Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik vertrek morgenavond naar Malta voor het WK Powerboat dat we daar moeten filmen.
Tis de eerste keer datk naar zo'n botenrace ga dus weet totaal niet aan wat ik me mag verwachten maar het schijnt wel eens de moeite te zijn.
Ik ga hoogstwss mee op zee met de start- en finishboot en binnenkort mag ik ook eens meevaren met zo'n powerboat
'k Vond super, ook al ken ik niks van gijpen, scherp varen, afvallen, winchen, of een lijntje leggen. Zeemanstaal
Gijpen = scherp draaien
scherp varen = in een kleine hoek tov de wind?
Afvallen = met de wind meegaan?
winchen = zeil aanspannen gok ik
lijntje leggen = totaal geen idee
Dat is geen zeemanstaal, da's wannabe-zeemanstaal
Hier zat ik vorig jaar op en hoop ik volgend jaar nog eens terug op te mogen:
93m lang, 12 breed
In september wordt het misschien dit:
200m lang, 31m breed
De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.
1976 Volkswagen Kever 1200L
1990 Volvo 344
1991 Mercedes W124 230CE
2016 Skoda Octavia van 't werk
Neenee, lijntje leggen was nodig om het voorzeil en hoofdzeil vast te maken. Gewoon de zeilen vastknopen dus, maar 'k vond het ook al raar toen ie erover begon.
Gijpen = scherp draaien
scherp varen = in een kleine hoek tov de wind?
Afvallen = met de wind meegaan?
winchen = zeil aanspannen gok ik
lijntje leggen = totaal geen idee
Dat is geen zeemanstaal, da's wannabe-zeemanstaal
klopt niet allemaal wat je daar zegt
Om maar een voorbeeld aan te halen... gijpen kan je zelfs in rechte lijn
oké, quasi in rechte lijn, je boot zal altijd wel even kwispelen. Voor de wind varen, zeil bak en een tikje richting de leizijde sturen... en je zeil slaat over naar stuurboord (eventueel na een handje te helpen). En omgekeerd idem uiteraard.
Door de slag zal je boot altijd een paar graden doordraaien (in dit voorbeeld naar links) maar grosso modo is dat in rechte lijn hé.
Da's net ook het risico van perfect voor de wind te varen hé. Met een surfplank zal je daar niet zoveel last van hebben omdat je je zeil letterlijk in de hand hebt, maar als jij recht voor de wind vaart en de wind draait een paar graden kan je zeil overslaan, zonder dat je je roer moet aanraken. En met wat pech zonder dat je het verwacht had.
Is dit door de erg onrustige zee of heeft dit nog andere oorzaken ?
Ik dacht dat de stabilisatorvinnen (die enorme beweegbare vinnen aan de bodem die gyroscopisch gestuurd zijn om ervoor te zorgen dat niet iedereen begint te kotsen op zo'n ding ) van dat cruiseschip stuk waren. Vandaar dat die zoveel kantelt in onrustige zee.
Voor de wind varen is sowieso trager dan onder een hoek zeker?
ik denk van wel maar eigenlijk geen idee meer van de verschillen in absolute cijfers.... op de boten waar ik op zeilde had ik sowieso meestal geen apparatuur aan boord, en het subjectieve gevoel op het water kan bedriegen (tegen golven/wind in of er mee mee)
Halve wind, spi op en planerend moet zowat het snelste zijn. Al is dat ook boot-afhankelijk
Comment