Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Digitale hoek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk Berichten
    'n bridge en een dslr camera kan je moeilijk met elkaar vergelijken hé, het mooiste voorbeeld gaf je al bij de iso-waarden. Het niet van lenzen kunnen wisselen enz hoort data ook bij natuurlijk.
    'k weet het, men zegt dat altijd dat je die niet kan vergelijken maar ik wist nooit echt goed waarom. Ik begin het nu te zien, het verschil dus me happy dat ik begin te snappen waarom sommigen hier zo veel geld ervoor over hebben. Ik dacht op den duur dat jullie snobs waren .

2015 Volvo V60 D2 aut.
    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten

Vraagje: Je gebruikt dus een 2x extender. Is dat op elke lens mogelijk en vooral: beïnvloedt dat de kwaliteit van de foto in erge mate? Indien dat niet zo is dan kan je dus vrij goedkoop aan een tele van 600 mm raken of ben ik mis daar?
      Die 2x extender zou ik enkel en alleen op prime lenzen gebruiken, en dan liefst nog zo lichtsterk mogelijk , lenzen als 200 2.8L , 300 2.8L , 400 2.8L , 500 F4 L enz... enkel daar is de kwaliteit in mijn ogen nog aanvaardbaar , als ik die 2x op m'n 70-200 2.8 IS zet dan zijn in mijn ogen de meeste foto's voor de vuilbak.

Hou er ook rekening mee dat je in de instapklasse DSLR's ( xxxD en xxD ) je toestel maar kan focussen bij diafragma's van F5.6 en groter . Als je weet dat een 1.4x ext 1 stop opvreet en een 2x ext 2 stops dan moet je wel lichsterke lenzen hebben om de AF nog te bewaren.

Een F2.8 lens met een 2x zal dus F5.6 worden en hiermee kun je nog AF hebben , een F3.5 of F4 lens zal al manuele focus geven.

Die maanfoto van me is met een 500 F4 lens , met de 2x krijg je dus 2 stops kleiner = F8 maar een 1D reeks body kan in tegenstelling tot z'n kleinere collega's wel nog focussen ( weliswaar enkel op het middelste AF punt )

Je zo kunnen zeggen ik focus wel manueel maar dat zal je weinig scherpe foto's opbrengen, een 1.6crop camera zoeker is nu eenmaal zo donker dat je amper correct kunt de scherpte beoordelen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
        Hoe meer ik naar de eerste foto kijk, hoe meer ik de mijne lelijk vind zo onder elkaar, ook al vond ik hem SUPER toen ie pas uit m'n toestel kwam op m'n pc
        Awel, het zou maar een schande zijn mocht de jouwe er net uitzien als de mijne hé , als ik even grof optel : 6000 euro lens , 4000 euro body , 300 euro extender , ne zware Gitzo 750 euro en een RSS balhoofd van een dikke 500 , hoeveel van jou compacts kun je daarmee aanschaffen
        Daarmee een voorbeeld dat alles relatief is, en wat zeker is dat mijn foto zeker niet zoveel keer beter is dan de meerkost van de cam !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
          Die 2x extender zou ik enkel en alleen op prime lenzen gebruiken, en dan liefst nog zo lichtsterk mogelijk , lenzen als 200 2.8L , 300 2.8L , 400 2.8L , 500 F4 L enz... enkel daar is de kwaliteit in mijn ogen nog aanvaardbaar , als ik die 2x op m'n 70-200 2.8 IS zet dan zijn in mijn ogen de meeste foto's voor de vuilbak.

Hou er ook rekening mee dat je in de instapklasse DSLR's ( xxxD en xxD ) je toestel maar kan focussen bij diafragma's van F5.6 en groter . Als je weet dat een 1.4x ext 1 stop opvreet en een 2x ext 2 stops dan moet je wel lichsterke lenzen hebben om de AF nog te bewaren.

Een F2.8 lens met een 2x zal dus F5.6 worden en hiermee kun je nog AF hebben , een F3.5 of F4 lens zal al manuele focus geven.

Die maanfoto van me is met een 500 F4 lens , met de 2x krijg je dus 2 stops kleiner = F8 maar een 1D reeks body kan in tegenstelling tot z'n kleinere collega's wel nog focussen ( weliswaar enkel op het middelste AF punt )

Je zo kunnen zeggen ik focus wel manueel maar dat zal je weinig scherpe foto's opbrengen, een 1.6crop camera zoeker is nu eenmaal zo donker dat je amper correct kunt de scherpte beoordelen.
          Dus als ik het goed begrijp is het enkel het verlies aan stops dat voor problemen zorgt (lange sluitertijd, onmogelijke AF en zelfs MF,...) maar gaat de scherpte an sich in theorie niet verloren, gesteld dat je parameters zoals objectafstand kent, het te fotograferen voorwerp volledig statisch is en je camera evenzeer niet de minste beweging kent? Zuiver theoretisch uiteraard.

Comment

• Zijn er eigenlijk goede boeken of websites waar de technische kant van het fotograferen goed uitgelegd wordt? Want dat boeit me wel. Ik zit met heel wat vragen over lenzen, cropfactoren, brandpuntsafstanden enz.

vb:

- verband tussen optische zoom, brandpuntsafstand of eventueel gelijkwaardige digitale zoom.

- blijkbaar wordt licht van bepaalde frequenties over het spectrum anders afgebogen in conventionele lenzen dan in lenzen met "cromische abriatie" of zoiets.

- hoe bijvoorbeeld die grafiekjes bij de lenzen op de website van sigma enzo moeten geïnterpreteerd worden.

De zuivere beginselen ken ik al wel ongeveer. Denk ik.

Comment

Awel, het zou maar een schande zijn mocht de jouwe er net uitzien als de mijne hé , als ik even grof optel : 6000 euro lens , 4000 euro body , 300 euro extender , ne zware Gitzo 750 euro en een RSS balhoofd van een dikke 500 , hoeveel van jou compacts kun je daarmee aanschaffen
              Daarmee een voorbeeld dat alles relatief is, en wat zeker is dat mijn foto zeker niet zoveel keer beter is dan de meerkost van de cam !
              ongeveer 28 zou je ermee kunnen aanschaffen
              Ik kan verstaan dat je er geen 28 gekocht hebt maar wel wat jij nu hebt

En voor dat laatste: lang leve tweedehands

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                Dus als ik het goed begrijp is het enkel het verlies aan stops dat voor problemen zorgt (lange sluitertijd, onmogelijke AF en zelfs MF,...) maar gaat de scherpte an sich in theorie niet verloren, gesteld dat je parameters zoals objectafstand kent, het te fotograferen voorwerp volledig statisch is en je camera evenzeer niet de minste beweging kent? Zuiver theoretisch uiteraard.
                uiteraard verlies je ook wat aan scherpte bij extender

Comment

• Bestaan er gratis softwareprogrammas om te vignetteren?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                    Nochtans het kan beter (niet van mij):
                    ikzie niks

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                      ikzie niks
                      ne gerieflijken "view page source" gaf me wel een linkje prijs:

is dat met een FZ18 getrokken????
                      Last edited by Bompa; 14/02/2008, 15:11.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• bij mij is ie ook weer verdwenen
                        edit: op fotobucket geplaatst, nu pakken ze hem dus niet meer af

Zeg maar euh, is dat nu getrokken met een FZ18???
                        Ik sta te popelen voor het antwoord
                        Last edited by Bompa; 14/02/2008, 15:11.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• VOOR AL DAT DUUR MATERIAAL HIER

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beké Bekijk Berichten
                            Ik ben op zoek naar een kleine, compacte camera die vooral zou dienen voor in 't weekend (zijnde nightlife, dus zeer donkere omgeving). Ik dacht eerst een 5MP cameratelfoon (LG viewty, k850i,...) te kopen, maar die kunnen blijkbaar niet zo goed om met onderbelichte locaties. Iemand een aanrader... dus een compacte camera (pocket size), snel, goede foto's in het donker en niet te duur (max € 200). Thanks!
                            Ik ga denk ik voor de Canon Digital Ixus 70, doorslag was het formaat, aangezien je dat toch een ganse avond moet meedragen.

Tenzij er iemand iets beter weet? Ik hoop nog altijd dat ze ooit eens een deftige cameratelefoon gaan uitbrengen
                            Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

Comment

• Alhoewel ik eigenlijk niet zo heel ver van de polders afwoon was ik er de laatste tijd niet meer geweest ondanks de kolonie velduilen die er zitten, deze namiddag moest ik bij een klant vlakbij zijn en toch even langsgereden, buiten enkele Nederlandse collega fotografen was het er zeer rustig, jammergenoeg ook geen uilen meer te bespeuren...
                              Toen ik terug wilde keren naar huis toe komt er eentje vlak voor m'n wagen de weg overgevlogen en zet zich neer op een paaltje in het weiland. Geen ideale omstandigheden meer ( bijna halfzes...) , mist en ik haaste me zodanig dat ik vergeet de motor af te leggen...lage sluiter en vol open met 700mm, uit de hand steunend vanop het zijraampje van de wagen, meer viel er niet uit te halen, slechts 3 foto's en ie was foetsie :

Comment

• Ehm, prachtig

Comment

• naais

zeg audidriver met welk programma maak jij die kaders en die info enz?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sinister Bekijk Berichten
                                    naais

zeg audidriver met welk programma maak jij die kaders en die info enz?
                                    Met Photoshop

Comment

Waaa prachtig!

Comment

Met Photoshop
                                        En als jij nu 100 foto's online moet plaatsen ?

moet jij dan foto per foto doen ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beké Bekijk Berichten
                                          Ik ga denk ik voor de Canon Digital Ixus 70, doorslag was het formaat, aangezien je dat toch een ganse avond moet meedragen.

Tenzij er iemand iets beter weet? Ik hoop nog altijd dat ze ooit eens een deftige cameratelefoon gaan uitbrengen
                                          Ik heb er zo eentje, en is echt wel fijn om overal mee te nemen, en fotokwaliteit valt ook wel mee

Comment

Working...
                                          X