Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De Maltese Falkon is dat zeker hierboven?
Iig een erg knap schip, maar ik zou voor dat geld toch liever een klassiek jacht hebben. Met een zeilboot zit je altijd onder helling hé.
ik noem een zeilboot net een 'klassiek jacht'
een zeilboot heeft z'n charme. Maar ook z'n beperkingen, da's zeker.
Allemaal té grotesk, als je dan toch erover moet gaan, dan liever in stijl...
@Fernand, die Sigma lijkt toch op een schoen, of een gierenkop? lelijk ding
Ik vind de Maltese Falcon ook véél knapper dan diegene die ik vernoemde hoor.
En over de Sigma: in het begin vond ik em ook erg lelijk maar ondertussen kan ik em zelfs knap vinden.
Iemand die weet hoe die zeilen werken?
Het lijkt me alsof er maar 2 mogelijkheden zijn: ofwel alle zeilen strak of geen zeilen.
Waarom zou dat niet gaan?
Het is wel een erg geavanceerd systeem trouwens. Zo is elke mast afzonderlijk draaibaar, en ik geloof dat de ra's (die horizontale dingen) ook automatisch de zeilen meer of minder kunnen opspannen.
Mja, ik bedoel (ik ken de juiste termen niet): als je met een "gewoon" westers zeil zeilt, kan je het zeil strakker en minder strak zetten zodoende pas je je snelheid aan. Maar Levi heeft mijn vraag eigenlijk beantwoordt.
Mja, ik bedoel (ik ken de juiste termen niet): als je met een "gewoon" westers zeil zeilt, kan je het zeil strakker en minder strak zetten zodoende pas je je snelheid aan. Maar Levi heeft mijn vraag eigenlijk beantwoordt.
fok/grootzeil/genua. En vieren en trimmen enzo.
Da's trouwens niet een kwestie van 'snelheid aanpassen', maar wel de juiste stand bij elke koers. Als je een beetje afvalt of oploeft moet je je zeil vieren of aantrekken, anders gaat het 'klapperen'.... of omgekeerd, ga je veel te scheef
Het is wel een erg geavanceerd systeem trouwens. Zo is elke mast afzonderlijk draaibaar, en ik geloof dat de ra's (die horizontale dingen) ook automatisch de zeilen meer of minder kunnen opspannen.
Klopt, bij teveel wind kunnen ze de zeilen indraaien. Zeilersterm hiervoor is reven.
Een Duitse kennis heeft die gezien op zee in Zuid-Frankrijk. Zijne boot was wsl kleiner dan de bijboten daar aan boord.
Comment