De pola is aangekomen. Het ging snel: dinsdagavond betaald via een andere bank dan de bank van de begunstigde, vandaag lag de filter al bij mij thuis. Leuk.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Digitale hoek
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenDe pola is aangekomen. Het ging snel: dinsdagavond betaald via een andere bank dan de bank van de begunstigde, vandaag lag de filter al bij mij thuis. Leuk.
maar ik kan ook niet altijd als ik een geparkeerde wagen tegen kom : draagtas open doen, doosje open polfilter eruit halen polfilter op men cam doosje weg tas dicht, foto's gemaakt en dan juist het zelfde, dus gebruik ik men polfilter zelden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door daan330 Bekijk Berichtenik gebruik mijn polifilter bijna nooit want als ik hem er altijd laat opzitten en er rijdt een auto in de schaduw, foto voor de vuilbak
maar ik kan ook niet altijd als ik een geparkeerde wagen tegen kom : draagtas open doen, doosje open polfilter eruit halen polfilter op men cam doosje weg tas dicht, foto's gemaakt en dan juist het zelfde, dus gebruik ik men polfilter zelden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenOm buiten te fotograferen bij mooi weer, denk ik hem toch regelmatig op mijn lens te zetten. Immers, je kan het effect "afzetten", terwijl hij nog op de lens zit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichtenecht volledig afzetten zal niet lukken hoor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichtenecht volledig afzetten zal niet lukken hoor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenWat bedoelen ze er dan exact mee? Dat de lens enkel nog donker blijft, of da de polarisatie sowieso ook niet volledig wegvalt?
Je gaat zowieso altijd gepolariseerd licht tegehouden. Door met de filter te draaien kies je gewoon welk gepolariseerd licht (onder welke hoek eigenlijk) je er tussenuit haalt.
Doe maar eens een experimentje. Je scherm van je gsm, en het scherm van je laptop lcd-scherm zijn allebei gepolariseerd. Als je de filter vlak voor je ogen houdt, en je kijkt naar je laptop dan kan je daar het draaien van de filter je scherm helemaal "zwart" maken omdat dat net het gepolariseerd licht en je polarisatiefilter volledig "dwars" zijn. Neem nu je gsm en houdt die voor je scherm, je zal zien dat je dat scherm wel kan aflezen, door te draaien met je filter ga je nu je scherm van je pc en van je gsm apart zwart maken omdat het licht van je gsm anders gepolariseerd is. Je kan met je gsm natuurlijk wel de hoek zoeken waaronder het licht van je pc en gsm onder dezelfde polarisatiehoek vallen.
In het echte leven is gereflecteerd licht gepolariseerd, maar niet allemaal onder dezelfde hoek, dat hangt af van allerlei factoren. Je zal dus altijd bij wijze van spreken ofwel je gsm, ofwel je laptop doorlaten als je met je filter speelt.Last edited by glennvc; 07/06/2008, 16:16.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenExperimentje lukt niet.
Wat lukt er net niet? Je scherm zwart maken door te draaien? Of kan je niet "switchen" tussen de twee?Last edited by glennvc; 07/06/2008, 21:09.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenTiens, bij mij wel.
Wat lukt er net niet? Je scherm zwart maken door te draaien? Of kan je niet "switchen" tussen de twee?
En het is wel degelijk een pola hoor. "B+W 58 Circular - Pol" staat erop.
Doe ik iets verkeerd?
Edit:
Nog eens geprobeerd en toen werd hij wel volledig zwart, maar ik hield hem achterstevoren. Wel geen idee meer hoe ik het gedaan heb, want aan de verstelling draaien maakt niet veel uit. Ook geprobeerd met mijn bureaulamp in een hoek van 90 graden op de filter.Last edited by Beta; 07/06/2008, 21:22.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenAls ik aan de verstelling van de filter draai, gebeurt er gewoon niets. Ik houd de filter daarbij vlak voor mijn oog.
En het is wel degelijk een pola hoor. "B+W 58 Circular - Pol" staat erop.
Doe ik iets verkeerd?
Edit:
Nog eens geprobeerd en toen werd hij wel volledig zwart, maar ik hield hem achterstevoren. Wel geen idee meer hoe ik het gedaan heb, want aan de verstelling draaien maakt niet veel uit. Ook geprobeerd met mijn bureaulamp in een hoek van 90 graden op de filter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenJij hebt wel een circulair geval. Ik heb gewone polarisatiefolie liggen zonder meer, dat kan het wel een verschil maken langs welke kant je erdoor kijkt denk ik.
Comment
-
Zo werkt het dus bij mij, wel gewone polarisatiefolie.
http://users.vtk.be/~s0189782/Foto's%20AW/awfilter.wmv
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenZo werkt het dus bij mij, wel gewone polarisatiefolie.
http://users.vtk.be/~s0189782/Foto's%20AW/awfilter.wmv
Comment
-
In "De Zondag" zat gisteren een bon voor een boek met de beginselen der digitale fotografie. 13 € i.p.v. 30. Straks even langslopen bij De Standaard. Dan heb ik op twee weken al drie boeken gekocht over dat onderwerp. Wellicht gaan 80 % gewoon herhaling zijn van wat ik al minstens één keer gelezen had, maar goed, ik wil de materie echt beheersen, dus dan lees ik het nog wel eens allemaal over voor 13 €. Er zullen ook nog wel wat nieuwe tips in staan wellicht. En een hoop nieuwe voorbeelden, wat sowieso nogal inspirerend kan werken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk BerichtenAudidriver/F40fan/& anderen. Hebben jullie ervaringen met een 2x extender?
Extenders zijn enkel en alleen ontworpen voor het gebruik op primes en niet voor zoomlenzen en dat zie je onmiddellijk wanneer je dit test.
Wat me opvalt is dat ik de beste resultaten behaal wanneer het onderwerp niet al te veraf is, dus als je denkt van iets heel veraf dichtbij te halen zal je bedrogen uitkomen...
Een andere vaststelling is dat m'n 500F4 het beter doet met extender dan de 300F2.8, terwijl die zonder ext of met 1.4 schitterende prestaties kan leveren, met de 500 heb ik zelfs nog AF met m'n 1Dmk3.
Een klein beetje afstoppen helpt natuurlijk maar als de lichtomstandigheden niet meezitten is het niet echt een must.
Ik zou zeggen, heb je een 200 F2.8 , 300 F2.8 , 400 F2.8, enz... primes dan is het de moeite maar anders zou ik er geen geld instekenLast edited by Audidriver; 10/06/2008, 00:47.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenIk gebruik er regelmatig eentje maar dan enkel op m'n twee lichtsterke teleprimes ( 300 F2.8L en 500 F4L ) , op m'n 70-200 2.8 IS nooit (meer) wegens teveel kwaliteitsverlies en te traag wordende AF.
Extenders zijn enkel en alleen ontworpen voor het gebruik op primes en niet voor zoomlenzen en dat zie je onmiddellijk wanneer je dit test.
Wat me opvalt is dat ik de beste resultaten behaal wanneer het onderwerp niet al te veraf is, dus als je denkt van iets heel veraf dichtbij te halen zal je bedrogen uitkomen...
Een andere vaststelling is dat m'n 500F4 het beter doet met extender dan de 300F2.8, terwijl die zonder ext of met 1.4 schitterende prestaties kan leveren, met de 500 heb ik zelfs nog AF met m'n 1Dmk3.
Een klein beetje afstoppen helpt natuurlijk maar als de lichtomstandigheden niet meezitten is het niet echt een must.
Ik zou zeggen, heb je een 200 F2.8 , 300 F2.8 , 400 F2.8, enz... primes dan is het de moeite maar anders zou ik er geen geld insteken
Comment
-
Ik heb eindelijk een DSLR
Het is in bruikleen van het werk maar meer dan goed genoeg voor mij. Moet ik er zelf geen geld aan geven
het is een 400D dus de overstap naar Canon zal wat gewenning vragen. Als het meevalt blijf ik binnen Canon en anders gaan we kijken voor een D60 voor mij aan te schaffen.
Er zijn ook 2 goede lenzen bij maar weet nog niet welke het juist zijn. Dat zal ik wel zien als het aankomt
Comment
Comment