Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Digitale hoek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Is een polarisatiefilter eigenlijk aangewezen voor een doodgewoon kitlensje? Of vinden jullie de kwaliteit van zo'n lens een beetje te laag om ten volle van de effecten van een polarisatiefilter te kunnen genieten?
    En gesteld dat je een polarisatiefilter hebt, wat doen jullie daar dan mee als hij niet in gebruik is? Zit er een hoesje bij zo'n ding of gooien jullie die gewoon in de fototas zonder bescherming (kan het mij moeilijk inbeelden)?
    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
      Is een polarisatiefilter eigenlijk aangewezen voor een doodgewoon kitlensje? Of vinden jullie de kwaliteit van zo'n lens een beetje te laag om ten volle van de effecten van een polarisatiefilter te kunnen genieten?
      En gesteld dat je een polarisatiefilter hebt, wat doen jullie daar dan mee als hij niet in gebruik is? Zit er een hoesje bij zo'n ding of gooien jullie die gewoon in de fototas zonder bescherming (kan het mij moeilijk inbeelden)?
      Ik gebruik 't ook gewoon op de 18-55 f/3.5-5.6. Softfocus is soms wel mogelijk maar eigenlijk als je goed oplet geeft dat niet al teveel problemen. (Gij hebt ne grotere zoeker dus ge zult die softfocus sneller opmerken )
      1991 Mazda MX-5 NA
      Professional Photographer - www.facebook.com/DennisNotenPhotography
      www.dennisnoten.com - Flickr

Comment

Is een polarisatiefilter eigenlijk aangewezen voor een doodgewoon kitlensje? Of vinden jullie de kwaliteit van zo'n lens een beetje te laag om ten volle van de effecten van een polarisatiefilter te kunnen genieten?
        Hieronder rechts zie je mijn polarisatiefilter. Het zit mooi in een doosje verpakt zoals je dat bij aankoop krijgt. Ik gooi dat zeker niet in mijn fototas want dat is immers ook glas hé...
        Een polarisatiefilter kan je lensje tussen de 1/3de en 1 stop donkerder maken. In een donkere omgeving werk ik dan ook niet met een polarisatiefilter. Mijn 17-40 heeft 99% van de tijd geen extra opscherping of aanpassing nodig en dan vind ik zo'n pol effect wel leuk. Maar als je kijkt naar Denniske zijn pics dan zie je enorm veel korrel, blauwe ruiten, ... omwille van die opscherping en andere, dat is echt niet mijn ding. Sorry Denniske, ik heb respect voor uw werk, maar dat is eigen smaak hé....er zijn hier vele die daar wel voor vallen...

Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichten
        i

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vive la féte Bekijk Berichten
          Hier heb je een paar testen van UVfilters. Ik zweer echter bij F-pro's van B+W

Als de draadontspanner te klein is kan je altijd gaan voor setjes op IR? Weet wel niet of dat gaan op een D80. Kan je niet gewoon werken met de zelfontspanner? een draadontspanner wordt meestal bebruikt om zo weinig mogelijke trillingen te hebben.
          Ik heb net zo'n IR afstandsbediening besteld. Al is dat nog niet echt wat ik nodig heb, maar ik hoop er toch min of meer al mee verder te kunnen....

Comment

• klopt het dat voor die afstandsbediening te gebruiken (Nikon ML-L3) je altijd recht op die ontvanger vooraan op het toestel moet mikken? Of gaat dat van eender waar? En mogen er zich objecten tussen de camera en de afstandsbediening bevinden of niet?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichten
              Als je dat vraagt krijg je een Tiffen mee... ik heb ze op al mijn lenzen gehad, ik heb ze op al mijn lenzen er terug afgesmeten (alléja ik heb al die lenzen behalve ééntje nu ook wel verkocht....).
              Ik heb een tiffen, ben daar wel tevreden van, binnekort maar een nieuwe kopen voor op mijn nieuwe lens

Comment

• Polarisatiefilter besteld. De effecten die zo'n ding heeft, interesseren mij alleszins. Zeker bij mooi weer (een blauwere lucht), maar ook voor het ontspiegelen van water en glas.
                Het zou ook handig uitkomen als ik dat ding heb als we in Frankrijk op reis zijn. Moet normaal nog wel lukken. Als ik die vanavond betaal, heb ik hem ten laatste begin volgende week.
                Voor mooie foto's lijkt een statief ook wel nogal handig, maar ik zie mij daar eerlijk gezegd niet overal mee rondsleuren.
                Een telezoomlens mag er wel nog bij, al denk ik dat ik nooit meer dan één lens bij me zal hebben als ik op stap ga.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

Polarisatiefilter besteld. De effecten die zo'n ding heeft, interesseren mij alleszins. Zeker bij mooi weer (een blauwere lucht), maar ook voor het ontspiegelen van water en glas.
                  Het zou ook handig uitkomen als ik dat ding heb als we in Frankrijk op reis zijn. Moet normaal nog wel lukken. Als ik die vanavond betaal, heb ik hem ten laatste begin volgende week.
                  Voor mooie foto's lijkt een statief ook wel nogal handig, maar ik zie mij daar eerlijk gezegd niet overal mee rondsleuren.
                  Een telezoomlens mag er wel nog bij, al denk ik dat ik nooit meer dan één lens bij me zal hebben als ik op stap ga.
                  Waarom denk je dat een statief je foto's beter maakt? Als je een goede sluitertijd neemt is die even zo goed als even scherp als met een statief hoor. Zeker aangezien je maximum op 55mm zit.

Comment

Waarom denk je dat een statief je foto's beter maakt? Als je een goede sluitertijd neemt is die even zo goed als even scherp als met een statief hoor. Zeker aangezien je maximum op 55mm zit.
                    Voor foto's met een beetje speciaal effect vooral. Foto's met een lange sluitertijd om bepaalde bewegingen op foto vast te leggen. En bij weinig licht (uiteraard!).
                    Enig idee hoe lang de sluitertijd maximum mag staan met IS op de lens?
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

Voor foto's met een beetje speciaal effect vooral. Foto's met een lange sluitertijd om bepaalde bewegingen op foto vast te leggen. En bij weinig licht (uiteraard!).
                      Die foto's met lange sluitertijd om bepaalde bewegingen vast te leggen, is dat tijdens de dag? Want als je bijvoorbeeld je sluitertijd verhoogt om een weg te fotograferen en je wilt zo de afkomende auto's in zo een waas op je foto krijgen, dan zal de rest van je foto ofwel overbelicht zijn ofwel gewoon wit vlak. Ik wou dit doen in Stockholm, maar dat lukte echt niet. Ik denk dat ik daar een andere filter moet voor opleggen, maar ben niet zeker. Een grijsfilter ofzo die het beeld 3 stops donkerder maakt . Als er iemand weet hoe ik zoiets zou kunnen doen, feel free om iets te posten

hoe lang je sluitertijd mag zijn.... tot je batterij op is?
                      Last edited by ; 03/06/2008, 15:48.

Comment

dat hangt enkel en alleen af van hoe vast jouw hand is

Comment

Die foto's met lange sluitertijd om bepaalde bewegingen vast te leggen, is dat tijdens de dag? Want als je bijvoorbeeld je sluitertijd verhoogt om een weg te fotograferen en je wilt zo de afkomende auto's in zo een waas op je foto krijgen, dan zal de rest van je foto ofwel overbelicht zijn ofwel gewoon wit vlak. Ik wou dit doen in Stockholm, maar dat lukte echt niet. Ik denk dat ik daar een andere filter moet voor opleggen, maar ben niet zeker. Een grijsfilter ofzo die het beeld 3 stops donkerder maakt . Als er iemand weet hoe ik zoiets zou kunnen doen, feel free om iets te posten

hoe lang je sluitertijd mag zijn.... tot je batterij op is?
                          Bij weinig licht, zei ik. Dus bv. 's avonds als de zon tot een uur achter de horizon is verdwenen. Dan kan je mooie foto's maken op bepaalde locaties, maar niet zonder lange sluitertijd natuurlijk.
                          Allez, ik heb dat ook allemaal uit een boek hé. Ik kan vooralsnog nog niet zelf experimenteren. Nog een goeie twee weken geduld ...
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door F40fan Bekijk Berichten
                            dat hangt enkel en alleen af van hoe vast jouw hand is
                            Weet ik veel. Gemiddeld?
                            Wat raadt men aan, of hoe zit het bij jezelf?
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

Weet ik veel. Gemiddeld?
                              Wat raadt men aan, of hoe zit het bij jezelf?
                              Ik heb geen IS maar 1/20 lukt nog wel hoor

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door daan330 Bekijk Berichten
                                Ik was eigenlijk aan het denken aan lange sluitertijden, maar zonder IS moet dat wel zéér moeilijk zijn.
                                Ik vraag me af of 1/2 sec zou lukken met IS. Nu ja, het moet dan sowieso wel al redelijk donker zijn natuurlijk.
                                120d Hatch Edition Sport

Comment

Ik was eigenlijk aan het denken aan lange sluitertijden, maar zonder IS moet dat wel zéér moeilijk zijn.
                                  Ik vraag me af of 1/2 sec zou lukken met IS. Nu ja, het moet dan sowieso wel al redelijk donker zijn natuurlijk.
                                  1/2 mag je vergeten, tenzij je extreem veel geluk zou hebben mss maar verschillende keren zie ik 't je toch niet doen

't hangt uiteraard ook af van de brandpuntsafstand... 1/4 of 1/5 is zowat 't maximum wat ik met m'n 17-85 op 17mm haal en dan nog moet je al een portie geluk hebben. met m'n 70-200 op 200mm haal ik zowat 1/20 maximum maar ook dan is er al een heleboel voor de vuilbak

Maar sowieso ga je dat wel ondervinden hoor, ik vind dat jullie zich soms vooraf te veel zorgen maken in al die dingen, tis niet dat wij dat globaal kunnen zeggen ofzo, daar kom je allemaal wel nog achter

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door daan330 Bekijk Berichten
                                    welke camera heb jij?

Comment

welke camera heb jij?
                                      Een 400D

Comment

1/2 mag je vergeten, tenzij je extreem veel geluk zou hebben mss maar verschillende keren zie ik 't je toch niet doen

't hangt uiteraard ook af van de brandpuntsafstand... 1/4 of 1/5 is zowat 't maximum wat ik met m'n 17-85 op 17mm haal en dan nog moet je al een portie geluk hebben. met m'n 70-200 op 200mm haal ik zowat 1/20 maximum maar ook dan is er al een heleboel voor de vuilbak

Maar sowieso ga je dat wel ondervinden hoor, ik vind dat jullie zich soms vooraf te veel zorgen maken in al die dingen, tis niet dat wij dat globaal kunnen zeggen ofzo, daar kom je allemaal wel nog achter
                                        I know, maar ik informeer me sowieso nogal graag. Echt zorgen maken, doe ik me toch niet.
                                        Trouwens, waarschijnlijk zal ik toch niet veel fotograferen als de zon net onder de horizon zit. Eerder bij mooi weer. En dan ben ik allicht een pak meer met een polarisatiefilter dan met een statief.
                                        Is er eigenlijk een groot kwaliteitsverschil tss de 18-55 mm IS en de 17-85 mm IS? Moest ik ooit een nieuwe "groothoek (tot normaal)" moeten kopen, zou ik anders mss wel in zoeentje investeren, maar het is sowieso niet voor direct hoor. Verre van. Eerst maken dat ik een zoom heb, maar zelfs daar ga ik allicht nog wel even mee wachten.
                                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Gisteren weer een paar stofjes opgemerkt in men zoeker, na de examens eens naar konijnenberg voor 'n busje droge lucht.

Comment

Working...
                                          X