Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vaartuigen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Aan de meeste leuke dingen heb je geen nood.
    Ik wil gewoon niet weten wat dat verbruikt, maar die dingen vliegen...

Comment

• Neem een rubberboot en neem één motor van 300pk en het zal al belachelijk snel gaan Die versies met drie motoren zijn berekend om nog eens 26 personen aan boord te hebben hé
      Mini Cooper D & Citroën Berlingo (LV)

Comment

• Ik geloof u best hoor, ik zal er twee nemen dan. Één is geen.

Comment

• Nuja ben nu niet bepaald een echte kenner maar 300pk is redelijk ...

Maar neem er gerust ééntje met twee of drie motoren ... dan eis ik wel een ritje

Ps. kwil nog altijd redelijk hard een jetski

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
            Ik geloof u best hoor, ik zal er twee nemen dan. Één is geen.
            Drugsrunner ambities?

Al moet ik zeggen dat die zodiacs behoorlijk vet zijn.

Comment

• Drugsrunner, zei u?

Comment

• 8 keer 250pk ... nice

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fred Bekijk Berichten
                  Neem een rubberboot en neem één motor van 300pk en het zal al belachelijk snel gaan Die versies met drie motoren zijn berekend om nog eens 26 personen aan boord te hebben hé
                  inderdaad, je wint wel aan trekkracht, bedrijfszekerheid en manouvreerbaarheid (met 2 motoren kan je leuk rond je as draaien etc.), maar 3 x 100pk levert nog niet de prestaties van een 300pk buitenboordmotor. Je kan dat vermogen niet simpelweg optellen, en daar komt nog eens het extra gewicht en extra verbruik van de 2 extra motoren bij....

Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                  Drugsrunner, zei u?

WTF

photoshop?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                    heeft u echt interesse?

De boot staat namelijk nergens te koop, maar ik kan wel eens wat foto's nemen (niet vandaag, ze ligt in de haven momenteel) en ze u doorpm'en met wat info
                    Doen!
                    Ik dacht eerder het einde van de herfst af te wachten gezien de prijzen dan nog wel wat zakken maar bij het juiste aanbod twijfel ik niet

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                      WTF

photoshop?

Nee, dat was echt zo'n boot, naar het schijnt besteld door drugsrunners

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Capitan Bekijk Berichten
                        Doen!
                        Ik dacht eerder het einde van de herfst af te wachten gezien de prijzen dan nog wel wat zakken maar bij het juiste aanbod twijfel ik niet
                        ik ben net vandaag gaan varen, heb helaas geen foto's genomen. Morgenavond ga ik waarschijnlijk terug, misschien dat ik er dan wat kan nemen. Dan stuur ik u in de loop van de week wel wat via pm

Ohja, bent u trouwens specifiek op zoek naar een waterskiboot? Want (ik weet niet hoever uw ervaring met dit soort boten reikt, mijn verontschuldigingen indien ik u verkeerd inschat) dit vaart natuurlijk heel anders dan een 'normale' speedboot. Daarom niet slechter, ik heb er ondertussen wel min of meer mee leren varen en zou niet anders meer willen.... maar 't is wel anders.

Comment

• Is dit niet vooral qua manoeuvreren veel moeilijker, Fiddy? Omdat de schroef dan min of meer in het midden zit.

Verder is er ook wel nog een verschil tussen een waterski boot en een wakeski boot. Die laatste is echt gemaakt om een zo groot mogelijke golf te trekken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Levi Bekijk Berichten
                            Is dit niet vooral qua manoeuvreren veel moeilijker, Fiddy? Omdat de schroef dan min of meer in het midden zit.

Verder is er ook wel nog een verschil tussen een waterski boot en een wakeski boot. Die laatste is echt gemaakt om een zo groot mogelijke golf te trekken.
                            uiteraard kan je nog een verschil gaan zien tussen een waterskiboot en een wakeboardboot (hoewel een wakeboardboot tot de waterskiboten behoort). Maar wakeboarden bestaat nog niet zo lang, en als je die term gebruikt had bij de ontwerpers van mijn skiboot 30 à 35 terug, hadden die u maar vreemd aangekeken vermoed ik

Nu, een waterskiboot is vroeger vooral in deze vorm ontworpen om op een eenvoudige manier een krachtige motor in een boot te kunnen leggen, met een robuuste aandrijving (geen Z-drive of V-drive gedoe), en met een romp die relatief zwaar en vast in het water ligt (oa door de middenplaatsing van de motor) zodat je probleemloos en stabiel waterskiërs kan trekken.

Je hebt geen ribbels en geen scherpe V vorm in de romp, omdat die de hekgolf niet bepaald positief beïnvloeden om te waterskiën uiteraard. In de plaats heb je wel een aantal vinnetjes midden onderin de romp geplaatst die je de nodige koersvastheid moeten geven, maar de snedigheid van een scherpe romp krijg je er niet mee. De romp wordt naar achteren toe volledig plat om het water mooi vlak te maken, wat dan ook weer als gevolg heeft dat als je enkele hoge golven neemt, de slagen relatief hard worden doorgegeven. Nuja, als je er mee vaart wordt het rap duidelijk dat dit ding niet gemaakt is om op heel ruw water te gaan varen.

Wat voor deze boot belangrijk was, is dat de golf op slalomski-snelheid relatief klein, zacht en smooth is. Echter, door de relatief lompe rompvorm, trek je op lagere snelheid wel een joekel van een golf. Rond de 20km/u trekt ie zo'n golf dat ik bijna bang word om er met m'n eigen boot over te gaan en ook op wakeboardsnelheid trek je een mooie golf, zeker met wat ballast, waardoor je met deze boot niet persé direct jaloers moet worden op de specifieke wakeboardboten. Wel is de golf minder rond dan bij de moderne wakeboardboten, en als je ballast gebruikt of veel personen mee hebt moet je de snelheid al enigszins opdrijven om een zuivere, niet omslaande en schuimende golf te verkrijgen.
                            Uiteraard, de laatste jaren zijn die dingen behoorlijk geëvoluëerd. Geïntegreerde ballasttanks, de 'wedge' van Malibu om je romp nog dieper in het water te trekken, de achterin geplaatste motor met V-drive om zo ook je romp weer een hogere golf te trekken, .... da's weer heel ander materiaal. Maar het concept blijft wel min of meer hetzelfde, een skiboot blijft een skiboot.

En ja, dat manouvreert anders dan een boot met een Z-drive of een buitenboordmotor. Niet alleen omdat je schroef niet volledig achteraan zit, maar ook omdat je schroef zelf niet mee stuurt. Je laat zo'n boot minder snel doen wat je wil, en vooral achteruit is er van 'sturen' niet echt sprake, gezien bij het achteruit varen je roer eigenlijk aan de verkeerde kant van je schroef geplaatst staat. Het enige wat dan (initieel, na een tijdje gaat ie wel een heel klein beetje luisteren naar je roer) richting bepaalt is het schroefeffect.
                            Maar voor iemand die er goed mee kan varen (en er zijn meer skiboot-eigenaren die hun boot goed beheersen dan de eigenaren van een doorsnee speedboot, gezien de skiboot-bezitters meestal iets fanatieker zijn) valt hier ook goed mee te manouvreren. Je leert je boot te besturen met je gashendel en het schroefeffect te gebruiken.

Moest ik nu (lees: binnen 1 à 2 jaar) een nieuwe boot kopen, zou het ongetwijfeld opnieuw een skiboot zijn. Bij voorkeur een Correct Craft Barefoot Nautique van '90/'91. Standaard uitgerust met een bigblock (7.4L), en de motor ligt achterin, zoals bij de nieuwe Malibu Wakesetters en consoorten. Relatief betaalbaar (da's een voordeel, mijn dromen zijn meestal goed realiseerbaar, net zoals bij auto's.... ik ben dus rap content), en zou volgens wat ik lees érg goed zijn om te wakeboarden. En door de plaatsing van de motor heb je een veel handiger, gezelliger en ruimer interieur. Ohja, en uiteraard weer op LPG. Daar zou ik geen seconde meer over twijfelen
                            Last edited by ; 01/09/2009, 02:16.

Comment

• Fiddy heeft last van gTa'itis!

Erg interessant wel om te lezen, zeker omdat ik zelf niet veel verstand heb van die klasse boten. tx!

Comment

• Hoe vul je die lpg tank bij? Is dat voorzien in de gemiddelde jachthaven?

Comment

• nee, en in feite is dat meestal illegaal tanken, sorry fiddy voor de realiteit
                                  ik ken een astra 1.7d met een gas-opening

Comment

Hoe vul je die lpg tank bij? Is dat voorzien in de gemiddelde jachthaven?
                                    Er zijn zelfs weinig jachthavens waar je benzine kan tanken, meestal moet dan met jerrycans.

Bij LPG tanks vermoed ik dat je de tanks zal moeten laten wisselen of laten bijvullen.

Comment

Hoe vul je die lpg tank bij? Is dat voorzien in de gemiddelde jachthaven?
                                      helaas niet....ik heb echter 4 draagbare tankjes, 2 van 30L, 2 van 40L. Dus elke keer uithalen, meenemen naar huis, volgende keer voltanken en terug in de boot steken.
                                      Nu, zoals gezegd, ie is best zuinig. Vandaag weer ruim 3u gevaren met één tankje van 40L (80% vulrestrictie, dus effectief 32L gas = ca. 11€). Dat valt dus nog goed mee

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        nee, en in feite is dat meestal illegaal tanken, sorry fiddy voor de realiteit
                                        ik ken een astra 1.7d met een gas-opening
                                        hoe bedoel je 'illegaal tanken'? Omwille van de regeling dat je bij de meeste tankstations geen losse tanks mag bijvullen?

Comment

• alleen daarvoor

Comment

Working...
                                          X