Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Digitale hoek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Stof op lens

Vraagje: 'k heb een Eos 350D en sinds het begin wordt ik geconfronteerd met stof op mijn sensor. Ik ben zeer voorzichtig bij het wisselen van lenzen etc, dus denk niet dat het daar echt aan ligt. Ondertussen heb ik de camera al eens bij de fotograaf binnen gedaan alsook zelf al ontelbare keren geprobeerd zuiver te maken. Niets helpt , stof blijft erop zitten.

Iemand enig idee waar ik de camera in (bij voorkeur Noord-) Limburg kan binnen doen?

Edit: bedoel sensor ipv lens, zitten zeker 20 puntjes op al mijn foto's. Steeds weer geprobeerd stof eraf te krijgen, maar is onmogelijk. Lijkt wel alsof de binnenkant van mijn camera die rotzooi achterlaat...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
      wat maakt hem dan zo groot? superieure optieken? en waarom al die knopjes erop?
      Er staat een immense zonnekap op (van helemaal links tot aan de zwart knopje). Voor de rest zit daar veel glas in...

die knopjes dienen voor de IS in te stellen, voor manueel of automatisch in te stellen, en misschien nog andere dingetjes.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichten
        Voor de rest zit daar veel glas in...
        dat valt nog mee hoor bij een prime in dit geval wel iets meer omdat 't een IS is natuurlijk...

en dat ie zo lang is maar logisch in feite... de brandpuntsafstand is 30 cm

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3d Bekijk Berichten
          Vraagje: 'k heb een Eos 350D en sinds het begin wordt ik geconfronteerd met stof op mijn sensor. Ik ben zeer voorzichtig bij het wisselen van lenzen etc, dus denk niet dat het daar echt aan ligt. Ondertussen heb ik de camera al eens bij de fotograaf binnen gedaan alsook zelf al ontelbare keren geprobeerd zuiver te maken. Niets helpt , stof blijft erop zitten.

Iemand enig idee waar ik de camera in (bij voorkeur Noord-) Limburg kan binnen doen?

Edit: bedoel sensor ipv lens, zitten zeker 20 puntjes op al mijn foto's. Steeds weer geprobeerd stof eraf te krijgen, maar is onmogelijk. Lijkt wel alsof de binnenkant van mijn camera die rotzooi achterlaat...
          ookal wissel je zeer voorzichtig van lens, er zal altijd stofdeeltjes inkomen. Dat komt omdat je batterij uw camera eigenlijk altijd onder spanning laat staan, waardoor uw sensor (door middel van statische energie) die stofdeeltjes aantrekt. hoe voorzichtig je ook bent, je zult af en toe eens je sensor moeten cleanen.

Ben je zeker dat je je sensor hebt proper gemaakt en niet je spiegeltje? Ik vind het wel vreemd dat die fotograaf (ik gok een winkel) dat niet kon behelpen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3d Bekijk Berichten

iedereen heeft dat hoor en das zeer makkelijk op te lossen...
            Sensor swab type 2 halen en daarmee zou 't moeten lukken

't enige wat lokale fotografen vaak doen als je je camera daarvoor binnenbrengt is eens uitblazen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichten
              Er staat een immense zonnekap op (van helemaal links tot aan de zwart knopje). Voor de rest zit daar veel glas in...

die knopjes dienen voor de IS in te stellen, voor manueel of automatisch in te stellen, en misschien nog andere dingetjes.
              Veel IS zal je niet moeten instellen op deze lens, t'is een oude non IS , de IS versie heeft een afneembare statiefgondel en geen draaiende riembevestigingen.

De knopjes zijn man/auto focus - kleinste focusafstand - en focus recal knop - beep on focus recal

Wat betreft stof, ik reinig slechts sporadisch m'n camera's met eclipse en swabs, alleen als het echt moet. Mijn trucje is als volgt , een blaaspeer en tegelijk de mond van de stofzuiger in de buurt van de mount houden ( wel met je sluiter open natuurlijk ! ) , en ik durf heel erg dicht gaan met die stofzuiger, wel je spiegel wat tegenhouden of door de zuigkracht durft die wel al eens kantelen. Werkt perfect !!!
              Last edited by Audidriver; 06/01/2008, 19:49.

Comment

• m'n FZ18 is totaal onverwacht en veel vroeger dan gedacht toegekomen!!!

Batterij is al aan 't opladen. Geheugenkaartjes zijn nog niet toegekomen, dus kan ik nog niet veel doen, maar morgen brengt een collega van me er eentje mee in bruikleen

Net nog een Sennheiser CX300-in-ear-setje gekocht, 't is multimediadag vandaag

2015 Volvo V60 D2 aut.
                2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

• FZ18 is toch al een 2 weken vlot leverbaar ?

Comment

• ja, ik dacht zelfs al ietsje langer. Maar op veel online stores zag je hem reeds niet meer in voorraad.
                    Waar ik hem kocht, was hij een dag voor bestelling niet in voorraad, de dag zelf wel, en gisteren zag ik een leveringstermijn van 10d. Dus ik had me al erop ingesteld dat ik 11-12d ging moeten wachten. En vandaag is ie toegekomen. Waarschijnlijk hadden ze er maar 1'tje meer in 't magazijn en was dat de mijne die vertrokken is

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Proficiat Nikske! Have fun.

Comment

• dankje!

en kijk: de eerste (een van de) foto met het nieuwe toestel:

en dit is de laatste foto met het oude toestel:

gewoonweg, dom afgeduwd, op dummystand

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Congrats! Laat komen die plaatjes

Comment

• die zoom

ik heb het onderste uit de kan gehaald: 115x zoom (18x digitaal standaard, 27,5x door cropping van de sensor omwille van een kleiner gekozen beeldformaat en dan een aantal keer digitaal erbovenop zodat aan 115x gekomen is...).
                            Uiteraard op statief, een trilling van de lucht doet het beeld al vergaan...
                            Geen echte kwaliteit door het kleiner beeldformaat en de digitale verzooming maar o zo een zoooooom ...
                            En alles is op full automatisch getrokken, ik wou alleen me concentreren op de zoom. Compositie ed trok ik me niet aan nu.

Ik ga voor een keer meer dan drie foto's posten, excuses mods, maar 't is nu eenmaal een reeksje dat samenhoort:

we gaan van hier ...

naar hier ...

langs deze weg: (zie volgende post)

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• __________________________

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                                dankje!

en kijk: de eerste (een van de) foto met het nieuwe toestel:

en dit is de laatste foto met het oude toestel:

gewoonweg, dom afgeduwd, op dummystand
                                Ik ga morgen ook eens een old-vs new doen

Comment

• Nu op beste kwaliteit van 28mm naar 504mm, dus 1x tot 18x zoom:
                                  (wel verkleinde foto's)

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• en lekker breedhoek (voor sommigen weinig, maar voor mij genietbaar voldoende):

Zo, de eerste prutsfoto's zijn gemaakt, in de loop van deze en volgende week wil ik eens wat deftige foto's trekken.
                                    Ik heb al wat ge-experimenteerd met aperture-priority, shutter-priority, exposure compensation, ... en 'k heb 't gevoel dat ik een toestelletje naar mijn goesting gekocht heb!
                                    De iA- stand (inteliggent auto mode, maar ik noem het de stand voor de mama, de ezelstand ) is ook wel leuk, er kan amper iets fout lopen (face detection, ois, alles automatisch, ...) maar is minder mijn ding.

In elk geval, 'k heb er zeer lang over gedaan om te beslissen, maar 'k heb de goede keuze gemaakt daardoor! Hetgeen waar ik het meest voor vreesde, ruis in 't donker, valt eigenlijk best wel mee.

Ikke happy!

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• 'k heb nu wat met de macrostand gefoefeld: rrrrrrrrrrrr

De eerste keer dat ik een close-up trek op 3m van m'n object, bijna volledig ingezoomd en op macrostand. Met m'n vorig apparaat kon ik amper anders of er op een halve cm van te zitten.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                                        Dan zijn we al minstens met twee.
                                        veel waar voor z'n geld he. Zeker als je 'm in NL koopt. Enige kleine aandachtspunt: geen nederlandse menu's noch handleiding, maar ik heb daar in elk geval geen enkel probleem mee. Da's me geen 130EUR verschil waard

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Gezocht:

Een klein digitaal toestel voor huis-tuin-keukengebruik.
                                          Merk maakt niet zo heel veel uit, maar lieft Panasonic, Canon of Nikon.
                                          - Prijs: rond de 250 € (Konijnenbergprijs)
                                          - Li-Ion batterij
                                          - SD-Kaartjes
                                          - Liefs optische beeldstabilisatie
                                          - Aantal megapixels speelt geen rol

Mijn voorkeur gaat uit naar de Pana FX33, maar aangezien er zoveel modellen zijn, zie ik door het bos de bomen niet meer...

En "gezichtsherkenning", wat houdt dat juist in?

Mvg.

Comment

Working...
                                          X