Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Digitale hoek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Vraagje: een Canon 55-250 mm IS heeft geen macrofunctie zeker?
    niet echt neen.

Comment

Ik ben ook wel benieuwd in feite. Ben er immers ook over aan het nadenken om een tele bij te kopen. Alleen, niet zo veel zin om er veel geld aan uit te geven. En als een 18-55 en een 55-250 een betere kwaliteit leveren (en bovendien goedkoper uitkomen), zou het best kunnen dat ik gewoon de 55-250 koop.
      Reken maar op 600€

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichten
        niet echt neen.
        Dus bv. een insect fotograferen vanop een meter of twee, drie afstand, resulteert in een slechte foto? Ik ben er nog niet zo in thuis.
        120d Hatch Edition Sport

Comment

Dus bv. een insect fotograferen vanop een meter of twee, drie afstand, resulteert in een slechte foto? Ik ben er nog niet zo in thuis.
          Ik weet niet van welke minimale je ermee kan scherpstellen. Afhankelijk van die afstand (hoe kleiner hoe liever natuurlijk) hoe meer macro je lens heeft . Je zult geen slechte foto maken, theoretisch gezien, uw insect zal niet echt groot zijn in ieder geval

Comment

Ik weet niet van welke minimale je ermee kan scherpstellen. Afhankelijk van die afstand (hoe kleiner hoe liever natuurlijk) hoe meer macro je lens heeft . Je zult geen slechte foto maken, theoretisch gezien, uw insect zal niet echt groot zijn in ieder geval
            Dus stel dat je een beeldvullende foto wil maken, met brandpuntafstand 250 mm, dan resulteert dat in een wazige foto, omdat je te dicht bij het onderwerp bent.
            Is er ergens een waarde die aangeeft hoe dicht je met een bepaalde lens je een onderwerp kan benaderen?
            Het is maar gewoon om een idee te hebben. Ik ben ook niet zinnens op regelmatige basis macrofoto's te maken. En ik wil in feite ook weten hoe slecht zo'n 55-250 mm IS juist is voor dergelijke foto's. Ik hoef alleszins geen specifieke macrolens te hebben.
            120d Hatch Edition Sport

Comment

Dus stel dat je een beeldvullende foto wil maken, met brandpuntafstand 250 mm, dan resulteert dat in een wazige foto, omdat je te dicht bij het onderwerp bent.
              Is er ergens een waarde die aangeeft hoe dicht je met een bepaalde lens je een onderwerp kan benaderen?
              Het is maar gewoon om een idee te hebben. Ik ben ook niet zinnens op regelmatige basis macrofoto's te maken. En ik wil in feite ook weten hoe slecht zo'n 55-250 mm IS juist is voor dergelijke foto's. Ik hoef alleszins geen specifieke macrolens te hebben.
              als je wat info opzoekt kan je weten wat de minimale scherpstelafstand is ja.

Comment

Goed.
                Thx.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

Net wat aan het surfen gegaan om nog wat diverse informatie op te zoeken. De scherpstelafstand voor de 55-250 mm IS, bedraagt 110 cm. Dat lijkt mij nog redelijk goed mee te vallen. Wellicht heb ik helemaal geen macro nodig. En mja, een mier beeldvullend in beeld brengen, is mss wat overdreven. Als ik een bij op een bloem kan fotograferen, ben ik al blij.
                  120d Hatch Edition Sport

Comment

Net wat aan het surfen gegaan om nog wat diverse informatie op te zoeken. De scherpstelafstand voor de 55-250 mm IS, bedraagt 110 cm. Dat lijkt mij nog redelijk goed mee te vallen. Wellicht heb ik helemaal geen macro nodig. En mja, een mier beeldvullend in beeld brengen, is mss wat overdreven. Als ik een bij op een bloem kan fotograferen, ben ik al blij.
                    Ik denk dat je nog eens zou kunnen bedrogen uitkomen , mocht er een macrolens bestaan die op 110 cm beeldvullend kan een bij fotograferen dan had ik die al lang . Om je een idee te geven een 180 macro van Sigma heeft een scherpstelafstand van 48cm dacht ik (of toch iets in die buurt ) , met een 1.4 extender er op lukt het me nog niet om een bij volledig beeldvullend te pakken .
                    Voor macrofotografie zijn er buiten een goede macrolens maar weinig goede bruiksvriendelijke oplossingen wees gerust, een EF300L F4 IS is een mogelijkheid ( voor vlinders enzo is die goed te gebruiken door de 1.5m scherpstelafstand ) ofwel moet je naar tussenringen gaan grijpen maar da’s ook allemaal niet zo simpel als het lijkt… Onderschat ook de sterkte van een eenvoudige compactcamera niet op vlak van macro !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                      Ik denk dat je nog eens zou kunnen bedrogen uitkomen , mocht er een macrolens bestaan die op 110 cm beeldvullend kan een bij fotograferen dan had ik die al lang . Om je een idee te geven een 180 macro van Sigma heeft een scherpstelafstand van 48cm dacht ik (of toch iets in die buurt ) , met een 1.4 extender er op lukt het me nog niet om een bij volledig beeldvullend te pakken .
                      Voor macrofotografie zijn er buiten een goede macrolens maar weinig goede bruiksvriendelijke oplossingen wees gerust, een EF300L F4 IS is een mogelijkheid ( voor vlinders enzo is die goed te gebruiken door de 1.5m scherpstelafstand ) ofwel moet je naar tussenringen gaan grijpen maar da’s ook allemaal niet zo simpel als het lijkt… Onderschat ook de sterkte van een eenvoudige compactcamera niet op vlak van macro !
                      300 mm en 1,5 m scherpstelafstand zou minder macro moeten zijn dan 250 mm en 1,1 m. Ik betwijfel wel niet dat die lens op die afstand een mooiere foto kan maken dan die goedkopere die maar tot 250 mm gaat, maar waarmee je dichter kan komen natuurlijk. Die heeft immers een duidelijk betere lichtgevoeligheid. En er zullen nog wel verschillen zijn. O.a. ook de prijs.
                      Idd, met een compactje mag je gerust tot een paar cm van het onderwerp komen.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Vraagje voor de kenners:

Ik heb zelf een Canon 350D met standaard lenzen (EF-S 18-55 kitlens en Tamron AF70-300 mm F/4-5.6 Di). In de toekomst wil ik me wat meer gaan bezighouden met portret en auto fotografie. Zou ik best een extra groothoek lens aankopen en zo ja, wat raden jullie aan. (budget momenteel niet overdreven, best rond 300,- euro)

Verder ben ik nog op zoek naar een goede flits. Idem als hierboven, wat raden jullie aan en waar moet ik zeker op letten?

Alvast dank voor jullie feedback,

Comment

• straks ga ik eens proberen voor dit soort van foto's te maken

iemand wat tips
                          Last edited by dédé; 30/06/2008, 22:14.

Antwerpen is't Stad
                          en al de rest is parking!!

Comment

• Liefst een statief, lage sluitertijd.

Comment

• En wachten tot de zon al even onder de horizon verdwenen is.
                              Sluitertijd moet meerdere seconden kunnen bedragen ...
                              120d Hatch Edition Sport

Comment

• Vrij simpel hé , statiefje nodig, sluiter pakweg ts 5 en 30 seconden afhankelijk van het aanwezige licht , diafragma behoorlijk toeknijpen , lens op MF en oneindig
                                PS : best ook MLU en draadonspanner gebruiken

Comment

• Over diafragma gesproken: ik heb al gelezen dat een instelling van f11 uitstekend is als je alles scherp wil, maar in welke situatie gebruik je dan bv. f36? OK, bij veel licht en met een relatief lange sluitertijd allicht, maar in welke situatie haal je daar voordeel uit?
                                  120d Hatch Edition Sport

Comment

• Zou hier een 450D met 55-250 mm IS op voorhand al aangekoppeld in passen?

En hierin?

120d Hatch Edition Sport

Comment

• net terug. Heb nog geen statief, geen draadontspanner, geen, ... mja jullie snappen het wel. Hieronder het resultaat van enkel met een opgeladen toestel en 1 lens op stap te gaan

Antwerpen is't Stad

Comment

• was dan toch bijna in Antwerpen zelf en daar wat verder geprobeerd. Hier heb ik een aantal (al zeg ik het zelf) prachtige foto's kunnen nemen

Antwerpen is't Stad

Comment

• Antwerpen is't Stad

Comment

Working...
                                          X