Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Digitale hoek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik ben eens aan het rondkijken naar een ietwat professionelere camera voor hobby. Het moet geen spiegelreflex zijn. Een bridge dus, of prosumer, hoe je het ook noemt.

Belangrijkste vereiste is eigenlijk de prijs: liefst onder €300 - indien mogelijk.

Graag zou ik ook in .raw kunnen opnemen, al is dat precies heel wat te hoog gegrepen. Ook liefst een ingebouwde batterij, zonder geknoei met die losse batterijtjes.

Ga ik best voor tweedehands of nieuw? Enige voorstellen misschien?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door F40fan Bekijk Berichten
      zoiezo voor bescherming alleen al is 't de moeite om zo'n filterke te plaatsen

proficiat trouwens met de aankoop!
      Daar stopt het dan ook, doe maar eens testjes met bvb een Marumi , tiffen , Hama filter en dergelijke, je zal schrikken van het contrast en scherpteverlies
      Als ik filters gebruik ( en da's zeer zelden) dan zijn dat B&W uv filters ter bescherming van de lens of een een Polafilter voor landschap en bij water.
      Daarentegen zondig ik nooit tegen het gebruik van m'n zonnekappen, die beschermen in heel veel gevallen meer dan genoeg, trouwens op m'n twee tele's gaan helemaal geen filters tenzij achterin

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Thomaso Bekijk Berichten
        Ik ben eens aan het rondkijken naar een ietwat professionelere camera voor hobby. Het moet geen spiegelreflex zijn. Een bridge dus, of prosumer, hoe je het ook noemt.

Belangrijkste vereiste is eigenlijk de prijs: liefst onder €300 - indien mogelijk.

Graag zou ik ook in .raw kunnen opnemen, al is dat precies heel wat te hoog gegrepen. Ook liefst een ingebouwde batterij, zonder geknoei met die losse batterijtjes.

Ga ik best voor tweedehands of nieuw? Enige voorstellen misschien?
        Tweedehands G6 misschien? zeker te vinden voor minder dan 300 euro, alhoewel ik de G7 een pak degelijker qua bouw is maar die heeft dan weer geen Raw meer .
        Mocht je nog een oude G5 vinden is dit ook zeker een heel goed toestel als je kunt leven met iets minder pixels ( 5 is meer dan genoeg voor 90% onder ons wees gerust ) , heb ik zelf nog ooit verkocht met spijt achteraf.
        Ik zoek ook nog een G6 of G7 als handiger camera voor m'n werk. Ik sleur niet graag m'n dslr's mee in fabrieken...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
          Daar stopt het dan ook, doe maar eens testjes met bvb een Marumi , tiffen , Hama filter en dergelijke, je zal schrikken van het contrast en scherpteverlies
          Als ik filters gebruik ( en da's zeer zelden) dan zijn dat B&W uv filters ter bescherming van de lens of een een Polafilter voor landschap en bij water.
          Daarentegen zondig ik nooit tegen het gebruik van m'n zonnekappen, die beschermen in heel veel gevallen meer dan genoeg, trouwens op m'n twee tele's gaan helemaal geen filters tenzij achterin
          ik gebruik ook enkel B+W's tzou een beetje idioot zijn een objectief van 2000€ te kopen en dan te beginnen besparen op filterkes...

welk materiaal gebruik jij zoal?

Comment

ik gebruik ook enkel B+W's tzou een beetje idioot zijn een objectief van 2000€ te kopen en dan te beginnen besparen op filterkes...

welk materiaal gebruik jij zoal?
            Die B&W's zijn idd van de betere, maar toch probeer ik eigelijk zoveel mogelijk zonder te werken.
            Ik doe het al 15 jaar met Canon
            Ik heb nog wel analoog materiaal maar eigenlijk gebruik ik het buiten nu en dan eens een Ilford B/W rolletje nog nauwelijks, momenteel werk ik met een 1DIIn en een 5D ( een tijdje terug had ik ook nog een 30D maar ik kon me niet meer vinden aan die sleutelgatzoeker ) , qua glas ben ik een primefan , 35 F1.4L , 85 F1.2L , 135 F2L , 300 F2.8L IS ( ligt momenteel bij Etbass , IS module stuk ) en een 500 F4L IS met extenders , en nog twee zooms 70-200 F2.8L IS en 17-40F4L , voor macro een 150 sigma
            M'n voornaamste bezigheid is natuur en concertfotografie, nu en dan eens een sportevenement ook en een trouwfeest voor vrienden ofzo, puur hobbymatig allemaal.
            Schone hobby, maar duur alhoewel je op glas weinig verliest tegenwoordig.
            Last edited by Audidriver; 02/10/2007, 20:56.

Comment

Die B&W's zijn idd van de betere, maar toch probeer ik eigelijk zoveel mogelijk zonder te werken.
              Ik doe het al 15 jaar met Canon
              Ik heb nog wel analoog materiaal maar eigenlijk gebruik ik het buiten nu en dan eens een Ilford B/W rolletje nog nauwelijks, momenteel werk ik met een 1DIIn en een 5D , qua glas ben ik een primefan , 35 F1.4L , 85 F1.2L , 135 F2L , 300 F2.8L IS en een 500 F4L IS met extenders , en nog twee zooms 70-200 F2.8L IS en 17-40F4L , voor macro een 150 sigma
              M'n voornaamste bezigheid is natuur en concertfotografie, nu en dan eens een sportevenement ook en een een trouwfeest voor vrienden ofzo, puur hobbymatig allemaal.
              Schone hobby, maar duur alhoewel je op glas weinig verliest tegenwoordig.
              schoon collectie materiaal al!
              ondanks dat ik nu fotografie studeer (m'n 2e jaar nu) zie ik me er nog niet snel zoveel geld in steken... al is 't wel een feit dat "amateurs" vaak meer geld in fotografie steken dan de pro's.
              Ik werk voor een groot deel nog analoog omwille van de kwaliteit en kvind 't gewoon leuker werken tis hier ook canon all the way
              qua kleinbeeld heb ik een 20D en 600 met 50 1.8, EF-S 17-85 4-5.6, 70-200 2.8L IS en 35-105 f3.5-4.5 (uitsluitend voor de 600 die laatste) oja er ligt ook nog ergens een 90-300 maar die wordt niet bepaald veel meer gebruikt
              En voor middenformaat een Mamiya M645 met Fuji Provia hoofdzakelijk.
              En verder fotografeer ik nog met vanalles dat ik kan lenen van medestudenten enzo... deze namiddag oa wat met een hasselblad geschoten

edith zegt dat ik me ook steeds meer voor oudere toestellen interesseer. Kheb thuis nog een Rolleicord liggen waar ik nog wat filmkes mee wil schieten
              Last edited by ; 02/10/2007, 21:04.

Comment

een tijdje terug had ik ook nog een 30D maar ik kon me niet meer vinden aan die sleutelgatzoeker )
                good point actually... die zoekers zijn verdomd klein als je manueel scherp stelt zie je 't soms écht niet goed

Comment

• Serieuze glasbak .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichten
                    Serieuze glasbak .
                    Die glasbak is ook niet in één keer aangekocht zenne , ik ben toch al heel wat jaartjes gepasioneerd bezig met deze hobby, had je me 5 jaar terug gezegd dat ik deze lenzen zou gebruiken had ik je gek verklaard
                    Wat betreft die zoekers van die 1.6 croptoestelen da's dus het enige waar ik me in het digitale aan ergerde, ik had al een tweetal jaar een 1reeks die op dat vlak echt wel beter is, hierdoor lag de 30D er maar wat ongebruikt bij ( niet dat ie slechte beeldkwaliteit heeft hoor ) en zodoende een maand of 6 terug een 5D er bij gekocht die je weer het heerlijke analoog gevoel geeft !
                    De diskussie analoog-digitaal is voor mij een onomkeerbare zaak, voor hetgene ik doe is de beeldkwaliteit van een 5D gewoon heel erg goed, ik durf gerust beweren dat weinig mensen kleurenprints van deze camera en een analoog er tussenuit gaan halen. Wat zwart/wit betreft is het een andere zaak, daarom dat ik zo nu en dan nog wel eens een rolletje durf er door jagen
                    Studie fotografie, van je hobby je beroep kunnen maken, moet fantastisch zijn alhoewel ik besef dat de prof's het door de vele amateurs niet bepaald makkelijk hebben tegenwoordig... Ooit nog aan gedacht om avondstudies te volgen maar om proffesionele redenen is dit voor mij bijna niet doenbaar, en het zal er hoogstwaarschijnlijk ook niet meer van komen, de weinige vrije tijd besteed ik dan liever aan foto's maken zelf

Comment

Die glasbak is ook niet in één keer aangekocht zenne , ik ben toch al heel wat jaartjes gepasioneerd bezig met deze hobby, had je me 5 jaar terug gezegd dat ik deze lenzen zou gebruiken had ik je gek verklaard
                      Wat betreft die zoekers van die 1.6 croptoestelen da's dus het enige waar ik me in het digitale aan ergerde, ik had al een tweetal jaar een 1reeks die op dat vlak echt wel beter is, hierdoor lag de 30D er maar wat ongebruikt bij ( niet dat ie slechte beeldkwaliteit heeft hoor ) en zodoende een maand of 6 terug een 5D er bij gekocht die je weer het heerlijke analoog gevoel geeft !
                      De diskussie analoog-digitaal is voor mij een onomkeerbare zaak, voor hetgene ik doe is de beeldkwaliteit van een 5D gewoon heel erg goed, ik durf gerust beweren dat weinig mensen kleurenprints van deze camera en een analoog er tussenuit gaan halen. Wat zwart/wit betreft is het een andere zaak, daarom dat ik zo nu en dan nog wel eens een rolletje durf er door jagen
                      Studie fotografie, van je hobby je beroep kunnen maken, moet fantastisch zijn alhoewel ik besef dat de prof's het door de vele amateurs niet bepaald makkelijk hebben tegenwoordig... Ooit nog aan gedacht om avondstudies te volgen maar om proffesionele redenen is dit voor mij bijna niet doenbaar, en het zal er hoogstwaarschijnlijk ook niet meer van komen, de weinige vrije tijd besteed ik dan liever aan foto's maken zelf
                      de zoeker van m'n 20D vind ik eigenlijk een van de weinige minpunten van die camera... voor de rest eigenlijk een supercamera waar je alles mee kan en die beeldkwaliteit ook wel zeer goed is. Kheb eigenlijk nog niets ontdekt dat ik niet kan met die camera, gisteren nog wat mee zitten spelen in studio met wat flitsers aangesloten en dat was ook wel fun; enige nadeel dan is mss de geringe grootte van beelden... maar ja kleinbeeld in studio is zoiezo geen supercombinatie imho.
                      Goh de discussie analoog-digitaal... daar ga ik niet veel woorden aan vuil maken, das iets waar men zelf over moet beslissen qua gebruiksgemak is digitaal natuurlijk super (hoewel zelf professionele prints maken wel nog een merde is als je ze echt perfect wil krijgen) maar aan de andere kant als ik dan weer een rolleke provia heb volgeschoten weet ik 't wel weer qua kwaliteit. Kheb gisteren een studio-opname (vlakfilm) op proviafilm laten ontwikkelen en als je daar 't resultaat dan van ziet digitaal kan ook zoveel stops contrast niet aan als analoog en dat mis ik soms wel eigenlijk. Bon genoeg daarover, m'n liefde voor diafilm is wel al duidelijk
                      Ik wil idd graag van m'n hobby m'n beroep maken en makkelijk is dat de dag van vandaag niet meer... onder andere door de vele amateurs die er vrij serieus mee bezig zijn maar ook momenteel door de snelle ontwikkelingen in de fotografie... koop nu een camera en binnen 2 jaar mag je die wegsmijten als je meewil. Hetzelfde wat een computers betreft... dus 't is voor velen zwaar geworden om die investeringen te dragen. Momenteel weet ik eigenlijk niet echt welke richting ik juist uitwil met fotografie... kzei vroeger altijd autosport enzo maar uiteindelijk wordt dat ook maar eentonig... kheb gelukkig nog wel wat tijd om erover na te denken

Comment

... en makkelijk is dat de dag van vandaag niet meer... onder andere door de vele amateurs die er vrij serieus mee bezig zijn maar ook momenteel door de snelle ontwikkelingen in de fotografie...
                        Dat je brood verdienen met fotografie misschien niet evident is wil ik nog aannemen. Maar of dit nu komt door een aantal (semi-) amateurs durf ik toch nog te betwijfelen. Voor elk niveau is er denk ik wel een markt met vraag en aanbod. Bovendien geloof ik toch dat een "pro" (whatever that may mean) zich nog altijd kan distantiëren van de massa door vindingrijkheid en de afgeleverde kwaliteit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door oveRRide Bekijk Berichten
                          Dat je brood verdienen met fotografie misschien niet evident is wil ik nog aannemen. Maar of dit nu komt door een aantal (semi-) amateurs durf ik toch nog te betwijfelen. Voor elk niveau is er denk ik wel een markt met vraag en aanbod. Bovendien geloof ik toch dat een "pro" (whatever that may mean) zich nog altijd kan distantiëren van de massa door vindingrijkheid en de afgeleverde kwaliteit.
                          het is zeer te zien over welke tak van de fotografie we spreken; in bepaalde wordt 't steeds moeilijker als pro terwijl andere nog uitsluitend het vakgebied van de pro zijn zo heb ik toch al van fotografen die met autosport hun brood verdienen dat die amateurs ook wel serieus hun graantje meepikken... (eigenlijk niet eens verwonderlijk... veel van die mannen leveren ook aanvaardbaar werk af en zijn gewoon blij met een publicatie en vragen er niets voor, terwijl dat bij de pro wel anders ligt) Studiofotografie daarintegen heb ik nog niet vaak weten beoefend worden door amateurs, die stap is vaak nog wat te groot denk ik... zowel qua kennis als financieel.

Comment

• @ F40Fan - klopt inderdaad dat in bepaalde deelgebieden dit meer van toepassing is dan in andere. Autosport is misschien wel een voorbeeld waar dit kan gelden - hoewel ik toch nog makkelijk de foto's van de "pro" er kan uithalen.

Het valt trouwens op dat op een autosportevenement (bijna) iedereen met een fotocamera rondloopt. Of het nu gaat om compactcamera's, GSM's of low-end DSLR's ... iedereen loopt er wel mee rond. Op andere sportevenementen valt me dat veel minder op (nog nooit een tribune op de voetbal vol camera's gezien eigenlijk).

Wat studiofotografie betreft zal idd de investering voor velen de drempel zijn. Ik ben al blij met mijn FE flitssetje en wat Hama materiaal. De echte studiofotograaf investeert als snel een aardig budget in materiaal denk ik. Daarnaast is er ook nog het aspect van modellen te vinden voor in je studio: moeder, schoonmoeder, kind en vrouw worden na een tijdje toch wel wat afgezaagd vind ik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door putje Bekijk Berichten
                              Voor de Canon liefhebber : openbedrijvendag Canonline http://www.canonline.be/ (mogelijkheid om lenzen te testen)
                              Hmm, interessant, misschien eens een bezoekje brengen.

Comment

• Iemand ervaring met Sony? Ik heb een DSC H9 op het oog, is het een goed merk?

Comment

• Ik heb mij net een Canon Eos 400D aangeschaft. Leuk toestel!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMW Power Bekijk Berichten
                                    Ik heb mij net een Canon Eos 400D aangeschaft. Leuk toestel!
                                    Proficiat met je aankoop . Een leuk toestel is het zeker .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMW Power Bekijk Berichten
                                      Ik heb mij net een Canon Eos 400D aangeschaft. Leuk toestel!
                                      Congrats. 'k heb net dezelfde, en na +40 000 foto's nog even tevreden als in het begin
                                      1991 Mazda MX-5 NA
                                      Professional Photographer - www.facebook.com/DennisNotenPhotography
                                      www.dennisnoten.com - Flickr

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Denniske Bekijk Berichten
                                        Congrats. 'k heb net dezelfde, en na +40 000 foto's nog even tevreden als in het begin
                                        Bedankt!

Weet soms iemand welk het precieze serienummer is op de doos? Er plakken 2 stickers op met een barcode. De bovenste, daar staan 3 reeksen van getallen op, en op de onderste 2 reeksen. Welke is het nu?

Het is voor de cashback

Comment

Working...
                                        X