Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Digitale hoek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door mitChill
    Nice, zoiets verwachtte ik dus

Wat betreft de vereisten, zal ze eens even duidelijk op een rijtje zetten:

-MP: zeker minstens 5MP en liefst meer

-Design: hij moet goed in de hand liggen. Grootte is van minder belang, zolang hij maar niet de afmetingen van een SLR heeft
    -Schermpje: duidelijke foto, zeker 2" dus
    -Zoom: minimum 3x, rest is altijd een pluspunt maar dan mag het toestal niet te klein zijn anders zijn er problemen denk ik betreffende het stabiel houden van het toestel en dus om scherpe foto's te trekken.
    -Liefst dus ook een degelijk grootte CCD of sensor (of hoe heeft dat?)
    -Shutterslag: liefst zo laag mogelijk, maar minimum toch snel, niet dat ik nog een half uur moet wachten
    -Instelmogelijkheden: ongeveer zoals die P1, dus voldoende om zeer degelijke foto's te nemen in alle/de meeste omstandigheden.

Even samenvatten! Het belangrijkste voor mij zijn dus zeer degelijke foto's. In mijn ogen zijn dus het belangrijkste de shutterslag, het design en de zoom!

En zoals gezegd, volgende toestellen komen ook nog in aanmerking:

-Minolta Dimage Z6
    -Sony H1

Andere voorstellen en opmerkingen zijn welkom!
    rood: bwa hoe groter hoe meer grip hé
    blauw: dat is inderdaad ook erg belangrijk! In compacts maken ze die sensoren meestal zo klein mogelijk met in veel gevallen noise (korreligheid in de foto voor het geval je deze term niet kent ) tot gevolg zelfs al bij lage isowaarden
    oranje: shutterlag vind ik persoonlijk ook erg belangrijk, is helaas ook bij veel compacts nogal een probleem...

ik zal vanavond een uitgebreider antwoord geven en die 2 andere toestellen eens bespreken (en eventueel eens kijken voor nog alternatieven), nu moet ik helaas weg

Comment

Ohja, een zeer snelle sluitertijd (voldoende om sportfoto's te trekken) is eigenlijk ook een vereistte, mocht dit niet voor alle toestellen zo zijn.
      aangezien je je bericht hebt aangepast dit nog eens quoten. sluitertijd is bij de meeste compacts zeker geen probleem de dag van vandaag, die Nikon P1 heeft als kortste sluitertijd 1/2000 /s en dat is zeker voldoende genoeg voor sportfotografie

Comment

• Ik heb nog even mijn tekst verder aangevuld. Als je die nog even in rekening zou kunnen nemen. Thx! (als wijze van dank zal ik je dan enkele beelden doorsturen van mijn nieuwe camera met mijn vriendin in de hoofdrol, deal?)

J/K hé

Comment

• Sensorgrootte moet je niet druk in maken. De materie is zo moeilijk dat alleen de techneuten er echt iets van kunnen maken. Onthouden dat de sensorgrootte invloed heeft op ruis, DOF en dynamisch bereik, dat zal al genoeg zijn voor vandaag. Maar voor compact moet ge u daar niks, niks van aantrekken. Enkel eens kijken naar de beelden die gemaakt zijn met de camera's en daaruit opmaken welke de beste beeldkwaliteit heeft.

Comment

Ik heb nog even mijn tekst verder aangevuld. Als je die nog even in rekening zou kunnen nemen. Thx! (als wijze van dank zal ik je dan enkele beelden doorsturen van mijn nieuwe camera met mijn vriendin in de hoofdrol, deal?)

J/K hé
            rood: dat lijkt me een goede bedanking, ik stel voor dat alle forummers die we advies geven (of gegeven hebben) dit vanaf nu doen

ook J/K natuurlijk

Comment

Nice, zoiets verwachtte ik dus

Wat betreft de vereisten, zal ze eens even duidelijk op een rijtje zetten:

-MP: zeker minstens 5MP en liefst meer

-Design: hij moet goed in de hand liggen. Grootte is van minder belang, zolang hij maar niet de afmetingen van een SLR heeft of een heel dun toestelletje is. De grootte van die Nikon en Sony lijken mij ideaal
              -Schermpje: duidelijke foto, zeker 2" dus
              -Zoom: minimum 3x, rest is altijd een pluspunt maar dan mag het toestal niet te klein zijn anders zijn er problemen denk ik betreffende het stabiel houden van het toestel en dus om scherpe foto's te trekken.
              -Liefst dus ook een degelijk grootte CCD of sensor (of hoe heeft dat?)
              -Shutterslag: liefst zo laag mogelijk, maar minimum toch snel, niet dat ik nog een half uur moet wachten
              -Instelmogelijkheden: ongeveer zoals die P1, dus voldoende om zeer degelijke foto's te nemen in alle/de meeste omstandigheden.

Even samenvatten! Het belangrijkste voor mij zijn dus zeer degelijke foto's. In mijn ogen zijn dus het belangrijkste de shutterslag, het design en de zoom! Ohja, een zeer snelle sluitertijd (voldoende om sportfoto's te trekken) is eigenlijk ook een vereistte, mocht dit niet voor alle toestellen zo zijn.

En zoals gezegd, volgende toestellen komen ook nog in aanmerking:

-Minolta Dimage Z6
              -Sony H1

Andere voorstellen en opmerkingen zijn welkom!
              Ok kga hier nog eens uitgebreid op antwoorden

eerst en vooral nog iets over het budget: die €500 is het totaalbudget zeker waar alles moet in inbegrepen zijn? Want een digitale camera is 1 ding maar dan heb je nog 1 of meer geheugenkaarten nodig (en aangezien we hier naar toestellen met vrij veel megapixels zijn aan het kijken moet dat dus al een zware geheugenkaart zijn als je een deftig aantal foto's wilt kunnen maken), verder heb je ook een tasje nodig om je toestel op te bergen en zou ik zeker aanraden om ten minste 1 reservebatterij te kopen want niets is frustrerender dan merken als je foto's wil maken dat je batterij leeg of bijna leeg is. Dus als die €500 een totaalbudget is valt de Sony H1 er al buiten vrees ik oa door de dure memorysticks.

Voor de rest aan de specs dieje opgeeft zie ik dat je al vrij goed weet wat je wil en toch al redelijk op de hoogte bent van bepaalde termen en das al heel wat natuurlijk. Toch nog eens op een rijtje zetten:

-5MP is zeker geen probleem, heel wat compacts hebben nu deze of hogere resolutie
              -grootte en grip: tja ik kan je eigenlijk niets anders aanraden dan eens in een fotowinkel te vragen de camera's die je interesseren te mogen vastnemen, dan weet je al snel of die camera goed in de hand ligt. Van die rare vormen zoals die hele platte zoals Sony er bv een paar heeft zou ik afraden, speciale vormen zijn estetisch wel mooi maar kun je minder goed stilhouden.
              -schermpje: lijkt me ook zeker geen probleem, veel camera's hebben nu 2" of meer
              -zoom: lol daar hebben we weer die ...x das nogal moeilijk uit te leggen, maar dat hangt eigenlijk ook af van het startaantal mm van je lens, zo kan je soms met een zoom van 2x bij sommige compacts een voorwerp dichter halen dan bij 4x zoom op een ander toestel. Hier geldt ook de stelregel eens testen denk ik (of eventueel uitleg vragen aan ons als je iets niet goed begrijpt)
              -grootte sensor: dat is bij al de compacts ongeveer even groot geloof, daar zou ik niet speciaal op letten, zoals Vroem-Vroem ook al zei: het beste is wat samples van verschillende camera's te bekijken en daaruit op te maken welke de beste beeldkwaliteit levert
              -Shutterlag: tja dat is bij veel toestellen een probleem... en het probleem is ook dat je dit (normaal gezien) niet kan terugvinden op internet ofzo, enkel door testen kan je dit echt ondervinden
              -Instelmogelijkheden: tja dat varieert weer van camera tot camera, de P1 heeft al behoorlijk veel instelmogelijkheden maar veel andere camera's beschikken hier ook over dus dat zou geen probleem mogen zijn

En dan nog even die H1 en Dimage Z6 kort bespreken:
              *H1:
              + enorme zoom
              + er zit een stabilisator op, die het makkelijker maakt in moielijke lichtomstandigheden scherpe foto's te maken (maar verwacht hier niet te veel, zoveel doet dat ook niet...)
              + voor macrofoto's kun je uw voorwerp tot op 2cm naderen
              + veel instelmogelijkheden, bijna alles in manueel instelbaar indien gewenst
              + 2,5" scherm

- toch vrij hoge kostprijs dus valt wss al buiten het budget alles in acht genomen
              - Nimhbatterijen: goede batterijen maar moeten lang laden wat niet altijd even handig is <=> Li-ion bij de Nikon P1
              - de H1 is toch al vrij groot denk ik dus als je op zoek bent naar een compact toestel...

* Dimage Z6:
              + enorme zoom
              + naar verluidt erg goede stabilisator
              + voor macrofoto's kan je uw onderwerp tot op 1cm naderen
              + ook heel veel is manueel instelbaar
              - ik heb zelf geen ervaring met Konica Minolta maar naar ik al van verschillende mensen heb gehoord zou dit merk toch minder goed (qua beeldkwaliteit) zijn dan bv Sony, Nikon en Canon
              - iso gaat maar tot iso 320, wat toch wat weinig zijn, het zou me niet verwonderen dat ze maar tot iso 320 gaan omdat het een ruisgevoelige sensor is
              - NiMhbatterijen (zie bij H1)
              - Ook al vrij groot toestel denk ik

dit is natuurlijk maar een korte opsomming van enkele +/- punten, mss best ook eens een volledige review lezen:

* Sony H1:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydsch1/

* Dimage Z6:

http://www.letsgodigital.org/en/came...57/page_1.html (of deze site 100% betrouwbaar is weet ik niet, het is de eerste keer dat ik ze gebruik)

* Nikon P1:

http://www.letsgodigital.org/en/news...tory_4281.html

Dit is precies weer een serieuze boterham geworden hopelijk heb je er iets aan Als je nog vragen hebt: just shoot!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door F40fan
                rood: dat lijkt me een goede bedanking, ik stel voor dat alle forummers die we advies geven (of gegeven hebben) dit vanaf nu doen

ook J/K natuurlijk
                Alé vroem-vroem , lang geleden dat je nog eens iets hebt getoond...

grt CCD , die gisteren z'n 300D heeft van de hand gedaan ...

maaaaaaaaaaaaaaaar een 20D in de plaats gaat krijgen morgen

Comment

Ok kga hier nog eens uitgebreid op antwoorden

eerst en vooral nog iets over het budget: die €500 is het totaalbudget zeker waar alles moet in inbegrepen zijn? Want een digitale camera is 1 ding maar dan heb je nog 1 of meer geheugenkaarten nodig (en aangezien we hier naar toestellen met vrij veel megapixels zijn aan het kijken moet dat dus al een zware geheugenkaart zijn als je een deftig aantal foto's wilt kunnen maken), verder heb je ook een tasje nodig om je toestel op te bergen en zou ik zeker aanraden om ten minste 1 reservebatterij te kopen want niets is frustrerender dan merken als je foto's wil maken dat je batterij leeg of bijna leeg is. Dus als die €500 een totaalbudget is valt de Sony H1 er al buiten vrees ik oa door de dure memorysticks.

* Sony H1:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydsch1/

* Dimage Z6:

http://www.letsgodigital.org/en/came...57/page_1.html (of deze site 100% betrouwbaar is weet ik niet, het is de eerste keer dat ik ze gebruik)

* Nikon P1:

http://www.letsgodigital.org/en/news...tory_4281.html

Dit is precies weer een serieuze boterham geworden hopelijk heb je er iets aan Als je nog vragen hebt: just shoot!
                  Dat probleem van die batterijen heb ik nu dus ook met mijn mini sony. Ik denk dat ze 12 uur moeten laden, ongelooflijk! Dus mijn bijkomende vragen dan:

1. Je hebt nu ongeveer een idee welk toestel ik wil en aan welke eisen het toestel moet voldoen. Welke, die aan mijn eisen voldoen, zijn dan wel met lithium batterijen?

2. Buiten die batterij gekeken, is die Sony een goed toestel? Als je deze moet vergelijken met bijvoorbeeld de Kodak P850 zoom of anderen, welke is dan aan te raden?

3. Is 5MP echt wel voldoende, want lijkt mij zo weinig? De meeste compacte camera's zitten eraan of zelfs erover. Zou ik dan niet beter zoiets nemen.

En dan nog het volgende. Is het nu wel de moment om een camera te kopen. Ik heb het gevoel dat er een hele resem nieuwe camera's aan zitten te komen! Wat raden jullie mij dus aan?

-Nu kopen of wachten?
                  -Gaan voor de voorgestelde toestellen en zoja, welke of hebben jullie en ander beter toestel?

Ik wil dus eigenlijk een semi-professioneel toestel (als ik ze zo mag noemen) en wil voor het toestel alleen max. 500 euro geven, minder mag ook natuurlijk. Het moet een zeer degelijk toestel (rekening houdend met mijn eisen) zijn waar ik enkele jaren mee verder kan en wat niet dadelijk voorbij gestreefd is!
                  Last edited by ; 03/11/2005, 10:43.

Comment

Dat probleem van die batterijen heb ik nu dus ook met mijn mini sony. Ik denk dat ze 12 uur moeten laden, ongelooflijk! Dus mijn bijkomende vragen dan:

1. Je hebt nu ongeveer een idee welk toestel ik wil en aan welke eisen het toestel moet voldoen. Welke, die aan mijn eisen voldoen, zijn dan wel met lithium batterijen?

2. Buiten die batterij gekeken, is die Sony een goed toestel? Als je deze moet vergelijken met bijvoorbeeld de Kodak P850 zoom of anderen, welke is dan aan te raden?

3. Is 5MP echt wel voldoende, want lijkt mij zo weinig? De meeste compacte camera's zitten eraan of zelfs erover. Zou ik dan niet beter zoiets nemen.

En dan nog het volgende. Is het nu wel de moment om een camera te kopen. Ik heb het gevoel dat er een hele resem nieuwe camera's aan zitten te komen! Wat raden jullie mij dus aan?

-Nu kopen of wachten?
                    -Gaan voor de voorgestelde toestellen en zoja, welke of hebben jullie en ander beter toestel?

Ik wil dus eigenlijk een semi-professioneel toestel (als ik ze zo mag noemen) en wil voor het toestel alleen max. 500 euro geven, minder mag ook natuurlijk. Het moet een zeer degelijk toestel (rekening houdend met mijn eisen) zijn waar ik enkele jaren mee verder kan en wat niet dadelijk voorbij gestreefd is!
                    LOL dat probleem met die batterijen ken ik zelf maar al te goed (ik heb zelf ook een sony compact)

1. hmm echt veel compacts zijn er niet met li-ion batterijen:
                    -zoals ik al zei dus de Nikon P1
                    -de Canon Ixus 50 voldoet ook aan de eisen, alleen de zoom is wat weinig

ik heb nog niet alles bekeken maar de combinatie van li-ionbatterijen en een deftige zoom schijnt nogal moeilijk te vinden te zijn...
                    Tzal toch Ni-Mh moeten worden dus waarschijnlijk... Varta heeft nu wel al geruime tijd Ni-Mhbatterijen die maar 15min nodig hebben om op te laden maar die zijn behoorlijk duur denk ik (een exacte prijs kan ik u echter niet geven)

2. Na het bekijken van enkele samples en de speclijst van de H1 kan ik niet anders dan besluiten dat dit een goed toestel is, qua scherpte en beeldkwaliteit komt dit al behoorlijk in de buurt bij sommige DSLR's. Hier staan alle pro's en con's nog eens op een rijtje: http://www.dpreview.com/reviews/sonydsch1/page12.asp Op deze site wordt de Canon S2 IS ook al concurrent naar voren geschoven, misschien dit toestel ook eens bekijken, de ouders van een vriend van mij hebben dit toestel en ik heb het daardoor al eens kunnen testen; ook een aanrader zou ik zeggen. (een serieus minpunt vond ik wel dat dit toestel met 4 Ni-Mh batterijen werkt en dat deze erg snel leeg zijn want dit toestel gebruikt behoorlijk veel energie)
                    Die Kodak P850 ziet er ook behoorlijk interessant uit, en een groot pluspunt vind ik de li-ion batterij. Eerst nog ff wat samples opsnorren voor ik me er over uitspreek... tja echt veel samples vind ik niet direct, maar op degene die ik vind (wel behoorlijk verkleind helaas) ziet alles er wel goed uit.

3. 5MP lijkt me echt wel voldoende, zoals ik al zei bepaalt het aantal megapixels enkel hoe groot de foto is and that's it. Je hebt wss geen goed beeld welke grootte van beelden een 5MP aflevert; daarom een sample van de Sony H1 op 5MP: http://img2.dpreview.com/gallery/son...s/dsc00545.jpg ik verschiet er trouwens zelf van welke kwaliteit van sportfoto's je ermee kan maken.

rood: LOL er komen constant nieuwe toestellen nog op de markt maar zoveel evolueren ze niet meer de laatste tijd heb ik de indruk, tis wat aan het stagneren... Zoiezo zou ik daar niet achter kijken, anders kunt ge blijven wachten (er zullen nieuwe toestellen blijven uitkomen) en zoveel evolueren ze niet meer (2 of 3 jaar geleden was het wel anders )

blauw: - nu kopen
                    - tja wij kunnen enkel maar advies geven hé, welk toestel het wordt is en blijft
                    volledig uw keuze

oranje: goh semi-professioneel zou ik het niet noemen, eerder toestellen voor de gevorderde amateur zou ik het noemen (het woord amateur klinkt eigenlijk wel behoorlijk pejoratief... maar zo bedoel ik het dus niet hé)
                    En lijkt me niet echt een probleem in de huidige markt een digitaal toestel te kopen waar je verschillende jaren mee weg kan zonder dat het wordt voorbijgestreefd, zoals ik al zei heb ik de indruk dat de markt wat aan het stagneren is. En 500€ is ook een goede vooropgestelde prijs... nuja je hebt zelf al enkele kanshebbers aangehaald die ik heb besproken, ik denk niet dat je met 1 van de hier aangehaalde toestellen een slechte koop zou doen.

greetz,

F40fan

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door CCD

maaaaaaaaaaaaaaaar een 20D in de plaats gaat krijgen morgen
                      LOL allé proficiat hé vanwaar eigenlijk precies de overstap naar de 20D als ik vragen mag?

En nog iets waarom is uw naam CCD als ge met toestellen werkt waar een CMOS inzit?

Comment

• So, heb nog eens op het net zitten speuren en op dpreview.com gekeken. Uit hun test komt de Sony DSC-H1 als een zeer goede camera uit, net als de Canon G6 en de Sony DSC-V3. Tevens heb ik een nieuwe camera ontdekt de Sony DSC-R1. Nu deze laatste valt wel wat buiten budget. Maar toch, er is naar mijn mening een duidelijk verschil in beeldkwaliteit, zeker in vgl met een 5MP sensor (de R1 heeft 10MP).
                        Mijn vraag nu (vooral naar F40fan), is deze zijn geld meer waard en wat met die V3? Na een korte doorwandeling van het fotoarchief van dpreview moet ik zeggen dat sony meestal de mooiste kleuren heeft. Dus wss wordt het een Sony. Nu alleen nog zien welke. Ik vrees dat ik met die 5MP snel ga uitgeteld zijn. Maar die R1 is wel een stuk duurder. Er tussenin ligt de V3 en ook zijn MP liggen er tussen in...

Raad gevraagd!

Even erbij zetten louter ter info:

Sony H1: 420 euro
                        Sony V3: 500-600 euro (exacte prijs heb ik niet gevonden)
                        Sony R1: 830 euro
                        Last edited by ; 03/11/2005, 17:26.

Comment

LOL allé proficiat hé vanwaar eigenlijk precies de overstap naar de 20D als ik vragen mag?

En nog iets waarom is uw naam CCD als ge met toestellen werkt waar een CMOS inzit?
                          Hoofdzakelijk AI servo eigenlijk , levensduur/degelijkheid van het geheel , en eigenlijk gewoon omdat ik een zeer goede deal kon sluiten ( de eigenlijke reden , anders had ik m'n 300 nooit weggedaan ! ), voor 350 euro opleg heb ik een 5 maand oude 20D met 3000 clicks...

Enne CCD heeft niks met fotograffie te maken , eerder met professionele bezigheden

Comment

So, heb nog eens op het net zitten speuren en op dpreview.com gekeken. Uit hun test komt de Sony DSC-H1 als een zeer goede camera uit, net als de Canon G6 en de Sony DSC-V3. Tevens heb ik een nieuwe camera ontdekt de Sony DSC-R1. Nu deze laatste valt wel wat buiten budget. Maar toch, er is naar mijn mening een duidelijk verschil in beeldkwaliteit, zeker in vgl met een 5MP sensor (de R1 heeft 10MP).
                            Mijn vraag nu (vooral naar F40fan), is deze zijn geld meer waard en wat met die V3? Na een korte doorwandeling van het fotoarchief van dpreview moet ik zeggen dat sony meestal de mooiste kleuren heeft. Dus wss wordt het een Sony. Nu alleen nog zien welke. Ik vrees dat ik met die 5MP snel ga uitgeteld zijn. Maar die R1 is wel een stuk duurder. Er tussenin ligt de V3 en ook zijn MP liggen er tussen in...

Raad gevraagd!

Even erbij zetten louter ter info:

Sony H1: 420 euro
                            Sony V3: 500-600 euro (exacte prijs heb ik niet gevonden)
                            Sony R1: 830 euro
                            eerst de R1: deze zou ik afraden, deze is op professioneel gebruik gericht en je zal dus voor veel functies betalen die je wss nooit zal gebruiken... Bovendien is deze camera zowat even groot als een SLR en weegt ze ook behoorlijk veel (ongeveer 1kg) Als gewoon gebruiker is de R1 zijn extra geld niet waard tegenover de andere, als ge deze cam koopt gaan uw foto's daarmee niet beter zijn dan met de andere 2, je hebt gewoon nog meer mogelijkheden om zelf alles in te stellen enzo

de V3: heb ik eigenlijk niet echt iets op aan te merken, het is een camera die net als de H1 en R1 behoorlijk veel instelmogelijkheden heeft, zoom is ook in orde, tis ook een Li-ion, zeer snelle scherpstelling lees ik hier ook. Niet echt negatieve dingen op aan te merken... MAAR is deze camera zijn extra geld waard? hmm dat hangt af van de schutterlag en hoe stevig beide body's zijn gemaakt en daarvoor zal je moeten testen vrees ik...

H1: heb ik al voldoende besproken denk ik

Tot slot:

1) Ik heb het al min of meer gevraagd maar waarom ben je zo gefocust op het aantal MP? Ik weet goed genoeg dat de consument nu om de oren wordt geslagen met hoge MP waarden maar dat aan de beeldkwaliteit zelf soms iets te weinig wordt gewerkt de dag van vandaag... nogmaals het aantal MP bepaalt dus enkel hoe groot een foto is en een 2MP bv is al groot genoeg voor prints te laten maken op normaal formaat of als achtergrond op pc... De ervaring leert me dat veel mensen kijken naar het aantal MP maar eigenlijk maar half weten wat dit precies is en ze gebruiken die extra MP niet ten volle; men maakt foto's op hoogste resolutie maar men maakt daar dan gewone prints van of bekijkt ze ter grootte van een wallpaper... Veel megapixels is enkel handig als je een serieus grote print wilt maken (met een 5MP zul je zonder problemen prints op A3 formaat kunnen maken maar wie doet ooit zoiets op fotografen na ) of als je de foto wil croppen (een stuk uit de foto knippen om enkel dit te gebruiken. You get my point?

2) imho is voor een gewone gebruiker de R1 zijn meerprijs tegenover de andere toestellen niet waard, er zullen veel functies opzitten die je wss nooit zult gebruiken en echt handig van grootte en gewicht kun je de R1 ook niet noemen... de R1 zou ik dus afraden tenzij ge professionele ambities hebt. Dan blijven nog de H1 en V3 over... qua specs zijn ze beiden erg goed en op basis daarvan zal ik niet zeggen voor die moet je gaan en voor die niet... op de V3 zijn meerprijs waard is hangt af van de shutterlag, bouwkwaliteit,... dingen die je enkel te weten kan komen door te testen

Comment

Hoofdzakelijk AI servo eigenlijk , levensduur/degelijkheid van het geheel , en eigenlijk gewoon omdat ik een zeer goede deal kon sluiten ( de eigenlijke reden , anders had ik m'n 300 nooit weggedaan ! ), voor 350 euro opleg heb ik een 5 maand oude 20D met 3000 clicks...

Enne CCD heeft niks met fotograffie te maken , eerder met professionele bezigheden
                              levensduur/degelijkheid heb je wel gelijk natuurlijk, ook een van de redenen waarvoor ik een 20D heb gekocht en bv geen 350D (de 350D en 300D vind ik trouwens wat te klein om echt goed grip te hebben)

damn wie koopt een 20D om in 5 maanden maar 3000 pics te maken als ge maar 350 euro moest opleggne is dat idd een zéér goede deal! Nogmaals proficiat en dage er veel plezier moogt aan beleven

Comment

• Mijn vraag nu (vooral naar F40fan), is deze zijn geld meer waard en wat met die V3?
                                Ge moet geen schrik hebben, ik hou me er volledig buiten en dat zal niet meer veranderen.

maaaaaaaaaaaaaaaar een 20D in de plaats gaat krijgen morge
                                Khad al een "tijdje" je overstap opgemerkt , congrats

Getoond in de zin van fotos ? Ja tis lang geleden en tzal nooit meer gebeuren ook. Gewone post moet je in dees topic ook niet meer verwachten van mijne kant.

hav fun

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem
                                  Ge moet geen schrik hebben, ik hou me er volledig buiten en dat zal niet meer veranderen.

Khad al een "tijdje" je overstap opgemerkt , congrats

Getoond in de zin van fotos ? Ja tis lang geleden en tzal nooit meer gebeuren ook. Gewone post moet je in dees topic ook niet meer verwachten van mijne kant.

hav fun
                                  Een aandachtige volger blijkbaar

Ik heb iets gemist wrschlk ? jammer...

Comment

eerst de R1: deze zou ik afraden, deze is op professioneel gebruik gericht en je zal dus voor veel functies betalen die je wss nooit zal gebruiken... Bovendien is deze camera zowat even groot als een SLR en weegt ze ook behoorlijk veel (ongeveer 1kg) Als gewoon gebruiker is de R1 zijn extra geld niet waard tegenover de andere, als ge deze cam koopt gaan uw foto's daarmee niet beter zijn dan met de andere 2, je hebt gewoon nog meer mogelijkheden om zelf alles in te stellen enzo

de V3: heb ik eigenlijk niet echt iets op aan te merken, het is een camera die net als de H1 en R1 behoorlijk veel instelmogelijkheden heeft, zoom is ook in orde, tis ook een Li-ion, zeer snelle scherpstelling lees ik hier ook. Niet echt negatieve dingen op aan te merken... MAAR is deze camera zijn extra geld waard? hmm dat hangt af van de schutterlag en hoe stevig beide body's zijn gemaakt en daarvoor zal je moeten testen vrees ik...

H1: heb ik al voldoende besproken denk ik

Tot slot:

1) Ik heb het al min of meer gevraagd maar waarom ben je zo gefocust op het aantal MP? Ik weet goed genoeg dat de consument nu om de oren wordt geslagen met hoge MP waarden maar dat aan de beeldkwaliteit zelf soms iets te weinig wordt gewerkt de dag van vandaag... nogmaals het aantal MP bepaalt dus enkel hoe groot een foto is en een 2MP bv is al groot genoeg voor prints te laten maken op normaal formaat of als achtergrond op pc... De ervaring leert me dat veel mensen kijken naar het aantal MP maar eigenlijk maar half weten wat dit precies is en ze gebruiken die extra MP niet ten volle; men maakt foto's op hoogste resolutie maar men maakt daar dan gewone prints van of bekijkt ze ter grootte van een wallpaper... Veel megapixels is enkel handig als je een serieus grote print wilt maken (met een 5MP zul je zonder problemen prints op A3 formaat kunnen maken maar wie doet ooit zoiets op fotografen na ) of als je de foto wil croppen (een stuk uit de foto knippen om enkel dit te gebruiken. You get my point?

2) imho is voor een gewone gebruiker de R1 zijn meerprijs tegenover de andere toestellen niet waard, er zullen veel functies opzitten die je wss nooit zult gebruiken en echt handig van grootte en gewicht kun je de R1 ook niet noemen... de R1 zou ik dus afraden tenzij ge professionele ambities hebt. Dan blijven nog de H1 en V3 over... qua specs zijn ze beiden erg goed en op basis daarvan zal ik niet zeggen voor die moet je gaan en voor die niet... op de V3 zijn meerprijs waard is hangt af van de shutterlag, bouwkwaliteit,... dingen die je enkel te weten kan komen door te testen
                                    Ik denk dat het tussen deze drie zal gaan met eventueel de Canon Powershot G6 als outsider. In Hasselt is er fotograaf Bartok, vrij bekend en goede service. Vroeger hadden zij ook van elk digitaal toestel dat ze verkochten voorbeeldfoto's op 10x15. Vond dit perfect en zo kan je goed kijken naar de verschillen in kleuren. Hopelijk (wss is dit wel zo) doen ze dit nog altijd en dan kan ik dus eens vergelijken.

Dat van die aantal MP. Tsja, hoe zal ik het uitleggen. Ik heb eens gekeken naar die sample foto's of dpreview.com en ik moet zeggen. Ik zag toch een verschil in kwaliteit. Zeker als je naar verre gebouwen gaat kijken ofzo. Op 10x15 zal je idd het verschil niet zien, maar het speelt toch mee in mijn achterhoofd. Als ik verstandig ben, neem ik de V3 of H1 (als de V3 niet veel meer kost en als deze irl mee valt). Maar de R1 is verleidelijk, ik vind het ook een mooi toestel. Als die H1 nu eens wat meer MP had hé...

Comment

Ik denk dat het tussen deze drie zal gaan met eventueel de Canon Powershot G6 als outsider. In Hasselt is er fotograaf Bartok, vrij bekend en goede service. Vroeger hadden zij ook van elk digitaal toestel dat ze verkochten voorbeeldfoto's op 10x15. Vond dit perfect en zo kan je goed kijken naar de verschillen in kleuren. Hopelijk (wss is dit wel zo) doen ze dit nog altijd en dan kan ik dus eens vergelijken.

Dat van die aantal MP. Tsja, hoe zal ik het uitleggen. Ik heb eens gekeken naar die sample foto's of dpreview.com en ik moet zeggen. Ik zag toch een verschil in kwaliteit. Zeker als je naar verre gebouwen gaat kijken ofzo. Op 10x15 zal je idd het verschil niet zien, maar het speelt toch mee in mijn achterhoofd. Als ik verstandig ben, neem ik de V3 of H1 (als de V3 niet veel meer kost en als deze irl mee valt). Maar de R1 is verleidelijk, ik vind het ook een mooi toestel. Als die H1 nu eens wat meer MP had hé...
                                      Over die MP zou ik me toch absoluut geen zorgen maken , zeker als je niet van plan bent op posters te gaan afdrukken , er zijn veel belangrijkere punten dan die Mp's hoor , een Canon 1D heeft er zelfs maar 4 denk ik , is dat dan een slecht toestel

Comment

Over die MP zou ik me toch absoluut geen zorgen maken , zeker als je niet van plan bent op posters te gaan afdrukken , er zijn veel belangrijkere punten dan die Mp's hoor , een Canon 1D heeft er zelfs maar 4 denk ik , is dat dan een slecht toestel
                                        Het zelfde kan ook gezegd worden over de Nikon D2Hs; een van de beste toestellen op de markt momenteel, die heeft er ook maar 4, so what? Zoals CCD ook zegt maak je geen zorgen in het aantal MP, veel toestellen met een kleiner aantal MP maken kwalitatief veel betere foto's dan andere toestellen met veel meer MP...
                                        Last edited by ; 04/11/2005, 11:35.

Comment

Working...
                                        X