anders bij de D200 dan met je neus tegen dat lcd-scherm zitten als je door de zoeker kijkt en dat bevalt me ook niet zo) en daar hecht ik ook veel belang aan. En de D200 vind ik niet zo opmerkelijk beter dat dat doorslaggevend zou zijn

Tja tis idd positief dat de prijzen blijven dalen, maar dat mag ook wel want momenteel zijn ze nog behoorlijk hoog (akkoord je krijgt er erg veel voor terug en je hebt geen kosten meer aan films en ontwikkelingen zoals bij analoog maar dan nog...)

Comment

Duur, eigelijk vind ik dat niet echt. De echte proffesionele zijn duur(+4000€)maar zelfs dat is eigelijk relatief. Je hebt eigelijk voor 600€ al een D(!)SRL body. Eigelijk is dat bijna gratis....

Als je weet vanwaar die prijzen komen is het echt onvoorstelbaar hoe laag de drempel is geworden. En dat zijn dan al toestellen die mits enige goeie wil proffesioneel kunnen gebruikt worden. Daar zitten dingen op waarvan ik weet dat
                          bijna niemand van de normale gebruiks gaat gebruiken.

Dus als je weet dat je met zo'n budget volkomen perfecte, proffesionele, volmaakte fotos moet kunnen maken is dat eigelijk wel indrukwekkend te noemen...

Comment

Duur, eigelijk vind ik dat niet echt. De echte proffesionele zijn duur(+4000€)maar zelfs dat is eigelijk relatief. Je hebt eigelijk voor 600€ al een D(!)SRL body. Eigelijk is dat bijna gratis....

Als je weet vanwaar die prijzen komen is het echt onvoorstelbaar hoe laag de drempel is geworden. En dat zijn dan al toestellen die mits enige goeie wil proffesioneel kunnen gebruikt worden. Daar zitten dingen op waarvan ik weet dat
                            bijna niemand van de normale gebruiks gaat gebruiken.

Dus als je weet dat je met zo'n budget volkomen perfecte, proffesionele, volmaakte fotos moet kunnen maken is dat eigelijk wel indrukwekkend te noemen...
                            daar heb je wel een serieus punt natuurlijk veel zal ik er nie meer op zeggen want je hebt volledig gelijk over de kostprijs... Maar de evolutie was eigenlijk nog veel opvallender bij de compacts, als je ziet van waar die komen van prijs en waar ze nu staan

Comment

Een vraagje. Binnen een dikke maand, maximum twee maandan wil ik mij een degelijke digitale camera kopen. Gene professionele SLR, gebruik ik toch niet, gewoon een toestal dat zeer degelijke foto's trekt in alle omstandigheden. Ik heb nu een Sony Cybershot DSC-U10 (dat mini ding met slechts 1,3 MP). Ik heb mijn vriendin deze zomer aangeraden een Sony P200 te kopen (7MP) en daar is ze content mee. Zeker als je rekening moet houden met de prijs, zeer goede foto's.

Ik wil er maximum 500 euro aan geven. Ik dacht aan die nieuwe Nikon Coolpix P1. Heb het design altijd al mooi gevonden van deze coolpix, net als de grootte van deze camera's. Ook de 8MP is mooi. Is deze aan te raden? Hebben jullie andere voorstellen, misschien betere?!

Let me know... Thx!

Comment

Wij hebben nu een Canon PowerShot A95, érg gemakkelijk toestel, prachtige foto's, nooit problemen mee gehad en dat voor € 400.

Als je wil stuur ik er 'n paar door; maar je moet wel niet hetzelfde verwachten als de foto's hierboven. Inzoomen gaat standaard maar een paar meter.

Comment

Ok, thx. Mail maar op michael.vanmol@telenet.be!Heb nog wat verder zitten kijken en heb nog een aantal interessante gezien (Sony H1, Minolta dimage Z6). Hopelijk krijg ik nog wat meer feedback!

Zal een van de komende weekends ook dprview.com eens gaan uitpluizen...

Comment

Meer feedback, wacht maar tot F40 terug is, die gaat u alle hoeken vant forum laten zien

Comment

Meer feedback, wacht maar tot F40 terug is, die gaat u alle hoeken vant forum laten zien
                                      echt positief klinkt dat niet hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mitChill
                                        Een vraagje. Binnen een dikke maand, maximum twee maandan wil ik mij een degelijke digitale camera kopen. Gene professionele SLR, gebruik ik toch niet, gewoon een toestal dat zeer degelijke foto's trekt in alle omstandigheden. Ik heb nu een Sony Cybershot DSC-U10 (dat mini ding met slechts 1,3 MP). Ik heb mijn vriendin deze zomer aangeraden een Sony P200 te kopen (7MP) en daar is ze content mee. Zeker als je rekening moet houden met de prijs, zeer goede foto's.

Ik wil er maximum 500 euro aan geven. Ik dacht aan die nieuwe Nikon Coolpix P1. Heb het design altijd al mooi gevonden van deze coolpix, net als de grootte van deze camera's. Ook de 8MP is mooi. Is deze aan te raden? Hebben jullie andere voorstellen, misschien betere?!

Let me know... Thx!
                                        hmm eerst en vooral heb je nog andere criteria dan design en aantal megapixels? Aantal megapixels zou ik niet te veel achter kijken want 4 of 5 MP maakt al behoorlijk grote foto's Nuja meer is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Design vind ik persoonlijk ook wel belangrijk bij de keuze van een fototoestel, maar het maakt het er voor ons natuurlijk niet gemakkelijker op om advies te geven natuurlijk.

Hecht je veel belang aan zoom, shutterlag (het tijd tussen wnr je afdrukt en wnr de foto daadwerkelijk wordt gemaakt), grootte lcd-scherm, instelmogelijkheden,... ?

Voor ik meer info of voorstellen geef zal ik eens uw antwoord hierop afwachten en eens commentaar op die Coolpix P1 geven hé. Ik heb net eens de specs van die P1 bekeken en ik moet zeggen dat ziet er allemaal behoorlijk goed uit:
                                        -het is een 8MP dus dat zijn al behoorlijk grote foto's wat soms wel wenselijk is
                                        -de lens is 35-126mm, dus een mooie groothoek en toch voldoende zoom ook (uitgedrukt in mm klinkt dit misschien als Chinees voor u maar het is de enige manier om goed te kunnen aanduiden hoeveel groothoek en tele je hebt) Verder is het ook qua lichtsterkte een goede lens (F2.7 - F5.2) en das ook wel belangrijk
                                        -er zit ook 4x digitale zoom op; leuk als je echt niet anders kunt maar anders zou ik het gebruik afraden, de kwaliteit gaat er behoorlijk van op achteruit
                                        -je kan voor macrofoto's tot op 4cm je onderwerp naderen, dat is ook behoorlijk goed dus
                                        -voor de rest ziet het er ook allemaal goed uit, sluitertijden zijn goed, je kan filmpjes op verschillende formaten maken, er zit een intern geheugen van 32MB in en een pluspunt vind ik ook zeker dat deze camera met Li-ionbatterijen werkt, die lang meegaan en niet lang moeten laden

Wat je anders zeker eens moet doen is naar de winkel gaan en vragen of je dit toestel (en eventueel nog andere) eens mag testen, dan merk je snel of het al dan niet aan uw verwachtingen voldoet.

Eer ik meer advies geef zal ik eerst uw antwoord afwachten

greetz,

F40fan

Comment

• Nice, zoiets verwachtte ik dus

Wat betreft de vereisten, zal ze eens even duidelijk op een rijtje zetten:

-MP: zeker minstens 5MP en liefst meer

-Design: hij moet goed in de hand liggen. Grootte is van minder belang, zolang hij maar niet de afmetingen van een SLR heeft of een heel dun toestelletje is. De grootte van die Nikon en Sony lijken mij ideaal
                                          -Schermpje: duidelijke foto, zeker 2" dus
                                          -Zoom: minimum 3x, rest is altijd een pluspunt maar dan mag het toestal niet te klein zijn anders zijn er problemen denk ik betreffende het stabiel houden van het toestel en dus om scherpe foto's te trekken.
                                          -Liefst dus ook een degelijk grootte CCD of sensor (of hoe heeft dat?)
                                          -Shutterslag: liefst zo laag mogelijk, maar minimum toch snel, niet dat ik nog een half uur moet wachten
                                          -Instelmogelijkheden: ongeveer zoals die P1, dus voldoende om zeer degelijke foto's te nemen in alle/de meeste omstandigheden.

Even samenvatten! Het belangrijkste voor mij zijn dus zeer degelijke foto's. In mijn ogen zijn dus het belangrijkste de shutterslag, het design en de zoom! Ohja, een zeer snelle sluitertijd (voldoende om sportfoto's te trekken) is eigenlijk ook een vereistte, mocht dit niet voor alle toestellen zo zijn.

En zoals gezegd, volgende toestellen komen ook nog in aanmerking:

-Minolta Dimage Z6
                                          -Sony H1

Andere voorstellen en opmerkingen zijn welkom!
                                          Last edited by ; 02/11/2005, 17:55.

Comment

Working...
                                          X